Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:39:54
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door Sander Fondse
Vandaag om 16:38:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:35:51
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:33:23
Brawa 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:55
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:56
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2711779 keer)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21570 Gepost op: 11 mei 2021, 23:11:17 »
Misschien wil Jan wel helemaal geen schaduwstation ............. wie weet wil hij een treinen lift .........

Freek J.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21571 Gepost op: 12 mei 2021, 19:30:28 »
Jan, hoe nu verder?

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3620
    • Lacus Flevo
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21572 Gepost op: 12 mei 2021, 19:43:45 »
Misschien neemt Jan wel een Paternoster  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21573 Gepost op: 12 mei 2021, 20:38:57 »
Met de sloop van de laatste restanten begint Jan een nieuw verhaal. Of zoals gehoopt, wordt vervolgt in een nieuwe zaal.... (? Anders rijmt het niet )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5098
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21574 Gepost op: 12 mei 2021, 23:04:03 »
geen spiraal,is te krap
geen helling ,is te steil
een lift  (y)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21575 Gepost op: 13 mei 2021, 16:22:22 »
Wie weet.
Wie weet heeft Arthur wel gelijk:

Citaat
Misschien neemt Jan wel een Paternoster

Kunnen jullie mooi de tijd met weesgegroetjes vullen...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21576 Gepost op: 13 mei 2021, 16:56:32 »
Maar eerst een een stoel/kruk en buro zodat de plannen getekend en geschetst worden en alhier ter beoordeling worden gepubliceerd ........................ of iets in die geest.
We wachten in spanning af Jan.

Freek J.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21577 Gepost op: 16 mei 2021, 21:58:51 »
Nou, voorlopig ben ik nog bezig met planken ophangen om te zorgen dat er plek is voor verf, gereedschap, scenerymateriaal, ongebouwde bouwdozen en bouwdozen met restmateriaal en Hel mag weten wat nog meer.
En als ik even tijd heb pak ik een lokomotief uit om naar te kijken.
Zoals de lok 18 316 van Liliput, zoals bekend één van de Badische IVh's die in Minden bij de LVA dienst deden. Onlangs las ik iets over een Gegendampfbremse in plaats van een Gegendruckbremse. Een term die ik, voor zover ik me kan herinneren, niet eerder ben tegengekomen en dus zal er onderzoek plaats moeten vinden om uit te zoeken hoe dat zit.
Als ik de lok vergelijk met voorbeeldfoto's ziet het er allemaal wel aardig compleet uit. Meer dan compleet eigenlijk, want van die prachtige metaalkleurige ketelringen is op die voorbeeldfoto's geen sprake, dus die zullen moeten verdwijnen onder een discreet laagje verf. Evenals de Fabrikschilder.





En wat sporen die bewijzen dat de lok veelvuldig gebruikt wordt zijn ook geen overbodige luxe, evenals een laagje echte steenkool in de tender.
Voor dat eerste zal ik nog even bij onze geachte medeforioot Peter (oba charp) gaan spieken, die boekte onlangs nog aardige resultaten. Voor dat laatste was Liliput zo vriendelijk zorg te dragen door een zakje steenkool met de lok mee te leveren.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 22:00:32 door 44 »

marctrein

  • Online Online
  • Berichten: 167
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21578 Gepost op: 16 mei 2021, 22:14:59 »
En wat te denken van de tussenafstand lok-tender?
Bij eerdere uitvoeringen van deze lok was deze afstand aanmerkelijk kleiner.

M vr gr, Marc

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21579 Gepost op: 16 mei 2021, 22:20:33 »
Grappig dat je dat schrijft, Jan, temeer daar ik onder andere in jouw draadje de voorbeelden vind van hoe ik het ook zou willen  :P.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21580 Gepost op: 16 mei 2021, 22:23:43 »
@Marc: daar is wel wat aan te doen, net als aan de hangende koppeling achter.
@Peter: tja, de vraag is of we daar dan veel mee opschieten, hè?  ;D
Maar zonder gekheid, ik vond die bufferbalk van de tender er wel heel leuk uitzien.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21582 Gepost op: 18 mei 2021, 21:32:10 »
Mooi filmpje, Ric!
Mooi om te zien dat de lok nog actief is, of dat althans in 1995 nog was.
Nadat de lok in 1968 (dacht ik) op non-actief werd gesteld, heeft ze jarenlang in een soort pretpark (Pott's Park bij Minden) opgesteld gestaan.
Daar is ze op een gegeven moment weggehaald om opgeknapt te worden en als museumlok (als ik het me goed herinner) ergens tentoongesteld te gaan worden. Omdat er een aantrekkelijke offerte uit het Poolse Pila (Schneidemühl) (er hoort een schuin streepje door de 'l', maar die kan ik niet vinden) voorlag, werd besloten de lok daarheen te transporteren en volledig bedrijfsvaardig te laten maken. Dat werd echter een fiasco, zo werden bijvoorbeeld de cilinders niet "geïndiceerd", zeg maar uitgebalanceerd, waardoor de lok behoorlijke schade opliep. Na nog verschillende pogingen om het juweel weer goed aan de praat te krijgen, werd het arme ding ergens half onder dak opgesteld, waar de lok, niet helemaal beschut tegen de elementen, voor zover ik weet tot op vandaag staat weg te rotten.

In een verloren half uurtje een beetje met de kwast aan de gang geweest, zodat mijn exemplaar van wat blingbling werd verlost:









Dat oogt al een stuk rustiger. Nu nog even kijken hoe het zat met de opschriften. Bij de loks van de LVA was dat niet altijd conform de gebruikelijke voorschriften.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 926
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21583 Gepost op: 19 mei 2021, 12:50:04 »
Jan hoe zijn de rijeigenschappen van deze loc? Lilliput blinkt daar niet altijd in uit naar ik wel eens lees. Zelf heb ik een Br 78 gehad die reed ook niet geweldig.

Grt. Ric

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • ZWOLLE
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21584 Gepost op: 19 mei 2021, 13:11:04 »
BR 18 316 via "Eisenbahnstiftung"


18 316 verlässt mit einem Meßzug des BZA Minden den Hagener Hauptbahnhof. 18 316 war noch bis 1969 in Diensten der Mindener Versuchsanstalt und wurde anschließend als Denkmallok in einem Vergnügungspark bei Minden aufgestellt. Anfang der 1990er Jahre wurde sie vom Landesmuseum für Technik und Arbeit (LTA) in Mannheim übernommen und obwohl sie mehr als 20 Jahre im Freien gestanden hatte, gelang es, die Lok wieder betriebsfähig aufzuarbeiten. (05.1967) Foto: H.D.Kremer


8 316, in Diensten des BZA Minden, pausiert im Bw Wuppertal-Vohwinkel. (13.04.1967) Foto: Klaus Hoffmann


Schon fast auf dem Schrottplatz angelangt, wurde für 18 316 ein neuer Verwendungszweck Anfang der 1950er Jahre bei der Lokversuchs-Anstalt (LVA) Minden, später Bundesbahn-Zentralamt (BZA) gefunden. Sie stand noch bis Ende September 1968 in Diensten des BZA und wird hier extra für den Fotografen von 23 103 aus dem Schuppen gezogen. (1968) Foto: Günter Hauthal

Meer plaatjes zij daar voldoende te zien, even in het zoekveld "Volltextsuche" 18 316 intikken.

Grt, Ronald.