Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617595 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2205 Gepost op: 04 May 2013, 07:59:53 »
Die wacht braaf bij de bekoling in het depot.
Valt de omtrek van tender met bult niet buiten het profiel? Zal wel loslopen, want ik heb al meer foto's gezien van zulke behoorlijk vol geladen tenders.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 04 May 2013, 15:39:39 door Basilicum »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2206 Gepost op: 04 May 2013, 08:45:49 »
Zelfs vandaag de dag nog zie je stoomlocs op t hoofdnet rondrijden met zo'n bult erop als men een lange rit gaat maken.
Dus dat zal wel goed zitten met dat profiel,anders laat men ze echt niet het net op  ;)
*hoe t profiel van de stoker is nadat die berg is weg geschept is een ander verhaal  ;D *
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2207 Gepost op: 04 May 2013, 11:15:09 »
Over kolenbulten,

Kolen worden bij het depot zo hoog mogelijk opgestapeld, wat er op neer komt dat de bult net niet over de rand van de tender valt. Locs in omloop worden vaak zo ingezet dat men de loc zo lang mogelijk in de omloop houdt voordat de loc naar het depot moet. Bekolen is een van de taken, naast as uit de vuurkist en rookkast halen, smeren en andere kleine dingen. Natuurijk zit er een aardige marge kolen tussen het aankomen in een depot en dat de tender daadwerkelijk leeg is, maar als zo'n loc in het depot aankomt na een lange rit zou ik, zonder veel kennis van hoe het er in de DB in de praktijk aan toe ging, inschatten dat een 01 niet meer als 1 ton kolen in de tender heeft bij aankomst van een depot. Als een loc met een halfvolle tender de tijd heeft om een depot te bezoeken, zal vaak ook kolen worden genomen. As ect wordt ook gelost, want een loc produceert veel makkelijker stoom met een lege aspan en rookkast. Met een overvolle aspan loop j eook het risico dat delen van het vuur geen lucht meer krijgen, met resultaat dat het vuurrooster het daar begeeft of dat slakken(weet niet zeker of dat het juiste woord is, clinker in het Engels, gesmolten as dat het vuur verpest) in het vuur vormen.

Voor die reden stapelt men de kolen ook zo hoog mogelijk op. Voor normale dienst onder normake omstandigheden is de voorraad ruim voldoende, maar als de loc een overbeladen trein opgezadeld krijgt, of door andere redenen langer of een zwaardere dienst doet dan verwacht, dan telt elke schep kolen die je op de tender hebt kunnen stapelen. Voor diezelfde reden worden altijd alle smeerkannen helemaal gevuld voordat het depot wordt verlaten.

Ik vermoed dat de reden dat er in veel fotos hoge bergen steenkool staan komt doordat voor fotografen een depot een walhalla van stoomlocs is, met veel locs binnen cameraberijk. 3x raden wat die locs net hebben gedaan....

Op een rit met een redelijk grote last in een grote loc schept men al snel een aantal scheppen kolen elke minuut, dus het duurt niet al te lang voordat een berg kolen tot onder de bovenrand van de tender is gezakt. Ik schat 10-30km na het verlaten vaan een depot, afhankelijk van hoe hard een loc werkt.

Op een depot wordt meteen de loc opnieuw bevoorraad en ontdaan van as, zodat de loc zo snel mogelijk gereed is voor een nieuwe dienst, al is die dienst misschien pas uren later. Je zult dus veel locs zien met een dikke berg kolen, en misschien een aantal met een voorraad van bijna leeg tot vol die in enkele minutten bevoorraad worden. Een rangeerloc zal ook pas opnieuw bekolen als het echt nodig wordt, zelfs al is de bekolingsinstallatie binnen handberijk is.

Op alle andere locaties op de spoorlijn zal de kolenvoorraad varieren van helemaal vol(=loc kwam net uit een nabijgekegen depot), halfvol tot bijna leeg(=loc is al dicht bij depot)

Dit komt grotendeels uit ervaring in de praktijk, als vrijwilliger 6x14km heuvelop en heuvelaf als poetser en nu stoker op een stoomloc werken. Op de meest gebruikte loc, een 2'C'2 loc van 51 ton en ongeveer 2 ton kolencapaciteit begin je de dag met opstoken op eerst hout en later kolen (nadat de keteldruk boven de 40PSI zit) is na 2 uur loc opwarmen en een rit heuvelop met de nog "koude" loc(volle keteldruk, maar net als een auto kost het ook een paar km nadat een net opgestookte loc echt lekker loopt) is het het kolenniveau gedaald van de oorspronkelijke bult tegen de achterwand van de cabine tot net onder de rand van de kolenbunker. Op een gemiddelde dag gebruik je zo'n 1 1/2 ton kolen, en wordt aan het einde van de dag voor het wegzetten de loc de kolenvoorraad weer opgevuld. Maar, ik heb ook een keer meegemaakt dat met een wat zware last en slechte kolen, dat bij aankomst van de laatste lege rit maar een stuk of 10 scheppen kolen in de bunker zaten. Als de kolenvoorraad tot waterniveau was gevuld, dan hadden we het depot neit gehaald zonder brandstof ergens vandaan te sprokkelen...

mvg,
Rick
Die morgenochtend weer vrolijk voor stoker mag spelen 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2208 Gepost op: 04 May 2013, 16:48:18 »
De onderdelen voor de bult heb ik al in huis, misschien dat er nog een of twee missen, maar dat komt wel goed. Ik hoef 'm alleen nog maar in elkaar te zetten.



Wat betreft het vrije ruimte-profiel, ik denk dat dat wel mee zal vallen. En mocht het zo zijn dat de hoogte niet binnen dat profiel valt, dan zal dat door het passeren van het eerste het beste viaduct ook wel verholpen zijn. Al ben je dan wel een deel van je kolen kwijt.

Rick, dankjewel voor je uitgebreide verhaal. Altijd leuk om ervaringen uit de eerste hand te vernemen  :D

Nog even een opmerking: als de tender op een paar schep kolen na leeg is, dan zijn die laatste paar scheppen ook niet meer de beste kwaliteit, lijkt me. Vooral gruis met hier en daar een brok.

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2209 Gepost op: 04 May 2013, 18:10:30 »
Ik heb het bij de SSN al is gezien dat men bijna geen kolen meer had op de 01.
En neem maar aan dat wat onderop ligt meer "gruis" is dan echte intacte kolen,kortom voor t r in is gemikt is t bij wijze van al verbrand.
Dat is niet grappig voor de bemanning,zo is me verteld  ;)
Het effect lijkt een beetje op dat van zwaarte kracht en een zak chips,door de druk van de bovenliggende chips is r onder weinig chippie meer te vinden  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2210 Gepost op: 04 May 2013, 18:15:44 »
Met Pringles géén last van

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2211 Gepost op: 04 May 2013, 20:14:34 »
Jan,  inderdaad zijn de laatste scheppen fijne kolen en gruis, daar komt nog eens bij dat die kolen door het lange ligen aan de randen van de bunker plakken, dus je moet eerst de bunker in om het los te scheppen voordat je het kan gebruiken. Daar komt nog bij dat sommige soorten steenkool(vaak de zachtere) helemaal niet tegen weer en wind kunnen. Het devies is dus veel kleine halve schepjes in de vuurkist, en de schep goed daaien zodat je het spul verspreid. Hopeijk smoort het dan niet het vuur...

