Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631344 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13860 Gepost op: 09 September 2017, 13:20:10 »
Het ziet er niet uit of de voorschriften van de DB hier zijn gevolgd. Is dit wel in Duitsland ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13861 Gepost op: 09 September 2017, 13:24:20 »
Tanks zijn voormalig Nederlands bij de NS geregistreerde wagons (volgens de borden tenminste)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13862 Gepost op: 09 September 2017, 14:16:01 »
Ik zie grind, ik zie n keerwand, ik zie van die doeken ter voorkoming van doorlekken (of is dat worteldoek), prima toch? 8)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13863 Gepost op: 09 September 2017, 15:09:53 »
Volgens mij is dit gewoon ergens in Nederland als ik zo naar die lantaarnpaal kijk.
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7585
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13864 Gepost op: 09 September 2017, 16:35:02 »
Het is een mooie foto om informatie uit te halen voor een zelfbouwproject(je), maar helaas ontbreken basale gegevens als opnameplaats en opnamedatum.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13865 Gepost op: 09 September 2017, 22:11:30 »
Citaat
Is dit wel in Duitsland ?

Er loopt op 't forum ook 'n draadje over het verschil tussen een NL-baan en een Duitse baan. Een treffender voorbeeld van NLdenken kun je ook niet bedenken.  ;D

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13866 Gepost op: 10 September 2017, 12:55:35 »
Die foto is volgens de foto naam van een tank bij de sgb. Op Google lijkt dat uit te komen op Stoomtrein Goes - Borsele.
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13867 Gepost op: 10 September 2017, 15:39:48 »
Aha... een paar vragen die bij mij naar boven komen zijn (o.a.): worden de ketels nog gebruikt? En zo ja, waarvoor? Het lijkt mij, dat als er diesel, of wat voor brandstof dan ook, in gedaan wordt en er ontstaat een lek,  zo'n "worteldoek" niet afdoende is om de boel op te vangen dan wel ernstige milieuschade te voorkomen.
Zijn die borden geplaatst omdat ze een functie hebben? De wagennummers zijn doorgestreept, maar er zou op die manier nog info gegeven kunnen worden over inhoud en zo?

Dat op een dergelijke manier zaken "hergebruikt" worden is overigens niet specifiek een Nederlandse manier van denken, zoals ik hierboven enigszins ironisch zei. Ook in Bw Lümmeln werd een afgedankte ketel gebruikt als zandreservoir. Hier ging het om een ketel van zo'n USATC-ketelwagen met dubbele dom.



Ik heb er al eens over gedacht om zo'n ketelwagen te slopen om zo'n zandreservoir na te bootsen, maar ik vond het nogal een prijzig ding om voor zoiets te gaan misbruiken.



Ik begin ongerust te worden. Zou Dirkjan gelijk krijgen? Ik ben nu wel erg lang bezig met dit geval... wordt het niet eens tijd voor wat anders?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13868 Gepost op: 10 September 2017, 16:05:17 »
Mij wordt niets gevraagd, maar toch. Ik zie liever dat je dit projectje afmaakt. Ik ben zeer benieuwd hoe je verder gaat met de pijpleidingen.

Ik heb geen zin om een paar honderd bladzijden te wachten om te weten hoe dit afloopt  ;D.



Peter
« Laatst bewerkt op: 10 September 2017, 16:56:14 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13869 Gepost op: 10 September 2017, 16:58:44 »
Daar kan ik me iets bij voorstellen, Peter. Zelf heb ik ook - soms, niet altijd - de onbedwingbare neiging om even achterin het boek te kijken hoe het verhaal afloopt. Soms - niet altijd - is de vraag "hoe werkt de schrijver in vredesnaam naar zo'n einde toe?" spannender dan de vraag "hoe zal dit aflopen?"

Maar terug naar de pijpenleiding. Wellicht zul je hoe dan ook een honderdtal pagina's moeten wachten op de afloop, want ik ben van plan met de laatste aan te leggen pijpenleidingen te wachten tot het geheel 'definitief' geïnstalleerd is. Eerder weet ik niet hoe het verloop van die laatste leidingpijpen, die voor het vullen en die voor de toeleiding naar de tapzuilen, moet gaan zijn.

En voordat die 'definitieve' installatie kan gaan plaatsvinden, moet eerst nog het e.e.a. aan de onderbouw geschieden:



Een gedeelte van de hier zichtbare baan, ruwweg de driehoek waarop de (gas)ketelwagen (als remplaçant voor een ketelwagen voor brandbare vloeistoffen) zich bevindt, zal afneembaar moeten blijven om toegang te houden tot de oostelijke kop van Lümmeln Sbf en de aandrijving van de wissel achter de V100. Maar dan wel zo dat, na uitgenomen te zijn geweest, het stuk landschap zodanig zal moeten kunnen worden teruggeplaatst dat het zich daarop bevindende spoor (dat met de ketelwagen) feilloos weer aansluit op de rest. Dat niet alleen, maar ook het overige landschap zal zo weinig mogelijk naden moeten gaan vertonen.

Nou ja, er is dus nog wel te doen.
En dat kon best nog wel eens enkele bladzijden, een paar honderd of zo, gaan duren.  ;D

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13870 Gepost op: 10 September 2017, 17:39:30 »
die USATC wagon is wel lelijk genoeg om te slopen overigens brrrrrrrr.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13871 Gepost op: 10 September 2017, 18:12:21 »
Ach, door het wegslopen van het onderstel, het geven van een onbestemd kleurtje en het aanbrengen van wat roestsporen knapt zo'n ding zienderogen op.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13872 Gepost op: 10 September 2017, 18:14:29 »
 ;D

Gr. Erik
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13873 Gepost op: 10 September 2017, 19:40:04 »

Principe blijft het zelfde. Arvada.Co
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13874 Gepost op: 10 September 2017, 20:08:18 »
Uiteraard.

Al draagt een aap een gouden ring
Het is en blijft een lelijk ding.