Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3400167 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17160 Gepost op: 08 februari 2019, 21:21:25 »
Jan, ik zal je daarom maar niet vertellen wat aan mijn vingers is blijven plakken ;D

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17161 Gepost op: 09 februari 2019, 22:14:43 »
Och Ric, dat komt wel bij de volgende kop koffie  ;)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17162 Gepost op: 09 februari 2019, 22:49:54 »
Tegen die tijd zijn zijn vingers hopelijk plakvrij :angel:.

Mvg Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17163 Gepost op: 10 februari 2019, 12:08:59 »
Uitstekend Jan we moeten maar even kijken wanneer en waar we dan weer koffie drinken.  (y)


Bas, mijn handen blijven echter wel plakkerig voor modeltreinen :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17164 Gepost op: 10 februari 2019, 15:56:05 »
Dat eerste komt vanzelf wel een keer. En dat tweede... euh, tja, dat geeft wel te denken... ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17165 Gepost op: 12 februari 2019, 10:51:12 »
Op DSO vond ik een koppeling naar een webpagina met drie webcam's op het Bw van Wolsztyn: www.parowozy.com.pl

Hoewel ze wel een enkele keer even blijven hangen, is de kwaliteit best verrassend!

En nu we het toch over webcams hebben: er staat er ook eentje op het station van Plattling gericht. Daar ligt nog sneeuw...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17166 Gepost op: 13 februari 2019, 19:59:05 »
Man, dat is een tijd geleden dat ik Wolsztijn was. ::)

Toen reed daar nog een Br 38, en stond er nog een Br 58 als sloper op het terrein.

Kees.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17167 Gepost op: 13 februari 2019, 21:46:15 »
Ja, voor mij is het ondertussen ook alweer bijna dertig jaar geleden... Ok1, Tkt48, Ol49, Ty2, wat niet al, mooi spul hoor!
Slapen in het overnachtingsgebouw op het Bw, ontbijten in de stationsrestauratie, en die rottige Zlotys raakte je maar niet kwijt...

Als ik die beelden van die webcams zo zie, is er nog niet eens zoveel veranderd, behalve dan dat er eigenlijk altijd wel een stuk of meer dan één stoomloks te zien waren.  Alleen die loodsdeuren komen me niet echt bekend voor, en er is nog een spoortje bij gekomen, zo te zien.

Maar verder... die weg achter de lokloods langs is zo te zien nog steeds erg druk en ook de voetgangersbrug aan de andere kant van het station is er nog steeds.
En nu ik het daar toch over heb...

Toen (eigen foto):



En nu (koekel maps):



Kinder, wie die Zeit vergeht...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17168 Gepost op: 14 februari 2019, 19:42:41 »
Ik heb ergens ook nog foto's van toen.

Ik ga eens even rond kijken of ik die nog ergens kan vinden, pfff dat word zoeken. ???
En natuurlijk zet ik ze dan even hier neer,

Kees.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17169 Gepost op: 14 februari 2019, 22:48:44 »
Jan
vraagje
Met kadee zet je de KK mechanieken vast
Waarom
Dan heb je toch problemen in korte bochten.of zijn die kadee s langer

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17170 Gepost op: 15 februari 2019, 17:32:10 »
Hoi Jerry,

lang geleden, de sterken onder ons kunnen het zich nog wel herinneren, was er noch bij wagens, noch bij lokomotieven sprake van de zogenaamde "Kortkoppelingsmechanieken", kort KKM's. De koppelingen waren draaibaar aan het materieel bevestigd, zodat ze in bochten en bogen enigszins 'met de bocht mee' konden draaien. Ook staken ze zoveel vooruit, dat er tussen de buffers van twee opvolgende voertuigen zoveel ruimte bleef dat ze niet aan elkaar bleven haken (overbuffering) als ze vanuit de bocht weer op een recht stuk spoor kwamen (of bijvoorbeeld in S-bochten).

