Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3408995 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13635 Gepost op: 14 augustus 2017, 19:33:44 »
Voor een paar dagen kwam in het draadje van Joke over de GTL-8 (da's een tram, heb ik begrepen) een fotootje van een Citroën Visa in 1 : 87 voorbij, gebouwd door ene Floris Dilz.
Dat viel me op omdat ik ooit ook zo'n auto gereden heb en er goeie herinneringen aan overgehouden heb.

Dat zal dan ook de reden zijn dat ik ooit eens een "bouwpakketje" van zo'n Visa heb aangeschaft, en dat ding heb ik weer eens opgescharreld.
Waarop de moed me weer in de schoenen zakte, want jemig, voordat je dáár iets fatsoenlijks van gemaakt hebt... ramen zitten er geeneens niet bij.







Ach... het zou nog een anachronisme zijn ook...  ::)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13636 Gepost op: 14 augustus 2017, 19:44:50 »
 ???
leef je uit
en voor de ramen had je toch een flesje vloeibare ruit  ;D

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13637 Gepost op: 14 augustus 2017, 20:23:35 »
De echte versie was ook niet al te waterdicht :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13638 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:32:29 »
Daar heb ik nooit klachten over gehad. Wat dat betreft, toen de Visa een keertje wat langer naar de garage moest (door laagstaande zon een trekker met achterop gemonteerde grijperkraan over het hoofd gezien met als gevolg gecollideerd waardoor de voorruit vernield en de bijbehorende raamstijl ontzet was, dwz mijn ex zag over het hoofd) als leenauto een BX gehad met glazen opendakje, twee lagen glas met daartussen water en als je iets te snel de bocht nam kreeg je dat water op je kop, naar rechts dan, naar links kreeg degene op de bijrijdersstoel de volle mep. Maar de Visa lekte niet.

Sinds kort is Piko met de zgn. Mitteleinstiegswagen op de markt gekomen. Die Mitteleinstiegswagen waren destijds de eerste 26,4 meter-wagens die bij de DB op de rails kwamen.



Al veel eerder is Roco al eens met dit type op de proppen gekomen, en daarvan zijn er dan ook een stuk of wat bij mij in het wagenpark aanwezig. De hier aanwezige Roco's zijn echter allemaal in Ep.IIIa-uitvoering. Zo heeft bijvoorbeeld de AB geen gele eersteklassestreep, zoals die later in dezelfde Epoche wel aanwezig was, eerst zandgeel (soort beige), later in goudgeel.



De AB van piko heeft, zoals je op het plaatje hierboven kunt zien, die eersteklassestreep wel, maar daar staat tegenover dat de wagen is uitgevoerd met de kenmerken volgens Ep.IV. Wat ik wil is dus precies daar tussenin.

Volgens mij komt Piko eerst met de wagens in Ep.IV-livrei om pas daarna ook met de Ep.III-versie op de proppen te komen.
We zullen zien...

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13639 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:35:36 »
Zijn dat dezelfde soort wagens die weleens in NL kwamen? Of zit ik dan helemaal abuis.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13640 Gepost op: 14 augustus 2017, 22:38:54 »
Pfoeh! Daar vraag je me wat. De wagens zijn bedoeld als "Eilzugwagen", zeg maar de regiogebonden sneltreinen. Voor het echte internationale verkeer werden doorgaans rijtuigen als Büm en Aüm en zo gebruikt, maar er is wel een tijd geweest dat er naar en van Groningen gereden werd met de zgn. "Silberlinge", en die werden doorgaans voor het "Nahverkehr" gebruikt, zeg maar het "lokaalverkeer". Geen idee dus, maar 't zou me niet verbazen als 't wel 't geval zou zijn geweest.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13641 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:00:18 »
Voor de tweede keer laat je mij een hoedje schrikken, Jan.

De eerste keer was dat door je ervaringen met de Br 45, waardoor ik genoopt werd enkele wijzigingen in mijn ontwerp baanplan aan te brengen.


En nu dit weer:


Maar het begint langzaamaan duidelijk te worden dat niet alleen die Kolbenstetc etc te maken hebben met die minimumradius. Er begint zich namelijk een patroon af te tekenen volgens welk bepaalde wagens wel of niet op een bepaald spoor kunnen worden ingezet. Dat blijkt samen te hangen met de lengte van de wagen. Als die lengte namelijk is gecombineerd met een bepaalde koppeling, loopt zo'n wagen er in de krappere bochten uit door overbufferen.

Ik heb in het niet zichtbare deel een minimum radius aangehouden van 484 mm, behalve in de aansluiting op het raccordement, waar een radius van 425 mm voorkomt. Dat is griezelig dicht bij die 419,6 mm van jou.

Als ik het nu goed begrijp zou dat met wagens van een bepaalde lengte in combinatie met kortkoppelingen problemen kunnen opleveren in de vorm van overbufferen met alle gevolgen van dien.

Of geldt dit alleen voor wagens met een Kadee-koppeling ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13642 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:22:59 »
Wees maar gerust, mijn vrind.

Het hierboven geschrevene geldt voor wagens uitgerust met Kadee-koppelingen. Alle rijtuigen met functionerende KKK, dus ook de 303 mm wagens, gaan zonder problemen door alle bochten.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8413
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13643 Gepost op: 15 augustus 2017, 07:18:04 »
Volgens mij komt Piko eerst met de wagens in Ep.IV-livrei om pas daarna ook met de Ep.III-versie op de proppen te komen.
We zullen zien...
Met wat reepjes afplakband en een streekje gele verf kom je er toch ook?

Groet,
Michel

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13644 Gepost op: 15 augustus 2017, 08:35:53 »
Zijn dat dezelfde soort wagens die weleens in NL kwamen? Of zit ik dan helemaal abuis.

In ieder geval wel in Italië   ;D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13645 Gepost op: 15 augustus 2017, 10:58:31 »
Italië? Zou zomaar kunnen hoor, tenslotte reden er ook treinen met drieasser-Umbauwagen die kant op, zelfs naar Griekenland.

Citaat van: Michel
[...] een streekje gele verf [...]

Dat moet ik nog even uitvissen, of je dat ongestraft kunt doen. Toevallig mocht ik van m'n eega een kleine aankoop doen, zodat zij dan een smoes zou hebben om eens bij aliexpress of zoiets te gaan grasduinen; tijdens mijn zoektocht viel mijn oog op het boek "Anstrich und Bezeichnung von Trieb- und Reisezugwagen" van Wolfgang Diener, auteur van een soortgelijk boek over kleur en belettering van lokomotieven.



Hoe het ook alweer precies zat weet ik niet meer, maar in de vroege EpIII werd ook gebruik gemaakt van de kleur Flaschengrün, pas later volgde de overgang naar Chromoxidgrün, dat, en dan in combinatie met de eersteklassestreep (die pas later werd ingevoerd en nog iets later ook nog eens van kleur veranderde) moet ik nog eens grondig rechercheren.

Maar in het verleden heb ik zo'n streep er wel opgeschilderd gehad, alleen, toen de twijfel (zoals net omschreven) toesloeg, heb ik die streep ook weer verwijderd, en dat is me ook niet helemaal 100% schadevrij afgegaan. Kijk maar:



Van een afstandje zie je er niet zo veel van, maar toch, je weet 't hè? Je weet 't.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13646 Gepost op: 15 augustus 2017, 11:53:21 »
De echte versie was ook niet al te waterdicht :angel:
De voorste raam deur stijl is al gebogen,kan er dus net zo goed een schroothoop exemplaar van maken,scheelt een hoop werk  ;D
*duikt weg*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13647 Gepost op: 15 augustus 2017, 16:48:47 »
Je zult toch eerst iets moeten bouwen voordat je het tot schroot kunt verwerken, Floris.  ;) En dat bouwen ben ik toch wel nogal van plan, linksom of rechtsom zal er een Visa in de straten van Lümmeln komen te staan geparkeerd, anachronisme of niet.
Vandaag openbaarde zich ook nog een ander perspectief:





Dat ziet er toch een stuk beter uit.

Toch zal ik even pas op de plaats moeten maken, want ik begin nu wel een beetje erg hard van stapel te lopen. Momenteel ligt er een vijftal Mitteleinstiegswagen op de werkbank te wachten op een grondige onderhoudsbeurt, daarbij inbegrepen controle rijeigenschappen, controle koppelingen en, meer omdat ze nou toch onderhanden zijn, controle op ontbrekende onderdelen. Dit alles naar aanleiding van een poging de vrijdagse E506 te laten rijden. Een heel rondje zonder treinsplitsing werd niet gehaald, vandaar de controle op de koppelingen.

In een eerder bericht had ik het over Flaschengrün en Chromoxidgrün, welnu, de versie die hier dienst doet is volgens mij in RAL6020 gehouden, chromoxidgrün dus:





Lastig om het goed op de foto te krijgen, maar het verschil tussen beide kleuren moge wel duidelijk zijn, dunkt me.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13648 Gepost op: 15 augustus 2017, 21:47:51 »
Soms kom je door de tussendoortjes niet meer aan iets anders toe.
Nu ben ik zelfs bezig met het bouwen van een trambestuurder.
Het idee was om een Preiser zodang te manipuleren dat deze een zekere gelijkenis gaat vertonen met een HTM-trambestuurder van, pakweg, de tachtiger jaren. En dan liefst eentje in zomertenue (in hemdsmouwen) en eentje in trui met jasje.

Ik heb het idee dat er met een treinmachinist als basisfiguur wel wat te maken valt. Voor de variant in hemdsmouwen ben ik nog op zoek naar een geschikte donorkandidaat, en die in trui met jasje zal het zonder trui moeten stellen, want zo eentje ben ik nog niet tegengekomen.

We beginnen dus met de trambestuurder zonder trui met jasje.
1. De basisingrediënten:



D.w.z één van de drie (vier) losse figuren bovenaan en de rechtse staande meneer zonder armen aan het rekje.

2. Het scheiden der lichaamsdelen (figuur 1):



Van de staande meneer wordt het bovenlichaam ter hoogte van de navel (net iets eronder in feite) gescheiden van het onderlichaam. Het hoofd blijft op z'n plek want zonder pet en dat moet.

3. Het componeren der verschillende delen tot één geheel:



Nu is het tijd dat ik m'n putty eens op ga graven teneinde het jasje ook beneden de gordel wat door te laten lopen. Daarna zullen misschien de armen nog iets anders gepositioneerd moeten worden, maar verder begint het er al een beetje op te lijken.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13649 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:28:57 »
Jan  (y) (y)
overigens voor de trambestuurder in de GTL komt alleen een beenloze in aanmerking. 8)
Gr. Joke