Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626502 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12525 Gepost op: 15 March 2017, 12:06:05 »
Ja, gaaaanz drollig, Joke. 475 Ocken fĂĽr 'ne Ersatzscheibe... 

@Jerry: de GFN-schijf zal wel zo ongeveer op schaal zijn. Maar, zoals ik probeerde te zeggen, zulke grote draaischijven kwamen niet echt veel voor.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12526 Gepost op: 15 March 2017, 12:10:20 »
 ???
Ze zullen toch wel gerekend hebben op de locs die er moesten draaien

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12527 Gepost op: 15 March 2017, 13:49:32 »
Jawel. Juist daarom. Toen de loks als de BR 05, 06 en 45 ontwikkeld werden, ging men ook nadenken over grotere draaischijven. Je moet dus, wat die grote schijven betreft, denken aan de late jaren dertig van de twintigste eeuw.
Voor zover ik weet, heeft de Fleischmann draaischijf (6052/6152) zo'n 26m-schijf als voorbeeld.

Ik heb nog eens opgezocht of ik het ergens vandaan had dat die grote schijven er niet zo veel zijn geweest of dat ik dat maar uit m'n duim gezogen had. Dat laatste bleek niet het geval: die informatie kwam uit EK-Special 34, het derde deel van een serie van drie uitgaves die de infrastructuur van Bw's behandelen, zowel voorbeeld als model. Daarin staat letterlijk:

"Die Verbreitung der 26-m-Einheitsdrehscheibe innerhalb Deutschlands ist den Autoren weitgehend unbekannt geblieben. Tatsache ist aber, daĂź der Bau dieser groĂźen Scheibe kaum realisiert wurde. So stand sie u.a. in Berlin-Rummelsburg, Eisenach, Erfurt P u.S, Frankfurt/M 1, Minden (sic!  :o), Rosenheim und in WĂĽrzburg.

Alles in overweging nemende kom ik tot de conclusie dat de Fleischmann schijf me te groot is en dat de aanschaf van een andere (23-m) dusdanige financiële gevolgen met zich meebrengt dat het gemis van die 2 metertjes (=23 mm in model) nog wel voor lief te nemen valt.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12528 Gepost op: 15 March 2017, 16:42:05 »
Dus enkel de (hele)grote BW hadden er een
Dan zal een enkele keer een loc achteruit terug rijden
Verder zullen ze dan gezorgd hebben dat ze meest voor uit bleven rijden
Waar schijnlijk ook dat die grote jongens dames alleen voor zware treinen en lange trajecten werden ingezet

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12529 Gepost op: 15 March 2017, 17:28:40 »
Geen idee waarom juist die Bw's zo'n grote schijf kregen. Minden was wel een soort van knooppunt, de lijn naar Nienburg (-Bremen) takt daar af van de lijn (Ruhrgebiet-) Minden (de oude CME) - Hannover, maar zo spectaculair is dat nou ook weer niet (die lijn is enkelsporig). Misschien was dat wel omdat Minden zo ongeveer halverwege Köln - Berlin ligt, zodat van daaruit gereden kon worden met de BR'en 05 en 06.
De LVA kwam pas na WOII in Minden terecht, voor de oorlog was dat instituut in (Berlin) Grunewald gevestigd. Toen het er aan het eind van de oorlog op begon te lijken dat Duitsland het niet zou redden tot de Endsieg en Berlin (Grunewald) in handen zou vallen van de Russen, heeft men in allerijl een groot deel van de akten en documenten naar het Westen overgebracht, waar, na de capitulatie, in Bielefeld de Versuchsanstalt opnieuw werd opgezet. Een paar jaar later volgde dan de verhuizing naar Minden.
Dat dus vóór de oorlog een grote schijf gebouwd zou zijn met het oog op te beproeven grote lokomotieven is dus verre van waarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2017, 17:41:46 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12530 Gepost op: 15 March 2017, 17:47:01 »
Wat we welkunnen bedenken
een 13 locs in een loods
dan is een schijf ruimte besparend en het scheelt 12 wissels
Maar ze hadden bij de bouw van die schijven zeker al langere locs dan 20 mtr as

