Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 11:25:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:25:09
Videostatief treinen filmen door Jeronimos
Vandaag om 11:20:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Jan-Peter
Vandaag om 11:16:40
Station Ermelo in model 1:160 door Jamie
Vandaag om 11:15:38
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Daan!
Vandaag om 11:15:04
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Chris2412
Vandaag om 10:54:10
Trix BR 85 door Jan-Peter
Vandaag om 10:41:42
Een Rotterdams gebouw door Marc tramt
Vandaag om 10:38:41
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 10:37:02
Modelbaan als virtual background bij videobellen door Jeronimos
Vandaag om 10:22:32
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 10:11:46
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 10:07:21
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door HenkN
Vandaag om 10:06:41
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 09:57:51
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 09:56:48
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Luit
Vandaag om 09:55:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 09:47:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 09:10:13
Bouw Bührtal III door Ronald Halma
Vandaag om 09:06:37
Albulabahn in H0m door stefaninnermind
Vandaag om 08:57:26
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 08:44:51
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Menno
Vandaag om 01:09:40
Roßnitz door HenkN
Vandaag om 00:02:34
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
21 oktober 2020, 23:50:44
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
21 oktober 2020, 23:25:33
Raadplaatje door Falkenberg
21 oktober 2020, 23:10:42
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
21 oktober 2020, 23:09:21
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
21 oktober 2020, 22:00:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2020, 21:52:02
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2447136 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12169
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9045 Gepost op: 16 december 2015, 14:03:06 »
Die Hamo V 160 was een mooi model. Ik heb hem jarenlang gehad, tot groot genoegen, maar uiteindelijk toch weggedaan toen ik op digitaal ben overgestapt. Het Brawa-model mag beslist gezien worden. Ziet er prachtig uit en rijdt bovendien nog eens voortreffelijk. Toen het model van Brawa op de markt kwam, was-ie ook nog eens heel vriendelijk geprijsd. Ik herinner me iets van 130 euro.
 
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5056
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9046 Gepost op: 16 december 2015, 14:24:26 »
Het Brawa-model [...] ziet er prachtig uit en rijdt bovendien nog eens voortreffelijk.

Daar ben ik het mee eens. Alleen heb je voor periodiek onderhoud van deze loc wel moed en doorzettingsvermogen nodig.

Groet,
Bas

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9047 Gepost op: 16 december 2015, 16:54:19 »
Mooi stukje over de V160. (y) Zou op mijn baan ook wel gaan passen. Maar dan uiteraard als 218 "City Bahn" :)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14468
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9048 Gepost op: 16 december 2015, 22:23:07 »
@Frans: daar heb je ook een punt. Maar de boel zit er nu vast op, dus er moet wel een zwaarwegend argument komen wil ik dat nog veranderen.  ;)

@Hijlco: hmmm... vanuit Lümmeln gezien ligt het dichtstbijzijnde Waddeneiland toch een paar honderd kilometer verderop.  :P

@Ruud: helemaal mee eens. Ik herinner me ook iets van rond die prijs. Eigenlijk geen geld voor zo'n mooie lok.

@Bas: aan periodiek onderhoud ben ik nog niet toegekomen. Tot nu toe rijdt de machine voortreffelijk en is er geen reden geweest om haar intieme delen bloot te leggen.

@Michaël: de 218, en zeker als "City-Bahn-lok" is wel heel erg niet Epoche III. En bovendien is een 216 geen 218.  :D

Wat me er toe bewoog eens een blik in Wikipedia te werpen (mijn bibliotheek is momenteel om redenen van huishoudelijke aard niet toegankelijk).
Er is wel een aardig aantal varianten binnen de V160-familie. De volgorde volgens de EDV-nummering aanhoudend kunnen we achtereenvolgend noemen:

BR 210 (alleen de eerste lok heeft nog het nummer V169 gekend):
Aandrijving met gasturbine (de turbine is dezelfde als die in de Bell UH-1D helicopter zoals die door de Bundeswehr in gebruik was). Vmax was (is)?) 160 km/h. De serie loks bestond uit acht stuks, waarvan de eerste werd gebouwd in 1966, de rest in de jaren 1970/1971. De loks werden later omgebouwd tot BR 218.

