Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 02:47:08
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:31:58
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:57:52
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
31 October 2025, 23:56:40
Nederlands-materieel in Spoor-1 door KNed
31 October 2025, 23:54:08
Stationsplein Baden Baden door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:53:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
31 October 2025, 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
31 October 2025, 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
31 October 2025, 21:39:36
Rondom Charlois door Alewijn
31 October 2025, 21:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
31 October 2025, 21:13:12
Station Roodeschool door Benelux795
31 October 2025, 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
31 October 2025, 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
31 October 2025, 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
31 October 2025, 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
31 October 2025, 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
31 October 2025, 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
31 October 2025, 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
31 October 2025, 19:32:41
Baanplan Belkamp H0 door jdk
31 October 2025, 19:06:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
31 October 2025, 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
31 October 2025, 16:36:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3766901 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12525 Gepost op: 15 March 2017, 12:06:05 »
Ja, gaaaanz drollig, Joke. 475 Ocken für 'ne Ersatzscheibe... 

@Jerry: de GFN-schijf zal wel zo ongeveer op schaal zijn. Maar, zoals ik probeerde te zeggen, zulke grote draaischijven kwamen niet echt veel voor.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12526 Gepost op: 15 March 2017, 12:10:20 »
 ???
Ze zullen toch wel gerekend hebben op de locs die er moesten draaien

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12527 Gepost op: 15 March 2017, 13:49:32 »
Jawel. Juist daarom. Toen de loks als de BR 05, 06 en 45 ontwikkeld werden, ging men ook nadenken over grotere draaischijven. Je moet dus, wat die grote schijven betreft, denken aan de late jaren dertig van de twintigste eeuw.
Voor zover ik weet, heeft de Fleischmann draaischijf (6052/6152) zo'n 26m-schijf als voorbeeld.

Ik heb nog eens opgezocht of ik het ergens vandaan had dat die grote schijven er niet zo veel zijn geweest of dat ik dat maar uit m'n duim gezogen had. Dat laatste bleek niet het geval: die informatie kwam uit EK-Special 34, het derde deel van een serie van drie uitgaves die de infrastructuur van Bw's behandelen, zowel voorbeeld als model. Daarin staat letterlijk:

"Die Verbreitung der 26-m-Einheitsdrehscheibe innerhalb Deutschlands ist den Autoren weitgehend unbekannt geblieben. Tatsache ist aber, daß der Bau dieser großen Scheibe kaum realisiert wurde. So stand sie u.a. in Berlin-Rummelsburg, Eisenach, Erfurt P u.S, Frankfurt/M 1, Minden (sic!  :o), Rosenheim und in Würzburg.

Alles in overweging nemende kom ik tot de conclusie dat de Fleischmann schijf me te groot is en dat de aanschaf van een andere (23-m) dusdanige financiële gevolgen met zich meebrengt dat het gemis van die 2 metertjes (=23 mm in model) nog wel voor lief te nemen valt.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12528 Gepost op: 15 March 2017, 16:42:05 »
Dus enkel de (hele)grote BW hadden er een
Dan zal een enkele keer een loc achteruit terug rijden
Verder zullen ze dan gezorgd hebben dat ze meest voor uit bleven rijden
Waar schijnlijk ook dat die grote jongens dames alleen voor zware treinen en lange trajecten werden ingezet

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12529 Gepost op: 15 March 2017, 17:28:40 »
Geen idee waarom juist die Bw's zo'n grote schijf kregen. Minden was wel een soort van knooppunt, de lijn naar Nienburg (-Bremen) takt daar af van de lijn (Ruhrgebiet-) Minden (de oude CME) - Hannover, maar zo spectaculair is dat nou ook weer niet (die lijn is enkelsporig). Misschien was dat wel omdat Minden zo ongeveer halverwege Köln - Berlin ligt, zodat van daaruit gereden kon worden met de BR'en 05 en 06.
De LVA kwam pas na WOII in Minden terecht, voor de oorlog was dat instituut in (Berlin) Grunewald gevestigd. Toen het er aan het eind van de oorlog op begon te lijken dat Duitsland het niet zou redden tot de Endsieg en Berlin (Grunewald) in handen zou vallen van de Russen, heeft men in allerijl een groot deel van de akten en documenten naar het Westen overgebracht, waar, na de capitulatie, in Bielefeld de Versuchsanstalt opnieuw werd opgezet. Een paar jaar later volgde dan de verhuizing naar Minden.
Dat dus vóór de oorlog een grote schijf gebouwd zou zijn met het oog op te beproeven grote lokomotieven is dus verre van waarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2017, 17:41:46 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12530 Gepost op: 15 March 2017, 17:47:01 »
Wat we welkunnen bedenken
een 13 locs in een loods
dan is een schijf ruimte besparend en het scheelt 12 wissels
Maar ze hadden bij de bouw van die schijven zeker al langere locs dan 20 mtr as

