Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3641003 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2235 Gepost op: 10 May 2013, 17:38:49 »
Beetje poetsen, zo klaar. Geen paniek  8)


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2236 Gepost op: 10 May 2013, 18:56:53 »
Jan,

Aardige verzameling zwarte monsters. Wat is er mis met de rode trekkers?
Ik zie er daar maar 2 van en nog de kleinere types ook.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2237 Gepost op: 10 May 2013, 19:47:36 »
Ja, en d´r zijn er nog een paar meer. Ook diesels (V200, V100, V60, V160, V90 en nog wat Kleinloks), toevallig dat er nu maar twee op staan. Ik heb nog niet kunnen ontdekken welke diesels er in '68 in Lümmeln gestationeerd waren. De V60 is wel in Lümmeln gestationeerd geweest, hoewel slechts korte tijd. Later deed deze wel als rangeerlok dienst in Lümmeln, maar had een ander Heimatbw. Lümmeln was een stoomlokbw bij uitstek, en dan voornamelijk goederenloks - BR 50, en 41. Loks van de BR 44 (Ottbergen, Hildesheim) waren geregeld te gast in L., maar kwamen niet in het Lümmelnse bestand voor.

« Laatst bewerkt op: 10 May 2013, 20:15:49 door 44. Reden: taalfout gecorrigeerd »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2238 Gepost op: 10 May 2013, 20:37:47 »
Zolang diesel niet overheerst is t goed toch  ;D
Fraai plaatje overigens van je Sporen en de draaischijf  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2239 Gepost op: 10 May 2013, 21:33:16 »
Hmm... diesel heeft ook wel wat, net als e-loks. En in '68 was de stoomtractie al aardig op z'n retour.

Terug naar de 01, beetje met steenkool gespeeld:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2240 Gepost op: 10 May 2013, 21:38:20 »
Zo zie je "de bult" niet zo goed, hier wel:


lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2241 Gepost op: 10 May 2013, 23:38:45 »
Hoi

Vaklui daar in dat Bw.  (y)
Een overvolle tender en geen korreltje gemorst   (Op de tender dus).  ;D

Bart

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2242 Gepost op: 11 May 2013, 08:45:18 »
De tender mag dan ook niet vies worden,dat scheelt je poetsen  ;D
Dat er nog een kuub op de grond is gevallen is bijzaak  ;)
Mooi werk Jan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2243 Gepost op: 11 May 2013, 16:57:31 »
Ja, knap werk, niks naast de bak nog. Maar dat ga ik later nog wel doen, ik zal zorgvuldig een hoeveelheid steenkool naast de bak op de bovenkant van de tender plaatsen. Dat moet met de nodige aandacht gebeuren, want het moet er natuurlijk wel uitzien alsof er per ongeluk wat gemorst is.

Ondertussen een hoeveelheid onderdelen ontvangen, deels staan die in de verf te drogen (remwangen, luchtreservoirs), deels gemonteerd (diverse ketelventielen) en met de rest ben ik bezig. Zo hadden veel 01en in plaats van de zonneschermen boven de voorruitjes zogenaamde "Stauschuten". Zo ook de 01 179, dus: zonneschermen er af, Stauschuten erop:





De gedachte achter die Stauschuten is dat door de rijwind vóór het venster, dus in die koker of Stauschute, een overdruk ontstaat, zodat bij regen het regenwater door dit "luchtkussen" wordt tegengehouden en er vrij zicht blijft.

Dan de "loopplanken" onderlangs het machinistenhok, Weinert heeft ze helaas niet meegeleverd, dus moet ik zelf maar even aan de bak. Jammer, want eigenlijk hoort de bovenkant van die treeplaten ribbelplaat te zijn. Enfin, als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan, zoals de Friezen zeggen. Al klinkt dat wel ietsje anders, zoiets als: as it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't it kin. Sa ist en net oars.

De voorraad Evergreen maar weer eens aangesproken, beetje op maat knippen en flink in de Tamiya extra thin soppen en het lijkt al wat:



Links zie je ook de voedings- en luchtpomp weer gemonteerd, hoewel, de foto is wat wazig. Volgende keer beter....

Tot dan,
Jan
« Laatst bewerkt op: 11 May 2013, 17:05:48 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2244 Gepost op: 12 May 2013, 17:19:04 »
Indusi! Naast de nodige energie voor de diverse lampen in en aan de lokomotief, behalve de frontlantaarns tellen ook de lampen voor de verlichting in het Führerhaus mee, en natuurlijk de drijfwerkverlichting, levert de generator ook de elektriciteit voor de Indusi. Indusi staat voor Induktive Zugsicherung, een systeem wat er voor zorgt dat, als de machinist zelf niet tijdig reageert, de lokomotief (trein) automatisch reageert op de diverse seinbeelden. Het systeem werkt met magneten langs de baan, die een voeler aan de lokomotief beïnvloeden.

De Roco-versie van deze generator vind ik ietwat aan de grove kant, dus wordt deze vervangen door een Weinertexemplaar.



De ketel moest daarvoor een beetje bewerkt worden, opgevuld en vervolgens moet er weer een gaatje van 1,5 mm worden geboord, loodrecht op de ketel, zo'n 45o tov de horizontale.



Tot de volgende,
Jan

Voor zover ik kan bekijken zitten alle onderdelen die op de ketel horen er nu (weer) op.
Ketel, omloop/schortplaten en het kantoor van machinist en stoker zijn weer tot een eenheid gesmeed, klaar voor de sproeicabine. Voor de lol het ensemble even op het onderstel gezet (goed voor het in stand houden van de motivatie, en ook om te controleren of alles nog steeds past.

« Laatst bewerkt op: 12 May 2013, 17:38:52 door 44. Reden: ik ingevoegd, ik was ik vergeten »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2245 Gepost op: 12 May 2013, 19:07:17 »
Goed bezig, ziet er goed uit! ;D
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2246 Gepost op: 12 May 2013, 21:48:53 »
Merci, Auke. Bevalt het wat in je nieuwe woonplaats?


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2247 Gepost op: 13 May 2013, 08:01:37 »
Ja zeker ;D alleen zitten we nog steeds in de opruim/inruim fase..
Dus helaas nog geen tijd gehad om weer met de hobby bezig te gaan..
groeten,
Auke

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2248 Gepost op: 13 May 2013, 11:24:04 »
Hoi

Alle respect voor je ombouwkunsten, maar op de een of andere manier vind ik de roco 01 niet op een 01 lijken.
Wat er mis mee is weet ik eigenlijk ook niet; hij lijkt gewoon niet.

bart

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2249 Gepost op: 13 May 2013, 11:40:26 »
Alle respect voor je ombouwkunsten, maar op de een of andere manier vind ik de roco 01 niet op een 01 lijken.
Wat er mis mee is weet ik eigenlijk ook niet; hij lijkt gewoon niet.

Hmm...
Even een paar plaatjes op internet gezocht.


Originele 01 008.
Foto: link van internet.


De versie van Roco (43359)
Foto: link van internet.

Zo slecht is het model van Roco toch niet. Wat bevalt je niet, Bart?

Groet,
Bas