Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 08:00:56
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3676974 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13875 Gepost op: 10 September 2017, 22:15:56 »
Even de aandacht afleiden: een filmpje.
Met als vanouds de volgende kenmerken:

  • geen tot minimaal verhaal
  • belabberde cameravoering
  • beroerde belichting
  • harkerige productie
  • enfin, kijk zelf maar

<a href="https://www.youtube.com/v/qQNHH4CJIzA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/qQNHH4CJIzA</a>

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13876 Gepost op: 10 September 2017, 22:46:07 »
Jan, nog 74 en dan krijgen we een rondje van je  ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13877 Gepost op: 10 September 2017, 22:50:02 »
Een rondje? Wat voor rondje?
Ik bedoel, nog 74 wat?

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13878 Gepost op: 10 September 2017, 22:50:53 »
1000  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13879 Gepost op: 10 September 2017, 22:56:25 »
74.000??

 

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13880 Gepost op: 10 September 2017, 23:13:24 »
74 pagina's tot je op de 1000 zit.. We komen steeds dichterbij!
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13881 Gepost op: 10 September 2017, 23:25:00 »
Och mien laive deugd! Woar ie aal gain acht op geft!  :o

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13882 Gepost op: 10 September 2017, 23:25:59 »
Free party, Always  ;D (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13883 Gepost op: 10 September 2017, 23:30:25 »
Ja hoor! Ga je gang!



Proost!

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13884 Gepost op: 10 September 2017, 23:56:55 »
 ;D

Even nog een USA-wagentip, zoek gewoon een oud Athearn-model op... deze karretjes zijn voor
een grijpstuiver te vinden... zitten alleen geen buffers op  8)

Vr. gr,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13885 Gepost op: 11 September 2017, 11:54:41 »
Goeie tip, Tis. Bij gelegenheid zal ik zeker mijn blik ook over dat soort dingen laten dwalen, hoewel ik geneigd ben dat soort "exotische"dingen over te slaan.
Ik ben benieuwd, als ik even op internet ga koekeloeren, dan kom ik eigenlijk alleen enkeldoms of driedoms ketels van Athearn tegen. En zo'n voormalige USA-war-dinges, en ook die in het echte Lümmeln, hebben er twee.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13886 Gepost op: 11 September 2017, 21:36:56 »
Omdat de plannen voor die losgeslagen schol nog in de ontwikkelingsfase verkeren, er daarom nog niet aan gewerkt kan worden wat als gevolg heeft dat de resterende werkzaamheden aan de Dieseltankstelle ook voor onbepaalde tijd naar voren geschoven moeten worden, is er mooi gelegenheid een ander klusje af te werken.

Enige tijd geleden was te zien hoe een stuurstandwagen uit de serie Mitteleinstiegswagen onderhanden genomen werd. Als ik me goed herinner werd op een gegeven moment tussen neus en lippen door iets gemompeld over de kale bufferbalk, dat daar eigenlijk remluchtslangen op aangebracht moesten worden, en een schroefkoppeling en zo.

Die kale bufferbalk:



Vervolgens staat er voor de schroefkoppeling een aantal opties open, namelijk:

Weinert:



Werkende schroefkoppelingen. Die nog in elkaar gezet moeten worden ook. Lekker veel hobby dus!  :D

Liliput:



Ook werkende koppelingen. Maar dan al in elkaar gezet door de meneer of mevrouw van Liliput.

Nog een keertje Weinert:



Ook kant & klaar, maar niet werkend.

Na drie seconden nadenken besloot ik de laatste voor de stuurstandwagen te gebruiken. De andere uit het setje kan dan mooi op de Silberling BDnf.

Dan hebben we nog een setje Roco onderdeeltjes, die zowat bij elke lokomotief worden meegeleverd (maar eventueel ook los te koop zijn). Remluchtslangen, stoomverwarmingskoppelingen (die hebben we ook nodig) en nog wat grut (zouden we er ook op kunnen zetten, zoals de steckdose voor de stuurkabel en zo, maar het valt nog te bezien hoeveel plek daar nog voor over is straks).



