Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

analoog 1 lichtsluis, 2 signalen door Te 2/2
Vandaag om 23:57:18
Advies Merk draaischijf door charp
Vandaag om 23:56:08
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 23:50:27
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Roy van Dijk
Vandaag om 23:49:46
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Reinout van Rees
Vandaag om 23:43:56
Kopen in de VS door RBlok
Vandaag om 23:32:00
Stoppen in een blok door RBlok
Vandaag om 23:26:28
Station Rekerdam door Wim Vink
Vandaag om 23:18:18
Old England door Edsko Hekman
Vandaag om 23:11:03
NS modelbaan Hoekdam H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 23:04:03
Ergensnergens in H0e door NS264
Vandaag om 22:57:43
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:54:24
Esu v4 decoder door Karst Drenth
Vandaag om 22:49:30
Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70) door Karst Drenth
Vandaag om 22:41:28
Fleischmann NS Sprinter 447103, moet gekoppeld zijn om te rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:35:26
Mat '36 445 door GerardvV
Vandaag om 22:34:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:23:06
Cubana door Hendrik Jan
Vandaag om 22:22:49
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door ingenium
Vandaag om 22:16:12
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door dimo1_dimo1
Vandaag om 22:13:16
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door 72sonett
Vandaag om 22:08:16
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Frycio82
Vandaag om 21:42:53
Roco Plan V, sound. Ervaringen. door Bert van Gelder
Vandaag om 21:41:35
Welke aanslag zit op mijn "zo-goed-als-nieuwe" lok? door Bert van Gelder
Vandaag om 21:38:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:27:30
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 21:25:04
Sudexpress Vossloh 4000, functie-instellingen gezocht. door Olivier77
Vandaag om 21:08:34
Roco E18 rijdt niet digitaal, wel analoog door Die Bahn
Vandaag om 20:35:40
Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door BrightonBelle
Vandaag om 20:33:18
De fabriek - Spoor 0 door Hans1963
Vandaag om 19:56:01
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2453985 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7240
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #17775 Gepost op: 27 juni 2019, 14:32:47 »
Nee, slechts 1013 pagina's  :D. Gisteren, 6 jaar geleden, was je als ik het goed zie ook al met een DB 52 aan de gang:


Ohja, verkanting....
Succes met zoeken!

Groet,
michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17776 Gepost op: 27 juni 2019, 16:33:18 »
Ik mag toch hopen dat het niet helemaal zó lang geleden is 

Maar 't zou heel goed kunnen van wel. In dit bericht heb ik het er ook al over gehad, en ook daar verwijs ik naar die obscure briefjes.
Sowieso zijn er allerlei wilde plannen geweest met deze lok als onderwerp, of liever, als lijdend voorwerp. Bijvoorbeeld de inbouw van een HMV en een Turbospeisepumpe, iets wat in het bijzonder door Falkenberg werd toegejuicht, maar wat ik toch niet helemaal zie zitten omdat ik er voor mijn gevoel niet voldoende informatie (voor een goeie tekening) over/van heb.

"Had ik het kreng maar nooit gekocht" denk ik wel eens, want dat krijg je van die impulsaankopen.

Dus: nooit weer met te veel geld op zak de Treinenpassage in Leeuwarden binnenstappen
                                                                                                                                               

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17777 Gepost op: 27 juni 2019, 21:21:03 »
Het moet steeds meer wennen: het geklepper van de brievenbus. Het  verwachte 'pakje' van BRAWA kwam per post in plaats van de DHL, zoals ik eigenlijk had verwacht. Enfin, het rangeerderstreetje voor de Hbrs-57 alias Glmmhs 57 is binnen. Het duurde even tot het treetje tevoorschijn kwam:



Maar goed, het geeft toch altijd wel een tevreden gevoel als een wagon (of lok) weer helemaal compleet is, als je het weet is zo'n afgebroken treetje toch een doorn in het oog en het plezier aan de wagen wordt toch op de een of andere manier een beetje vertroebeld.

