Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399793 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13620 Gepost op: 12 augustus 2017, 17:00:48 »
Roept die Lokführer nu hogere machten aan in de hoop dat de motor wil starten?  :angel:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13621 Gepost op: 12 augustus 2017, 17:01:35 »
"Ga je nou nog mee of hoe zit dat?"
"Jaja, alleen even snel de wieltjes poetsen, zo klaar!"


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13622 Gepost op: 12 augustus 2017, 17:03:31 »
....Probeer het hier eens: Nee, doe maar hier.

Via die link kom ik inderdaad of jouw filmpje, dank je  :)  Het is net een goocheltruc; er gaan er twee lange in en er komen drie korte weer uit  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13623 Gepost op: 12 augustus 2017, 17:08:55 »
 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13624 Gepost op: 12 augustus 2017, 17:26:56 »
Kom morgen avond welnaar beneden
schenk vasteen fanta in

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13625 Gepost op: 12 augustus 2017, 19:47:24 »
Citaat
... alleen even snel de wieltjes poetsen, zo klaar!

't Is al klaar.

<a href="https://www.youtube.com/v/aAMk_weBYV8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/aAMk_weBYV8</a>

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13626 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:02:47 »
Goed, volgende drama. De 23 105, van Bw Minden. Ding staat op de rails maar reageert niet op commando's. Het enige teken van leven is het knipperen van de frontseinen, als je tenminste F0 bedient. Zou de decoder zijn gaan hemelen?



Daar gaan we morgen wel even naar kijken. Of overmorgen. Of volgende week. Of drie dagen voor m'n volgende verjaardag. Of zo.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13627 Gepost op: 13 augustus 2017, 02:04:35 »
Het aantal knipperingen geefttoch aan wat de storing is
Anders reset en opnieuw probberen  ;D
Of optillen en weer opnieuw op de rails en kijken wat ie doet

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13628 Gepost op: 13 augustus 2017, 08:29:17 »
Hoi Jan,

Even op een apart spoor zetten en eens kijken of je de decoder kan resetten met de waarden in het boekje van de lok / decoder. Dan staat hij weer op adres 3. Kijk eens of hij dan reageert.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13629 Gepost op: 13 augustus 2017, 09:14:00 »
Boekje? Er is een doos vol met decoderboekjes, maar ik heb geen idee wat voor een decoder er in die 23er zit, dat hou ik niet bij. Toen ik begon met digitaliseren had je van ESU nog de LP 2.0, inmiddels zijn we bij LP4.0 aanbeland...
Maar resetten is bij alle (ESU) decoders dezelfde procedure, geloof ik: CV 8 -> waarde 8 geven.

En dat werkt. Probleem opgelost.
Heren, bedankt, dat zetje om op de 'reset' te komen had ik even nodig.  ;D

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13630 Gepost op: 13 augustus 2017, 09:28:11 »
Mooi  (y) De oudere decoders hebben dat wel eens :) Op een of andere manier gaat dat soms mis.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13631 Gepost op: 13 augustus 2017, 21:49:29 »
De z21 heb ik aangeschaft omdat je daarmee, in combinatie met de Multimaus natuurlijk, ook een uitleesfunctie ter beschikking had, en dat is best handig, want dan hoef ik niet elke keer de pc (met daaraan vastgeknoopt de SPROG) op te starten. En die Sprog doet het nu even niet, dus dan komt het helemaal mooi uit.
Maar op zichzelf had ik die z21 niet gekocht, qua prijs/wilhebben-verhouding.

Naast de al aanwezige Multimauzen zou ik niet zo gauw overwogen hebben er nog eentje bij te kopen, ook niet om in combinatie met die z21 te gebruiken. Daarvoor is de prijs toch iets hoger dan mijn behoeft aan nog zo'n ding.

Een poos geleden was te zien hoe een lok BR 212 werd omgenummerd conform de regels die golden voor Ep.III. Naast een stuk of wat loks V100.10 vond ik het wel aardig om er ook de V100.20 bij te hebben. Maar op zichzelf had ik die 212 niet gekocht, qua prijs/wilhebben verhouding.

In m'n hobbyhok ligt ook een stapeltje Geo-Linerails. Het Geo-Line systeem van Roco zal ik niet gauw in mijn baan verwerken, daarvoor zijn me daarvan de wissels te krap gehoekt en bevalt het ballastbed me niet zo, qua modelgetrouwheid. Wat dan wel weer leuk is, is dat je gauw even een baantje op de vloer kunt uitleggen zodat de kleinkinderen even met een treintje kunnen rijden. Maar op zichzelf had ik daar geen geld aan uitgegeven, daarvoor is me de prijs afgezet tegen de mate van willen hebben iets te hoog.

