Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398673 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17895 Gepost op: 15 juli 2019, 09:51:35 »
Vroeger een kwestie van geduld en hard werken, tegenwoordig niet anders. De inflatie heeft wel hard toegeslagen als je de prijzen van toen en nu vergelijkt. Een pleister op de wonde is de veel betere detaillering en techniek ;D ;D

Grt. Ric
En een veel hoger salaris dan toen. De set van 105 florijnen zou nu 298€ kosten, maar reken maar niet dat de gemiddelde werkende mens zich dat toen kon veroorloven, terwijl ik dat als werkende middeninkomer nu wel kan. Met redelijk gemak zelfs.
groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

locofiel

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17896 Gepost op: 15 juli 2019, 10:29:00 »
@Basilicum,

Roco is toch voortgekomen uit Röwa en ??. Ik dacht dat dit afspeelde in de 80-90er jaren. Volgens mij was Trix destijds er ook bij betrokken. Dus of beide een Roco zijn, kwee nie  ::)


Dirk

Maar het blijven mooie locs.
(ik ben op een leeftijd gekomen, dat je weer mag kwijlen, dus bij deze  ;D)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17897 Gepost op: 15 juli 2019, 11:46:48 »
En die pleister, betere detaillering en techniek en zo, dat is wel waar. Fleichmann zette destijds met die 55er wel een nieuwe standaard neer door de motor (en de aandrijving) in de tender te plaatsen. Later, met de 01 220 en de 50er in een of twee versies, zetten ze die lijn wel voort. Pakweg een decennium later, eind zeventiger jaren, werd de lat nog iets hoger gelegd: Fleischmann's 94er en Roco's 58er kondigden het tijdperk van nòg betere detaillering aan.  Daarna kwam Roco nog wel met een betere motor, en hier en daar werd de detaillering nog iets opgeschroefd, maar grosso modo is het daar wel een beetje blijven steken - de aandacht werd verlegd naar digitale toeters en bellen en daar werden best wel stappen gezet, maar als je vandaag de dag een Roco 44er aanschaft kun je constateren dat er wel iets verbeterd is, zoals de wielen bijvoorbeeld, maar over het algemeen is de detaillering (inclusief alle fouten) nog dezelfde als die van de tachtiger jaren, toen het model voor het eerst uitkwam.
Interessant.

Ik ben overigens wel benieuwd in welke richting je denkt bij "inclusief alle fouten"

Groet, Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17898 Gepost op: 15 juli 2019, 14:22:25 »
Gelukkig weet ik ook niet alles, Dirk. :) Een paar zoekopdrachtjes helpen ons verder.

Röwa produceerde tussen 1959 en 1968 in opdracht van Trix en bracht daarna modellen onder eigen naam uit. Na het faillissement in 1975 nam het reeds bestaande Roco een groot deel van de modellen over.
Bron: Wikipedia.

Voor zover mij bekend, brengt Roco H0-modellen alleen in 1:87 uit. Uitzonderingen zijn te vinden bij een aantal series 26,4m-rijtuigen, waarbij lengteschaalverhoudingen van 1:100 en 1:93 worden of werden aangehouden.

De getoonde nul-enen zijn ontworpen, geproduceerd en uitgebracht door Roco; 01 1062 in 1997 en 01 180, door Jan omgedoopt tot 01 104, in 2015.
Bronnen: Roco 43341 en Roco 72194.

Voor Roco is 01 104 geen onbekende: precies deze loc werd in 2001 onder artikelnummer 63210 aangeboden.
Bron: Roco 63210.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17899 Gepost op: 15 juli 2019, 18:24:27 »
Hm, handig. Op een gegeven moment gaat je draadje zichzelf wel schrijven en hoef je je er eigenlijk niet meer mee te bemoeien  ;D
Toch doe ik dat maar wel even, voordat ik de draad kwijtraak.
Goed, eerst maar even wat reacties:

@Michiel: het bestaan van dat boek is me bekend, het staat ook op m'n lijstje van nog aan te schaffen leesmateriaal. De laatste keer dat ik bij VGBahn was, genoten de beide Güterwagenbände 1.1 en 1.2 een hogere prioriteit, en aangezien mijn budget niet oneindig is, moest het daar op dat moment even bij blijven. Maar het moet nog wel eens een keertje komen!

@Bas(ilicum) & Dirk: de genius achter veel modellen van (het oude, "èchte") Trix (dus voordat Trix door Göppingen werd uitgehold om goede sier met de naam te kunnen maken) was ene Willy Ade. Deze meneer was ook deelnemer in de onderneming Röwa (de firmanaam is een afkorting van de namen chling en willy ade), die inderdaad, zoals Bas al schreef, modellen leverde aan Trix en later voor zichzelf ging produceren. Na de ondergang van Röwa is Willy Ade zich geheel gaan richten op zijn eigen lijn zeer schaalgetrouwe rijtuigen die onder zijn eigen (achternaam) "ade" werden verkocht.
Ade heeft ooit Pruissische rijtuigen gemaakt die, ik meen zelfs eerst nog voor Trix, maar zekerdoor Röwa werden verkocht (zie pagina 11 of 12 van deze PDF en later, na de overname van de betreffende mallen, nog eens door Roco op de markt werden gezet en, tenslotte, nog niet zo lang (een jaar of twee? Drie?) geleden nòg een keer, nu onder de naam Fleischmann.

Over de hoogteverschillen bij de buffers: toen ik het plaatje zag, moest ik wel even slikken. Het deed me sterk denken aan die keer toen er sprake was van een kromgetrokken frame van een vijftiger, dat kwam ook aan het licht door hoogte verschil van buffers en zo.
Maar gelukkig is dat hier niet aan de hand; ik denk dat één van beide loks niet goed op de rails heeft gestaan of zo, want bij controle valt het allemaal nogal mee:

Ter controle even m'n 01.10 Öl en 01.10 Kohle tegenover elkaar gezet:



Vervolgens 01.10 Öl en 01 104:



Tenslotte 01.10 Kohle en 01 104 nog een keertje:



niks aan de hand dus.

@Bas (wob): als ik het me goed herinner, kwam Roco met de oliegestookte versie voordat ze met de kolen-44er kwamen. Voor een oliegestookte lok kloppen de appendages op en aan de ketel wel zo ongeveer, maar voor een kolengestookte lok gebruikt Roco exact hetzelfde model - inclusief de "olie-appendages", op de foto hieronder rood omcirkeld (de twee cirkels, of eigenlijk ovalen, rechts).


Bron foto: www.roco.cc

Links zie je de generator (of dynamo of lichtmachine) omcirkeld, maar ik ben er niet zeker van of ik die wel bedoel. Ik had die van de 41er/42er voor ogen, en die is ongeveer 2 x het formaat wat eigenlijk zou moeten. Moet ik bij de 44er(s)  nog eens nakijken.

@Bas(ilicum): dat Roco de 01 al eens als 01 104 had uitgebracht wist ik, ik had de lok dan ook al geruime tijd op m'n  lijstje staan, maar ja, al wat ik tegenkwam - geen 01 104 van Roco. Toen die 01 180 van het Bayerisches Eisenbahn Museum me voor de voeten kwam heb ik die maar in beslag genomen om te vernummeren naar de 104. Ik durf te wedden dat de echte 01 014 de eerstvolgende keer dat ik naar Houten (of zoiets) ga, om de andere stand hoog opgestapeld ligt.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2019, 18:36:58 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17900 Gepost op: 15 juli 2019, 20:25:17 »
Jan volgens mij staat de rechter 01.10 nu ook niet goed op de rails :-X Dus!!!! ;D ;D

Grt. Ric

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17901 Gepost op: 15 juli 2019, 21:58:29 »
Ade heeft ooit Pruissische rijtuigen gemaakt die, ik meen zelfs eerst nog voor Trix, maar zekerdoor Röwa werden verkocht (zie pagina 11 of 12 van deze PDF en later, na de overname van de betreffende mallen, nog eens door Roco op de markt werden gezet en, tenslotte, nog niet zo lang (een jaar of twee? Drie?) geleden nòg een keer, nu onder de naam Fleischmann.
Heel veel van deze modellen uit de PDF van Röwa herken ik nog uit de catalogi van Trix (Express / Internationaal), eind jaren '60.
De rongenwagen op bladzijde 16 rijdt nog steeds rond op mijn baan (verzwaard, zodat het gewicht van de trafo's niet meer nodig is en voorzien van kortkoppelmechanisme). Qua detaillering z'n tijd ver vooruit.

