Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628880 keer)

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14056 Gepost op: 04 October 2017, 10:25:01 »
Het spul ziet er uit als dunne platen XPS. Volgens mij ligt er bij Hans nog wel iets om te testen.

KJB

• Offline Offline
« Reactie #14057 Gepost op: 04 October 2017, 12:49:42 »
Bij mijn eerste (en nog steeds het enige) projectje heb ik twee lagen karton als ondergrond voor  mijn rails gebruikt. Hiervoor geen acrylspray o.i.d. voor gebruikt, ondanks dat het meerdere keren vochtig is geweest heb ik geen last van onbedoelde bollingen. Misschien dat de rails die er op ligt dit voorkomt, maar toch

Klaas Johannes

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14058 Gepost op: 04 October 2017, 17:27:41 »
Dat vouwspul zal ik zeker nog een keer gaan bekijken, onafhankelijk van het resultaat van dat spul voor onder laminaat:

Wat de dikte betreft, vind ik het alvast veelbelovend. Nu gaat het erom, of er met goed fatsoen een beetje stevig laagje op te maken valt. Want netgelijk of het gaat om dat blauwe spul of (denk ik) dat vouwspul of dit goedje, het is allemaal flexibel of in elk geval makkelijk in te drukken. Dat zou inhouden, dat als er een lokomotief ontspoort of ietwat onvoorzichtig net naast de rails wordt neergezet (of je legt wat gereedschap of iets hards en zwaars) neer, er makkelijk deuken en beschadigingen in de "grond" kunnen ontstaan.

Hoe dan ook, met dat spul uit de schuur (noem het maar een beetje papierachtig schuimrubber) ga ik eens een proefstukje maken, en de eerstvolgende keer Hornbach/Bauhaus/Gamma/Praxis/Karwei dat vouwspul bekijken. Of even naar de parketboer hier aan de Ulgersmaweg, die zit vlakbij de stripwinkel Akim, en daar moet ik toch ook nog een keertje heen.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #14059 Gepost op: 04 October 2017, 17:34:54 »
 :o
Maar in hut eggie krijg je ook een deuk als de loc naast de rail rijd
En als ze iets zwaars neerzetten ook een deuk
Reed vanmiddag in de polder door een berm
Leek of ereen tank in me spiegel was langs geweest
als dat gebeurt kan jetocheffe zo;n zij losser voor schrotter langs sturen  ;D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14060 Gepost op: 04 October 2017, 21:00:29 »
Natuurlijk kun je 't ook weer repareren, Jerry. Maar als ik dat kan voorkomen door te kiezen voor het juiste materiaal, dan geniet dat toch mijn voorkeur.

Spurensuche

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #14061 Gepost op: 04 October 2017, 21:05:57 »
hij is verdwaald
Maar welk land is dat
polente
oostblok of iets
wel leuk een deuk sje voo

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #14062 Gepost op: 04 October 2017, 21:10:39 »

Hahahaha grappig. Polente zal wel voor Polizei Ente staan. Straalt wel veel gezag uit ;D

Groeten Richard

Groeten,
Richard

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #14063 Gepost op: 04 October 2017, 21:21:58 »
Op zoek naar bloksnor?

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #14064 Gepost op: 04 October 2017, 21:29:59 »
Is dus gewoon hulpverlener/mannen in groen
polizei
De 2 cv komt uit een film

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14065 Gepost op: 04 October 2017, 22:48:17 »
 ;D

Hoe kom je d'r op, Jerry!  ;D

@Hans: geen ijstrein te zien.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14066 Gepost op: 04 October 2017, 23:05:36 »
Enige tijd geleden beweerde ik dat, als er niks tussen zou komen, ik wellicht toch nog in de gelegenheid zou zijn om Modellbundesbahn in Bad Driburg te bezoeken.
Dat is dan ook onlangs gelukt: samen met twee gelijkgestemde soortgenoten is begin deze week de reis ondernomen en een bezoek aan de beroemde modelbaan afgelegd.

