Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631350 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13830 Gepost op: 07 September 2017, 16:01:09 »
eh een kieselbedding is toch niet een lekbak, hoort zich meer aan als dan kan de lekkende vloeistof sneller weglekken ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13831 Gepost op: 07 September 2017, 17:58:24 »
Welnee, de weggelekte vloeistof wordt door het grind opgenomen. Zet een zeef boven de vulopening, schep het grind met de vloeistof in de zeef en er gaat niets verloren. Wel eerst het lek dichten, anders is het dweilen met de kraan open.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13832 Gepost op: 07 September 2017, 17:58:45 »
Die kiezels liggen ook nog in een bak, dussuh, mss toch maar niet te snel je muren slopen. Tenzij je dat graag doet natuurlijk, blijft een hobby he 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13833 Gepost op: 07 September 2017, 18:02:00 »
Slopen is leuk hoor! Krak! Repareren ook: Plak!

Och och och, wat een lol.    ;D

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13834 Gepost op: 07 September 2017, 18:06:34 »
 (y)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13835 Gepost op: 07 September 2017, 19:10:06 »
Mss toch nog een kleieiein puntje: grind absorbeert niets, het zijn keiharde, euh, keien... Heb mij al vaker afgevraagd waarom dat dan toch gebruikt wordt, of toch gedacht wordt dat dat gebruikt wordt. Als er bij ons gemorst wordt met diesel, dan wordt er zand gebruikt om het op te kuisen (daarna wordt dat zand afgevoerd en gefilterd enzo, of die illusie wordt geschept hier in dees contreien).

À bientôt,

Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13836 Gepost op: 07 September 2017, 20:23:43 »
In het voorschrift lees ik niks over een grindondergrond voor lekkages. Het staat er om aan te geven dat een staande tank plat op een grindbed komt te staan, dus zonder fundering, wat de liggende tanks wel hebben. Voor opvang dient de muur om de tanks heen. Om aan te geven, dat de DB serieus tegen morsen was, hier nog de volgende pagina. Ook bij het lossen en tanken werd er moeite gedaan het in de grond lopen te voorkomen. Het was in 1965 zeker niet zo'n smeerboel als de meesten hier graag zouden nabootsen.


dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13837 Gepost op: 07 September 2017, 21:25:58 »
Het grindbed dient waarschijnlijk om eventueel brandende olie te blussen.
Bij grote transformatoren wordt dat ook gedaan. Alleen ligt daar het grind niet op de grond, maar op een rooster boven een opvangput.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13838 Gepost op: 07 September 2017, 21:35:21 »
De DB was al snel met de maatregelen voor het vermijden van bodemvervuiling. In het Eisenbahn Lehrbuch "Das Bahnbetriebswerk", Band 111 uit 1965 is aangegeven welke maatregelen moeten worden genomen om brandstoftanks te plaatsen. Aangezien de meeste tanks rond die tijd werden geplaatst, door de groeiende verdieseling, is het een goede leidraad voor Lümmeln.

Ook informatief is de betekenis van de pijpen in de tanks.

Dirkjan

In dit stuk is toch echt sprake van kiesschüttung

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13839 Gepost op: 07 September 2017, 22:05:38 »
Dat klopt. Ik maak er echter uit op dat de tanks op de kiezelbedding komen te liggen in plaats van op funderingen zoals dat bij kleinere tanks wel gebeurt.
Net zoals een fles goede wijn in een kistje met houtwol wordt gelegd - de houtwol dient ook niet om lekkende wijn op te vangen maar om de fles in te "bedden".

Dat met dat zeven en weer opvangen was gewoon wat melig ge"oh", waarvan ik had verwacht dat dat wel duidelijk zou zijn...  ;)  :D ;D :P :angel:

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13840 Gepost op: 07 September 2017, 22:22:00 »
Jan's citaten uit de "Eisenbahn - Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn, Betriebsmaschinentechnische Anlagen für Dampflokomotiven" waren mij al eerder in het oog gesprongen als buitengemeen leerzaam. Als ik het goed heb dan beschikt Dirkjan eveneens over dit werkje. Alleen de omvang (tenminste 143 delen) weerhoudt mij nog van de aanschaf, omdat ik niet precies weet waar ik het moet laten.

