Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 14:05:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412931 keer)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3805
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17145 Gepost op: 04 februari 2019, 23:29:05 »
het gerucht gaat ieder jaar wel weer een paar keer. Maar ze draaien gewoon door, alleen vind men de website blijkbaar niet hun core-business...
Dan maar de archief versie gebruiken. Mail en telefoon doen ze nog wel aan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17146 Gepost op: 05 februari 2019, 01:39:58 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17147 Gepost op: 05 februari 2019, 07:25:29 »


Reinout, kijk even op Das service of Janine Thomschke; de wielen op de foto. Ik heb er goede ervaringen mee, net als mijn Groninger Freundekreis. Ook op het Stummiforum lees je er goede berichten over. Ze leveren diverse aslengtes en-soorten, zelfs met Märklin/Trix-assen, en je hebt vaak de keuze tussen enkel- of dubbelzijdig geïsoleerde wielen.
Vooral die laatste variant is interessant als je bijvoorbeeld een V100 van Roco wilt ombouwen. Je krijgt ze met enige moeite van de 2 mm-as en schuift ze op je bestaande assen van de V100. Je hoeft dan niet je hele tandwielgedoe te vervangen; je vervangt alleen de wielen. Ik heb dit onder meer gedaan met een Roco 2400. Ook op dit forum is dit kunstje al vaker vertoond.

Als je dat niet zelf wilt doen, kan ik het eventueel voor je doen. In dat geval graag even per PB verder.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 07:41:05 door Noordernet. Reden: Foto bijgeplaatst. »
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17148 Gepost op: 05 februari 2019, 12:24:21 »
Kijk eens aan, dat zijn er al meer dan ik dacht! Je zou zeggen dat het geen enkel probleem zou moeten zijn om je wagen en lokomotievenpark van RP25ers te voorzien en aan het aantal loks en wagens dat er op een gemiddeld Fremo-Treffen rondrijdt te zien is het dat ook niet.
Het zal dan ook wel aan mezelf liggen dat het me tot nu toe niet lukt om uit te vinden waar ik RP25-wielen voor een 2400 op de kop kan tikken. Wielstellen (compleet met assen) genoeg, die heeft elk van de genoemde aanbieders wel te koop, en ook elders (bij Erwin Emmen bijvoorbeeld) kun je die ruimschoots vinden.
Losse wielen echter kom ik tot nu toe niet tegen... nog maar even verder spitten.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17149 Gepost op: 05 februari 2019, 18:00:46 »
Om kort te gaan: de nieuwe aangeschafte RP25-wielen gaan van de as en komen op de oorspronkelijke assen van je 2400. En het restant, de nieuw aangeschafte as, komt bij de Ersatzteile. Spannender is het niet.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17150 Gepost op: 05 februari 2019, 18:21:36 »
Je schreef het al eerder. Eén van m'n twee hersen stond vandaag niet goed op z'n rijtje, waardoor het een en ander wat trager doordrong dan anders.
Maar inmiddels was ik er ook achter gekomen. Toch bedankt!  ;)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17151 Gepost op: 05 februari 2019, 18:43:32 »
Binnenkort maar eens naar Wolter fietsen Jan...  ;D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17152 Gepost op: 05 februari 2019, 19:01:37 »
Goed idee, Erik. Jan: welkom dus.

Ik heb hier een paar soorten poelietrekkers en die mogen best gebruikt worden. Toch een beetje investeren in het Groninger Freundeskreis nördlicher Modelleisenbahner.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17153 Gepost op: 05 februari 2019, 19:35:51 »
Mooi zo. Lijkt het nog allemaal te gaan lukken ook.
Grappig trowuens, Wolter, een week of twee had je me nog kunnen zien zitten op de VIP-tribune van de Euroborg  ;D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17154 Gepost op: 05 februari 2019, 19:52:00 »
Je kunt ook te bescheiden zijn. Volgende keer gewoon aanbellen.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17155 Gepost op: 05 februari 2019, 21:45:38 »
't Was al laat toen het afgelopen was, Wolter. En m'n kleine broertje moest nog naar huis.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17156 Gepost op: 07 februari 2019, 21:44:45 »
Mooi, dat met die 2400 gaat dus naar alle waarschijnlijkheid wel lukken. Als dat klaar is, zal ook de DE I er aan moeten geloven. Daar moet trouwens ook nog een roedel pupkes in, maar dat is nu nog allemaal niet aan de orde.

Prima. En toen?

Nou, en toen had ik op de Railrunnersbeurs XL nog een aardig koopje op het kopje getikt voor een dusdanig zacht prijsje dat ik eerder de neiging had om omhoog te bieden dan te proberen er nog meer af te halen. Het betreft hier nummer 47373 (van Roco). In de productomschrijving staat, zoals je zelf ook kunt lezen, dat het hier gaat om een "Doppeltragwageneinheit".



