Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628879 keer)

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14025 Gepost op: 30 September 2017, 08:00:52 »
Dat van die heimelijke genoegens beleven aan rondrijdende treinen herken ik wel, Jan. Niets om je voor te schamen!

Mijn spoorbaan bestaat uit een opklapbaar rondje Roco-rails van fatsoenlijke radius. Daarop kan mijn bescheiden park aan rollend zijn benen strekken.
Niets ontspannender dan prutsen aan mijn werktafel terwijl schuin achter me van alles beweegt en klikt op de raillassen. Dan kan geluk heel eenvoudig zijn.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #14026 Gepost op: 30 September 2017, 09:26:31 »
Idem hier  :)  Mijn tweede (zwevende) baan is daar zelfs voor ontworpen. Om eindelijk eens die mooie lange rijtuigen rustig voorbij te zien glijden in mooie samenstellingen. Heerlijk ontspannend terwijl ik zit te knutselen of te werken  (y)

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #14027 Gepost op: 30 September 2017, 10:42:02 »
Zo herkenbaar! Het ultieme genot van de regelmatige cadans van twee rustig voortrollende treinen.
Daar doen we het voor!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14028 Gepost op: 30 September 2017, 11:27:49 »
Jan mocht je nog lichtmasten met dubbele uitlegger nodig hebben,met een voet+paal zoals op je plaatje,hier liggen er nog een stel werkeloos stof te happen.
Wellicht kun jij er iets mee,hier zijn ze niet verder gekomen dan uit plastic zakje en neergelegd op de toen nog aanwezige baan,ofwel nieuw en ongebruikt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14029 Gepost op: 30 September 2017, 17:12:39 »
Ik weet nog niet precies wat ik wil, Floris, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Die masten voor bij de Dieseltankstelle kwamen plotseling op mijn weg, zogezegd, en ik vond dat dat wel klikte, Dieseltankstelle en 'moderne' masten.
Heb je een foto ergens staan? Interesse is er altijd natuurlijk...  :D

@Alewijn, Martijn & Wolter: mooi, medestanders genoeg dus. Maar niet verder vertellen hoor!
Overigens, ik zit er nooit bij te 'werken', daar heb ik op m'n kamertje ook geen plek voor. Gewoon stil zitten en kijken, da's alles (vroeger deed ik dat ook al, maar toen ging ik er bij liggen, op de vloer. Dat hoeft nu niet meer).

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14030 Gepost op: 30 September 2017, 17:41:30 »
Vandaag de Messe van Paddepoel weer eens bezocht, en het was weer gezelligheid troef. Als vanouds, zou ik bijna zeggen, met koffie, nog eens koffie, nog meer koffie (het is onbeleefd om nee te zeggen als je koffie aangeboden wordt) appelgebak en bal met kledder. Welhaast onmogelijk om die zonder vingerwerk met bijbehorende vlekken op kleren, brillen en buren naar binnen toe te werken met het meegeleverde gammele plastic vorkje, maar dat maakt deel uit van de charme, zullen we maar zeggen. Er waren servetten genoeg om de afwezige kwaliteit van het bestek op passende wijze op te kunnen vangen en een beetje flexibiliteit mag je toch van een modelbouwer wel verwachten.

Na aldus gezorgd te hebben voor voldoende vette vingers de aangeboden modelspoorwaar gekeurd en ziedaar, ik heb nog een fraaie slag kunnen slaan ook! Nog geen drie dagen geleden vol enthousiasme een drietal schuifdakwagens van de hand gedaan om vervolgens prompt een nieuwe te kopen:

Een echte Roco-wagen uit de mallen die men van Klein heeft overgenomen. Identiek aan een reeds aanwezige wagen (van Klein) maar met EpIII-belettering.

Nu we het toch over Klein hebben, naar aanleiding van een andere (ook Roco/Klein) wagen, een Omm43, ontspon zich nog een kleine gedachtewisseling tussen ondergetekende en Eric (je weet wel, de vader van Rattaplan): zijn de "bulten" op de zijwanden van die Klein-wagens (en ook op sommige van Roco) nu natuurgetrouw of niet? Ik ben er zelf niet zo enthousiast over, maar dat zal een kwestie van smaak zijn, denk ik.
In ieder geval is hier nog zo'n Roco/Klein wagen, een Omm52, die ook met dat soort bulten is uitgerust:

(moet je wel heel goed kijken, zie ik nu)

Eigenlijk wil ik het ding slopen om 'm te kunnen verweren, maar de bak laat zich maar erg moeilijk van het chassis scheiden, en al te veel kracht durf ik niet te gebruiken vanwege originele bruine Rocokrak. Datzelfde zal ook opgaan voor het zojuist aangeschafte schuifdakwagentje, aangezien de constructie in principe -zo te zien- gelijk is.

