Vroeger een kwestie van geduld en hard werken, tegenwoordig niet anders. De inflatie heeft wel hard toegeslagen als je de prijzen van toen en nu vergelijkt. Een pleister op de wonde is de veel betere detaillering en techniek Grt. Ric
En die pleister, betere detaillering en techniek en zo, dat is wel waar. Fleichmann zette destijds met die 55er wel een nieuwe standaard neer door de motor (en de aandrijving) in de tender te plaatsen. Later, met de 01 220 en de 50er in een of twee versies, zetten ze die lijn wel voort. Pakweg een decennium later, eind zeventiger jaren, werd de lat nog iets hoger gelegd: Fleischmann's 94er en Roco's 58er kondigden het tijdperk van nòg betere detaillering aan. Daarna kwam Roco nog wel met een betere motor, en hier en daar werd de detaillering nog iets opgeschroefd, maar grosso modo is het daar wel een beetje blijven steken - de aandacht werd verlegd naar digitale toeters en bellen en daar werden best wel stappen gezet, maar als je vandaag de dag een Roco 44er aanschaft kun je constateren dat er wel iets verbeterd is, zoals de wielen bijvoorbeeld, maar over het algemeen is de detaillering (inclusief alle fouten) nog dezelfde als die van de tachtiger jaren, toen het model voor het eerst uitkwam.
Ade heeft ooit Pruissische rijtuigen gemaakt die, ik meen zelfs eerst nog voor Trix, maar zekerdoor Röwa werden verkocht (zie pagina 11 of 12 van deze PDF en later, na de overname van de betreffende mallen, nog eens door Roco op de markt werden gezet en, tenslotte, nog niet zo lang (een jaar of twee? Drie?) geleden nòg een keer, nu onder de naam Fleischmann.
@Bas (wob): als ik het me goed herinner, kwam Roco met de oliegestookte versie voordat ze met de kolen-44er kwamen. Voor een oliegestookte lok kloppen de appendages op en aan de ketel wel zo ongeveer, maar voor een kolengestookte lok gebruikt Roco exact hetzelfde model - inclusief de "olie-appendages", op de foto hieronder rood omcirkeld (de twee cirkels, of eigenlijk ovalen, rechts).Bron foto: www.roco.ccLinks zie je de generator (of dynamo of lichtmachine) omcirkeld, maar ik ben er niet zeker van of ik die wel bedoel. Ik had die van de 41er/42er voor ogen, en die is ongeveer 2 x het formaat wat eigenlijk zou moeten. Moet ik bij de 44er(s) nog eens nakijken.
Jan volgens mij staat de rechter 01.10 nu ook niet goed op de rails Dus!!!! Grt. Ric
.. Oei dat wordt duur. Beslissing snel gemaakt. De meeste modelspoorders hebben toch geen idee waar dat ding voor dient, hoofdzaak een mooie lok.
Dat er een Modelspoormuseum gevestigd is in Sneek is me bekend, hoewel ik er, net als Henk, ook nog nooit geweest ben. Volgens mij is het museum voornamelijk richt op het Nederlandse aspect waar ik in het verhaal hierboven meer doelde op de geschiedenis van wat ooit als speelgoed begon (en wellicht nog is) en is uitgegroeid naar een oneindig veelzijdige vrijetijdsbesteding.
Op zo'n foto van zo dichtbij zie ik ineens allerlei dingen waar ik nodig eens naar moet gaan kijken.