Het treetje op de juiste plek:



En nog even de wagen in volle glorie:



In Güterwagen 1.2 eigenlijk geen echte kritiek op deze wagen, behalve dan:

"Der Austausch der Puffer gegen Federpuffer, ggf auch gegen Überstoßpuffer, und der Ecktritte gegen durchgeätzte Tritte ist bei beiden Wagen [met de andere van de "beiden" wordt die van KMB bedoeld - 44] sinnvoll"

Jaja... had dat even eerder gezegd... 

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3918
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17778 Gepost op: 28 juni 2019, 13:20:33 »
Ach ja, ik had het ook met een lampje aan een Brawa loc. Deze werd besteld en afgeleverd. Nu zit ie weer in vol ornaat op de loc, mooi te wezen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17779 Gepost op: 28 juni 2019, 16:11:30 »
Precies. Dat kan een heel tevreden gevoel geven.
Soms kan het ook uitermate frustrerend zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld bij m'n 41ers al meerdere keren een onderdeel (de dubbele leiding voor de schoorsteen langs) vervangen dat toch steeds weer stuk gaat.



Waarschijnlijk ligt dat aan de kunststof waar het van gemaakt is, dat de weekmakers eruit dampen of zo, maar ik ben niet nog een keer zo gek om voor de zoveelste keer het onderdeel, dat natuurlijk alleen in een setje "Teilesatz "Kesselleitungen" geleverd wordt, à 11,80 öri te bestellen, er liggen nu al meer dan genoeg reserveleidingen die nog lang niet gebruikt hoeven worden. Wat me nu op het idee brengt om straks achter de lokloods een bak voor oud roest neer te zetten, kan ik ze daar mooi in dumpen.
Ik zal nog eens een keertje in het soldeerijzer klimmen om het van messing of zo maar zelf te maken.

Wat ook wel veel voldoening oplevert is het vervangen van bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld omdat ze niet kloppen of zo, door betere exemplaren van diverse onderdelenleveranciers zoals bijvoorbeeld onder anderen Weinert. Om bij de 41er van Roco te blijven, de oorspronkelijke lichtmachine is (was?) veel te grof en te groot. Die van Weinert maakt een veel sierlijker indruk.



En je kunt ook heel veel plezier hebben van het monteren/aanbrengen van onderdelen die de fabrikant helemaal niet heeft aangebracht. Zoals bijvoorbeeld de vulopening voor brandstof van de Kleinlok LgII van BRAWA (te zien, als je goed kijkt, tussen de luchttank en het raampje):



Misschien moest ik ook maar eens voldoening gaan putten uit het aanbrengen van de opschriften die hier al sinds Joost mag weten wanneer in huis liggen. Dat hoeft toch echt geen uren te duren, dunkt me...
Maar ik ben nog druk met zoeken naar een 50er nummer. Daarom.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17780 Gepost op: 28 juni 2019, 16:27:20 »
Ja, je had het over die obscure briefjes. Gebeurt mij wel vaker, je wil iets opschrijven om het niet te vergeten maar even geen blanco briefje bij de hand. Dan maar op een hoek of de achterzijde van een bestaande notitie want die heb je genoeg. En dan, veel later, weer zien terug te vinden. Dat kan een crime zijn want welk briefje was het? Overal staan nummers op, nietwaar?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17781 Gepost op: 28 juni 2019, 17:20:41 »
Ja, zo ongeveer wel. Of je weet je met geen mogelijkheid meer te herinneren wat waarom op sloeg en waar iets betekent.



NB de achterzijden zijn hier niet zichtbaar, evenals de rest van de briefjes.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6675
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17782 Gepost op: 28 juni 2019, 19:49:09 »
Het moet steeds meer wennen: het geklepper van de brievenbus. Het  verwachte 'pakje' van BRAWA kwam per post in plaats van de DHL, zoals ik eigenlijk had verwacht. Enfin, het rangeerderstreetje voor de Hbrs-57 alias Glmmhs 57 is binnen. Het duurde even tot het treetje tevoorschijn kwam....