Na een moeizame reis – tussen de buien door kwam de regen met bakken naar beneden- arriveerden we tenslotte in Bad Driburg, waar de Modellbundesbahn haar modelbaan in de voormalige goederenloods heeft opgesteld. Wel een prachtige locatie, vind ik, en absoluut een passende.

Bij binnenkomst werden we verwelkomd door een vriendelijke meneer, die kort vertelde waar wat te vinden was, zoals toiletten en dergelijke, en ons een plattegrond overhandigde alvorens de toegang af te rekenen. Bij het overhandigen van de kaartjes gaf hij nog de raad mee deze kaartjes goed te bewaren, want mochten we tussendoor de ruimte even willen verlaten, dan zouden we op vertoon van diezelfde kaartjes weer naar binnen kunnen, dit voor het geval dat dan wellicht iemand anders in zijn plaats de zaken zou waarnemen.

Uiterst vriendelijk dus. Daarna betraden we dan het Heilige der Heiligen, en we waren nog maar koud binnen (we stonden gedrieën even wat te kijken naar de treinen in de schaduwstations die op dat punt nog net te zien waren) toen en een akelige klap weerklonk, naar aanliding waarvan onze blikken naar de (betonnen) vloer getrokken werden alwaar een lokomotief, zo op het oog een lok BR 012 van Roco, zieltogend op de grond lag, temidden van diverse door de klap losgeraakte en afgebroken onderdelen.
Alras kwam één van de medewerkers aangesneld om het onheil te bezweren. In een mum van tijd werd een reservelok op de rails gezet, zodat de treinenloop in ieder geval ongestoord verder kon gaan. De resten van de ongelukkige schoonheid werden bij elkaar geveegd en, althans, dat mag ik aannemen, richting werkplaats gebracht.

Mijn vrienden en ik hebben ons daarna ongestoord vergaapt aan het moois wat de bouwers daar in enkele jaren hebben neergezet, en ik denk dat het wel aardig is te melden dat een ons welbekende Nederlander heeft getekend voor, zo heb ik begrepen, rond de 500 loofbomen: stuk voor stuk kleine kunstwerkjes en stuk voor stuk van de hand van Jos Geurts, hier in het forum ook wel bekend als Grove Den.
Veder opvallend vond ik het royaal vormgegeven landschap, een staaltje hoge kwaliteits-modelbouw, waarbij nergens concessies gedaan lijken te worden. De treinen rijden rustig door dat fraaie landschap, natuurlijk is het moeilijk te beoordelen in hoeverre hier de schaalsnelheid wordt aangehouden, maar gejakkerd wordt er nooit. Dat je nauwelijks rij-geluiden hoort, even afgezien van geluidsmodules in sommige (niet alle!) loks, zal voor een deel liggen aan de grote ruimte, waar dat soort geluiden al gauw vervliegen, maar ook aan een bijzonder goed isolerende ondergrond onder de sporen.

Zoal je ondertussen gezien zult hebben, heb ik me bij het fotograferen vooral op het landschap gericht en wat minder op de treinen. Toch is het een bijzonder fraai gezicht deze door dat geweldige landschap te zien rijden. Voor halt tonende seinen wordt geleidelijk afgeremd, en, als het sein weer veilig toont, kalmpjes weer opgetrokken. Dubbeltractie, voorspan, nu en dan een Lokzug, het kan allemaal. Een met erts geladen trein bestaande uit 28 zelflossers is voorzien van een opduwlok, terwijl de tegenhanger, een onbeladen even lange trein, het zonder moet doen.
In Ottbergen vindt geregeld een lokwissel plaats, waarbij de lokvan een binnenkomende trein wordt afgekoppeld om vervangen te worden door een andere lok, die uit de loods via de draaischijf naar de trein toe rijdt. De afgekoppelde lok begeeft zich vervolgens via bekoling, waterkraan en zandtoren naar de draaischijf om dan na in de juiste positie te zijn gemanoeuvreerd in de lokloods te verdwijnen. Allemaal automatisch.

