Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ronald Halma
Vandaag om 11:49:42
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:57
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 11:35:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626931 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12315 Gepost op: 11 February 2017, 17:47:38 »
Soms heb ik wel eens last van te voortvarend te werk gaan. Dan vergeet ik om vooruit te kijken, of zelfs ook vooruit te denken.
Normaal gesproken is dat verder helemaal niet erg, maar als je met zo'n gebouwtje als dit bezig bent, heeft het nog wel eens tot gevolg dat je dingen over moet doen.
Het origineel heeft een zadeldak, en ik heb maar in de kop dat het een mansardedak moet worden. Dan moet je dus niet gewoon maar blind gaan varen op de voorhanden tekeningen.

Iets anders waar ik wel eens last van heb is een plotseling opkomende hebberigheid als er mooie 1 : 87 autootjes in beeld komen. Vooral die van Brekina willen dat nog wel eens oproepen.
Vandaag was het ook weer eens raak:


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12316 Gepost op: 11 February 2017, 21:39:11 »
Herkenbaar. Niets menselijks is ons vreemd.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12317 Gepost op: 11 February 2017, 23:29:24 »
Gelukkig is het met het dak een gevalletje van teveel materiaal,

van Mansarde naar zadeldak is wel te doen, andersom zou lastiger zijn ;D

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12318 Gepost op: 12 February 2017, 00:25:02 »
Ja, nee, het is precies zo: van zadeldak (origineel) naar mansardedak.  :D

@Peter: precies, ik ben niet de enige, en dat had ik ook niet verwacht. Maar deze prachtige '61er kon ik toch echt niet laten liggen!

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12319 Gepost op: 12 February 2017, 16:28:13 »

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12320 Gepost op: 12 February 2017, 21:00:59 »
Mooie auto's, grote motoren (V8) en ze zijn niet te betalen.. voor het gros van de bevolking

Erg mooi modelletje ook (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12321 Gepost op: 12 February 2017, 21:22:34 »
Inderdaad, de Facel Vega II. Kost een paar centen (als je er al eentje kunt vinden), maar dan heb je ook een knappe bak aan de kont hangen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12322 Gepost op: 13 February 2017, 17:20:25 »
Weer wat anders dan maar. Naast wat gedoe met m'n gebouwtje met mansardedak, foto's van het lopende proces heb ik sinds de laatste keer niet meer gemaakt, louter omdat er aan denkwerk niks te fotograferen valt, struikelde ik over m'n 44 1325. Die ik vervolgens voor me op tafel heb gezet, en omdat m'n vrouw even elders bezig was, heb ik er even ongestoord een seconde of drie naar kunnen zitten staren.
Het duurde niet zo erg lang voordat m'n oog op iets merkwaardigs viel. Op de tender zit, links van de kolenbak, een vulopening voor wateronthardende middelen. Die hoort, logischerwijs, naar voren gericht te zijn, maar bij mijn 44er wees het ding naar achteren.



Omdat het een ingestoken onderdeeltje betreft, was het een koud kunstje om dat even recht te zetten.
Afgezien daarvan: Roco levert z'n kolengestookte 44ers al vanaf het allereerste begin aan met leidingwerk zoals dat eigenlijk voor de oliegestookte machines is bedoeld. Hoewel er inmiddels al diverse verbeteringen en veranderingen zijn doorgevoerd, is dat met die leidingen nog steeds zo.



Met een nagelknipper en een scalpeltje kun je het ergste wel elimineren.



Nu niet vergeten de boel nog even af te werken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12323 Gepost op: 14 February 2017, 17:09:09 »
Net als dat gat in de kolenbak. Dat moet ook anders. We zijn hier in Lümmeln, niet in Kelberg.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12324 Gepost op: 14 February 2017, 19:18:32 »
:D  Tja, ik ben ligfietser. En het verschil tussen een ligfietser en een wielrenner is het aantal meter ducttape op z'n fiets. Dus als er af een toe een paar cm ducttape z'n weg naar een tender van een verder onschuldige 50er vindt...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12325 Gepost op: 14 February 2017, 21:00:46 »
 ;D

Hmja, als je er een LVR mee bij elkaar kunt houden, dan moet dat met een ligfiets ook wel lukken. Dus waarom geen vijftiger?

Maar mijn doel is wat experimenteren, maar dat gaat vooralsnog niet helemaal zoals ik wil. Ik krijg het spul niet onvervormd gebakken.
Nou ja, we zien wel.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12326 Gepost op: 14 February 2017, 21:21:52 »
Bijzonder sjieke/chique automobiel :o, Jan! Facel Vega II? Ik had er nog nooit van gehoord 8), maar daar heb je tegenwoordig Wikipedia voor, met aan het eind een tragisch literair feitje dat mij dan weer aanspreekt.
Modelletje van Neo of Norev?
Cabrio in rood van Neo vind ik erg mooi:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 February 2017, 21:27:58 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12327 Gepost op: 14 February 2017, 21:31:08 »
Ah ja, Albert Camus... ik heb destijds voor Frans verplicht een boek van hem moeten lezen, dat werd de Mythe van Sisyphus. Via daar kwam ik dan weer op Sartre en het existentialisme terecht.

Nu je het zo zegt... wel absurd om een Facel Vega op je baan zetten ter ere van Camus. Een mooier eerbetoon kun je haast niet bedenken.

Het modelletje is van Norev, dat merk zit blijkbaar in z'n blauwe periode.
Die Neo van jou is ook erg mooi....
« Laatst bewerkt op: 14 February 2017, 21:32:41 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12328 Gepost op: 15 February 2017, 17:13:36 »
O, trouwens...



...eindelijk een achtergrondje in het achtergrondje.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12329 Gepost op: 15 February 2017, 23:02:05 »
Zoals ik al zei, maken mooie auto's wel iets in me los. Hoewel ik daarbij moet opmerken, dat dat eigenlijk alleen geldt voor auto's met een bouwjaar van, pakweg, vóór 1970. Daarna zijn er eigenlijk geen mooie auto's meer gemaakt (behalve dan de McLaren F1).
Brekina lijkt dat wel in de gaten te hebben, want die heeft al diverse keren bij mij in de roos geschoten.



Over Brekina gesproken: voor wie ze tot nu toe gemist heeft: hier kun je de nieuwtjesfolder downloaden.
De eerste van die nieuwtjes heb ik vandaag al bij de plaatselijke treinenboer gespot. Die Setra S6 lokt me wel aan, net als die '54er Kapitän met Eriba-caravan.
Bijvoorbeeld.