Gruis vermengd met kolen is ook leuk, vooral als je de brokken van voetbal formaat boven aan de heuvel krijgt, en het gruis onderaan. ::)

mvg,
Rick

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2212 Gepost op: 04 May 2013, 20:34:00 »
Er zijn heel veel verhalen over bijna-lege tenders en welke problemen dat met zich meebrengt. Hoe dan ook, op mijn tender komt een flinke bult, denk ik. Natuurlijk is het dan een raar gezicht zo'n lok met afgetopte tender het Bw te zien binnenkomen. Andersom is net zo raar, een lok die met een tot de nok toe lege tender het Bw verlaat. Maar dat is niet anders.
Zou wel leuk zijn, tenders in model met het één of andere mechaniekje waardoor het kolenpeil langzaam zakt. Lijkt me makkelijker te realiseren dan een rookgenerator waar een fatsoenlijke bos rook uit komt ;D

Nog even terug komen op een paar opmerkingen: steenkoolbrokken zo groot als een voetbal en steenkool die niet tegen weer en wind kan. Over de korrelgrootte van de steenkool in H0-tenders wordt nogal eens gediscussieerd. Mijn vuistregel is: dat wat zo ongeveer op de schep van de Preiserstoker past zal zo ongeveer goed zijn. Iets overdrijven mag, los gestort goed lijkt exact op schaal gauw te fijn.
Ook is het zo, dat een Bw destijds over een voorraad kolen moest beschikken die voldoende was voor drie weken. Maar de kolen die in de bunker lag, moest geregeld “ververst” worden, al naar gelang de tijd die steenkool aan de open lucht wordt blootgesteld, verliest deze aan kwaliteit. Daarnaast verschilde de kwaliteit van de steenkool ook, de geïmporteerde steenkool uit Amerika werd veel meer gewaardeerd dan die “aus dem Pott”.
Steenkool kon goed of minder goed branden, maar ook te snel branden. Een goeie stoker wist bij al die verschillen diverse trucjes om zo goed mogelijk gebruik te maken van de brandstof die hem ter beschikking stond.
Pringles bijvoorbeeld verkruimelen slecht, en daarom….
Oh nee, da's wéér een ander verhaal! ;)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2213 Gepost op: 04 May 2013, 22:38:53 »
Net als Bas denk ik dat je de bult niet té hoog moet maken, anders kan-ie de loods niet meer in.

Gr,
Maarten (die absoluut geen spelbreker wil zijn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2214 Gepost op: 04 May 2013, 22:50:02 »
Da's een goeie, zo had ik Bas z'n kanttekening niet opgevat. Zeker een zeer zinvolle opmerking, Maarten! Ik zal de boel even opmeten en er rekening mee houden!
Dus hoezo, spelbreker?  :D :D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2215 Gepost op: 05 May 2013, 09:41:51 »
Net als Bas denk ik dat je de bult niet té hoog moet maken, anders kan-ie de loods niet meer in.

Hakken de preisers toch gewoon een stuk uit de muur  :-X  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2216 Gepost op: 05 May 2013, 12:00:02 »
Nog even over de bult van Jan; een tender van het type 2'2'T34 was ontworpen voor 10 ton kolen. Uit literatuur over Bw's kan blijken dat men deze tender in voorkomende gevallen wel tot 16 ton kolen "meegaf". Terzijde; het watergebruik was hoger dan het kolenverbruik !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2217 Gepost op: 05 May 2013, 18:54:47 »
Dat zou zomaar eens kunnen, al lijkt dat wel een hoop: een plus van 60%!. Dat de meegenomen voorraad water eerder op is dan de steenkool die nodig is om datzelfde water om te zetten in stoom klopt, ik zou moeten nakijken hoe het ook weer precies zit, maar het water is eerder op dan de kolen.

Groet,
Jan (die vanmiddag een lekker endje gefietst heeft!)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2218 Gepost op: 05 May 2013, 21:33:16 »
Zeg Jan,was dat nou makkelijk fietsen met zo'n bult die charp je aansmeert  ;)  ;D
Afijn,zoals altijd,zal t wel goed komen met je bergen kolen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2219 Gepost op: 05 May 2013, 22:05:42 »
Och ja, 't is hobby, hè? En op een fiets met zeven versnellingen kijk je niet op een bultje meer of minder.

Voorlopig alleen maar een bult weggehaald. Been there, done that. 't Is me zelfs gelukt om eens een keertje niet in m'n vingers te snijden  :D