Toen de toen nog piepjonge Deutsche Bundesbahn in 1949 besloot de zgn. "Mittelcontainder" (MC, voorheen pa-Behälter) te beproeven, moesten niet alleen die containers aangeschaft worden, maar ook de wagens om deze te kunnen vervoeren. In den beginne zette men in op de uit beschadigde of overtollige voorhanden wagons omgebouwde BT10 en BT30, elk voor drie MC's.
Een paar jaar later volgde een experiment met een omgebouwde rongenwagen Rms31, maar het bleek dat die met vier MC's beladen wagen de maximaal toegestane 18 ton asdruk overschreed. Daarop werd bij wijze van proef een Rmms omgebouwd, en daarmee kon men wel binnen de toegestane parameters uit de voeten. De hierna gebouwde 150 stuks BTms33 werden deels ontdaan van rongen en zijwanden, deels bleven die behouden en daarvan moesten, wanneer de wagen als Behältertragwagen ingezet werd, de rongen in de rongenkasten onder de wagen gestouwd en de zijwanden neergeklapt worden.

Vervolgens werd de BT(h)s 50 nieuw ontwikkeld en daarvan werden er 1873 stuks in dienst gesteld. Tussen 1960 en 1962 werden 713 eenheden, bestaande uit 2 stuks BT(h)s 50 zodanig aan elkaar gekoppeld dat ze onder normale omstandigheden niet ontkoppeld konden worden. Deze 713 eenheden gingen van toen af door het leven als BTmms 51.
Als doorontwikkeling van de BTs 50 zag in 1955 de BT(h)ms 55 het levenslicht, met vier plaatsen voor MC's, enkele jaren later nog de BTmms 58 (5 MC's).
Dan had je nog de BTbs 56, die voor het veerverkeer naar en van Groot Brittannië bedoeld waren (met 3 MC's in de lengterichting op de wagen vanwege het profiel).

Ook daarna, gedurende de zestiger jaren, kwamen er nog wel wat nieuwe ontwikkelingen, maar tevens begon zich het einde van de MC's af te tekenen, mede door de opkomst van de wisselbakken voor vrachtwagens en de grote, heden ten dage maar al te bekende zeecontainer.

Uiteraard zijn er ook in model wel de nodige modellen van de diverse draagwagens te vinden. Zo heeft Mèèhtrix een volkomen mislukt model van de BT10 in het assortiment, bij Roco vinden we de BTs 50, bij Fleischmann de BTms 33, voor de vierstandige wagens kunnen we bij bijvoorbeeld Liliput terecht en de vijfstandige BTmms 58 tenslotte vinden we bij BRAWA in de catalogus. Over prijskaartjes wil ik het hier maar even niet hebben, wel over die "Doppeleinheit" van Roco. Met die term suggereert Roco eigenlijk zo'n vast gekoppeld stel BT 50's aan te bieden, temeer daar men in de Zurüstbeutel een starre koppeling aantreft:



Verder verschillen de beide wagens van elkaar, in die zin dat de één voorzien is van een handrem en de tweede niet. Ook dat komt overeen met het grote voorbeeld. Twee handremmen op "één" wagen is niet nodig. Zoals je ziet is er reden genoeg om een echte "Doppeleinheit BTmms 51 te verwachten, maar het tegendeel is waar, het zijn twee stuks BT(h)s 50, ook volgens de opschriften:



Nu zou je misschien verwachten dat ik van alles uit de kast ga trekken om er een echte Doppeleinheit van te maken, maar dat is niet het geval. Gewoon twee stuks BT(h)s vind ik ook wel leuk.

Literatuur: Gerd Wolff: Kombinierter Ladungsverkehr Teil 1: pa-Behälterverkehr, pa-Behälter und Tragwagen, EK Verlag, Freiburg, 1996
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2019, 21:46:45 door 44 »

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3805
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17157 Gepost op: 07 februari 2019, 22:11:08 »
Nog even goed nieuws delen: Luck doet t weer, maar domeinverhuizing snappen ze nie, dus er is weer een nieuw domein: http://www.luck-radsaetze.de/

Die wielen zullen een 2400 niet helpen, die heeft 2mm assen, Luch gebruikt 1,5mm assen. Maar die zijn weer goed voor een DE1 (assen halveren en op het tandrad zetten aan beide kanten)

dirkjan

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17158 Gepost op: 08 februari 2019, 11:08:07 »
Ik heb blijkbaar toch niet goed gekeken zaterdag :-[
Mooie wagons Jan.

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17159 Gepost op: 08 februari 2019, 20:37:24 »
@Dirkjan: dat is goed nieuws! Aan de 2400 wordt gewerkt, de DE I komt t.z.t. ook aan bod. Komgoeman!
@Ric: dat zou kunnen, maar weet jij wat voor moois er onder mijn ogen is doorgeglipt? Ik niet, en dat is misschien maar goed ook!  ;)