@Bas (wob): als ik het me goed herinner, kwam Roco met de oliegestookte versie voordat ze met de kolen-44er kwamen. Voor een oliegestookte lok kloppen de appendages op en aan de ketel wel zo ongeveer, maar voor een kolengestookte lok gebruikt Roco exact hetzelfde model - inclusief de "olie-appendages", op de foto hieronder rood omcirkeld (de twee cirkels, of eigenlijk ovalen, rechts).


Bron foto: www.roco.cc

Links zie je de generator (of dynamo of lichtmachine) omcirkeld, maar ik ben er niet zeker van of ik die wel bedoel. Ik had die van de 41er/42er voor ogen, en die is ongeveer 2 x het formaat wat eigenlijk zou moeten. Moet ik bij de 44er(s)  nog eens nakijken.
Je zal de fabrikanten de kost moeten geven die dit soort "fouten" maakt. (Daarmee praat ik het overigens niet goed)

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17902 Gepost op: 15 juli 2019, 23:13:18 »
@Ric: ja, ik zag 't ook. Ik zal kijken of ik nog wat as kan vinden.
@Bas (wob): mij komt 't ook allemaal heel bekend voor, van een Trixcatalogus van die tijd, maar ook van de eerste Roco-catalogi. Ik heb er nog een paar rondslingeren hier, die van Roco zelfs nog met prijslijst (geloof ik). Zou 't eigenlijk zo langzamerhand niet eens tijd worden voor een ModelspoorMuseum?
Wat die fabrikanten betreft: er is geen koe zo bont of er is wel ene vlekje aan: vaak is de oorzaak van dit soort 'fouten' te vinden in het rationeel fabriceren. Om van een basismodel zo veel mogelijk varianten te kunnen maken neemt men zo'n 'fout' op de koop toe. Toch had het Roco in dit geval het ontwerpen van één extra onderdeel voor een kolenlok vast de kop niet kunnen kosten. De leiding van straalpomp naar voedingsdom, waar dat buizenstelsel aan meegegoten is nog een keertje maken maar dan zonder dat buizenstelsel lijkt me niet zo heel erg kostbaar, maar dat kan ik makkelijk zeggen; ik was er niet bij. En dat andere ding, dat tegen de askast aan zit bevestigd, hadden ze alleen maar weg hoeven laten.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17903 Gepost op: 16 juli 2019, 02:55:22 »
Jan volgens mij staat de rechter 01.10 nu ook niet goed op de rails :-X Dus!!!! ;D ;D

Grt. Ric

Inderdaad. Op de eerste foto staat de tweede voorloopas er naast. Maar op beide volgende foto's staan beide assen recht op de rails. Dus!!!

Zomaar een onderdeel weg laten is moeilijk hoor. Ten eerste gevoelsmatig, je geeft de klant minder "lok". Ten tweede technisch, misschien zit zo een onderdeel met pinnetjes aan de ketel bevestigd. Dan zitten er in de ketel gaatjes voor deze pinnetjes. Laat je het onderdeel weg blijf je met lege gaatjes zitten. Dat is ook geen porum, dan moet je een nieuwe ketel maken.. Oei dat wordt duur. Beslissing snel gemaakt.
De meeste modelspoorders hebben toch geen idee waar dat ding voor dient, hoofdzaak een mooie lok.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17904 Gepost op: 16 juli 2019, 09:53:07 »
.. Oei dat wordt duur. Beslissing snel gemaakt.
De meeste modelspoorders hebben toch geen idee waar dat ding voor dient, hoofdzaak een mooie lok.

En dan huldigen ze jouw stelling Henk (en wat ook mijn stelling in het leven is).