Het Bahnbetriebswerk Ottbergen is tot in detail nagebouwd, net als het station zelf, alle seinhuizen, perrons, het stationsgebouw en andere gebouwen hebben precies volgens het grote voorbeeld een plekje gekregen.

Van het dorpje zelf is een aantal karakteristieke dingen wel weergegeven, zoals het kerkhof, de kerk en zo nog een paar zaken, voor het overige vind je er toch wel wat Kibri, Faller en Vollmerhuisjes geplaatst. Maar dat valt nauwelijks op, je moet wel heel erg goed kijken en bovendien een beetje op de hoogte zijn van wat de fabrikanten te bieden hebben om het te zien.

Een enkele kritische noot wil ik toch wel laten horen, zo zie je hier en daar dat zo'n baan toch wel intensief onderhoud verlangt: hier en daar zie je wat sporen van verval, zoals een losrakend dak of een wel heel erg verstofte boom of iets dergelijks. Dat men voornemens is de boel bij elkaar te pakken om te verhuizen mag in deze wel als verzachtende omstandigheid worden aangemerkt, vind ik.

Dat laatste is niet van toepassing op een ander punt: ik ben, maar dat is persoonlijk en geheel voor eigen rekening, van mening dat degene die zich met het vervuilen, oftewel het patineren, van het rollend materieel bezigoudt zich wel eens een klein beetje mag gaan oriënteren op op z'n minst het grote voorbeeld, en eventueel ook op de meesters die her en der in het internet hun kunsten tentoonstellen. Maar goed, zoals gezegd, dat is mijn persoonlijke mening. Positief vind ik dan weer wel dat er geen niet-vervuild materieel op de baan rondrijdt, daarin is men tenminste consequent, iets wat ik van mezelf in deze niet kan zeggen.

Als je nu even weer naar de eerste foto kijkt, dan zie je vóór de goederenloods (die op de modelbaan binnen ook tot in detail aanwezig is) een wit gebouw, met blauwe parasols ervoor. Daar kun je, voor, na of desnoods tijdens het bezoek, de inwendige mens versterken. Een redelijk uitgebreide menukaart maakt de keuze tussen de diverse moderaat geprijsde spijzen er niet gemakkelijker op, hoewel die in mijn geval wel aardig voor de hand liggend was. De porties zijn royaal en prettig geprijsd. Maar dat zei ik al.

Een aanrader, zonder meer.
Voorlopig nog beperkt geopend, daarna wordt er verhuisd en het is afwachten waneer de (her0opening plaats gaat vinden. Voor dit jaar heb je nog de kans op:

24. Oktober bis 29. Oktober 2017
31. Oktober bis   5. November 2017
und an jedem Sonntag im November 2017:
12. November 2017 (So)
19. November 2017 (So)
26. November 2017 (So)
jeweils 11 bis 18 Uhr

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #14067 Gepost op: 04 October 2017, 23:32:26 »
Dat etablissement, daar heb ik mij ook van wat versterking voorzien toen ik enkele maanden geleden moe edoch voldaan uit de oude goederenloods naar buiten wandelde. Prima te verorberen.

Maar de hoofdmaaltijd van de dag was toch wel die hele moooooie baan! Inderdaad een aanrader. Lekker dat het je gelukt is er nog langs te gaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #14068 Gepost op: 04 October 2017, 23:43:58 »
Jan, we zijn toen bekend werd dat het gesloten zou worden ook geweest.
Ik ben er nog diep van onder de indruk van wat ik daar gezien heb!
Ongelooflijk wat een mooie baan.

Groeten,
Erwin Prummel
TEE

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #14069 Gepost op: 05 October 2017, 07:22:26 »
In de afgelopen jaren heb ik dit staaltje hoogwaardige modelbouwkunst drie keer bezocht. Toen ik de laatste keer vertrok, wist ik al, dat ik weer terug zal komen.

Groet,
Bas