Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399114 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20115 Gepost op: 25 juni 2020, 21:46:49 »
Citaat van: Tom
Moet alles nut hebben?

Als je er diep over na gaat denken zou je tot het besef kunnen komen dat alles, dwz het ganse universum, nogal wel zo tamelijk van ieder nut gespeend is. Wat voor zin heeft het om een planeet een paar miljard jaar lang om een ster te laten draaien tot die ster ontploft en er ergens, lichtjaren verderop, een zelfde spelletje opnieuw begint? Of complete melkwegstelsels eindeloos om elkaar heen te laten slingeren?
Maar misschien heeft dat allemaal wel degelijk nut en ben ik te dom om dat in te zien.

Zo'n boek heeft in elk geval nut voor de auteur en de uitgeverij: ze kunnen er een paar centen mee verdienen.
Voor mij heeft het nut omdat ik me er een paar uur kostelijk mee kan vermaken, en met de opgedane kennis meer (be)grip kan krijgen van en/of op het onderwerp en daardoor de geloofwaardigheid van mijn "model"baan kan vergroten. Maar dat verzin ik zomaar even zelf, je mag natuurlijk ook zelf wat bedenken.

@Bas: aardig rijtje boeken wat je daar laat zien; geen enkele ervan staat bij mij op de plank. Nou ja, behalve de oorspronkelijke uitgave van Wenzels boekje over de BR 57 dan, maar de nieuwe is toch wel even iets anders.
Dat boek over AW Trier staat ook wel op mijn lijstje, maar je kunt nou eenmaal niet alles hebben. In het boek over Ehrang...



...wordt ook wel het e.e.a. over AW Trier geschreven, maar alleen zijdelings.
Desondanks een indrukwekkend boek over een even indrukwekkend spoorwegknooppunt.

Citaat van: Marc tramt
Leuke dingen dus niet te lang uitstellen.

Inderdaad. Ik hoor het mezelf nog tegen iemand van tegen de zestig zeggen en tegelijk realiseerde ik me dat ik ook al jaren zat te wachten op die grote zolder of ruime treinenkamer waardoor ik maar niet aan bouwen toekwam. Daarom ben ik toch maar begonnen op m'n kleine hok van goed twee bij drie en eigenlijk bevalt me dat best.

basjuh1981

  • Online Online
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20116 Gepost op: 25 juni 2020, 21:54:10 »
‘Later is allang begonnen,’ zong ooit iemand uit Den Haag.
Harrie?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20117 Gepost op: 25 juni 2020, 22:20:05 »
Waarom wachten tot het pensioen? Misschien haal ik dat niet en kan ik al die leuke dingen niet doen. Daarom ben ik er allang mee begonnen.

Groet,
Bas

Prima instelling! Uiteraard gaan er aan deze kant ook nu al de nodige uurtjes op aan de hobby, maar er zitten nu eenmaal maar 24 uur in een etmaal. Die worsteling zal niemand hier vreemd zijn. Zorgen over een zwart gat na pensionering maak ik mij in ieder geval niet.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20118 Gepost op: 25 juni 2020, 22:38:04 »
Citaat van: mezelf
Nou ja, behalve de oorspronkelijke uitgave van Wenzels boekje over de BR 57 dan



© 1974 Verlag Eisenbahn-Kurier e.V., Rubensstra,3 D-5600 Wuppertal 11

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20119 Gepost op: 26 juni 2020, 07:45:08 »
Van het rijtje boeken in mijn vorige bericht staan de eerste twee op mijn wensenlijst. Gelukkig heb ik nog ander leesvoer voorradig.



Ehrang… een indrukwekkend boek over een even indrukwekkend spoorwegknooppunt.

Zeker, dat is een prachtig boek.
Het boek over AW Trier is geschreven door een van de auteurs van het Ehrang-boek. Beide heren schrijven prettig leesbare teksten. Wolfgang Kreckler werkt aan een boek over Jünckerath. Dat lijkt weer een interessante uitgave te worden. (Iets voor jou, Reinout?)



@Andere Bas: Klopt. :) Harrie Jekkers.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2020, 07:54:40 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20120 Gepost op: 26 juni 2020, 14:20:33 »
O ja, Jünkerath, hèt bolwerk van de Baureihe 39.

Dat boek over de P8 heb ik destijds ook aangeschaft, ook al stond de voorganger al bij mij op de plank en is de P8 voor Lümmeln nooit van heel veel betekenis geweest. Maar het gaat natuurlijk wel om één van de meest bekende lokomotieftypes en daarom eigenlijk wel een 'muß haben' voor de liefhebber.
Ik kan niet zeggen dat er, behalve misschien op het gebied van de technische omschrijving, qua info erg veel meer in staat dan in de voorgaande uitgave, wat natuurlijk meer over die voorgaande uitgave zegt dan over het nieuwe boek. Wel staan er in het nieuwe boek veel meer illustraties.

Naast de Baureihe-boeken van EK-Verlag mag ik altijd graag de Spezials of Sonderausgaben van EisenbahnJournal leggen, niet zozeer vanwege de info, maar meer voor het plaatwerk.
Eén van die Sonderausgaben ben ik een hele tijd kwijt geweest, die over de BR94. Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit heb uitgeleend of zo, het was gewoon gewoonweg weg.
Nog maar onlangs kreeg ik het cadeau van een vriend van me, die een puntgaaf exemplaar (druckfrisch) bij een antiquariaat in München op de kop wist te tikken.


