Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398642 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18630 Gepost op: 22 oktober 2019, 16:19:22 »
Da's een lekker uitzicht!
De laatste keer dat ik daar in de buurt was zat er nog een hekje tussen West-Duitsland en de DDR :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18631 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:09:43 »
Voor mij was dit het tweede bezoek aan dit oorspronkelijk door het Sovjetleger opgezette complex op de Brocken. De vorige keer was het bijzonder helder weer met een strakblauwe lucht, koud (-15oC) en er lag een halve meter sneeuw. Je kon Kassel zien liggen, toen. Het hekje was toen al weg.

Citaat van: Erik
Bij 30-40 meter zicht zie je bijna geen hand voor ogen.

Hè jammer, denk je dat je ook een keertje lekker kunt snakken...   ;)

Ik moet wel zeggen dat ik, toen ik de foto's zag, een beetje verbaasd was. Blijkbaar registreert de camera in m'n belapparaat beter wat er te zien is dan ikzelf, de lok was op die afstand nauwelijks zichtbaar, in elk geval minder zichtbaar dan op de foto.

De lokomotief was overigens de lok die ons naar boven had gebracht. De foto is gemaakt toen de lok aan het omlopen was, zie ook het onderstaande filmpje:

<a href="https://www.youtube.com/v/IjMgyZp-dwM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IjMgyZp-dwM</a>

Wij zijn lopend weer naar beneden (Schierke) gegaan en hoe lager we kwamen, hoe warmer het werd.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18632 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:15:00 »
Citaat van: Silvolde
Wij waren iets gelukkiger.

Men zegt dat het op de Brocken maar 2 dagen in 't jaar echt helder is, dus als je het zo treft als op jouw foto heb je zeker geluk gehad.
Wij hebben gestemd: Wernigerode of Quedlinburg. Met twee van de drie stemmen voor werd het Quedlinburg.



Was ook erg leuk, en we hebben er een werkelijk fantastisch lekkere Thüringer Bratwurst (dat zijn de besten) gegeten, maar helaas heb ik daardoor wel het depot van de HSB gemist.

Op de heenreis hebben we ook het stadje Goslar even aangedaan. Daar trof ik zowaar een modelspoorwinkel aan. Wel zeer beperkt open, in verband met ziekte, stond er op de deur, maar toch. Alleen al de etalage was de moeite waard:





Binnen was het niet veel beter, eigenlijk niks geen actuele dingen. Ook niet in de vorm van literatuur, zoals bijvoorbeeld de nieuwe brochure van Carstens over Gedeckte Güterwagen, ded aanvulling op de banden 1.1 en 1.2.

Trouwens, die platte wagen met marmerblokken vond ik best wel leuk, ben vergeten om het ding te kopen. Nu vraag ik me af welk catalogusnummer het geweest is, want ik kom hem, ondanks een zoektocht op internet, nergens tegen...
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 11:19:30 door 44 »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18633 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:40:48 »
Als je in de buurt bent kun je altijd nog op de WEBCAM kijken hoe het zicht is boven. Maar tuffend door de mist is ook leuk  ;D
Marius

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18634 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:49:52 »
Zo te zien is de winkel al langer dicht
De kalender staat op april 2011  ???

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18635 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:24:27 »
De winkel was open, we zijn ook binnen geweest. Nogal wat Märklin en wat Roco, maar allemaal behoorlijk gedateerd spul. Zoals Roco's 18 201 met Öltender.