Omdat vanaf ergens eind zeventiger/begin tachtiger jaren de fabrikanten (niet allemaal tegelijk) aan de roep vanuit de modelspoorders  om buffer-aan-buffer te kunnen rijden tegemoet wilden komen, werd dit beroemde kortkoppelingsmechanisme bedacht. Als in de NEM-schacht (ook die werd vanaf die tijd gemeengoed) een koppelingskop werd gestoken waarmee een starre verbinding met een soortgelijke koppelingskop aan de volgende wagen tot stand gebracht kon worden, dan kon dit buffer-aan-buffer rijden gerealiseerd worden. In bochten en bogen werd overbuffering voorkomen doordat het KKM in die bochten en bogen als het ware "langer werd" - de buffers aan de binnenkant van de bocht bleven tegen elkaar zitten, die aan de buitenkant kwamen verder van elkaar af te staan. Sinds die tijd is het principe niet meer veranderd en zijn zo goed als alle wagens tegenwoordig van KKM's voorzien.

Nog even een opmerking tussendoor: behalve zo'n kortkoppelingskop (voor een starre verbinding) kan er ook een gewone koppeling (bijvoorbeeld een beugelkoppeling of een haakkoppeling) in de NEM-schacht van het KKM gestoken worden. Deze koppelingen zijn met hun zwaluwstaart in de schacht gestoken niet zoals vroeger draaibaar ten opzichte van de wagen, maar dat wort gecompenseerd doordat dan de buffers weer een eind(je) uit elkaar staan.

Goed, nu komt het Kadee-gebeuren een rol in het verhaal spelen. Kadee heeft een viertal versies van z'n koppeling speciaal voor gebruik in combinatie met de NEM-schacht in het assortiment, namelijk de nrs 17, 18, 19 en 20, waarbij de zwaluwstaarten in lengte verschillen (nr.17 is het kortst, nr. 20 het langst). Belangrijk is echter het gegeven dat de kop van de koppeling draaibaar is tov de zwaluwstaart (dit in tegenstelling tot alle andere koppelingen met zwaluwstaart). Daardoor lijkt de Kadee-koppeling, in de NEM-schacht van het KKM gestoken, meer op de oude haak- of beugelkoppeling dan op een kortkoppelingskop (overigens is de Kadee-koppeling ook nooit als kortkoppelingskop bedoeld).
Zolang er niet al te lange (en zware) treinen worden samengesteld, valt het over het algemeen wel mee, maar als de lengte (en daarmee ook het gewicht) van de trein toeneemt, dan kan het voorkomen dat het KKM door het gewicht van de trein uit z'n middenpositie getrokken wordt. Wanneer er dan vanuit de bocht weer op een recht stuk overgegaan wordt, zal de koppelingskop al draaien voordat het KKM terug kan keren in de juiste positie, waardoor deze in "uitgestoken" toestand vast komt te zitten, met als gevolg dat de wagens elkaar uit het spoor trekken.

Om dit laatste te voorkomen moet het KKM in de middenpositie gefixeerd worden. Op die manier keer je eigenlijk terug naar de oude toestand, zoals die was voordat het KKM op het toneel verscheen. Dat daarmee het hele buffer-aan-buffer rijden om zeep geholpen wordt, is een consequentie die je daarbij voor lief zult moeten nemen.

Nou, 't is weer een hele brij aan woorden, ik hoop dat het desondanks toch een beetje duidelijk is.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17171 Gepost op: 15 februari 2019, 17:46:15 »
Indrukwekkende laarzen 8).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17172 Gepost op: 15 februari 2019, 18:53:21 »
'k Vin die roze pumps leuker 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17173 Gepost op: 15 februari 2019, 22:10:03 »
duidelijk :P
wel een kort rokje  ::)
tocht dat niet  ;D

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17174 Gepost op: 15 februari 2019, 22:44:25 »
Vandaar de laarzen, tegen het opstijgend vocht. Je kunt dat aan het huis zien, veel vochtschade. Slimme meid.