Bron plaatje: Dumjahn
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2020, 14:30:14 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20121 Gepost op: 27 juni 2020, 21:45:37 »
Er is een project waar al langere tijd geleden aan begonnen is maar nog niet is afgemaakt. Hoewel, begonnen... eigenlijk dat nog niet eens.
Ooit kocht ik voor een leuk prijsje een 2400 van Roco, met de bedoeling deze, evenals de DE I, Fremodeugend te maken, dwz digitaliseren, RP25-wielen, onafhankelijk aansturen van omgekeerd L-sein, rangeersein en sluitverlichting (hoewel die laatste wat mij betreft niet per se hoeft) en verweren. Ook werd een verlichtingssetje van Digikeijs aangeschaft - en daar heb ik me een tijdlang nogal op blindgestaard.
Voorheen was er een setje voor de 2200 en eentje voor de 2400. En idem, maar dan voor een lok met A-sein. Het huidige setje is een versie waarvan je allevier de uitvoeringen kunt maken.
Kortom, ik heb me voorgenomen me daar weer eens in te verdiepen, want als ik het me goed herinner, was me de vorige keer niet helemaal duidelijk hoe e.e.a. aangesloten moest worden.



Oja, een kleine meevaller: ik meende ook dat ik er al een decoder voor had aangeschaft, maar die kon ik niet meer vinden. Die bleek, toen ik de lok openmaakte, er al in te zitten.
Hopelijk is die geschikt voor de functies zoals hierboven omschreven, want ik heb geen idee wat voor decoder het ook alweer is. Zo te zien eentje van ESU...

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20122 Gepost op: 27 juni 2020, 22:19:02 »
Mijn 2400 had ik dezelfde decoder in. Daar had ik zelfs digitale koppelingen op zitten en appart schakelbare zwaailichten. https://youtu.be/BEivNsXVdCY
Daar zat hetzelfde verlichtings-printje in.
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20123 Gepost op: 27 juni 2020, 22:52:36 »
Aha. Dan zou het apart schakelen van de verlichting ook wel moeten kunnen dus. Mooi om te weten, dank je!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20124 Gepost op: 27 juni 2020, 22:57:42 »
Citaat
en sluitverlichting (hoewel die laatste wat mij betreft niet per se hoeft)
Maar brandende sluitseinen, terwijl er een sleep wagens achter hangt is zooo achterhaald. Met de V5 kan dat prima, als je 6 functies hebt. Zo te zien zitten er echter maar functies in (groen en paarse draad).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20125 Gepost op: 27 juni 2020, 23:09:22 »
Maar dat bedoel ik ook: als die sluitverlichting apart geschakeld kan worden is het leuk voor als de lok om wat voor reden dan ook een keer solo zou moeten rijden. Als de sluitverlichting alleen maar tegelijk met de frontverlichting geschakeld kan worden, dan sluit ik 'm domweg niet aan, want net als jij vind ik een brandend sluitsein tussen lok en trein een noodkijk.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20126 Gepost op: 27 juni 2020, 23:12:36 »
Met een klein beetje electronica kun je zo de onversterkte aux uitgangen op de v4 versterken en ook gebruiken.
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20127 Gepost op: 27 juni 2020, 23:18:46 »
Hm, juist ja. Het kan maar zo zijn dat ik binnenkort nog een keertje naar de kerk ga.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20128 Gepost op: 28 juni 2020, 17:24:47 »
Misschien. Even kijken nog.

Goed. Wat wil ik? Frontsein 1 en frontsein 2 apart schakelbaar. Dat zou dus op F1 en F2 kunnen.
Dan de rangeerseinen. Die branden doorgaans aan beide kanten tegelijk en die zouden dus ook op één functietoets kunnen. F0 bijvoorbeeld, maar dan wisselen ze met de rijrichting en dat is niet de bedoeling. Alsof de machinist elke keer als hij van rijrichting verandert ook even de rangeerseinen aan de goeie kant aanzet (of de frontseinen bij het rangeren, iets dat je ook maar al te vaak ziet), die man heeft waarachtig wel wat beters te doen.



Eerst maar eens grondig uitdokteren hoe je wat waarop aan moet sluiten, daarna kunnen er altijd nog functies gemept worden.
En de sluitseinen? Ach, misschien als bovenstaande klaar is, dan zien we wel of er nog een gaatje over is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20129 Gepost op: 29 juni 2020, 21:37:41 »
Vandaag bleef de 2400 erbij, teveel andere dingen te doen.
Wel m'n ogen open gehouden, en daardoor kwam ik nog wat nuttige info tegen.

1. Hier schreef ik het volgende:

Citaat
Blijft over de Umbausatz van Weinert, maar daar blijft, voor zover ik op foto's kan zien, de Steuerung gehandhaafd zoals die is

En dat klopt niet, die wordt wel degelijk aangepast:



Geeft toch altijd weer een tevreden gevoel, zoiets.

2. Als aanvulling op de foto's van de lok in Gennep: