Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 22:20:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 22:10:18
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:12:38
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3669139 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14070 Gepost op: 05 October 2017, 07:54:59 »
@Jan: bedankt voor de foto's  :)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14071 Gepost op: 05 October 2017, 10:02:29 »
Ja Jan, dat mag inderdaad ook wel eens gezegd worden. Bedankt voor die foto's ! Net weer andere plaatjes dan wat ik van deze baan al in de tijdschriften gezien had. Het wordt tijd dat ik me richting Bad Driburg ga begeven voordat het te laat is.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14072 Gepost op: 05 October 2017, 10:55:05 »
Hallo jan,

Zo heb ik het ook ervaren toen ik daar enkele maanden geleden was. Een geweldige baan, mooi landschap, maar zoals je schrijft slaat hier en daar de tand des tijd wel toe. Wat men precies in Brakel van plan is weet ik niet (als het maar geen commercieel pretpark wordt zoals in Hamburg), maar ik neem aan dat de baan wel een grote revisie beurt zal krijgen. Ik heb in ieder geval genoeg foto's gemaakt om op deze baan terug te kunnen kijken.

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14073 Gepost op: 05 October 2017, 14:33:35 »
Fijn om te zien dat zo'n verslagje gewaardeerd wordt. Dat van die tand des tijds moet overigens wel met enig vermogen tot relativeren opgevat worden. Een baan van dergelijke proporties zodanig onderhouden dat elke vorm van kritiek op dat vlak van meet af an de kop wordt ingedrukt moet als welhaast onbegonnen werk worden beschouwd. Namen als Sisyphus en Augeias wilde ik in dit verband niet noemen, hoewel deze wel op het puntje van de tong gelegen hebben en er toch van afgegleden zijn.
Nog afgezien daarvan stel ik me zo voor dat, omdat het in eerste instantie niet in de bedoeling lag om voor de verhuizing nog eens open te gaan, grondig herstel en/of onderhoud, anders dan nodig voor het functioneren van de baan, is ingepland in de nieuwe locatie (te Brakel, enkele kilometers verderop) vooraleer daar opnieuw geopend gaat worden, zoals Ric in zijn reactie ook al schrijft.
En nu we het daar toch over hebben, over die reactie van Ric, de foto's die ik heb gemaakt vormden voor mijn vriendjes en mij voldoende aanleiding om een volgend uitstapje die kant op te plannen. Net als Bas kom ik tot de conclusie dat je daar na één keer nog niet uitgekeken bent.

Citaat van: Ric
Een geweldige baan ...
Citaat van: Bas
... de laatste keer vertrok, wist ik al, dat ik weer terug zal komen.
Citaat van: Erwin
... diep van onder de indruk van wat ik daar gezien heb!

Dat kan ik alleen maar van harte onderschrijven!

Citaat van: Modellbundesbahn
Vergessen Sie, was Sie über gewöhnliche Modelleisenbahnen oder Wunderländer wissen.

Toen ik dit las(zie plattegrondje in het verslagje hiervoor), dacht ik nog: "zozo, wat een eigendunk!", maar achteraf kan ik het alleen maar beamen. Modelbanen heb ik al vele gezien, hetzij permanent opgesteld, hetzij op beurzen en/of tentoonstellingen. Met de Wunderländer heb ik (nog) geen persoonlijke ervaringen, maar op grond van wat ik in literatuur, internet en anderszins heb gezien, denk ik dat de Modellbundesbahner ook hier niet overdreven hebben.

Nog een puntje van kritiek, om elk vermoeden dat ik zou zijn omgekocht of zoiets de kop in te drukken: de verlichting van de baan zou beter kunnen. In ieder geval voor het fotograferen. Met geen van beide belcamera's die mij ter beschikking stonden is het me gelukt goede foto's te maken. Bruine tinten komen over als bijna paars en de overige kleuren zijn aan de fletse kant, zoals jullie op de foto's in het verslagbericht hebben kunnen zien. Ook met het fotobewerkingsprogramma heb ik daar niet echt verbetering in kunnen krijgen.
Wel moet ik hierbij opmerken, dat mijn talenten als fotograaf eerder minder dan rudimentair dan volledig te noemen zijn. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen.

Goed.
Kort geleden is mijn Sprog weer in het leven geroepen, dimo_dimo was zo vriendelijk even langs te komen om de software op de juiste manier op mijn pc te installeren. Bij dezen wil ik nogmaals mijn dank aan hem overbrengen.



Even denken... wat was ik ook alweer van plan... Oja, de Mitteleinstiegssteuerwagen goed inregelen. Hmm... moet ik eerst dat ding ergens opvissen. Waar is die ook alweer gebleven?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14074 Gepost op: 05 October 2017, 19:44:25 »


"Hm. De wagen is tot de nok toe leeg. Waarom hij dan naar hier gestuurd zijn?"

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14075 Gepost op: 05 October 2017, 19:57:42 »
Zijn de auto's en Ammeräth zo klein of is de wagen zo Spoor 0?

Groet,
Bas

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14076 Gepost op: 05 October 2017, 20:26:51 »
Zijn trapauto's ;D Wel grappige dingen 8)
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14077 Gepost op: 06 October 2017, 00:26:58 »
De Glmhs 50 in 1 : 43,5 dan wel 1 : 45 zal een tijdje in Lümmeln logeren.
De Gogo''s en de Lloyd werden destijds Kleinwagen genoemd, en beschikten wel degelijk over een motor voor de aandrijving.  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14078 Gepost op: 06 October 2017, 08:14:50 »
Pas op! Gevaar!

Deze goederenwagen draagt een overdraagbaar virus bij zich: het grootspoorvirus. De incubatietijd wordt aanzienlijk bekort, als je vaak en langdurig de wagen in beeld hebt of - nog erger - in je handen houdt. Raak je geïnfecteerd, kan genezing lang duren en in sommige gevallen is de aandoening chronisch.
Ik spreek helaas uit ervaring...

Sterkte!

Groet, ;)
Bas

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14079 Gepost op: 06 October 2017, 08:26:42 »
 ;D

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14080 Gepost op: 06 October 2017, 09:09:03 »
Zal ik de wagen maar snel weer ophalen voor het virus overslaat?  ;D
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14081 Gepost op: 06 October 2017, 12:28:18 »
 ;D

Ik ben niet zo bang voor virussen in het algemeen, en ook niet echt voor grootspoorvirussen in het bijzonder. In het verleden ben ik al meerdere keren in aanraking met dit soort plagen (niet alleen spoor 0 maar ook spoor Z, N, TT en S, I en II) geweest, ook op zeer... euh, nu ja, zeg maar intiem niveau, en ik denk dat ik daardoor wel een soort immuniteit heb opgebouwd.

Maar zonder gekheid: het is wel eeerg mooi hoor! Als je het met H0 vergelijkt, dan is het niet zozeer een betere detaillering, maar eerder zo dat die detaillering meer zichtbaar is. En uiteraard is het mogelijk sommige dingen wel aan te brengen, die in H0 wat problematischer zouden zijn. Of misschien zou je moeten zeggen dat dat in schaal 0 wel de moeite waard is, terwijl het in H0 niet of nauwelijks op zou vallen, zoals vangijzers voor het remstangengedoe en zo.

Maar ondanks mijn waardering voor en de verleidelijkheid van zo'n model recht voor m'n neus zal ik toch bij H0 blijven hangen. Zeker gezien de mij ter beschikking staande ruimte is het niet of nauwelijks een optie om over te stappen.
Natuurlijk is het erg leuk om met een lok en een paar wagens op enkele meters rails en drie wissels een intensief rangeerbedrijf na te bootsen, maar op den duur zou ik toch lange treinen op grotere emplacementen (al wordt daarvan op mijn baan alleen maar de illusie gewekt) gaan missen.
Dat, gepaard aan het gegeven dat een wagon als deze knaap het drie- tot vijfvoudige kost van een exemplaar in 1 : 87, is een belangrijke reden bij H0 te blijven.

« Laatst bewerkt op: 06 October 2017, 14:32:42 door 44. Reden: Zin zin gegeven »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14082 Gepost op: 06 October 2017, 16:45:05 »
Een goede gewoonte is om, vind ik, op zoek te gaan naar wat achtergrondinformatie over de wagen die je in je vingers hebt om er wat dan ook mee te gaan doen. Dat is voor de Glmhs 50 niet zo moeilijk, Carstens heeft er een hoofdstukje aan gewijd en ook op internet is er wel het één en ander over te vinden.

Echter, tijdens dat grasduinen en het onvermijdelijke associëren kwam ik iets merkwaardigs tegen: een wagen die er sterk op lijkt, maar door Brawa in het assortiment wordt gevoerd als Hbrs-57:



Behalve het reeds genoemde Hbrs 57 staat er (op het plaatje te zien) ook de aanduiding Glmmhs op de wagen vermeld; weliswaar een iets ander type wagen dan de Glmhs 57, maar daar gaat het me nu even niet om. De aanduiding Hbrs-57 wordt in SCGW1 verder in het geheel niet genoemd, en behalve treffers die naar de Brawa-wagen leiden vind ik ook op internet niks terug.



Ik wil weten hoe dat zit. 

SCGW1 leert dat volgens "Gattungsbuchstaben nach den UIC-Grundsätzen Stand 1.1.1969" de lettercombinatie staat voor:

H: Gedeckte Wagen in Sonderbauart, mit zwei Achsen: Lastgrenze 20t, mit Drehgestelle 40t.
b (in combinatie met G of H): über 70m3 Laderaum und Einzelachsen
r: mit Dampfheizleitung
s: S-fähig, geeignet für Züge bis 100 km/h
(57 zal slaan op het jaar van ontwerp of eventueel eerste bouwjaar.)

Oké, da's al wat.

SCGW6, Umzeichnungsplan 1965/1968:

Glmmhs/Hbrs-57    Gbrs 253    154 5 100 - 155 5 819

Kijk, nu komen we ergens.
Glmmhs/Hbrs-57 = alte Gattungsbezeichnung/1960 eingeführte Bauartbezeichnung
Gbrs 253 = ab (1965)/1968 gültige Gattungsbezeichnung
154 5 100 - 155 5 819 = ab (1965)/1968 belegter Wagennummerbereich

Hm. Zo zit dat dus. En zo te zien zou die wagen prima in 1967 passen.

O, enneuh... als we weer even teruggrijpen naar SCGW1:

"Glmm(e)hs(s) 57 Gbrs 253 Gos(s-uv) 253:

Der Glmmhs 57 ist eine Weiterentwicklung des Glm(m)hs 50 [...]
"

Ook van zo'n spoor 0-wagen kun je enorm veel opsteken!  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14083 Gepost op: 06 October 2017, 21:28:20 »
En natúúúrlijk kan ik het dan weer niet laten om mijn eigen fundus nog wat verder af te graven, want het zal ook niet de eerste keer zijn dat ik daarin wagens tegenkom waarvan ik het bestaan gewoon glad vergeten ben. En du moment dat ik een Gbs 245 van Klein en een Glmhs 50 van Trix terugvond realiseerde ik me dat ik in herhaling aan het vallen ben, en dat niet alleen, erger is dat ik al voor minstens de tweede keer in herhaling val. Volgens mij.
Enfin, ik ben nou toch aan het typen, dus vooruit maar. Je kunt altijd nu nog wegklikken.

De Trixversie:



De interpretatie van Klein:



En het al eerder (samen met z'n grote broer van Lenz) getoonde Roco-exemplaar:



Ze lijken elkaar niet zoveel te ontlopen, maar van bovenaf...



... is duidelijk te zien dat er eentje een beetje een buitenbeentje is: precies, die van Trix. Een beetje te breed (is 34,3 mm moet zijn 31,6) en iets te lang (is 131,9 moet zijn 129,4) maar ook iets te en een beetje te is te. Zeker als hij naast een soortgenoot staat een in het oog springend verschil.

Kopen?
« Laatst bewerkt op: 06 October 2017, 21:58:52 door 44. Reden: Feiten toegevoegd »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14084 Gepost op: 06 October 2017, 22:59:45 »
Ik lach me altijd een kriek om al die fraaie GIF-animaties ;D :o (y)

Tis weer een hele studie, zo'n gesloten wagen...

Mvg,

Tis
********