Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413617 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20085 Gepost op: 21 juni 2020, 15:55:34 »
Kort geleden op de kop getikt:



Een hele poos geleden werd dit boek al eens door iemand via de desbetreffende rubriek op dit forum aangeboden. Dat heb ik destijds laten schieten vanwege een vooraankondiging bij Lippe. Het duurde echter nogal voordat de vooraankoniging omgezet werd in een concrete heruitgave. Enkele mailtjes met de vraag of het boek inderdaad zou worden heruitgegeven en zo ja, wanneer bleven onbeantwoord. Onnodig te zeggen dat het aanbod hier in het forum al lang en breed weg was.
Nu kwam ik het boek echter tegen op de lijsten van Patrick Meeder, dus toen moet het maar wezen.

Zou leuk zijn als Roco met een model van de FC-vijftiger zou komen, maar vanwege het gegeven dat er dan een ingrijpend veranderde Steuerung zou moeten komen zie ik dat nog niet gebeuren.
Blijft over de Umbausatz van Weinert, maar daar blijft, voor zover ik op foto's kan zien, de Steuerung gehandhaafd zoals die is.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2020, 17:32:55 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20086 Gepost op: 21 juni 2020, 19:26:05 »
Overigens staat het boek bij Lippe nog steeds als voorbestelbaar aangekondigd en bij EK-Verlag weten ze van niks, althans, als je op hun website afgaat, want daar word er met geen sillabe over gerept.

Ook een leuk boekwerkje:



Verrassend veelzijdig lokomotiefjes, die van de Baureihe 64. Vooral in de zuidelijke contreien des Duitschen landes aanwezig is het niet zo heel erg waarschijnlijk dat dit type Bw Lümmeln aangedaan heeft.
Maar toch, met het RZA Minden in de buurt weet je maar nooit!  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2020, 22:14:13 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20087 Gepost op: 22 juni 2020, 21:46:10 »
Maar dat is nog niet alles.

Zoals je weet had men bij de Duitse spoorwegen al voor de oorlog behoorlijke successen behaald met door dieselmotoren aangedreven lokomotieven en treinen. De bijnaam "Fliegende Hamburger" hoeft maar te vallen en men heeft direct deze succesvolle treinstellen voor ogen waarmee (o.a.) snel tussen Berlijn en Hamburg gereisd kon worden.
Daarnaast kent men natuurlijk de V20, V36, V140 en natuurlijk de talloze Kleinlokomotiven der Leistungsgruppen I en II.

Na WO II ging men bij de DB volop door met de ontwikkeling van de dieselmotor en, belangrijker nog, de overbrenging.
Toen men een beetje grip op die materie begon te krijgen, werd een heel programma opgezet van te bouwen types lokomotieven:


Bron plaatje: Freunde der 212 001-2 e.V.

De V60 was geconcipieerd als rangeerlokomotief, met nog de oude, van de V20 en V36 bekende drijfstangentechniek:



De V100 werd ontworpen als een soort universele lokomotief, geschikt voor het zware rangeerwerk en voor reizigers- en goederentreinen op lokaalspoorwegen en op hoofdbanen:



De V160 voor het lichtere tot middelzware werk op vooral hoofdbanen:



En de "Star der Schienen", de V200, voor het zware werk op de hoofdbanen.



De V320 was bedoeld voor het echt zware (en snelle) werk op hoofdbanen, maar daarvan werd er uiteindelijk maar eentje gebouwd...
Wel werden er grotere aantallen loks van andere series gebouwd, die niet op bovenstaand lijstje prijken. Zoals de V90 voor het zware rangeerwerk, waar de V100 uiteindelijk eigenlijk nooit aan toegekomen is.
En de V80, als voorloper van de V100, om met bovengenoemde overbrengingstechnieken te experimenteren.
En de V65, om nog eens wat te noemen...

Morgen verder. Of overmorgen. We zien wel.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20088 Gepost op: 23 juni 2020, 10:25:11 »
Interessant lijstje weer, Jan. Die 320  is daar ook een model van uitgebracht? Kan me niet herinneren er ooit een gezien te hebben.

Nog wat wetenswaardig over de 320
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_V_320

Grt. Ric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20089 Gepost op: 23 juni 2020, 10:26:58 »
Je hebt je eigen link niet gelezen, of wel?  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20090 Gepost op: 23 juni 2020, 10:36:10 »
Oeps overheen gelezen :angel:

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20091 Gepost op: 23 juni 2020, 11:41:24 »
Wetenswaardigheden over de V320 zijn te vinden in de nog redelijk recente uitgave van Eisenbahn Kurier Verlag, "Mythos V320":



Behalve het in de door Ric gegeven koppeling genoemde model is de V320 ooit op de markt gebracht door Rivarossi en door Brawa, beiden H0; Roco maakte het model in 1:160, mogelijk is het nog steeds verkrijgbaar bij Fleischmann, waar wel meer Roco-N-modellen zijn ondergebracht.

Je zou misschien kunnen zeggen dat de V320 als het ware een zesassige V160 is, in datzelfde licht zou je de V300 als een zesassige V200 kunnen zien. Ook daarvan is slechts één exemplaar gebouwd.

Met wat geluk kun je van de V300 nog wel eens een model van Lima vinden.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20092 Gepost op: 23 juni 2020, 12:54:00 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20093 Gepost op: 23 juni 2020, 12:59:24 »
Je zou misschien kunnen zeggen dat de V320 als het ware een zesassige V160 is, in datzelfde licht zou je de V300 als een zesassige V200 kunnen zien. Ook daarvan is slechts één exemplaar gebouwd.
korrigieren Sie mich, wenn ich falsch bin, maar van de zesassige V200 zijn er vier gebouwd. 3 zijn daarvan naar Joegoslavie gegaan, de vierde (iets later gebouwd) is uiteindelijk omgebouwd naar een V300, aldus wiki

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20094 Gepost op: 23 juni 2020, 14:05:40 »
Leuk filmpje, Ric! Het komt me vaag bekend voor, misschien heb ik het al eens eerder gezien maar dat moet dan al even geleden zijn. Bedankt voor het delen!  :D

@Michel: je hebt volkomen gelijk: ik had moeten schrijven dat er maar één exemplaar bij de DB dienst gedaan heeft. Overigens als gehuurde lok, de Deutsche Bundesbahn heeft noch de V300, noch de V320 in eigendom gehad. De loks werden van de respectievelijke fabrikanten (V300 Krauss-Maffei, V320 Henschel) gehuurd.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20095 Gepost op: 23 juni 2020, 14:25:19 »
Met wat geluk kun je van de V300 nog wel eens een model van Lima vinden.

Deze heb ik: Trix
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20096 Gepost op: 23 juni 2020, 14:30:57 »
Behalve het in de door Ric gegeven koppeling genoemde model is de V320 ooit op de markt gebracht door Rivarossi en door Brawa, beiden H0;
Märklin heeft vorig jaar het model in H0 uitgebracht. Weliswaar als Insider model, maar die zijn meestal wel ergens te verkrijgen.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20097 Gepost op: 23 juni 2020, 17:14:38 »
Met wat geluk kun je van de V300 nog wel eens een model van Lima vinden.
Ik vond er 1 bij de Fl* expert in Drachten.
Na alle as-tandwielen te hebben vervangen (er waren er 3 gebroken), rijdt hij nu als een zonnetje.
Bovendien heb ik er als experiment een Loksound V5 met de 221-soundfile ingezet. Man wat een beest is dat ding nu.
Ik kan alleen maar aan 1 kant koppelen, daar de nem-schacht ontbreekt. Lima-lees Hornby - hebben daar geen onderdelen voor. Nu gebuik ik de lok voor het trekken van mijn oceanblau-beige 6-delige Rheingold.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20098 Gepost op: 23 juni 2020, 17:52:13 »
Na alle as-tandwielen te hebben vervangen (er waren er 3 gebroken), rijdt hij nu als een zonnetje.
Bovendien heb ik er als experiment een Loksound V5 met de 221-soundfile ingezet. Man wat een beest is dat ding nu.

Sander: Interessant.Ik had m zien staan idd.
Heb er zelf ook 1 van Lima opgeknapt vorig jaar (nieuwe wielen/assen bij Lendon of Cardif) maar kom nog tekort op de versie met antislipringen. Ook de motor heb ik vervangen door een BR218 exemplaar van Roco, (had ik nog liggen uit een beginset). Daarnaast nog fatsoenlijke kop/sluitverlichting, Roco BR221 handgrepen en ESU V4 decoder aangebracht en toevallig vorige wk een paar KM fabrieksplaten binnengekregen van Kruger. Misschien dat t zo nog wat wordt.

Welke asjes/tandwielen heb je daarvoor gebruikt? Die van SB? Die zijn van messing ipv plastic. Dat van die tandwielen is een bekend probleem bij deze lok. Bovendien loopt het ding veeeel te hard. Hij kan zo hard dat hij makkelijk uit de bocht vliegt bij 12 V en R=500 ofzo.
Wellicht interessante link voor je over dit model:
http://www.bahnwahn.de/limadb230/Modellubersicht/modellubersicht.html


Had jij weldoende inbouwruimte voor je speaker? Ik heb met moeite ruimte voor de decoder gevonden door eerst wat van het ballast gewicht weg te slijpen, laat staan voor de speaker...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20099 Gepost op: 23 juni 2020, 21:38:09 »
@Montanbahn & @ Bas: Dat Mätrix er een model van heeft is me pas vanmorgen
 duidelijk geworden, sinds ik de laatste twee aankopen van dat merk heb geretourneerd naar de winkel heb ik niet meer gevolgd waar men daar in Göppingen mee bezig is.
Overigens:

Citaat
[...] het in de door Ric gegeven koppeling genoemde model [...]

...ís het Mätrix-model.

@Sander: gefeliciteerd!  :D
Ik ben inderdaad ook wel nieuwsgierig naar welke tandwielen je hebt genomen om de gebroken exemplaren te vervangen (zie reactie marctrein).

Beide loks (V300 en V320) zijn wel interessant voor Lümmeln. De loks zijn een tijdlang in Hamm gestationeerd geweest, van waaruit ze treinen richting Hannover reden en daardoor ook door Lümmeln kwamen. Wie weet wat ik nog eens tegenkom, ooit  ;)

Dit boek kwam ik een paar dagen geleden ook tegen, voor een prijsje om van te lachen, en daarom heb ik het toch maar aan laten rukken:



Dit in 10 exemplaren gebouwde type is niet of slechts hoogst zelden in Lümmeln geweest, maar toch interessant omdat met dit type allerlei minder bekende dieselzaken werden beproefd die uiteindelijk een toepassing vonden in de daarna gebouwde Baureihen.