@Marius: lijkt me van een optimistische levenshouding te getuigen, om daar op de Brocken een webcam neer te hangen  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18636 Gepost op: 23 oktober 2019, 18:07:58 »
3maal de brocken (in diverse jaren) op geweest en 2 maal mazzel gehad,waarbij er bij de 2e keer zelfs nog sneeuw lag op hopen bovenop terwijl je beneden in een lange broek met een shirt met korte mouwen kon lopen.
Maar het uitzicht als het er is,is fraai,heb daar zelfs nog foto en film materiaal van ergens,van die tripjes.
En niet alleen de thuringer bratwurst is er heerlijk in de streek kan ik u vermelden  ;D
Het HSB depot is leuk om te zien met mini draaischijf en kolen kranen op wielen,maar als je dat 1x hebt gezien(aandachtig) dan heb je het vervolgens ook wel echt gezien,al blijft de geur van smeulende kolen en stoom heerlijk,een parfum maken wellicht een idee ?  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18637 Gepost op: 23 oktober 2019, 19:20:43 »
Daar een aantal jaar geleden ook geweest.

In Wernigerode naar hotel Post geweest, het eten was er erg goed.
Het bier nog beter, Erdinger dunkel uit de tap. :P

Het was er wel erg druk, maar met een beetje geluk komt er net een tafel vrij.

Quedlinburg is een erg mooie oude stad, zeker een aanrader. (y)

Kees.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18638 Gepost op: 23 oktober 2019, 21:05:50 »
Citaat van: tijgernootje
En niet alleen de thuringer bratwurst is er heerlijk in de streek kan ik u vermelden

O, zeker niet. "Thuis" in Benneckenstein hebben we in de één of andere Hexenstube ook lekker gegeten, een Wildgulasch bijvoorbeeld, met rode kool. Voor lekker robuust eten moet je, dat mag als algemeen bekend worden verondersteld, de Duitse keuken hebben.
In ons 'hotel' (eigenlijk gewoon "Zimmer frei") kregen we ook een prima "üppiges" Frühstück geserveerd. Altijd weer een verademing, lekker verse Schnittbrötchen in plaats van die kleffe hollandse kadetten. Enige Wermutstropfen: de koffie. De Duitsers kunnen van alles, maar koffie zetten hoort daar niet bij.

Citaat van: tijgernootje
Het HSB depot is leuk om te zien met mini draaischijf en kolen kranen op wielen,maar als je dat 1x hebt gezien(aandachtig) dan heb je het vervolgens ook wel echt gezien

Hm. Misschien. Ik heb er de vorige keer dat ik er was aandachtig naar gekeken maar ik had het best nog eens willen zien. Bij dat soort gelegenheden kijk ik toch elke keer weer m'n ogen wel uit.
Maar dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk.
Hoe dan ook, het alternatief, Quedlinburg, was ook mooi, en inderdaad:

Citaat van: puntenglijder
zeker een aanrader. (y)



Op de terugweg hebben we even koffie (of wat daarvoor moest doorgaan) gedronken en wat gegeten op het station in Hameln. Altijd leuk om daar te kijken, alleen was er deze keer maar bar weinig treinverkeer te bekennen. Ook niet zo'n ramp, want veel variatie is er tegenwoordig niet meer. Hameln staat wel bekend als "Keilbahnhof"; het stationsgebouw ligt in de punt tussen twee aftakkende lijnen. In de oorlog is het stationsgebouw behoorlijk beschadigd en daarna wel weer opgebouwd, maar je kunt er over twisten of het er mooier van is geworden. Desondanks mag ik er altijd graag een poosje vertoeven, net als vroeger in m'n jeugd, al was toen het treinverkeer met diverse stoom-, diesel- en elektrische loks een stuk interessanter dan nu.



De boekhandel daarentegen had wel van alles moois te bieden, en omdat ik nog wat zakgeld over had mocht ik van mezelf iets uitkiezen. Dat werd de nieuwe MIBA-REPORT over Gedeckte Wagen van Stephan Carstens.