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12531 Gepost op: 15 March 2017, 18:02:25 »
Zeker is een draaischijf ruimtebesparend ten opzichte van en wisselstraat, maar dat zal niet de reden geweest zijn om zo'n grote schijf te bouwen. Die kwamen pas tegelijk met de grote joekels als BR'en 05, 06 en 45. Waar er overigens ook maar heel weinig zijn gebouwd (De Baureihe 05 kwam maar tot drie stuks (waarvan eentje met FĂĽherhaus voorop, gelijk de "cab-forward" in de VS), de BR 06 twee stuks en de Baureihe 45 tenslotte telde om precies te zijn 28 stuks, als ik me niet vergis). Geen van de drie types heeft het tot grote successen gebracht, misschien afgezien van een paar stuks BR 45 in dienst van het eerder genoemde LVA als Bremslokomotive.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12532 Gepost op: 15 March 2017, 21:06:31 »
Eigenlijk is het wel een beetje gek: ik zei eerder al dat mijn 45er niet op de Roco draaischijf past (daarover was al lang geleden een episode te lezen in de avonturen van Joachim Klätzmaier en Gerhard Ammeräth).
De lok past net, maar dan ook nèt, niet op de 21-m-draaischijf van Roco (voor de Westerlauwers Friezen onder u: hy past krekt, mar dan ek krèkt, net op e draeiskiif). Op een 23-m-draaischijf had het prima gekund. Ergo: de 26-m-schijf is ontwikkeld met het oog op de BR'en 05 en 06, maar (mogelijk) ook op de ontwikkeling van nòg grotere lokomotieven.
Daar werd door het verloop van de Tweede Wereldoorlog een stokje voor gestoken.

Helaas staat mijn 45er verdekt opgesteld in het schaduwstation, en die kan er pas weer uit als ik de werkzaamheden waarvan ik een paar berichten eerder repte heb uitgevoerd, maar anders had ik er even een foto van gemaakt om als illustratie bij bovenstaand episteltje te dienen, maar vooruit, het is niet anders, en daarom maar even eentje van het kleinere zusje, een lok BR 41, om precies te zijn 41 338.


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12533 Gepost op: 16 March 2017, 00:19:22 »
T'was fris toen deze plaat werd geschoten? ;D
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12534 Gepost op: 16 March 2017, 00:31:09 »
Zeker. 't Is nog geen voorjaar.  ::)
En de gevolgen van de klimaatveranderingen waren in '67 ook nog niet zo merkbaar als nu.  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12535 Gepost op: 16 March 2017, 21:19:22 »


Met de verkiezingen nog maar net achter de rug is het maar weer afwachten welk van de poppetjes er achter 't stuur gaat kruipen.

« Laatst bewerkt op: 16 March 2017, 22:46:14 door 44. Reden: de inkt liep uit »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12536 Gepost op: 16 March 2017, 23:04:16 »
 ;D ;D ;D (y)
********

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12537 Gepost op: 16 March 2017, 23:36:19 »
Een Facel Vega? Mooi model in elk geval! (y)

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12538 Gepost op: 17 March 2017, 13:32:15 »
Facel Vega, inderdaad. De cabrioletuitvoering, die met dakje heb ik hier al eens laten zien. Prachtige auto's, die je maar zelden zag.
Er lag een De Soto 8-cilinder motor in, vandaar een ketelwagen op de achtergrond.

De Facel is gewoon in de winkel te koop, van het merk Norev, de ketelwagen is van Roco en voor zover ik weet niet meer verkrijgbaar. Maar ik wil er eventueel wel afstand van doen, mocht er iemand zijn die er belang aan hecht het ding in bezit te krijgen.
Met een passende geldelijke vergoeding wegens geleden smart valt veel te regelen, zullen we maar zeggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12539 Gepost op: 17 March 2017, 16:03:52 »
 ???
 :oketel wagen dr naast
Ik snap dat je dr af wilt
Maar met smart  :o
Da gloof knie  :D