Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399432 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17130 Gepost op: 02 februari 2019, 20:12:26 »
Jammer dat we elkaar misgelopen zijn!  :'(

En dat terwijl we toch bijna een uur over de koffie, met voor sommige deelnemers appeltaart, gedaan hebben. Zou het dan toch gekomen zijn doordat er geen bordje op de tafel stond?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17131 Gepost op: 02 februari 2019, 20:18:08 »
Bordje? Onder de appeltaart?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17132 Gepost op: 02 februari 2019, 20:19:31 »
Volgens mij waren ze trouwens niet berekend op zo'n plotselinge, massale vraag naar appeltaart....

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17133 Gepost op: 02 februari 2019, 20:35:17 »
was te laat  :'(
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17134 Gepost op: 02 februari 2019, 22:42:42 »
Tja... wat doe je er aan? Wellicht kunt u enige troost ontlenen aan de woorden "Er zijn laatsten die de eersten zullen zijn...", al zal dat dan waarschijnlijk niet over het verkrijgen van appeltaart gaan.
Hoewel... te laat zijn is natuurlijk wel weer iets anders dan de laatste zijn.

Desniettemin, ondanks uw ongeluk en ook ondanks het gemis van een smakelijke bal met kledder vond ik de beurs wel geslaagd. Ik heb zowaar nog enige aankopen gedaan zoals deze briljante automobiel van Busch:



Met een enkele toevoeging kun je zo'n ding een heel andere lading geven:



Maar het alleraardigste was niet te koop, daar mocht je alleen naar kijken:



Volgende keer meer.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2019, 10:16:48 door 44 »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17135 Gepost op: 02 februari 2019, 22:51:49 »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17136 Gepost op: 03 februari 2019, 15:19:10 »
Eet je wel genoeg, jongen?

Iets anders: behalve die onfatsoenlijk roze cadillac (ooit ook eens door Maisto uitgebracht in 1 : 12) vond er nog een overdracht van goederen plaats tussen verkoper (in casu Erwin Emmen) en koper (moi dus). Ruim van tevoren had ik per mail gevraagd een setje Digikeijs DRC2400V5 voor me te reserveren en op de beurs had Erwin dat dan ook netjes voor me klaarliggen.
Van Erwin krijg ik altijd een beetje speciale service  ;). Niet dat dat zo bijzonder is, want die speciale service krijgt iedereen die bij hem aanklopt, zoals ik gisteren en verscheidene eerdere keren heb kunnen constateren.  (y)

Maar goed, met dat setje ga ik me de komende tijd (als ik een beetje in de gelegenheid ben) eens bezighouden. Bijgesloten is een op zichzelf wel complete handleiding, maar ik ben van plan de boel zo in te stellen dat front- sluit- en rangeerverlichting naar believen aan- en uitschakelbaar wordt. En dat vergt iets meer dan alleen wat draadjes solderen.



Nu is zo'n inbouw al diverse keren her en der geschreven, ook in onze eigen BNLS-encyclopedie staat een mooi artikel van de hand van Chris van Diesen, en hoewel dat nog over de oude versie, de DRC2400 van Digirails handelt, is daaraan nog wel het een en ander aan nuttigs te ontlenen. Ook elders in het net is er van alles over de inbouw en afregeling te vinden. Om dat hier nog eens dunnetjes over te doen, lijkt me te vergelijken met water naar de zee dragen.

Maar 'ns kijken hoe het loopt.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2019, 16:11:52 door 44 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17137 Gepost op: 04 februari 2019, 11:53:08 »
Jan,

Van je geloof gevallen? Er komt steeds meer elektriek in dit draadje en je treinen terecht.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Heb ik geen problemen mee hoor.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17138 Gepost op: 04 februari 2019, 14:02:54 »
Ik vermoed dat het eraan ligt dat die 2400 z'n snuit niet in Lümmeln laat zien? Ik gok op een Fremo-lok?
Lümmeln, overdag, ongeveer 1968: daar mag je lekker makkelijk zonder licht rijden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17139 Gepost op: 04 februari 2019, 21:35:21 »
Inderdaad, een Fremo-lok.
En daar komt bij dat mijn houding ten opzichte van lampjes en dergelijke ietwat aan het veranderen is (of was). Van jongs af aan heb ik afwijzend gestaan tegenover de lampjes in loks en wagens, omdat de lichtsterkte variëerde met de "snelheid van de lok (en wagens)", oftewel, met de spanning die naar de rails gevoerd werd. Dat vond ik bijzonder onnatuurlijk en daarmee, om het maar eens zo te zeggen, ergerlijk, wat me er, tenminste in de periode waarin nog gewoon analoog gereden werd, toe bracht lampjes en dergelijke rücksichtslos uit m'n materieel te verwijderen. Liever geen licht dan inconsequent licht. Apparaten zoals de Fleischmann Prima-Lux (?) waren financieel onbereikbaar en bovendien vond ik de interieurverlichting van wagens doorgaans veel te fel en om nou zo'n duur ding alleen voor de frontseinen aan te schaffen is ook weer zo wat.

Met de komst van decoders en andere digitale componenten begon dat te veranderen. In de eerste - en niet de meest onbelangrijke- plaats bood dit tenminste de keuze om lampjes of lichtjes aan of uit te doen en bovendien (in een iets later stadium) was het ook mogelijk om de lichtsterkte te bepalen door het instellen van één of meerdere CV's.