Bron plaatje

Een interessant werkje, met een hoop aanvullende info op de eerder genoemde banden 1.1 en 1.2. Ook geeft een aantal bekende (en minder bekende) weatherings-kunstenaars zoals bijvoorbeeld en onder anderen Wolfgang Popp en Jens Born een blik in de keuken. Ook Michiel S., bij sommigen beter bekend onder de naam Becasse, geeft een paar van zijn geheimen prijs. Ook hier zou ik haast een citaat willen herhalen: een aanrader!
Ik begon me zelfs af te vragen of het misschien leuk zou zijn weer eens een maagdelijk wagentje onderhanden te nemen:



Hoewel... zo maagdelijk is het wagentje niet meer. Maar wat er aan kleur en zo op zit is nou ook niet echt je van het, dus dat moet maar eens over.
Het is trouwens het wagentje waar ik het al eens eerder over heb gehad: toen ik het kocht, bleek één van beide assen er eentje met spaakwielen te zijn:



zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18639 Gepost op: 24 oktober 2019, 09:37:38 »
Ach, dit heb ik ook met een NS wagen gehad. Die had één spaakwiel en een normaal wiel. Dus dat is zeer realistisch.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18640 Gepost op: 24 oktober 2019, 10:16:37 »
Trouwens, die platte wagen met marmerblokken vond ik best wel leuk, ben vergeten om het ding te kopen. Nu vraag ik me af welk catalogusnummer het geweest is, want ik kom hem, ondanks een zoektocht op internet, nergens tegen...

Bij Roco is dit model bekend onder nummer 47758. Dat wist ik niet uit mijn hoofd, maar liet Koekel zoeken op Roco SS15 Marmorblöcke.
Voor zover ik het goed gezien heb, is het een wagen uit tijdperk 2.

Groet,
Bas

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18641 Gepost op: 24 oktober 2019, 10:55:24 »
Hallo,

Al geruime tijd volg ik je draadje met belangstelling. Nu zit ik even met een vraagje dat ik hier maar zal poneren aan de kenner(s).

ik ben in het bezit van een stammetje Umbauwagens, 3 en 4 assers gecombineerd. Eén daarvan is een Ep.IV model maar heeft dezelfde kleur als de Ep.III 3-assers. Terwijl de andere 4-asser (Ep.III) veel donkerder is. Onderzoek heeft mij geleerd dat personenwagens bij de DB (1949 ev) Flaschengrün waren. Na 1968 is dit gewijzigd in Chromoxidgrün. 1968 is al dik in Ep.IV, ja ik weet dat deze periode indeling met een korreltje zout genomen moet worden, maar toch. Mijn baan is gesitueerd in de vijftiger jaren dus duidelijk Ep.III. In ieder geval die Ep.IV wagen moet omgekat naar Ep.III, dat is met een Schiebebild setje geen probleem, heb ik al vaker gedaan. Alleen die kleuren he. Ben op zoek gegaan naar Acrylverf (bij voorkeur Vallejo) in de kleur Flaschengrün of de overeenkomende RAL kleur. Maar heb nog niets gevonden.

De grote vraag is dus eigenlijk: welke kleur komt hiermee het best overeen.

Groet, Henk.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18642 Gepost op: 24 oktober 2019, 11:31:08 »
Henk,

Volgens onderstaand lijstjes is de kleur Ral 6007:




V.w.b. het tijdperk, 1968 is heel diep TP III(IIIb) of heel laag TP IV volgens de normering:
Periode IIIb: 1956–1968 (Opschrift afgekort naar DB en in een logo weergegeven (de zgn. Keks). De oude eerste klas werd afgeschaft, de tweede klas werd eerste klas, derde werd tweede. De aanduiding derde klas verdween dus.)

Periode IVa: 1968–1980 (UIC-Nummering; Computernummering op locomotieven; IC met alleen 1e klasse in plaats van de TEE; Nieuwe oceaanblauw/beige kleurstelling). Overigens werden niet alle locs tegelijk omgenummerd, in 1969 bijvoorbeeld reden nog een paar stoomlocs van de serie 03 met hun oude nummers.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 11:33:27 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18643 Gepost op: 24 oktober 2019, 11:37:47 »
Weinert heeft de RAL 6007 als nitro acryl verf in het programma.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18644 Gepost op: 24 oktober 2019, 15:51:12 »
Citaat van: Zuylen
Ach, dit heb ik ook met een NS wagen gehad. Die had één spaakwiel en een normaal wiel. Dus dat is zeer realistisch.