Hoewel de beurs in het Kamerlingh Onnes aan de Eikenlaan slechts enkele keren per jaar wordt georganiseerd, is Erwin Prummel, van TEE (Treinenshop Erwin Emmen) praktisch altijd aanwezig, zo ook deze keer.
Bij hem kon ik wat besteld spul ophalen, zoals een draaistel (met een set wielstellen) voor de AByl (voor niet-ingewijden: eerste/tweedeklasse rijtuijg van het type Mitteleinstiegswagen), zodat met dit rijtuig de E506 ook weer compleet is samen te stellen.
En dan natuurlijk de cardankogels. Enige tijd geleden hebben jullie kunnen lezen dat de beide (eerder bestelde) reserve-exemplaren al in de verpakking defect waren, zodat de 50er waarvan het ding vervangen moest worden zolang op "w" moest blijven staan. De service van Erwin was ook in deze weer eerste klas.

Een bescheiden klap met de hamer (die, zoals je kunt zien,  ter gelegenheid van het jubileum 150 jaar spoorwegen in Duitsland werd geslagen) was wel nodig om de kogel op de as te krijgen. Maar dat is mooi voor elkaar gekomen, en de ook het herstel van de lok ging van een leien dakje, en nu de kogel op de as is kan deze weer zonder beperkingen worden ingezet.

Van de rest, Kadeetjes, een decodertje en de vergeefse zoektocht naar een shovel (dat is Engels voor Radlader, hoe heet zo'n ding in fatsoenlijk Nederlands eigenlijk?) horen jullie vanzelf een ander keertje wel. Nu moet ik eerst bruine bonen klaar gaan maken.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #14031 Gepost op: 30 September 2017, 18:13:14 »
Laadschop
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14032 Gepost op: 30 September 2017, 19:47:11 »
Juist, dank u.

PMBW

• Offline Offline
« Reactie #14033 Gepost op: 30 September 2017, 19:47:58 »
Wiellader

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14034 Gepost op: 30 September 2017, 21:52:14 »
Waarachtig!  :o
Nog meer synoniemen voor laadschop misschien?

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #14035 Gepost op: 30 September 2017, 21:55:32 »
Grondverzetmachine is ook nog goed Nederlands.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #14036 Gepost op: 30 September 2017, 22:01:31 »
Op google kom ik ook kniklader, loader, bulldozer en lader in combinatie met mini tegen (minilader en minishovel). Leuke vraag.

Mijn neef was in Groningen. Geen idee waarom ik dat nu relevant vind, maar ik moet er aan denken.

Groet, Sicco Jan

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #14037 Gepost op: 30 September 2017, 22:16:15 »
Wiellaadschop.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #14038 Gepost op: 30 September 2017, 22:18:18 »
Wat is ons Nederlands toch een rijke taal! Dank voor het meedenken!  (y)
@Sicco Jan: als die neef ook in het Kamerlingh Onnes was, ben ik 'm vast wel tegengekomen  ;)

De vijftiger met nieuwe overbrenging heeft haar testrit achter de rug. De resultaten waren naar verwachting: dik in orde.

Doet me er wel aan denken dat die lok nog steeds genomineerd staat om een MVR aangemeten te krijgen. Dat houdt iets meer in dan alleen de schoorsteen verwijderen, een stuk uit de rookkast zagen, in plaats daarvan een lelijke knobbel inbouwen en dan de schoorsteen weer op die lelijke knobbel repatriëren.
Er zal ook een turbo-voedingspomp moeten worden aangebracht, met daaraan gekoppeld het nodige (gewijzigde) leidingwerk.
Zo'n MVR is als (om)bouwpakket verkrijgbaar (Weinert), maar is eigenlijk bedoeld voor een lok van de BR 01 (een 44er kan ook, geloof ik). Bovendien zit daar niet de juiste turbopomp bij.

Het blijft maar spoken....

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #14039 Gepost op: 30 September 2017, 23:49:39 »
Dat van dat rondjes rijden heb ik een aantal jaren geleden definitief de kop ingedrukt: er wordt bij mij voortaan alleen van A naar B gereden, via C, dat spreekt voor zich natuurlijk. Omdat dit natuurlijk weleens saai kan worden is er ook een aansluiting van A naar D, maar die is maar kort. En om alle treinsamenstellingen ook nog eens in een schaduwstation te krijgen kan je ook, heel sneaky van D naar naar B komen, maar dan ook weer via C.
Welnu, ik kan me voorstellen dat het je inmiddels gaat duizelen, maar als je het ziet dan is het meteen duidelijk......
Wel moet ik erbij zeggen dat de rit van A naar B op schaalsnelheid zo'n 6 minuten duurt, dus dat is dan de spanningsboog die het treinverloop bij mij thuis vertoont.
Soms, heel soms denk ik dan wel eens dat het plezierig zou zijn dat ik eens wat langer op mijn gemak naar die rijdende treinen zou kunnen kijken. Dat had ik vroeger dus. En dat beviel ook niet. Maar ja, wat doe je eraan, wel kan ik rangeren bis der Arzt kommt, dus dat is dan weer plezierig.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html