Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640234 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2265 Gepost op: 14 May 2013, 09:14:44 »
Misschien bedoelt Bart dat Jans 01 op een 03 lijkt.

Nog geen beetje  ;D

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2266 Gepost op: 14 May 2013, 10:33:28 »
Maar dat is niet alleen een kwestie van schortplaten en frontseinen onder de omloopplaat; de 01 die je hier laat zien is er eentje met een Hochleistungskessel, waarmee de DB, na de oorlog dus, een aantal 01en heeft omgebouwd. Voor zover ik weet hebben de loks serie 03 allemaal hun schuin aflopende omloop/schortplaten behouden. Het is wel zo, dat de 03 een kleinere ketel had, en dus een veel slanker voorkomen had dan de 01. Als je niet al te goed kijkt kun je, mede door de identieke asindeling, een 03 wel voor een 01 houden. Maar alleen als je niet al te goed kijkt, zo ongeveer met halfdichte ogen dus, en met je aandacht ergens anders, voor iets dat een appèl doet op je meer primitieve driften of zo.

Ik heb nog even wat omgestruind in oude jaargangen van Eisenbahn Magazin. In EM 8/79 wordt gewag gemaakt van de uitlevering van Roco's 01 111. Over de afmetingen worden niet veel woorden vuilgemaakt:

"Mit einer Länge von 275,2 m (sic - men bedoelt ongetwijfeld mm) über Puffer kommen die Modell-Hauptmaße dem Vorbild sehr nahe."

Iets nader wordt op het model ingegaan in een artikel in EM 11/79, Verglichen + gemessen, in een tabel vinden we de volgende afmetingen:

Alle Maße in Millimetern
Gesamtachsabstand Lok: Vorbild: 12400, 1 : 87: 142,5, Roco: 142,5
Kesselmitte über SO: Vorbild: 3100, 1 : 87: 35,6, Roco: 35,6

Als we deze maten als representatief voor de rest beschouwen, zou je mogen concluderen dat de Roco-lok nogal netjes op schaal is.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat dat niet bepalend hoeft te zijn voor een positieve "subjectieve" indruk.
Misschien wel grappig om te vermelden is dat de lok destijds voor de adviesprijs van DM 159,= te koop werd aangeboden.

Groet,
Jan


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2267 Gepost op: 14 May 2013, 12:30:11 »
@Maarten (MHS84), misschien is bovenstaande een beetje overtrokken, maar ik wilde gewoon zeggen dat het verschil tussen een 01 en een 03 toch echt wel zodanig is, dat een beetje "kenner" dit wel ziet. Om het verschil even te illustreren twee plaatjes van de site "Bundesbahnzeit":





Overigens vind ik dat die 01 op dit plaatje ook best wel "massief" overkomt.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2268 Gepost op: 14 May 2013, 15:10:26 »
De Lümmelner V60 rangeert een rijtuig Aüm de draaischijf op, terwijl een aantal Bw-Arbeiter enigszins verbaasd toekijkt...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2269 Gepost op: 14 May 2013, 15:54:26 »
De Kö trekt het rijtuig weer de schijf af, op het spoor naast de lokloods...



Niet veel later maakt een uitgelezen gezelschap zich op het blauwe rijtuig der eerste klasse te enteren



Joachim Klätzmaier staat naast zijn Lloyd om het gezelschap uit te zwaaien. Achter het kleine autootje hangt de caravan van Ralf, die van plan is daarmee, samen met Rosita, op vakantie naar Spanje te gaan. De Lloyd? En Ralf z'n karretje dan?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2270 Gepost op: 14 May 2013, 15:57:19 »
Aan verrassingen geen gebrek in je draadje (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2271 Gepost op: 14 May 2013, 17:34:53 »
Ja, sta ik zelf ook steeds weer van te kijken  ;D

De Kurswagen is inmiddels het Bw uitgerangeerd en aan de D498 toegevoegd, die het rijtuig mee zal nemen richting Ruhrgebied, waar ze weer in een andere trein zal worden gezet om uiteindelijk in Dönsdorf uit te komen.



D498 op pad:


Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2272 Gepost op: 14 May 2013, 19:39:31 »
Hallo Jan
Strakke foto van die V200.
Ik heb zelf net de loc verkocht. Gekocht in een vlag van dat had ik altijd al willen hebben. Nieuwe eigenaar is er erg blij mee.
Maar wanneer is het gerechtvaardigd er een sleep goederenwagons achter te zetten?

