Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398923 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21555 Gepost op: 26 april 2021, 21:53:06 »
Nou ja, genoeg gekletst weer over mijn wilde plannen. Eerst maar eens kijken of de laatste stukken van de oude baan een beetje uit elkaar te krijgen zijn.
Eerlijk gezegd ben ik de tel even kwijt. Vandaag heb ik nog een bak gedemonteerd, het lukte trouwens zowaar om alle rails er zonder problemen af te krijgen. Nu staan er nog twee (grote) segmenten in de schuur. Dat zijn de segmenten waarop het Bw gebouwd zou worden, of is geworden, dat is niet helemaal duidelijk. Net de kat van Schröder.

De laatst gedemonteerde bak vóór demontage:



Het wordt er allemaal niet spannender op, zo tegen het einde. Nou ja, dan worden er ook geen verwachtingen gewekt en met het aantal teleurstellingen zal het dan ook wel wat meevallen  :P

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21556 Gepost op: 27 april 2021, 18:41:21 »
Die vergelijking tussen de kat van Schrödinger en het model "Bahnbetriebswerke" is een trouvaille die natuurlijk te denken geeft. Ik kan het niet helpen. Die kat - dood of levend - heeft niemand ooit gezien. Het was een gedachtenexperiment. Terwijl jouw Bw dat bepaald niet (meer) was. Wij hebben allemaal verschillende stadia van ontwerp en begin van uitvoering, kunnen aanschouwen. Hoewel de definitieve versie dan weliswaar nooit afgebouwd is, in mijn beleving bestond het al. Zover had je de volgers van jouw draadje al meegevoerd in jouw realiteit. Geloofwaardig. Van "Barbarossaplatz" tot "Hotel Arminius".

Ik wil maar zeggen dat ik inmiddels over het trauma van de afbraak heen ben en met vol vertrouwen de bouw van een nieuwe baan tegemoet zie. Geen bochten maar bogen, blijft gelukkig het devies.

Ook in een nieuw draadje zou ik er overigens voor willen pleiten dat je vasthoudt aan het principe "van de hak op de tak". Dat is een succesvol concept gebleken.

Peter

 
P.S. Misschien is het een idee om een nieuwe rubriek te beginnen; "de afbouw van mijn modelbaan".
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21557 Gepost op: 27 april 2021, 22:43:38 »
Het was maar een losse associatie. De kat van Schrödinger is zowel dood als levend, tot je gaat kijken. Dan is het dood òf levend, één van twee.
Het Bw Lümmeln bestaat in zoverre dat er een hoeveelheid rails ligt, en een draaischijf. Verder zijn er wat gebouwen gebouwd die er deel van uit moeten gaan maken en nog zo wat dingetjes, maar eigenlijk was het nog geen Bw (we hebben het over een model, maar voor het gemak spreken we daar even over alsof het echt is) want een hele hoop zaken bestaan, of in dit geval, bestonden, slechts in de verbeelding. Daardoor dringt zich de vraag op: op welk punt begint zoiets een Bw te zijn? Zodra de eerste denkbeelden voor het geestesoog verschijnen? Wanneer het eerste stukje rails gelegd wordt? Als de eerste lokomotief op de draaischijf een rondje maakt? Of pas wanneer alles op z'n plek staat en de Bw-kat van Preiser als kersje op de taart ergens verstopt is? Kortom: is Bw Lümmeln een Bw of moet het dat nog worden, wat overigens in deze geplande vorm niet meer zal gebeuren.

Enfin. Das war einmal. Het oude moet gaan om plaats te maken voor het nieuwe.

In een onbewaakt ogenblik kwam ik op DSO een draadje tegen met als onderwerp de vraag welk model van een lok van de Baureihe 45 de voorkeur zou moeten genieten: het model van Mätrix of dat van Liliput.
Wellicht herinnert de lezer zich dat ook Lümmeln wel eens door een 45er wordt bezocht. Vandaar dat ik met iets meer dan gewone interesse dat draadje begon te lezen.

Toen ik deze bijdrage las en de daarin getoonde foto zag was ik bepaald onder de indruk: zo wil ik 'm ook!
Maar toen ik de bijbehorende koppelingen volgde, zonk me de moed wel wat in de schoenen.
Misschien een keertje als ik ècht niks meer weet...



Maar ik geef toe: die kat van Schrödinger komt van ver.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2021, 10:03:16 door 44. Reden: Naam van de geestelijk vader van de kat aangepast »

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21558 Gepost op: 28 april 2021, 08:33:04 »
Ik neem aan dat je de visualisatie van de kat van het Bw bedoelt.  ;D Het plaatsen van de kat van het Bw zal onherroepelijk tot schade leiden in het door jou aangelegde Bw.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2021, 09:45:25 door Erik_omBC. Reden: typo »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21559 Gepost op: 28 april 2021, 10:01:31 »
Ja, inderdaad. Een klompje plastic dat qua vorm doet denken aan het uiterlijk van een kat, waarbij die gelijkenis mogelijk nog wordt bevorderd door de kleur.
Schröder moet trouwens Schrödinger zijn, ik zal dat hierboven ook aanpassen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21560 Gepost op: 28 april 2021, 21:08:30 »
Helaas, ook nummer acht is ongedocumenteerd gedemonteerd. Dat ging vrij vlot, omdat er van enige vorm van landschap geen sprake was en ook was er nog geen centimeter rails geballast, noch op een andere wijze verlijmd. Allen gefixeerd door de bekende methode met schroefje en sluitringetje.
Vandaar ook dat alle rails geborgen konden worden. Voor in het schaduwstation straks zijn die nog goed genoeg.

