Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631377 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13845 Gepost op: 08 September 2017, 09:42:38 »
Kennelijk heeft Dirkjan ze allemaal wel, want hoe komt hij anders aan deze wetenschap  ;) ?
Heb er heleboel in mn handen gehad, vroegah bij de Slegte. Slechts de interessantste zijn in mn boekenkast beland:


dirkjan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13846 Gepost op: 08 September 2017, 10:38:25 »
Kijk, dat is nog te overzien. Ik ga een zoekopdracht geven aan AbeBooks. Moet raar lopen als er niet ergens een antiquariaat is dat nog het een en ander heeft liggen.

Helaas bestaat de Slegte niet meer. Kwam daar vroeger ook met veel plezier.

Met dank aan Dirkjan.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13847 Gepost op: 08 September 2017, 10:57:47 »
In Rotterdam en Belgie zijn er nog vestigingen van De Slegte.

Frank

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Groetjes
Johnny

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13849 Gepost op: 08 September 2017, 12:16:50 »
Ik wist niet dat er nog een vestiging was aan de hoogstraat. Ik kwam altijd in die grote winkel aan de coolsingel.

Ga snel eens kijken of er nog iets te vinden valt van de Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn.

Dank voor de tip !


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13850 Gepost op: 08 September 2017, 17:14:01 »
Hmm... interessant. Ik meende, dat "de slegte" helendal verdwenen was en er generlei winkel onder die naam meer ressorteerde.
Hoe dan ook, als je goed zoekt, kun je de boekjes van die Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn dus nog wel vinden. Hoewel ik het leuker vind om er zomaar ineens - op een beurs of iets van dien aard - tegenaan te lopen.
O, en Peter, waarom deugt die Tankstelle van jou nou ineens niet meer? Je kunt 'm toch laten bestaan en eventueel met een paar van die ketels uitbreiden? Dat ik een onbedwingbare neiging heb mijn giga-ego te laten gelden en daarom bestaande bouwdozen zoals ze zijn niet op mijn baan wens te accepteren hoeft voor jou toch geen beletsel te zijn dat wel te doen?

A propos bouwdozen veranderen: als je zo'n bordes versnijdt en verandert heeft dat natuurlijk ook als consequentie dat de hekjes van geen kant meer passen en zul je daar dus ook een oplossing voor moeten zien te vinden.
Veranderen en opnieuw samenstellen is net zoveel, of zelfs wel meer werk dan de boel zelf opnieuw maken.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13851 Gepost op: 08 September 2017, 17:38:42 »
Moet er ook geen trapachtig trapsel bv over het muurke zijn? Voor inspectie doeleinden. Of iets dergelijks.

Ciao

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13852 Gepost op: 08 September 2017, 17:57:42 »
Jawel, maar dat is een makkie. Bovendien komt dat wel als het hele gedoetje eenmaal op de baan staat.


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13853 Gepost op: 08 September 2017, 20:55:18 »
De Slegte bestaat ook nog in NL o.a in Rotterdam, Leiden en men heeft hier het Centraal magazijn.

Grt Ric.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13854 Gepost op: 09 September 2017, 00:16:06 »
Hmm... Rotterdam kom ik de laatste jaren niet zo gauw meer. Een paar weken geleden was ik nog in Leiden, toen heb ik nog uitgebreid in de winkel van Van Stockum rondgescharreld.
Volgende keer ook even een deurtje verder kijken dus.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13855 Gepost op: 09 September 2017, 08:45:36 »
Hoi Jan voor oude boeken ga ik altijd op vakantie bij Kretzschmar op het Noordeinde in DenHaag voorbij. Die heeft een kast vol spoorboeken, ook minder bekende boeken. Je kan hem ook aanschrijven, hij scheint nog veel meer in dozen te hebben. De Slegte valt me echt tegen sinds het uitelkaar gevallen is.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13856 Gepost op: 09 September 2017, 08:53:48 »
Ik ben ook geen bouwkundige (drie jaar werktuigbouw gesjeesd), maar de zelfdragende tank van Jan is voor kleine volumes omdat het gewicht laag is. Denk ketelwagen. De inhoud van die Flachtanks met 200 m3 weegt nogal wat. Daarom worden ze niet op pootjes gezet, maar op een fundering van kiezels. De inhoud zou met wand en al om de pootjes zakken. Bij huizen heb je een vergelijkbaar iets, maar dat heeft met de draagkracht van de ondergrond te maken. Je fundeert op paal of op staal, waarbij er van staal geen sprake is anders dan voor woningen die op ertsrijke grond staan.
Terug naar de ketels. De DB was heel verstandig met dat opvangen. Sowieso zijn Duitsers nette mensen, maar in het geval van scheuren van een 200 kuub tank lopen er de nodige Deutschmarken de grond in, die daarna ook nog lang brandgevaarlijk is en kwalijk riekt en tot slot ligt die olievoorraad er niet voor niets: je treindienst hangt er van af.
Kortom, ik wist het niet maar het verschil verbaasd me niets. Ik denk ook niet dat iemand over jouw schitterende tankgeheel zal vallen. Het ziet er prachtig uit en met de juiste hoeveelheid tapjes zijn ze prima functioneel voor de modelbaan.

Groet, Sicco Jan
« Laatst bewerkt op: 09 September 2017, 08:58:07 door Sicco Jan. Reden: Een Flachtank kan veel lichter gebouwd worden t.o.v. de inhoud dan een ketel op poten. Ook dat is dus een economische afweging, die in de oorspronkelijke tekst niet goed tot uiting kwam. Tekst aangepast om de nadruk op het gewicht van de inhoud te houden »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13857 Gepost op: 09 September 2017, 08:55:26 »
Waarom De Slegte ooit failliet ging is me ontgaan, maar het is zeker een gemis. Al was het maar voor druilerige-zaterdag verpozing.

Groet, Sicco Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13858 Gepost op: 09 September 2017, 12:43:10 »
@Joke: eerstvolgende keer dat we bij m'n zwager in Den Haag op visite gaan is er vast wel een gaatje voor een kijkje aldaar. Dank je voor de tip!
@Sicco Jan: precies, het komt dan misschien wel van de grote hoop, maar een 200 m3 diesel kost wel iets meer dan een paar kwartjes. Of Groschen, om in stijl te blijven.

Citaat
... jouw schitterende tankgeheel ...

Nou, overdrijven is ook een kunst, het is allemaal wel nogal schots en een beetje scheef hier en daar, en dingen die gelijk moeten zijn variëren toch om het leven en perfect is het helemaal niet, maar het moet toch ook een keertje klaar zijn.

Beetje bij beetje ontstaat er dan toch een woud aan Evergreen bovenop die tanks:


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13859 Gepost op: 09 September 2017, 12:57:44 »

Zo veel werk hoef je er nu ook weer niet van te maken .
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.