Groet,

Robert Jan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2273 Gepost op: 14 May 2013, 19:55:17 »
Als jij vind dat het tijd is voor een sleep goederenwagens?  ::) ::)
modulebaan.nl

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2274 Gepost op: 14 May 2013, 19:57:45 »
Je rolt van het één in het ander...

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2275 Gepost op: 14 May 2013, 20:07:13 »
Dank heren, voor het antwoord.
Ik kreeg die vraag van de nieuwe eigenaar. Ik heb nog een sleep met kolenbakken voor hem in petto, vandaar. Is wel een ruige plaat die laatste.

Groet,

Robert Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2276 Gepost op: 14 May 2013, 20:48:42 »
Natuurlijk, je kunt erachter hangen wat je wilt. Desnoods een intercity bestaande uit 2 donderbussen.
In het echt werden de V200's ontwikkeld voor het hoogwaardige reizigersverkeer, F- en D-treinen. Na verloop van tijd nam enerzijds de elektrificatie toe en anderzijds werden de treinen steeds langer en dus zwaarder. Dat laatste bekwam de V200 niet zo erg best, en er ontstonds allengs meer slijtage/schade. Als antwoord op die problemen met de V200 werd de V200.1 (waarvan de lok op het getoonde plaatje een exemplaar is) ontwikkeld, en de V200 deed steeds vaker dienst in de "mindere" treindiensten, eerst nog de Eilzüge en later ook de Nahverkehrszüge - en de goederendienst.
Een goederentrein getrokken door een V200.0 behoort dus zeker niet tot de onmogelijkheden, integendeel, maar de waarschijnlijkheid daarvan neemt recht evenredig toe met de hoogte van het jaartal waarin je baan speelt, maw, hoe vroeger je baan speelt, hoe minder waarschijnlijk een V200 in de goederendienst is.
Het charmante "Deutsche Bundesbahn" voluit geschreven zat op de eerste exemplaren, vroeg in de 60ers werd dat vervangen door een DB vignet. Een enkel exemplaar heeft het wel gehouden tot bijna (of helemaal) het eind toe.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2277 Gepost op: 15 May 2013, 11:32:51 »
Er staat nog een vraagje open van janw over wat ik met die ouwe motor heb gedaan (van de 01).
Zoals de motor was liep hij nogal rottig, dat wil zeggen onregelmatig en stroef. Nadat ik 'm uit de tender had gehaald heb ik eerst de lagers van de motoras (zie de pijlen in het plaatje)schoongemaakt, althans, zo goed en zo kwaad als het ging.



Met een kwastje met SR24 eerst zoveel mogelijk oude olieresten verwijderd, daarna opnieuw -héél zuinig- verse olie aangebracht, terwijl het motortje op halve spanning draaide. Dan lekker laten draaien, half uurtje of zo, en af en toe even ompolen.

Hij loopt nu een stuk beter, hoewel in de lage toerentallen nog steeds niet echt heel lekker. Kijken wat het doet als er een decoder ingebakken wordt, is het dan nog niet lekker, dan misschien toch maar een Faulhabertje van SB Modellbau.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2278 Gepost op: 15 May 2013, 12:02:41 »
Jan, dat zijn vrij dure motortjes. Ik zag laatst op Marktplaats goedkope Roco-motoren aangeboden. Misschien kun je die ook wel in Houten of op een andere beurs kopen. Dat houdt de ombouw betaalbaarder, al moet je er dan natuurlijk zeker van zijn dat die tweedehands Roco-motoren wél goed werken.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2279 Gepost op: 15 May 2013, 12:21:56 »
Dat ben ik met je eens, Ruud. Zo'n vervangende motor van SB-Modellbau komt op ruim honderd öri.



Ik heb een aantal Roco-loks met soortgelijke motoren als die van de 01, die heb ik indertijd ook vervangen door SB-exemplaren. De latere generatie Roco-motoren zijn veel beter, sterker nog, ik heb een V100 en een VT98 omgebouwd op SB, en de rijeigenschappen zijn daardoor eigenlijk niet of nauwelijks verbeterd, zeker niet digitaal geregeld.
De vraag is echter, of zo'n nieuwe-generatie-motor zonder meer in deze tender past, ofwel, vind ik een Rocomotor die geschikt is voor deze tender.
Maar je suggestie is zonder meer de moeite van het onderzoeken waard! Eens even bekijken dus...

Groet,
Jan