BR 215 - V163:
Net als de V160 was deze lok uitgerust met een stoomverwarwarmingsinstallatie voor het te trekken reizigersmaterieel. Ze werden gebouwd omdat de geprojecteerde 218 nog op zich liet wachten, en men toch al de nog voorhanden stoomloks wilde gaan vervangen.
Bouwjaren 1968/1970

BR 216 - V160:
De eerste variant van deze toch wel uitgebreide familie. De eerste tien stuks, de zgn voorserieloks, kregen door hun ronde vormen de bijnaam Lollo, naar de filmster Gina Lollobrigida. De loks die na deze eerste tien werden gebouwd wisselden die ronde vorm in voor de inmiddels welbekende knik in het front, zoals die was toegepast bij de V320 (de tweemotorige versie van de V160).
De seireloks werden gebouwd in de jaren 1964 - 1968.

217 - V162:
uitgerust met elektrische treinverwarmingsinstallatie. De 15 loks van dit type werden gebouwd in de jaren 1965 - 1968.

218 - (V164):
Het typenummer V164 was wel vrijgehouden voor deze lokserie, maar omdat de eerste lok (het prototype) pas in 1968 op de rails kwam, kreeg deze direct het EDV-nummer 218.
In dit type werd zo'n beetje al het goede van de voorgaande types ingebouwd, je zou dit type dus kunnen beschouwen als het eindproduct van de hele familie. De eerste lok werd gebouwd in 1968, de serieloks kamen gedurende de periode 1971 -1979 op de rails.

Nu had ik voor de aardigheid nog een paar foto's gemaakt van mijn 216, om dit geschrijf een beetje op te leuken, maar zo leuk vond ik het helemaal niet toen ik de foto's aan het uitselecteren was. Kijk maar:







Er zit me toch een partij craquelé in de (rode) lak... jemig, dat had ik nog niet eerder gezien... 

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14468
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9049 Gepost op: 16 december 2015, 22:52:35 »
Berichtje naar Brawa gedaan, ik ben benieuwd!
Bas en Ruud, als ik het goed begrepen heb, is dezelfde lok, dan wel een soortgelijke, ook bij jullie in het bestand. Hoe staat het daarmee?
Ook hier ben ik zeer nieuwsgierig!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5056
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9050 Gepost op: 17 december 2015, 07:57:59 »
Ohh... :( Dat ziet er onheilspellend uit.
Ik haal straks mijn V160 uit de doos.

   

Groet,
Bas


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14468
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9051 Gepost op: 17 december 2015, 11:22:00 »
Vanmorgen bericht van Brawa, men is nieuwsgierig naar foto's van het fenomeen. Dus een aantal gemaakt en per kerende post toegestuurd.
Ik ben benieuwd naar wat men er van maakt bij Brawa!
« Laatst bewerkt op: 17 december 2015, 11:57:53 door 44. Reden: zelfcensuur »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6653
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9052 Gepost op: 17 december 2015, 11:57:31 »
Ze pakken het wel vlot op bij Brawa, ben onder de indruk  (y)

Overigens lijkt het wel anders te zijn dan de Roco ACTS (zie foto onder). Bij de Roco lijkt het te liggen aan de blauwe laag over de gele, bij de Brawa lopen de scheurtjes door het zwart/wit en rood heen.



Off topic: ik had het in de winkel al gezien maar het was kiezen, of deze met craquelé of helemaal geen ACTS  ;D  en met het rijden is het in het geheel niet zichtbaar.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14468
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9053 Gepost op: 17 december 2015, 12:13:07 »
Hé! Een 1200 in m'n draadje!  ;D
Mooie lok hoor  (y), al zie ik haar het liefst in Berlijns blauw zonder die vissekruisen.
De 'scheurtjes' in de lak van jouw lok zijn zo te zien ook minder diep dan die in de lak van de Brawa-lok, ik heb de indruk dat die 'tot op de bodem' gaan.

Maar ook daar zie je, zoals ik hierboven ook al zei, op enige afstand niet veel van. Op die foto van de lok voor de fabriek is er niks van te zien, ook niet als je de foto uitvergroot.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12169
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9054 Gepost op: 17 december 2015, 16:40:20 »
Nou Jan, ik schrok wel even van de foto's van de lak van je 216. Ik heb mijn exemplaren eens even uit de doos gehaald: artnr. 41122 (bedrijfsnummer V 160 072) en 41126 (af fabriek met sound, bedrijfsnummer V 160 061). Gelukkig zijn ze helemaal gaaf (hoewel: het soundmodel is aardig geweatherd door de eerste eigenaar Jan (nickname Bouwer hier op het forum);D). Op jouw foto's lijkt het te gaan om krassen, misschien ontstaan door scherpe uitsteeksels van de plastic verpakking? Bij mij zit een heel soepel plastic inleg'papiertje' om de loc heen, te vergelijken met het materiaal waar men zachte boterhamzakjes van maakt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2122
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9055 Gepost op: 17 december 2015, 17:30:06 »
Dat is niet zo mooi die scheurtjes. Ik hoop dat er een goede oplossing komt.

Afstand van Lümmeln tot Waddeneiland is een paar honderd kilometer in werkelijkheid. Hmmm, stel dat eens op 550 km in het echt, dan is het ongeveer 6,5 km in schaal H0. Maar dat klopt precies! Dat is de afstand tussen mijn huis en jouw huis. Je hebt helemaal gelijk Jan.   ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5056
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9056 Gepost op: 17 december 2015, 19:33:34 »
Mijn V160 061 (Brawa 41124) heb ik tevoorschijn gehaald. Ik heb geen scheurtjes of krassen ontdekt.
Hopelijk komt voor de Lümmelner 216 een goede oplossing.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14468
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9057 Gepost op: 17 december 2015, 22:38:26 »
Citaat van: die van de Wadden
...stel dat...dat klopt...

Ja, precies!  ;D

Citaat van: die uit Dönsdorf
Mijn V160 061 (Brawa 41124) heb ik tevoorschijn gehaald. Ik heb geen scheurtjes of krassen ontdekt.

Tel je zegeningen, Bas!  :D

Citaat van: die uit Neuffen of daar in de buurt
Op jouw foto's lijkt het te gaan om krassen, misschien ontstaan door scherpe uitsteeksels van de plastic verpakking?

Nou nee, Ruud. Het zijn beslist geen krassen. Misschien dat dat op deze foto duidelijker te zien is:



Overigens ben ik wel benieuwd naar die geweatherde lok. Komt die nog eens langs in Schwarzburg? Misschien is ze al eens de revue gepasseerd en heb ik er niet zo op gelet... 

Citaat van: Hijlco resp. Bas
"Ik hoop dat er een goede oplossing komt."
"Hopelijk komt voor de Lümmelner 216 een goede oplossing."

Dat denk ik wel, want:



Men heeft toegezegd op korte termijn een vervangende kap ("Gehäuse") toe te zenden. Kosteloos.

Over tot de orde van de dag. Ongehavend, ook in politieke zin.

Dakornamenten:





Nu nog geverfd plastic. Het moet nog gemetaliseerd worden.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14468
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9058 Gepost op: 18 december 2015, 17:22:29 »
Dus...


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12169
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9059 Gepost op: 18 december 2015, 17:42:39 »
Jan, dat is wel superservice van Brawa (y) (y).

Ik zal die geweatherde V 160 straks nog wel even op de foto zetten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus