Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 06:55:39
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door Remunj
Vandaag om 06:31:03
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 05:58:42
Modules van Kees Gorter door Tulpendaal
Vandaag om 05:56:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 03:19:03
Stekkers TwinCenter of Intellibox door System-M
Vandaag om 01:09:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 augustus 2019, 23:32:05
Raadplaatje door Piet Groot
20 augustus 2019, 22:48:10
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
20 augustus 2019, 22:41:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 augustus 2019, 22:40:14
Lichtgeleiders Roco br 23 door Mechiel_
20 augustus 2019, 22:15:20
NS 8100 in 0 door rolfm
20 augustus 2019, 21:54:59
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Noordernet
20 augustus 2019, 21:51:05
Bröckenbahn door Frank 123
20 augustus 2019, 21:29:12
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
20 augustus 2019, 21:01:02
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door PeterV
20 augustus 2019, 20:56:49
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
20 augustus 2019, 20:14:42
Gezocht Bouwtekeningen NMBS i1 en i2 rijtuig door ronald2016
20 augustus 2019, 19:55:28
Vloerbaan op een studentenkamer... door Pnarfk
20 augustus 2019, 19:41:16
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
20 augustus 2019, 19:19:09
Stelcon platen door NS1220
20 augustus 2019, 18:23:42
Detectie van een kopspoor in Koploper? door PeterNS
20 augustus 2019, 18:20:44
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 augustus 2019, 18:19:57
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
20 augustus 2019, 17:48:49
NS SLT in 1:45 door Mitchell
20 augustus 2019, 17:37:50
Artitec 2019 door barry1972
20 augustus 2019, 17:05:22
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 augustus 2019, 16:44:22
Waar gekweekt zeeschuim verkrijgbaar door WesleyMunnik
20 augustus 2019, 16:19:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 augustus 2019, 16:05:10
Modelbahn Knittelfeld door BrightonBelle
20 augustus 2019, 15:16:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1986461 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3204
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17925 Gepost op: 17 juli 2019, 22:29:42 »
Ik bedoelde te zeggen dat de pomp op het origineel kleiner is, en dus in model te groot.
groeten,
Auke

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17926 Gepost op: 17 juli 2019, 22:45:45 »
Je hebt gelijk, dat schreef je ook. Ik dacht anders te lezen of zoiets.
Maar het bovenste gedeelte van de pomp is één geheel met de omloopplaat, het onderste gedeelte is een insteek-deel. Om dat bovenste gedeelte kleiner te maken... pff... kweenie hoor. Niet zo erg zin in, geloof ik. Bovendien zit het Führerhaus van 50 579 er aan te komen, dat moet eerst maar even, voordat ik vergeten ben hoe die lok ook alweer in elkaar moet. Er zijn twee zakjes met onderdelen: de onderdelen die op de linker- en die die op de rechterkant van de ketel horen, maar dat is ook de enige clou die ik momenteel heb. Maar ik kan nog foto's zoeken, dat zal wel schelen. De nummertjes van Beckert zullen eerdaags ook wel arriveren, denk ik.
Als dat allemaal samen weer een harmonisch geheel vormt, gaan we wel weer eens kijken of er nog iets met die 44er pompen moet gebeuren.

@Bas: wat bedoel je met dat kleine accent in zilver?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17927 Gepost op: 17 juli 2019, 23:11:48 »
Op de Roco zit een KT1, op de tekening staat een KT1-250 Speisepumpe. Twee verschillende, dus zien er ook verschillend uit.  Overigens kwamen beide op de 44 voor.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17928 Gepost op: 18 juli 2019, 04:16:57 »
Ik doelde op de zilveren bandjes rond de ketel die je zo vakkundig hebt weggepoetsr ;D. Sorry, kon het niet laten ;D.

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17929 Gepost op: 18 juli 2019, 17:31:36 »
@Dirkjan: omdat ik dat begon te vermoeden, was ik al gaan grasduinen in de desbetreffende literatuur, maar verder dan de wetenschap dat de eerste 44ers uitgerust waren met een Speisepumpe Nielebock-Knorr en later de "Standartausführung" met een Speisepumpe Knorr-Tolkien met een capaciteit van 250l/m was ik nog niet gekomen.
Danke für den Hinweis.

@Bas: da's wel sterk hoor, te weten dat ik aan deze lok nog geen kwast gezet heb!  ;D


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17930 Gepost op: 18 juli 2019, 18:03:10 »
Voor je Weinert lijstje: 8402 resp 8409
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17931 Gepost op: 18 juli 2019, 18:51:35 »
 

Haha! Ja, die had ik ook al even opgezocht  ;D

Maar er is ook nog een ander lijstje, bijvoorbeeld het lijstje met 50 579 bovenaan.
Maar zonder gekheid, ik weet niet of dat er wel van komt. Zoals ik al zei, vormen omloopplaten en het bovenste deel van de pomp één onderdeel, waardoor het lastig wordt om zomaar even de beide pompen om te wisselen.

Gaat op het lijstje "nog te doen voor als ik ècht niks anders meer weet".