Wat supernetjes verpakt  :o  Ik moet ook maar eens wat achterstallige ontbrekende onderdeeltjes bestellen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17783 Gepost op: 28 juni 2019, 20:04:33 »
Zeker wel netjes. En een week na aanvraag geleverd, dat is best netjes! Kost wat maar dan heb je ook wat  :D
Een hele poos geleden een kap van een V160/216 gedeclareerd vanwege craquelé, dat duurde iets langer maar dat kwam ook omdat ze de gemankeerde kap opgestuurd wilden hebben.
Maar ook dat was netjes geregeld, vind ik.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6675
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17784 Gepost op: 28 juni 2019, 20:08:53 »
Oh ja, dat herinner ik me inderdaad nog  :)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17785 Gepost op: 29 juni 2019, 12:29:54 »
Dat is ook alweer even geleden. Ik kan het zelf niet eens meer terugvinden, maar dat is sowieso onbegonnen werk.

Na lang zoeken is er een mogelijk alternatief voor 052 262-3 gevonden in de vorm van 50 579, BD Münster, Bw Osnabrück Rbf. 52er ketel, vierkante Einstromröhre, Kabinentender. Enkel het ÜK-Führerhaus zal vervangen moeten worden door een standaardexemplaar.

Daar gaan we eens driftig over nadenken.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17786 Gepost op: 29 juni 2019, 19:00:38 »
Voorlopig de 50er met 52er ketel aan de kant gezet, in afwachting van verdere ontwikkelingen.
Daaardoor staat er nu een aantal opties open:

1. Lekker even niks, boekje kijken of zo
2. Beetje aan de baan gaan werken (heb ik eigenlijk wel zin in, maar dan moet ik eerst een heleboel troep opruimen anders kan ik er niet bij)
3. Een ander slachtoffer zoeken. Er zijn er nog wel een paar, zoals:





Roco's 001 180-9 van het Bayerisches Eisenbahn Museum. Is al omgedoopt naar 01 104 van Bw Hannover Hgbf, maar loopt er nog heel erg blingbling bij, met die blanke ketelbanden en kopergepoetste olieleidingen langs de ketel. En er zitten nog plastic kolen in de tender. Werk genoeg dus.

Nog eentje, lijkt wel op de vorige:





Roco's 01 1062 van Bw Kassel. Hoeft niet te worden omgedoopt, maar een paar mooie nummerschilden zou wel leuk zijn. Steekt zo af anders. die witte cijfers.
De lok heeft al een zeker patina, zou eventueel nog wat kunnen hebben, maar ik ben geneigd het zo te laten. Echte steenkool is er ook al op de tender. Hoewel... een eventuele Umbeheimatung naar Osnabrück of zo zou ook nog wel eens kunnen.
Goed, 't is zaterdag, er is nog wel even tijd...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5060
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17787 Gepost op: 29 juni 2019, 20:41:33 »
Citaat van: Der Jann
Dat is ook alweer even geleden. Ik kan het zelf niet eens meer terugvinden, maar dat is sowieso onbegonnen werk.

Voor wat betreft Brawa's V160 is dat niet zo'n toer. Ik nam de Deining-inhoudsopgave door en vond een bericht, die doorverwees naar het bericht uit Lümmeln. ;)

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17788 Gepost op: 29 juni 2019, 21:24:12 »
Dus als je iets wil vinden in mijn Lümmelndraadje moet je de inhoudsopgave van jouw Dönsdorfdraadje raadplegen... 't Is toch niet te geloven!   
(Maar mooi dat ik 't weet  )

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17789 Gepost op: 29 juni 2019, 23:02:48 »
Hoe dan ook, daar even teruglezend, bekroop me wel een enigszins unheimisches gevoel: dat geintje is alweer bijna vier jaar geleden, dus: hoe is het nu eigenlijk met m'n 216? Craquelé of niet?



Niet dus 



Soms, héél soms. heb ik nog wel 'ns Heimweh naar WP5.1