Na een half uurtje friemelen zit het spul er dan eindelijk op:



Na het maken van de foto viel me op dat de stoomverwarmingskoppeling de benen genomen had, die moet dus nog even worden teruggeplaatst en meteen even gezekerd met een drup twee-componentenlijm. Kan ook mooi die overloopplank even rechtgezet worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13887 Gepost op: 11 September 2017, 21:40:02 »
Rivarossi heeft ook een mooie koppeling.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2017, 21:44:42 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13888 Gepost op: 11 September 2017, 22:18:08 »
En wij maar lezen, al 926 pagina's lang, eigenlijk hebben we ook echt wel wat verdiend, lijkt me....

Toch nog even over dat laatste filmpje, zit ik daar rustig naar te kijken, nostalgisch sfeertje, stichtelijke muziek erbij, komt me daar een 01 met duivelse snelheid voorbij razen, schrik me helemaal een hoedje, moet er nog van bijkomen, ik vraag me nog steeds af of die niet, net buiten beeld, van je baan gedonderd is.....
Maar goed, hoe het ook zij, zulke filmpjes blijven leuk, en er moet ook wat aan de fantasie overgelaten worden....

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13889 Gepost op: 12 September 2017, 11:18:50 »
@Hans: ik wist dat Rivarossi (functionele) Scharfenbergkoppelingen in het assortiment had, niet dat ze ook schroefkoppelingen leverden.

@Michiel: als je al die bladzijden achter elkaar leest, ja, dan kun je wel zeggen dat je iets volbracht heb. Er zijn ook mensen die proberen bij te houden wat hier allemaal aan zin en onzin neergekwakt wordt, en ook dat vind ik een knappe prestatie.
Maar vergeet niet dat aan elke regel tekst en elke foto een lange voorbereidingstijd voorafgaat.
Ten eerste moet datgene waar het over gaat, of dat nu het veranderen van een draaischijf is of het verven van een Preiserfiguurtje, ook nog worden gedaan (en ook dat gaat niet zonder voorbereiding en voorafgaand onderzoek), fotografisch worden vastgelegd, de resultaten daarvan moeten worden geëvalueerd en grondig bewerkt teneinde enigszins toonbare resultaten in het verslag te kunnen opnemen, de concepttekst moet worden beoordeeld op taal-, spel-, stijl- en schrijffouten (en dan nog is een onfeilbaar resultaat niet gegarandeerd, hetgeen veelal een intensieve nabewerking vereist), de benodigde computertijd moet worden ingepland en tenslotte moet het hier allemaal nog worden neergezet, foto's worden opgeladen, teksten overgetikt - kortom, het is zomaar niet klaar!   

Die 'plotseling' opduikende F-Zug was natuurlijk met voorbedachte rade, dat snap je. Het doet me dan ook veel plezier te horen dat ik in mijn opzet ben geslaagd.  ;D
Flauwekul natuurlijk, maar ik wilde inderdaad een beetje contrast inbouwen, het contrast tussen de langzaam rijdende 23er en de flitsende F-Zug. Die overigens niet eens zo verschrikkelijk snel reed, een of twee filmpjes geleden was als slotscene een veel sneller rijdende trein te zien.

Dat heeft me eigenlijk ook wel enigszins verbaasd: dat ik een zo lange trein zo snel over de baan, en dus ook door het Sbf, kan jagen zonder ontsporende wagons en neerstortende lokomotieven als gevolg.
Weliswaar zijn de spoorlengtes in het Sbf berekend op niet meer dan vijf à zes 26,4m rijtuigen, dat neemt echter niet weg dat treinen met tien of zelfs nog meer rijtuigen de hellingen van zo'n 3% met, zo op het oog, redelijk gemak kunnen nemen. Mits de gestelde lok daar geschikt voor is, dat spreekt. Een 94er of V60 zal zoiets niet opbrengen.

Citaat van: Michiel
ook wat aan de fantasie overgelaten worden....

Een waar woord. Zonder die fantasie zou er op dit forum niet zo veel te beleven zijn, denk ik.