En Jan had het over een modelspoor musuem.
Nu weet ik dat Jan in Groningen woont en dat de Friezen een heel ander volk zijn... maar daar ter plekke schijnt toch iets van een modelspoor museum te zijn in Sneek. Ik ben er nooit geweest, zoon en opa wel en die vonden het leuk.
http://modelspoormuseum.nl/

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17905 Gepost op: 16 juli 2019, 10:16:46 »
   :o  :o  :o
Heb daar vlakbij gewoond en ik kwam ook wel best vaak in Sneek maar dat museum heb ik nog nooit van gehoord.  ::)  ::)
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17906 Gepost op: 16 juli 2019, 11:11:44 »
Nou, ik weet niet of het wel zo nodig is om voor zo'n gaatje een compleet nieuwe mal te maken:



Op zo'n foto van zo dichtbij zie ik ineens allerlei dingen waar ik nodig eens naar moet gaan kijken. Dingen die scheef zitten, bramen zoals die op de luchttanks (of hoort daar wel iets te zitten?), dat soort dingetjes...
Je blijft wel aan de gang hè, met zo'n hobby 

Wat de Friezen betreft, daar zou niemand moeite mee moeten hebben. Net als Groningers of Hollanders of noem maar op wat, zijn het over het algemeen gewoon aardige mensen die zich graag, net als Groningers of Hollanders of noem maar op wat ook doen, laten voorstaan op dingen die in hun ogen typisch Fries, of Gronings of Hollands of noem maar op wat, zijn.
Het gaat alleen fout als er individuen zijn die menen dat ze door die typisch Friese, of Groningse, of Hollandse, of noem maar op wat, dingen beter zijn dan een ander. De Friezen hebben hun taal, de Groningers ook en bovendien nog een Martinitoren, de Hollanders hun zompige moerassen en noem verder maar op wat, wees er trots op en doe verder net als de ouwe Pruisen: gun ieder het zijne.

Dat er een Modelspoormuseum gevestigd is in Sneek is me bekend, hoewel ik er, net als Henk, ook nog nooit geweest ben. Volgens mij is het museum voornamelijk richt op het Nederlandse aspect waar ik in het verhaal hierboven meer doelde op de geschiedenis van wat ooit als speelgoed begon (en wellicht nog is) en is uitgegroeid naar een oneindig veelzijdige vrijetijdsbesteding.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2019, 11:13:31 door 44 »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17907 Gepost op: 16 juli 2019, 11:17:28 »

Dat er een Modelspoormuseum gevestigd is in Sneek is me bekend, hoewel ik er, net als Henk, ook nog nooit geweest ben. Volgens mij is het museum voornamelijk richt op het Nederlandse aspect waar ik in het verhaal hierboven meer doelde op de geschiedenis van wat ooit als speelgoed begon (en wellicht nog is) en is uitgegroeid naar een oneindig veelzijdige vrijetijdsbesteding.

Dag Jan,

Klik even op deze link

http://modelspoormuseum.nl/agenda-2018/
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17908 Gepost op: 16 juli 2019, 11:52:14 »
Dag Gerard,

ik loop achter, zie ik. Dank!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17909 Gepost op: 16 juli 2019, 20:06:31 »
Citaat van: moi, quarante-quatre
Op zo'n foto van zo dichtbij zie ik ineens allerlei dingen waar ik nodig eens naar moet gaan kijken.

Kijk maar eens naar de leiding van de voedingspomp naar de voorwarmer:



... dan zie je dat het gedeelte dat begint bij de pomp en eindigt bij "A" niet aansluit op het gedeelte dat begint bij "B" en eindigt bij de voorwarmer. Het is nauwelijks te zien, maar bij "B" zit een gaatje, waar het uitseekseltje bij "A" in gestoken moet zijn.
Als dat doet, dan ontstaat er een soort wellustige krul, zie hieronder:



Zo'n krul zoek je op voorbeeldfoto's tevergeefs, evenals op de tekening hieronder:


Bron foto (uitsnede):Eisenbahn Journal Special 2/94, foto A. Schöppner



Met die zandvalleidingen zit het ook niet helemaal lekker. Wie heeft dat ding eigenlijk in elkaar gezet?  >:(

Daar ligt dus nog een schoon stuk arbeid.

Misschien nog wel meer arbeid, als je eens kijkt naar de vuurkist en daarbij model en tekening vergelijkt:





De vuurkist bij dit model (nieuwe generatie) eindigt een stuk hoger dan bij de oudere generatie.
Op de foto hieronder is met groen de onderkant vuurkist aangegeven zoals die bij het nieuwe model is gesitueerd en met blauw de situatie bij de oudere loks. Met geel is het gedeelte met de luchttoevoerkleppen aangegeven:



Hmja. maar eens zien of ik daar nog wat aan ga zitten prutsen. Of misschien alleen maar een lik zwarte verf...