En de draaischijf, ook die is ongeschonden uit het armageddon tevoorschijn gekomen.



Nu we het trouwens over de draaischijf hebben, ik heb, voordat het ding in de vorige baan werd ingebouwd, nog nagedacht om de rand van de kuil nog aan te passen, maar uiteindelijk heb ik daarvan afgezien omdat ik over sommige dingen niet zeker was.
Zoals je misschien weet, hebben de meeste draaischijfkuilen een rechte rand, soms met een inspringing of zo, maar in elk geval niet met stalen contactpennen of druklippen om de aansluitrails te kunnen verwijderen. Zie bijvoorbeeld hier, het voorbeeld van de Roco-draaischijf in Freilassing.

Vergelijk dat eens met de Roco-interpretatie:



Ergens zou ik ook zo'n 'massieve' rand willen, maar ik heb het idee dat die contactpennen dienen om de draaibrug recht voor het spoor te kunnen krijgen, en de vraag is dus, als je die weg zou laten, hoe je dan regelt dat de draaibrug in de juiste positie ankert.
Kortom, daar wil ik wel eens een beetje onderzoek naar doen, de komende tijd.
Mocht iemand hiermee al eens ervaring opgedaan hebben of ideeën heeft mbt het hoe en wat, dan zou ik het bijzonder op prijs stellen als dat hier gedeeld zou kunnen worden.

Het kan nu nog. Er is nog één segment te gaan....

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21561 Gepost op: 28 april 2021, 22:19:33 »
Citaat van: 44


...maar ik heb het idee dat die contactpennen dienen om de draaibrug recht voor het spoor te kunnen krijgen, en de vraag is dus, als je die weg zou laten, hoe je dan regelt dat de draaibrug in de juiste positie ankert....

Correct ! niet dat ze echt "ankeren" zoals bij de Fleischmann DS.

Citaat van: 44
...Mocht iemand hiermee al eens ervaring opgedaan hebben of ideeën heeft mbt het hoe en wat, dan zou ik het bijzonder op prijs stellen als dat hier gedeeld zou kunnen worden...

Ja, heb ik ;)  De nokken schakelen of naar een aan de pin aangesloten kabel (aan de onderkant zit een connectorpin) van de "Vorwahl" óf ze geven middels de veer die er tegenaan loopt een puls aan het standaard besturingskastje, zodat daarin een relais afvalt en de motor stopt. Tegelijkertijd wordt dan ook even kort de motor vrij bruut gestopt met een vergrendelingsrelais.

Dus helaas: Nee als je ooit nog een "Vorwahl" wilt aansluiten, dan heb je de elektrische geleidbaarheid van de pen nodig. Zonder "Vorwahl", dus met de standaard besturing, kun je het metaal eventueel vervangen door een stukje kunststof. Maar dat moet zolang zijn, dat het de aan de brug zittende veer bediend wordt !! ;)


Grtzz,
Karst



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21562 Gepost op: 29 april 2021, 21:29:18 »
Juist. Die pennen zijn dus sowieso nodig.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat er een manier was om de brug onafhankelijk van die pennen aan te kunnen sturen. Misschien dat dat ook wel zo is, maar dan via een complete computer met speciale software.

Goed.
Dan maar eens nadenken over een versie waarbij de pennen behouden blijven maar die lippen (die dienen om de 'afritspoortjes' uit de rand te kunnen wippen) uit het zicht gewerkt kunnen worden.
Hm. Dat wordt nog een heel project.

Fotootje van het laatste segment:



Ter oriëntatie: rechts/rechtsboven stond de fabriek van WLM.

Inmiddels zijn de sporen verwijderd en is er zowaar nog een kleinigheidje ballast gewonnen.
Rest nog de bak zelf uit elkaar te slaan, te redden wat er te redden valt en de rest, samen met de stoffelijke resten van de eerder gesloopte bakken, naar de stort te brengen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21563 Gepost op: 30 april 2021, 21:38:44 »
En dat blijft er dan over van een landschap dat nooit voltooid werd:



't Is gebeurd. Nog wat houtwerk ontdoen van wat lijmresten, wat grote brokken in wat handzamer stukken breken zodat ze zich in een vuilniszak laten proppen, de rotzooi opruimen, de boel aanvegen en wat organiseren en dan... tja.  Nog wat planken ophangen voor de stripboeken en wat ander spul. Kastje kopen om het gereedschap een beetje overzichtelijk in op te bergen, een kruk of bureaustoel organiseren voor m'n werkplek en dan wordt het zo langzamerhand tijd voor de nieuwe start.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21564 Gepost op: 30 april 2021, 22:00:39 »
Beste Jan

Mijn excuses, maar ik moest ineens hier aan denken   ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21565 Gepost op: 30 april 2021, 23:20:29 »
Nou... er komt toch echt een keer een eind aan, Arthur!

Zie het maar als het volgende deel van een... euh, tweedelige trilogie? Is daar een naam voor? Bilogie of zo?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21566 Gepost op: 11 mei 2021, 17:13:40 »


Dat was 't dan...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21567 Gepost op: 11 mei 2021, 17:31:06 »
 (y)
Dan gaat jan nu op bouwen
denk twee weekjes ,dan is er een schaduw station  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21568 Gepost op: 11 mei 2021, 21:23:39 »
Haha.
Optimist!
 
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2021, 22:23:32 door 44 »

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21569 Gepost op: 11 mei 2021, 23:11:17 »
Misschien wil Jan wel helemaal geen schaduwstation ............. wie weet wil hij een treinen lift .........

Freek J.