Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Bahn-AG
Vandaag om 16:25:10
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door tothebeach
Vandaag om 16:02:26
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:57:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:42:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3828115 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14040 Gepost op: 01 October 2017, 13:07:48 »
Ik weet nog niet precies wat ik wil, Floris, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht.
Heb je een foto ergens staan? Interesse is er altijd natuurlijk...  :D
Hier een linkje van zo'n ding,wil dit draadje niet gelijk "vervuilen"met een foto  ;)
https://myalbum.com/photo/ZPXFqnqWZ1br/1k0.jpg
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14041 Gepost op: 01 October 2017, 15:25:20 »
Heeee.... dat zijn toch weer andere lampekappen dan die van Viessmann. Is genoteerd, Floris.  (y)

@Michiel: natuurlijk, het is ook een kwestie van kiezen. Punt is alleen, dat aan elke keuze consequenties verbonden zijn, en dat voor elke keuze bepaalde voorwaarden gelden. Als ik met lange treinen van A naar B wil rijden, dan moeten de afmetingen van de beschikbare ruimte dat ook toestaan. Als ik nu van A naar B zou willen rijden, dan staat, als de kop van de trein in B is gearriveerd, de staart van diezelfde trein nog in A. Is de staart in B aangekomen, dan is de kop allang weer terug in A.
Op die manier kan een reiziger in A instappen, door de trein naar B lopen, uitstappen, en toch naar waarheid zeggen dat hij met de trein gekomen is.



Nog eventjes over de gisteren op de kop geslagen Kmmks 51: beweerd werd dat deze identiek zou zijn aan een reeds voorhanden exemplaar, waarvan echter de opschriften volgens EpIV zijn weergegeven (iets wat natuurlijk geen probleem is, in 1967 zat men net zo'n beetje in een overgangsperiode, waarin beide versies wel voorkwamen):



Er is nog een (aangenaam) verschil. De nieuwe, met oude belettering, is voorzien van een Bremserbühne, in tegenstelling tot de oude met nieuwe belettering:



Er bleek zich echter nòg een exemplaar in het Lümmelneraner bestand te bevinden, namelijk deze:



Dat is leuk, op het oog volkomen identiek, maar bij een tweede blik valt op dat de relingen van de bordessen bovenaan bij het dak anders gevormd zijn en dat de Bremserbühne hier niet aanwezig is.
Na een derde keer kijken komt aan het licht dat er een "f" in de wagentypenaam staat, en dat "51" is veranderd in "52".

Pas als je de wagen(s) een kwartslag draait zie je waar dat laatste, die "f" en dat "52", goed voor is:



Drie dezelfde wagens en toch niet.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14042 Gepost op: 01 October 2017, 20:20:57 »
Variatie moet er wezen! ;D

Valt me wel op dat de wagen met TP 4 opschriften van alle wagens het zwaarst vervuild is...
andersom zou ik eerder verwachten 8)

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14043 Gepost op: 01 October 2017, 22:08:30 »
Je kunt gerust zeggen dat de wagen met de modernste opschriften ook de enige wagen is die sporen van weer, wind en gebruik vertoont. De andere zijn nog brandschoon.
Ze vormen (nog) wel een garantie tegen verveling.  ;D


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14044 Gepost op: 01 October 2017, 23:03:26 »
 ;D
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14045 Gepost op: 03 October 2017, 11:57:31 »
Nog meer garantie tegen verveling: drie identieke loks:



't Wordt nou toch echt wel tijd voor een setje V322...
« Laatst bewerkt op: 03 October 2017, 14:55:13 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14046 Gepost op: 03 October 2017, 21:22:22 »
V322.
Even denken, hoor.
Euhhm...

   ???

Nee, daar kan ik geen locomotief van maken.
Of...
Wacht eens!
V200 + V60 + V60 + een beetje.
Hmm...
Geen idee.

   ???

Zet me maar op het juiste spoor, Jan.

Groet,
Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14047 Gepost op: 03 October 2017, 21:29:59 »
Gassnersetnummer  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14048 Gepost op: 03 October 2017, 22:31:30 »
 

Inderdaad, een setje nummers van Gaßner. Twee van de drie stuks V60 115 kunnen dan worden omgenummerd in resp. V60 118 en V60 419. Meer V60-nummers zitten er niet in een setje.
Maar ja, wie heeft er dan ook vier V60's....

Iets anders: in het draadje Eifelburgenbahn heeft de auteur het over architectenkarton. Van 5 millimeter weliswaar, maar toch bracht het mij in herinnering dat ik eigenlijk al heel lang loop te sudderen over een materiaal dat kan dienen om de ruimtes tussen de sporen in het Bw mee op te vullen.



De gedachte is dat dan niet alles met zand/gips/spachtelmasse/ballast hoeft te worden volgestort.
Niet dikker dan twee millimeter, goed te snijden, een beetje vochtbestendig en goed te plakken zijn zomaar wat eigenschappen die wel wenselijk zijn.

Een idee zou zijn dat blauwe isolatiespul te gebruiken (datzelfde spul als waar nu de rails op liggen), maar dat is eigenlijk net te dik, waardoor het lijkt alsof de ruimte tussen de railstaven dieper ligt dan de ruimte ernaast:



Tot nu toe ben ik niet op een goed idee gekomen...

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14049 Gepost op: 03 October 2017, 22:42:26 »
Dat doe ik meestal heel eenvoudg met gewoon stevig karton, desnoods twee dunnere lagen, lijmen met sneldrogende houtlijm, met een penseel ook de zijkanten goed insmeren en als het goed droog is een beetje overspuiten met acrylspray. je hebt dan helemaal geen last meer van vocht en kan dan volstaan met een dun laagje zand/splitt/grind.

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14050 Gepost op: 03 October 2017, 22:48:10 »
Bij Hoorn beg en gemma hebben ze ook van dat dunne vouw onder spul
Is dacht 3 mm

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14051 Gepost op: 03 October 2017, 23:10:11 »
Bij Hornbach ook, 2, 3 en 5 mm dik.... 2mm zou goed moeten werken voor je.....

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14052 Gepost op: 03 October 2017, 23:15:14 »
ta seg iek
gemma
Je kan ook bij een parketteur winkel vragen of je een stukje wat over is mag meenemen om te proberen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14053 Gepost op: 04 October 2017, 08:59:10 »
Dat zijn leuke tips. Karton heb ik ook aan gedacht, maar ik krab me wel een beetje op het hoofd bij de vraag of dat niet gaat bollen als je met lijm en water te werk gaat... Laagje lak erover zou kunnen helpen inderdaad.
Goed, staat genoteerd, een experiment kan nooit kwaad.

Wat wordt er precies bedoeld met "dat dunne vouw onder spul"? Die schuimrubberachtige dunne dinges voor onder parket en laminaat? Volgens mij moet ik daar nog een paar meter van hebben liggen in de schuur. Vanmiddag even kijken.

Dank!

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14054 Gepost op: 04 October 2017, 09:39:09 »
Dat zijn onderleg pakken die als een harmonica gevouwen zijn.
Als die uitgevouwen worden heb je een vloer van ongeveer 2 a 3 mm dik
een soort plastic piepschuim ergens daartussen