Eneuh, Joke,...zoals Dirkjan al opmerkt vermeldt het voorschrift een "Kiesschüttung" voor "Flachbodentanks" ( Hochtanks), los van de andere regel die voorschrijft dat bij de opslag van meer dan 40.000 liter diesel of "Heizöl" de opslagtanks in een "Auffangraum" geplaatst moeten worden.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13841 Gepost op: 07 September 2017, 22:57:47 »
Het bovenstaande discours laat mij niet los en om weer een slapeloze nacht te voorkomen nog even het volgende.

Samenvattend kunnen we stellen dat er veel meer pijpen aangebracht moeten worden conform de door Dirjan getoonde tekening en dat het geheel - ook al in periode III - veel schoner was dan soms wordt aangenomen.

Het grindbed was voorgeschreven voor de grotere "Flachbodentanks", terwijl de kleinere liggende tanks op twee betonnen fundaties rustten. Ik ben geen bouwkundige maar ik kan mij voorstellen dat dit verschil te verklaren valt door de verschillen in bouwwijze. De kleinere liggende tanks zijn als het ware zelfdragend (behouden hun vorm), terwijl die grote "Hochtanks" tot een andere krachtenverdeling nopen ( die kun je niet op een paar punten op een betonnen fundatie laten steunen), vandaar een fundatie in de vorm van een kiezelbed.

Als ik er geheel naast zit hoor ik het graag.

Mijn verontschuldigingen aan Jan voor het vervuilen van zijn draadje, maar ik wil dit helder krijgen.




Peter 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13842 Gepost op: 07 September 2017, 23:16:43 »
Alleen de omvang (tenminste 143 delen) weerhoudt mij nog van de aanschaf, omdat ik niet precies weet waar ik het moet laten.
Niet doen hoor, de hele serie, er zitten heele saaie boeken tussen  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13843 Gepost op: 07 September 2017, 23:23:26 »
Verontschuldigingen zijn niet nodig. Eerder een welgemeend dankjewel richting Dirkjan voor het delen van de relevante informatie.
Naar mijn idee klopt je gedachtengang wel zo'n beetje. Maar: hoe helderder hoe beter, daar wordt niemand minder van.

Van die Lehrbuchreihe bezit ik slechts één deeltje (Die technischen Anlagen in Dampflok-Bw of zoiets), héél soms kom ik hier of daar wel eens een ander deel tegen, maar niet alle delen zijn even interessant - zie reactie DJ. Ik vraag me wel af of de serie nog in de handel is of niet, dit ziet er allemaal een beetje antiquariaat-achtig uit.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13844 Gepost op: 08 September 2017, 00:48:16 »
Ja, ja,...dat is het deeltje 143 waar jij mij in mijn draadje op wees. Zodoende ben ik op jouw advies uitgegaan van een voorraad van 15 keer de  "Tagesleistung" van mijn Bw.

Via AbeBooks.co.uk heb ik tegenwoordig toegang tot de serieuze antiquariaten in deze wereld. Ik heb met enige regelmaat boeken nodig (niet altijd trein gerelateerd) die niet meer in de reguliere handel te verkrijgen zijn. Als ik iets echt tot de bodem moet uitzoeken dan kan ik niet volstaan met Google.

Wat betreft die "Eisenbahn - Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn, Betriebsmaschinentechnische Anlagen für Dampflokomotiven" begrijp ik van jullie dat lang niet alle delen even interessant zijn. Kennelijk heeft Dirkjan ze allemaal wel, want hoe komt hij anders aan deze wetenschap  ;) ?

Enfin, we zijn weer een stapje verder met een enigszins geloofwaardige inrichting/vormgeving van ons Bw.

Ondertussen ben ik benieuwd naar het dagverbruik van Bw Lümmeln en wat je met die vaststelling gaat doen. Zo las ik ook dat je (extra) pijpenproductie al draait. Ik hoop dat je dat hier aanschouwelijk gaat maken, want ik zal hetzelfde moeten gaan doen. Het is volstrekt duidelijk geworden dat die twee lullige leidingtjes van Faller niet volstaan.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB