Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat doen jullie als het koud wordt? door hmmglaser
Vandaag om 17:35:31
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ben
Vandaag om 17:33:36
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 17:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:04:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:02:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Messing op z'n Zweeds (h0) door Simplex
Vandaag om 16:29:42
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 15:34:10
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3704289 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1320 Gepost op: 31 December 2012, 19:54:50 »
Dankzij het vakmanschap van Jajo was de houten kist, die voor het te verzenden schilderij gemaakt moest worden, in minder dan geen tijd klaar.
Aanmerkelijk meer moeite kostte het, om het gevaarte -met daarin het kostbare doek- van het op de eerste verdieping gelegen kantoor van Blaffhart langs de trap (met een krappe draai op de overloop) op de begane grond te krijgen.



Nu staat men even uit te hijgen in het zonnetje, na veel gehijg, gesteun en gevloek, een beknelde duim en een blauwe teen is het onding eindelijk buiten. Volgende etappe: naar de wagon!

Maar dat is voor de volgende episode!

Groet,
Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1321 Gepost op: 31 December 2012, 20:34:48 »
Graag gedaan!  :o    ;)

Gr.jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1322 Gepost op: 01 January 2013, 10:42:07 »
Fraaie update(s)  (y)
En de beste wensen nog voor het nieuwe jaar  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1323 Gepost op: 01 January 2013, 11:41:17 »
@Jaap: heb ik iets gemist? ;)
@Floris, en alle lezers: dank voor het kijken, en een voorspoedig nieuwjaar gewenst!


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1324 Gepost op: 01 January 2013, 19:14:09 »
Haha, eigenlijk een leuk raadplaatje, die foto hierboven: welke lok zie je hier?
Ben benieuwd ;D

Groet,
Jan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1325 Gepost op: 01 January 2013, 19:35:40 »
De 3737 nadat deze door de VSM in rijvaardige staat is gebracht?  ;D ;D ;D ;D ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1326 Gepost op: 01 January 2013, 20:12:17 »
Gelukkig 2013. (y)

Is dat niet 44 404, die een tijdje vanuit Lengerich werd ingezet?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1327 Gepost op: 01 January 2013, 21:29:34 »
Je blijft verbazingwekkend, Bas! De 44 404, jawohl, op de TWE inderdaad!

Groet,
Jan


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1328 Gepost op: 02 January 2013, 09:27:19 »
Och... Die loc kon niet anders dan eentje van de Baureihe 44 zijn als je naar de lengteverhouding tussen loc en tender kijkt. Een 50er zou dan ook gekund hebben, maar die valt af, want die heeft een lagere tender. Het bagagerijtuig op de foto gaf een indicatie van de locatie in Duitsland. Die heb ik op de sporen van de TWE al een paar keer gezien.


In 2009 bezocht ik de TWE in Lengerich en fotografeerde dit rijtuig.

De doorslag gaf een herinnering van een fotorit ergens in de jaren negentig, waarbij 38 1772, 41 360 en 44 404 betrokken waren. Zo was me ook duidelijk welke 44 jij fotografeerde. 8)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 January 2013, 09:39:12 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1329 Gepost op: 02 January 2013, 12:08:04 »
Toch knap beredeneerd :D
En een mooie foto, trouwens!

Groet,
Jan


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5594
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1330 Gepost op: 02 January 2013, 12:22:46 »
De 44 404 is makkelijk te herkennen aan de pijpjes achter de schoorsteen van de Riggenbach Gegendruckbremse.
Zie ook op deze niet al te beste foto (lag aan de camera) uit BW Gelsenkirchen Bismarck uit 1976. Er was nog een (0)44 met deze voorziening (ik meen de 427), maar die is volgens mij niet dienstvaardig behouden gebleven.

Groet, Frank

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1331 Gepost op: 02 January 2013, 12:52:12 »
Dat is inderdaad een kenmerk van de 404, welke 44ers nog meer de Riggenbach Gegendruckbremse hadden, weet ik zo uit m'n hoofd niet.


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5594
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1332 Gepost op: 02 January 2013, 13:41:01 »
De 427 had ik in ieder geval goed (net gevonden op Drehscheibe). Samen met de 404 zijn nog meetritten gemaakt met een toen nieuwe 151.
Groet, Frank

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1333 Gepost op: 02 January 2013, 16:22:03 »
De 427 en de 404, dat klopt.
 
Het principe van de Gegendruckbremse berust op het volgende:
als de (stoom)lokomotief als het ware zonder zelf energie te leveren voortbeweegt (dus bergafwaarts of getrokken door een andere lokomotief) kan men het ganghendel in de stand "achteruit" zetten (zonder daarbij stoom toe te voeren), waarbij dan in de cilinders lucht van buitenaf wordt aangezogen en, omdat de zuigers wel heen en weer bewegen, diezelfde lucht in de cilinders wordt samengedrukt. Door een speciale constructie (bedacht door een meneer (Riggenbach) wordt die samengeperste lucht weer afgevoerd. Je kunt je voorstellen, dat er daardoor een remmende kracht wordt opgewekt.

De DRG liet in de twintiger jaren van de 20e eeuw 10 stuks BR44 bouwen, voordat men overging tot seriebouw. Deze 10 (44 001 t/m 44010) waren uitgerust met de Riggenbach Gegendruckbremse, omdat het de bedoeling was de loks op stijgingsrijke trajecten in te zetten.

In de op die eerste tien volgende serie loks BR44 werd van deze Gegendruckbremse afgezien.
Zo rond 1968, 1969 gingen de loks BR45, die in dienst waren bij de LVA's Minden en München, uit dienst. Omdat men toch "Bremslok" (lokomotieven met Riggenbach) nodig had, bouwde men een RGB (RiggenbachGegendruckBremse) in bij de loks 44 234 en 1204. In 1972 werd de 234 terzijde gesteld, en de RGB werd in lok 44 070 ingebouwd. Nadat zowel de 070 als de 1204 terzijde waren gesteld, werden de RGB ingebouwd in de 404 en de 427, welke dus inderdaad betrokken waren bij het beproeven van de toen nieuwe e-lok 151.


Bron foto: Wikipedia

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1334 Gepost op: 02 January 2013, 17:19:43 »
De nieuwe tenderopschriften in de vorm van aftre.... euh, decals van Weinert zitten er op. Geseald met de nodige laagjes lak.