Inderdaad. Ik heb ook ooit eens een plaatje gezien van een wagon met spaakwielen aan de ene as en schijfwielen aan de andere.
Maar ik denk dat je zoiets eerder in werkelijkheid tegenkomt (of liever: kwam), dan bij Fleischmann of, in het algemeen gesproken, in model.

@Bas: dat is 'm inderdaad! Ook dimo1_dimo1, Auke voor intimi, had me daar (middels een ander communicatiekanaal) al op gewezen. Gelukkig is het een DRG-uitvoering, dat bespaart me weer een ritje naar Goslar.

@Henk (Lobomotion69): me dunkt dat er al een heel stuk van je vraag is beantwoord. Misschien heeft het nog zin als ik er aan toevoeg dat volgens het schema van Meisinger flaschengrün (RAL6007) vanaf 1960 werd vervangen door chromoxydgrün(RAL6020). Ik zou Diener er ook nog even op na kunnen slaan maar dan moet ik die eerst weer uit de kast pulken.

@Ronald: die Epocheneinteilung geloof ik zo langzamerhand wel. De heilige datum als cesuur tussen EpIII en EpIV was altijd 1.1.1968, maar daar is men steeds meer mee gaan schuiven en andere criteria bij gaan trekken zodat een beetje simpele ziel als ik het niet meer kan bijbenen. MOROP heeft er een prachtig wetboek (zie vanaf art. 800) voor samengesteld, de liefhebber mag daar wat mij betreft naar hartelust in grasduinen en zich eraan houden - ik zoek het lekker zelf wel uit. Sum quique, zal ik maar zeggen.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat hele NEM-systeem nergens voor deugt, want het heeft er wel voor gezorgd dat "de fabrikanten" zich bij de afmetingen van diverse zaken binnen zekere toleranties houden. Dat, en ook hun normen op ander gebied, is zeker wel nuttig voor de modelspoorwereld geweest, is het nog steeds en zal dat ook wel blijven.

@Rob: Weinert heeft inderdaad zo'n beetje alle belangrijke RAL-kleuren als lak op nitro-acryl basis in het programma.
Vallejo betitelt hun 71.019 uit de serie Model Air  ook als RAL6007.
Ik moet er bij zeggen dat ik dat nummer zelf niet in m'n bak heb, dus ik weet niet in hoeverre de kleur correct is. Bij RAL 6002 (karminrot) klopt het wel aardig.

Over de Gms53: al in de oude Güterwagen Band 1 noemde Carstens dit modelletje van de GFN al een bijzonder geslaagd model waar maar weinig aan mankeert. De schotels van de buffers schijnen iets te groot te zijn en er was nog wat, maar dat was het dan ook.
Ja, en de opschriften: het EUROP-kader is wat te smal, zodat het beter over de voegen heen gedrukt kon worden of zoiets, en dan heeft hij het over opschriften van Gaßler en zo, maar eigenlijk was ik dat (nog) niet van plan. Hoewel... mezelf kennende zou dat best vandaag nog wel eens kunnen veranderen... 

Hoe het ook zij, een belangrijke verandering is al wel doorgevoerd (en zoveel werk was dat niet): de bovenste geleider van de deur hoort wagonbruin te zijn en niet dakgrijs. Beetje bibberig geschilderd, zie ik nu, terwijl ik toch in de waan verkeerde een redelijk vaste hand te hebben...



Misschien toch maar beter een ander wagonnetje opzoeken waar ik me op uit kan leven, want als er toch nieuwe plakkers op moeten kan dat beter maar eerst, vóór alle vuiligheid en zo.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 16:02:06 door 44 »