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12531 Gepost op: 15 March 2017, 18:02:25 »
Zeker is een draaischijf ruimtebesparend ten opzichte van en wisselstraat, maar dat zal niet de reden geweest zijn om zo'n grote schijf te bouwen. Die kwamen pas tegelijk met de grote joekels als BR'en 05, 06 en 45. Waar er overigens ook maar heel weinig zijn gebouwd (De Baureihe 05 kwam maar tot drie stuks (waarvan eentje met Füherhaus voorop, gelijk de "cab-forward" in de VS), de BR 06 twee stuks en de Baureihe 45 tenslotte telde om precies te zijn 28 stuks, als ik me niet vergis). Geen van de drie types heeft het tot grote successen gebracht, misschien afgezien van een paar stuks BR 45 in dienst van het eerder genoemde LVA als Bremslokomotive.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12532 Gepost op: 15 March 2017, 21:06:31 »
Eigenlijk is het wel een beetje gek: ik zei eerder al dat mijn 45er niet op de Roco draaischijf past (daarover was al lang geleden een episode te lezen in de avonturen van Joachim Klätzmaier en Gerhard Ammeräth).
De lok past net, maar dan ook nèt, niet op de 21-m-draaischijf van Roco (voor de Westerlauwers Friezen onder u: hy past krekt, mar dan ek krèkt, net op e draeiskiif). Op een 23-m-draaischijf had het prima gekund. Ergo: de 26-m-schijf is ontwikkeld met het oog op de BR'en 05 en 06, maar (mogelijk) ook op de ontwikkeling van nòg grotere lokomotieven.
Daar werd door het verloop van de Tweede Wereldoorlog een stokje voor gestoken.

Helaas staat mijn 45er verdekt opgesteld in het schaduwstation, en die kan er pas weer uit als ik de werkzaamheden waarvan ik een paar berichten eerder repte heb uitgevoerd, maar anders had ik er even een foto van gemaakt om als illustratie bij bovenstaand episteltje te dienen, maar vooruit, het is niet anders, en daarom maar even eentje van het kleinere zusje, een lok BR 41, om precies te zijn 41 338.


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12533 Gepost op: 16 March 2017, 00:19:22 »
T'was fris toen deze plaat werd geschoten? ;D
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12534 Gepost op: 16 March 2017, 00:31:09 »
Zeker. 't Is nog geen voorjaar.  ::)
En de gevolgen van de klimaatveranderingen waren in '67 ook nog niet zo merkbaar als nu.  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12535 Gepost op: 16 March 2017, 21:19:22 »


Met de verkiezingen nog maar net achter de rug is het maar weer afwachten welk van de poppetjes er achter 't stuur gaat kruipen.

« Laatst bewerkt op: 16 March 2017, 22:46:14 door 44. Reden: de inkt liep uit »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12536 Gepost op: 16 March 2017, 23:04:16 »
 ;D ;D ;D (y)
********

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12537 Gepost op: 16 March 2017, 23:36:19 »
Een Facel Vega? Mooi model in elk geval! (y)

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12538 Gepost op: 17 March 2017, 13:32:15 »
Facel Vega, inderdaad. De cabrioletuitvoering, die met dakje heb ik hier al eens laten zien. Prachtige auto's, die je maar zelden zag.
Er lag een De Soto 8-cilinder motor in, vandaar een ketelwagen op de achtergrond.

De Facel is gewoon in de winkel te koop, van het merk Norev, de ketelwagen is van Roco en voor zover ik weet niet meer verkrijgbaar. Maar ik wil er eventueel wel afstand van doen, mocht er iemand zijn die er belang aan hecht het ding in bezit te krijgen.
Met een passende geldelijke vergoeding wegens geleden smart valt veel te regelen, zullen we maar zeggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12539 Gepost op: 17 March 2017, 16:03:52 »
 ???
 :oketel wagen dr naast
Ik snap dat je dr af wilt
Maar met smart  :o
Da gloof knie  :D