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17932 Gepost op: 19 juli 2019, 11:47:39 »
Leuk puzzeltje voor de komende dagen:


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17933 Gepost op: 19 juli 2019, 14:03:35 »
Het laatste puzzelstukje is zojuist ook per Postennel gearriveerd, het Führerhaus dat het ÜK-Führerhaus moet gaan vervangen.
Vreugdevol het pakje in ontvangst genomen en er met een kopje koffie eens lekker voor gaan zitten.
Toch raakte ik na het openen van het pakje bevangen door een lichte frustratie. Niet dat de zending niet in orde zou zijn, daar is geen sprake van. Keurig verpakt en alle bestelde items waren aanwezig. Bovendien zat er nog wat te lezen bij, niks mis mee dus. Nee, de frustratie zat 'm in het Führerhaus, of liever, in iets wat niet in het Führerhaus zat. Het zit zo: het verschil tussen het oude (ÜK-)Führerhaus en het nieuwe is gelegen in het aantal vensters. Bij de ÜK-versie tellen we er slechts één per zijde en bij het Führerhaus in de Regelausführung twee an elke kant. Tot zover alles dik in orde:



Maar, zoals je ziet, zitten er in de ramen van het nieuwe Führerhaus geen ruiten. Die had ik er natuurlijk bij moeten bestellen, wat ik in mijn enthousiasme en rekenend op Roco's goedgevigheid blijmoedig doch onbewust heb verzuimd te doen.
En de Fenstereinsätze (zoals die dingen op het onderdelenblad worden genoemd) van het oude (ÜK) exemplaar zullen wel passen, maar daar waar de ruit voor het voorste venster hoort te zitten, prijkt bij de ÜK-uitvoering een gapend gat.

Goed. Of niet goed, eigenlijk. Maar goed of niet, de vraag is nu: wat te doen? Zelf lekker gaan knoeien met stukjes Evergreen transparant van 0,14 dik of gewoon weer Erwin aan z'n TEE trekken voor alsnog een Fensterlichtleitstäbesatz?
Eigenlijk voel ik het meest voor het eerste, met Evergreen gaan knoeien. Dat is leuker, en zodoende wordt de teleurstelling van zojuist misschien ook weer gecompenseerd, hoewel je natuurlijk nooit al te optimistisch moet zijn - het zal wel weer een paar keer mis gaan voordat het er een beetje op lijkt en bovendien gaat zo'n plaatje niks van Evergreen aan de achterkant van het kozijn zitten en het moet er nu juist tussenin, of in het kozijn als het ware. En dat krijg je dus wel met zo een Fensterlichtleitstäbesatz voor elkaar. Of op z'n Dilz', dat wil ook nog wel lukken. Maar ja, zo heet ik niet dus dat zal 'm wel niet worden...



Even nadenken kan nog wel, de loknummers van Thomas Beckert zijn er ook nog niet... 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5034
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17934 Gepost op: 19 juli 2019, 18:17:20 »
Ehm, welk ruitje mis je nu? Aan de zijkant heb je een opening (waar meneer de machinist uit hangt, dus daar zit geen ruit in) en je hebt een dichtgelaste (of nooit opengemaakte) "ük-opening".

Enige missende is misschien het kleine ruitje aan de voorkant van het machinistenhuis?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17935 Gepost op: 19 juli 2019, 18:33:59 »
Het kenmerk van een ÜK-Führerhaus is het enkele raam aan weerskanten. Het tweede raam is niet "dichtgelast", maar inderdaad nooit opengesneden.
Voor mijn 50 579 wil ik het ÜK-Führerhaus (dat met loknummer 052 262-3) vervangen door een regulier exemplaar, i.c. dat van 50 622. Op die manier heb ik dus een Führerhaus in reguliere uitvoering. De Fenstereinsatz van het ÜK-Führerhaus is in die zin niet geschikt om in het reguliere Führerhaus gezet te worden omdat daaraan, hoewel het an sich uitstekend past, het "glas" voor de voorste vensters niet aanwezig is. De ovale frontvensters zitten er wel aan vast, dus daar is dan geen omkijken naar.

Het raam op de plek van de rode "X" mist dus:



Je ziet bij de rode pijl geen ruit zitten. Ik bedoel, je ziet dat bij de rode pijl de ruit voor het voorste raam ontbreekt.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2019, 18:58:46 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5034
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17936 Gepost op: 19 juli 2019, 18:59:23 »
Ah, ok, ik had de ruil omgekeerd in m'n gedachten zitten. Vandaar. Ja, dan mis je een ruitje.

Handig om te weten dat zaken zoals zo'n machinstenhuis makkelijk om te ruilen zijn, dat kan me helpen als ik ooit nog eens mijn vier 50ers naast m'n voorradige foto's van Mayener 50ers leg :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17937 Gepost op: 19 juli 2019, 19:34:42 »
Dat gaat inderdaad vrij gemakkelijk. Het is wel goed om je even goed te oriënteren, want er kan nog wel eens wat prijsverschil in zitten.
Deze kostte iets van dertien öri of zo, maar er zijn er ook van dik in de twintig öri.

Misschien dat daar wel ruitjes bij zitten. 
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2019, 19:51:08 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13058
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17938 Gepost op: 20 juli 2019, 13:13:07 »
Tegen beter weten in toch maar eens een poging gedaan om van 0,25 mm transparant een ruitje te maken. Zo ongeveer 7,5 x 7,5 mm, op zichzelf wel te snijden, maar zo goed als onzichtbaar als het op de vloer valt. En lastig om vast te houden als je het wil schuren (omdat 7,5 x 7,5 mm nèt ietsje te groot is). En daardoor krijg je ronde kanten:



Ik denk dat ik er een stuk of vier, vijf moet maken voordat er een goed exemplaar uit rolt. Misschien dat de tweede goeie dan iets sneller gaat...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17939 Gepost op: 20 juli 2019, 13:35:49 »
Gaat jou wel lukken  :)