Maar ja, als dat allemaal in een startsetje zit verpakt voor weinig, tja.... dan zijn de drie stuks Ott 42 ook mooi meegenomen. Daar zijn er al 25 stuks van aanwezig, maar als ze dan toch gratis worden meegeleverd...

Hier zien we de plaatselijke Hofhund met die drie zelflossers rangeren. Ze komen juist uit de Wagenwerkstatt, waar ze oa een nieuw verfjasje gekregen hebben:

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2017, 21:52:58 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13632 Gepost op: 13 augustus 2017, 23:16:50 »
Klinkt toch als een lichte cirkelredenatie. Nou is enig cirkelgedrag nauwelijks te vermijden als het om een startset gaat.
Zo'n startset rondje, da's toch een cirkel? Een cirkel kan je als een doel zien. Niet geschoten, altijd mis.
Nou, volgens mij heeft jouw pijl toch wel wat moois getroffen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13633 Gepost op: 14 augustus 2017, 00:29:26 »
Zeker wel. En: een ander woord voor startset is beginset. Ik ben dus weer bij het, of eigenlijk liever een begin, en alle mogelijkheden staan open.
Daarmee is, zou je kunnen zeggen, de cirkel weer rond.  :)

Wat ik bedoel is, dat ik al die componenten los niet zo gauw gekocht zou hebben, maar alles samen in een startset voor nog gen 200 öri vond ik onweerstaanbaar.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 08:45:44 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13634 Gepost op: 14 augustus 2017, 13:14:21 »
Goed, dat hebben we ook weer gehad. Nieuwe pagina, nieuw begin.

Naarmate de trajecten van, naar en tussen Bf Lümmeln en Lümmeln Sbf meer 'in gebruik' worden genomen, worden niet alleen de mogelijkheden grondig verkend, maar komen ook de onmogelijkheden aan het licht. Behalve dat wordt ook een aantal ideeën, waarvan sommige aan ontwerp en bouw ten grondslag lagen, nu aan de praktijk getoetst en al dan niet bruikbaar bevonden.

Zo mag als bekend worden verondersteld dat getracht is als minimale radius de R3 van Roco-line (= 419,6 mm) aan te houden, omdat dat de minimale radius is waar stoomloks met gemonteerde Kolbenstangenschutzrohre nog doorheen lopen. Dat is in de praktijk ook gebleken, in zoverre klopt de planning dan ook.

Maar het begint langzaamaan duidelijk te worden dat niet alleen die Kolbenstetc etc te maken hebben met die minimumradius. Er begint zich namelijk een patroon af te tekenen volgens welk bepaalde wagens wel of niet op een bepaald spoor kunnen worden ingezet. Dat blijkt samen te hangen met de lengte van de wagen. Als die lengte namelijk is gecombineerd met een bepaalde koppeling, loopt zo'n wagen er in de krappere bochten uit door overbufferen. Het aantal assen of wel of geen draaistellen speelt daarbij geen rol, want zowel twee-assers...



.... en drie-assers...



... als vierassers (met draaistellen) ...



... hebben last van dit verschijnsel.

Die krappere bochten liggen, zoals u zich wellicht kunt herinneren, alleen in die gedeeltes die in principe niet zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld in het SS. En om daar uit de rails gelopen wagons (want het blijft nooit bij eentje) weer weg te vissen, vergt erg veel creativiteit en lenigheid, en aangezien ik over beide slechts met mate beschik, komt al gauw het fenomeen ergernis naar boven drijven.

Nog een feit waarop een vette neusafdruk te zien is: het is toch wel echt noodzakelijk de KKK (kortkoppelmechanisme) te blokkeren. Uitscharende koppelingen komen, in combinatie met de Kadee's, maar moeilijk terug en veroorzaken daardoor ook ontsporingen, of zelfs omvallende wagens.

Kadee-koppelingen (met NEM-schacht) zijn te verkrijgen in vier uitvoeringen: nrs 17, 18, 19 en 20. Het verschil zit in de lengte, hoe hoger het nummer, hoe meer de eigenlijke koppeling (de klauw) voor de wagen uitsteekt.
In principe worden op de Lümmelneraner wagens Kadee's nr 18 gemonteerd, voor bovengenoemde gevallen dient echter nr. 19 of zelfs 20 te worden gebruikt.

Kortom: niet alleen het bouwen van een baan is een leerproces, maar ook het er mee spelen. Waarmee maar weer gezegd wil zijn dat deze hobby toch wel als educatief mag worden omschreven.