Die 2400 wil ik zodanig inrichten dat:

-front- sluit- en rangeerlichten individueel schakelbaar zijn en daarmee
-de afhankelijkheid van rijrichting teniet gedaan wordt

Ik meen kortgeleden ergens gelezen te hebben dat daarvoor een decoder met tenminste vijf functie-uitgangen vereist is. Dat ben ik nog aan het onderzoeken of dat zo is  en als dat wel het geval is zal ik moeten overwegen of ik toch de ter beschikking staande LoPi4 (met 4 uitgangen) ga gebruiken en van sluitseinen af te zien of toch maar een decoder met 5 functies aan moet gaan schaffen.

Maar om de lok optimaal Fremoduchtig te maken moet er wel meer gebeuren:

-RP25 wielen
-ander nummer
-OBK-koppelingen*
-tenminste een beetje verwering
-en misschien nog wel meer
*check - de OBK-koppelingen zitten er al op, met dank aan de baron van Zwinderen.

Citaat van: Reinout
Ik vermoed dat het eraan ligt dat die 2400 z'n snuit niet in Lümmeln laat zien? Ik gok op een Fremo-lok?

Klopt. Luttel is Fremo en Lümmeln niet. En een directe trein van Luttel naar Lümmeln ligt niet voor de hand. Tenminste niet met een 2400.

Citaat van: Gerard
Er komt steeds meer elektriek in dit draadje en je treinen terecht.

Ook dat is juist. Als het op de een of andere manier iets nuttigs oplevert, wil ik me er wel in verdiepen. Echter, omdat het me niet echt kan boeien, beklijft het zojuist geleerde doorgaans niet. Een decoder in een lok prikken kan iedereen, als de draadjes gesoldeerd moeten worden haakt menig hobbyist al af, maar dat lukt me ook nog wel en ook weet ik dat bepaalde CV's op bepaalde zaken invloed hebben (3 optreksnelheid, 4 afremsnelheid etc) omdat die geregeld wel terugkomen, maar als het gaat om bepaalde lampjes of leds te dimmen moet ik altijd weer even de handleiding erbij hebben. Ook het zogenaamde "functionmapping" is voor mij nog lang geen gesneden koek.

Maar toch: langzamerhand komt het er wel van  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17140 Gepost op: 04 februari 2019, 21:56:13 »
Hoe algemeen is dat RP25 eigenlijk aan het worden binnen de fremo?
Ja, het staat mooier. Maar het is maar een klein aspect van de lok of de wagon. Een laagje verwering op een goederenwagon kost een paar cent en heeft meer effect dan een tientje ofzo aan RP25 wielen. Bij een lok is verwering nog steeds slechts een paar cent aan verf, maar als ik naar RP25 wielen voor m'n tweedehands roco 57er kijk, dan verdubbelt de prijs van de lok waarschijnlijk.... Terwijl het zichtbare effect stukken minder is dan dat van verwering.

Is het de "h0 Pur" invloed? Ergens had ik het niet verwacht dat het de RP25 kant uit zou gaan. Als je met de fotocamera iutgebreid een detailfoto gaat maken waarop de lage wielflensen überhaupt zichtbaar zijn, dan is de trein toch al vertrokken omdat de dienstregeling gehaald moet worden? :)

Ik twijfel wel eens... Mooie RP25 wielen, de prijs van m'n tweedehands Umbaurijtuigen verdubbelen door er weinert traptredes aan te monteren... Enfin, ik zie wel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17141 Gepost op: 04 februari 2019, 22:12:15 »
Het hangt af van het Treffen waar je aan wil deelnemen. Wel heb ik de indruk dat het aantal Treffen waar RP25 "vereist" is, gestaag toeneemt, terwijl het "gewone" H0 steeds minder voorkomt, maar of die indruk juist is, zou ik moeten toetsen.
En behalve Weinert zijn er meer kanalen om aan RP25 wielen (of assen met wielen) te komen, zoals Luck bijvoorbeeld.
Ik vraag me trouwens af of het de wielen zijn die een mooier beeld geven - naar mijn idee zijn het eerder de rails (code 70 raakt steeds meer in zwang) die het beeld bepalen. En die verdragen de naar NEM genormde wielen niet altijd.

En die dienstregeling.... tja, daar gaat het nou eenmaal om. Fotograferen is "Nebensache"...  ;)


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Projekt 083-338: RP25
« Reactie #17142 Gepost op: 04 februari 2019, 22:22:14 »
Ik reageer even op het blijkbaar groeiende misverstand dat RP25 meteen betekent dat je materieel ineens duur wordt. Gewone, dichte ‘meterwielen’ worden geleverd vanaf ongeveer € 1,00 per as.
Daarmee kun je niet alleen getrokken materieel uitrusten, maar ook het hele arsenaal aan NS 2400, Duitse V100 en dergelijke.

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17143 Gepost op: 04 februari 2019, 22:31:52 »
Dat het om de dienstregeling gaat is terecht!  ;)

Ik heb naar Luck gezocht, maar ik vind of berichten hier op BNLS, of een website met Tsjechische prijzen ofzo of URLs die niet meer bestaan en te koop zijn. Heb je daar een werkende URL van?

Wolter: hm, dat valt wel weer mee. De kosten zullen hem vooral zitten in de wielen van de stoomloks.
En zodra je naar loks kijkt, zit je dan niet toch aan duurdere wielen (inclusief tandwielen) vast? Of is het goed te doen om zelf wielen te vervangen? Met wat googlen vind ik RP25 wielen+tandwiel voor m'n €40 roco v100 voor €57...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17144 Gepost op: 04 februari 2019, 22:40:12 »
Voor zover ik weet is Luck Feinmechanik (tijdelijk) niet meer in business. Helaas, want ze verkochten mooi spul.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.