Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 04:54:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
09 September 2025, 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
09 September 2025, 22:57:57
roco maus 2 door Ronald Halma
09 September 2025, 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
Da's Daz 2 door Huup
09 September 2025, 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2025, 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 September 2025, 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
09 September 2025, 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
09 September 2025, 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
09 September 2025, 07:40:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3679180 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13860 Gepost op: 09 September 2017, 13:20:10 »
Het ziet er niet uit of de voorschriften van de DB hier zijn gevolgd. Is dit wel in Duitsland ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13861 Gepost op: 09 September 2017, 13:24:20 »
Tanks zijn voormalig Nederlands bij de NS geregistreerde wagons (volgens de borden tenminste)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13862 Gepost op: 09 September 2017, 14:16:01 »
Ik zie grind, ik zie n keerwand, ik zie van die doeken ter voorkoming van doorlekken (of is dat worteldoek), prima toch? 8)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13863 Gepost op: 09 September 2017, 15:09:53 »
Volgens mij is dit gewoon ergens in Nederland als ik zo naar die lantaarnpaal kijk.
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13864 Gepost op: 09 September 2017, 16:35:02 »
Het is een mooie foto om informatie uit te halen voor een zelfbouwproject(je), maar helaas ontbreken basale gegevens als opnameplaats en opnamedatum.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13865 Gepost op: 09 September 2017, 22:11:30 »
Citaat
Is dit wel in Duitsland ?

Er loopt op 't forum ook 'n draadje over het verschil tussen een NL-baan en een Duitse baan. Een treffender voorbeeld van NLdenken kun je ook niet bedenken.  ;D

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13866 Gepost op: 10 September 2017, 12:55:35 »
Die foto is volgens de foto naam van een tank bij de sgb. Op Google lijkt dat uit te komen op Stoomtrein Goes - Borsele.
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13867 Gepost op: 10 September 2017, 15:39:48 »
Aha... een paar vragen die bij mij naar boven komen zijn (o.a.): worden de ketels nog gebruikt? En zo ja, waarvoor? Het lijkt mij, dat als er diesel, of wat voor brandstof dan ook, in gedaan wordt en er ontstaat een lek,  zo'n "worteldoek" niet afdoende is om de boel op te vangen dan wel ernstige milieuschade te voorkomen.
Zijn die borden geplaatst omdat ze een functie hebben? De wagennummers zijn doorgestreept, maar er zou op die manier nog info gegeven kunnen worden over inhoud en zo?

Dat op een dergelijke manier zaken "hergebruikt" worden is overigens niet specifiek een Nederlandse manier van denken, zoals ik hierboven enigszins ironisch zei. Ook in Bw Lümmeln werd een afgedankte ketel gebruikt als zandreservoir. Hier ging het om een ketel van zo'n USATC-ketelwagen met dubbele dom.



Ik heb er al eens over gedacht om zo'n ketelwagen te slopen om zo'n zandreservoir na te bootsen, maar ik vond het nogal een prijzig ding om voor zoiets te gaan misbruiken.



Ik begin ongerust te worden. Zou Dirkjan gelijk krijgen? Ik ben nu wel erg lang bezig met dit geval... wordt het niet eens tijd voor wat anders?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13868 Gepost op: 10 September 2017, 16:05:17 »
Mij wordt niets gevraagd, maar toch. Ik zie liever dat je dit projectje afmaakt. Ik ben zeer benieuwd hoe je verder gaat met de pijpleidingen.

Ik heb geen zin om een paar honderd bladzijden te wachten om te weten hoe dit afloopt  ;D.



Peter
« Laatst bewerkt op: 10 September 2017, 16:56:14 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13869 Gepost op: 10 September 2017, 16:58:44 »
Daar kan ik me iets bij voorstellen, Peter. Zelf heb ik ook - soms, niet altijd - de onbedwingbare neiging om even achterin het boek te kijken hoe het verhaal afloopt. Soms - niet altijd - is de vraag "hoe werkt de schrijver in vredesnaam naar zo'n einde toe?" spannender dan de vraag "hoe zal dit aflopen?"

Maar terug naar de pijpenleiding. Wellicht zul je hoe dan ook een honderdtal pagina's moeten wachten op de afloop, want ik ben van plan met de laatste aan te leggen pijpenleidingen te wachten tot het geheel 'definitief' geïnstalleerd is. Eerder weet ik niet hoe het verloop van die laatste leidingpijpen, die voor het vullen en die voor de toeleiding naar de tapzuilen, moet gaan zijn.

En voordat die 'definitieve' installatie kan gaan plaatsvinden, moet eerst nog het e.e.a. aan de onderbouw geschieden:



Een gedeelte van de hier zichtbare baan, ruwweg de driehoek waarop de (gas)ketelwagen (als remplaçant voor een ketelwagen voor brandbare vloeistoffen) zich bevindt, zal afneembaar moeten blijven om toegang te houden tot de oostelijke kop van Lümmeln Sbf en de aandrijving van de wissel achter de V100. Maar dan wel zo dat, na uitgenomen te zijn geweest, het stuk landschap zodanig zal moeten kunnen worden teruggeplaatst dat het zich daarop bevindende spoor (dat met de ketelwagen) feilloos weer aansluit op de rest. Dat niet alleen, maar ook het overige landschap zal zo weinig mogelijk naden moeten gaan vertonen.

Nou ja, er is dus nog wel te doen.
En dat kon best nog wel eens enkele bladzijden, een paar honderd of zo, gaan duren.  ;D

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13870 Gepost op: 10 September 2017, 17:39:30 »
die USATC wagon is wel lelijk genoeg om te slopen overigens brrrrrrrr.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13871 Gepost op: 10 September 2017, 18:12:21 »
Ach, door het wegslopen van het onderstel, het geven van een onbestemd kleurtje en het aanbrengen van wat roestsporen knapt zo'n ding zienderogen op.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13872 Gepost op: 10 September 2017, 18:14:29 »
 ;D

Gr. Erik
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13873 Gepost op: 10 September 2017, 19:40:04 »

Principe blijft het zelfde. Arvada.Co
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13874 Gepost op: 10 September 2017, 20:08:18 »
Uiteraard.

Al draagt een aap een gouden ring
Het is en blijft een lelijk ding.