Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
Vandaag om 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
Vandaag om 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
Vandaag om 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618845 keer)

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #225 Gepost op: 09 May 2012, 21:20:07 »

Met een kleine schroevendraaier oid kun je door deze (zie zwarte pijlen) twee openingen heen de "neuzen"naar binnen drukken. Dan komt de ketelachterwand los. Als het goed is.

Nogmaals, succes!
Jan

Nou, heb het geprobeerd: Resultaat: 2 kromme schroevendraaiertjes...  ;D
Daarna de ketel 'doormidden' gehaald (dus, onderste helft eraf) Alle appendages losgepeuterd, en toen kon ik er bij komen.
Eén lipje is nu afgebroken.

En uiteindelijk ben ik er geen klap mee opgeschoten. Hier was ook geen mooie ruimte voor de deocder. Heb de decoder (uit mijn versie) er weer uitgesoldeerd, en de loc weer analoog gemaakt. Had nog een 'backup' liggen (lees: hagelnieuwe), die nu omgebouwd gaat worden. Dit laat ik doen (voor de zekerheid).

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #226 Gepost op: 09 May 2012, 21:56:11 »
Hoi Ronald,

Je hebt echt pech met het digitaliseren van niet-voorbereide locs!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 10 May 2012, 11:50:31 »
 :o

Hmm... geen ruimte voor een decoder. Dat had ik ook al vastgesteld, die ga ik in de tender inbouwen. Zal eens even nadenken, Ronald, gaan we dit samen oplossen!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #228 Gepost op: 10 May 2012, 11:51:08 »
Als je wil, natuurlijk ;D

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #229 Gepost op: 10 May 2012, 12:02:36 »
Als je een smalle decoder zoekt is de RMX991A dan niets voor je. Afmetingen:  (LxBxH) 13,0 x 6,7 x 1,8 mm.
Ik heb de decoder recent in het machinistenhuis van een BR212 (schaal N) ingebouwd zonder te vijlen. Normale decoders verlangen een kleine wijziging aan de cabine ramen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2012, 13:15:44 door gvandersel. Reden: Locomotief serie gewijzigd »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 10 May 2012, 13:07:26 »
Je was me net voor Gerard met je antwoord! Maar ik stop ook n-decoders in locs waar nauwelijks ruimte is. Meestal is er dan wel een gaat je over. Ik kan natuurlijk niet in jouw loc kijken. Dus ik hoop dat je er wat aan hebt. Qua stroomverbruik zit het wel goed. Momenteel loopt er een Marklin br 78 met Uhlenbrockdecoder van 0,5 A rond. Zonder problemen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 10 May 2012, 14:56:17 »
Een gewone Lopi 4 kun je in de tender gemakkelijk wegwerken, op verschillende manieren zelfs.
Dus op zoek gaan naar een kleine(re) decoder is voor de BR 41 naar mijn bescheiden mening niet noodzakelijk.

Groet,
Jan

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #232 Gepost op: 10 May 2012, 15:13:02 »
Waarom wilde je de decoder dan in de locomotief hebben. Het is normaal bij stoomlocomotieven dat de decoder in de tender wordt geplaatst. Door de decoder in de tender te plaatsen komen er minder draden in de locomotief die bij een stoomlocomotief toch al moeilijker weggewerkt kunnen worden (veel doorzichten).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 10 May 2012, 16:13:40 »
 :D

Even een misverstandje uit de wereld helpen: ìk heb nooit gezegd dat ik een decoder in de loc ipv in de tender in wilde bouwen, dat idee kwam van Ronald, die de loc open wilde hebben om te kijken of daar een decoder in paste, tenminste, zo heb ik het begrepen. D'r zitten nu twee 41ers in dit draadje ;) :D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 10 May 2012, 22:26:40 »
Ammeräth heeft vandaag wat inkopen gedaan. Een kruiwagenlading hout en idem ijzerwaren.
Hij vond dat het Bw eindelijk maar eens op poten gezet moest worden. Op stelten staat het al regelmatig....

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #235 Gepost op: 10 May 2012, 22:55:04 »
 ;D
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 11 May 2012, 22:20:24 »
Joachim Klätzmaier heeft vandaag opdracht gekregen 45 023 uit Münster op te halen. De lok heeft op de Emslanstrecke proefritten met een V160 gedaan. De vaste bemanning heeft het maximum aantal diensturen erop zitten, dus die mogen de rit niet meer doen. Zij blijven overnachten en zullen de volgende dag de lok weer in Lümmeln op gaan halen.
Nadat Joachim met zijn lok in Bw Lümmeln de gangbare procedure heeft doorlopen –kolenvoorraad aanvullen, askast legen en water nemen, rookkast leegscheppen en zand bijvullen- meld hij zich met een korte “Achtungspfiff” bij Jürgen op de draaischijf.

Jürgen Ätterbach draait de brug van de draaischijf voor het juiste spoor en geeft met de toeter het sein Ra2: twee keer matig lang, wat “Herkommen” betekent.
Een “Bwöörk! Bwöörk!” klinkt sonoor over de draaischijf, en Joachim laat de grote lokomotief stapvoets de draaischijf oprijden.
Günther Gurke, de stoker, heeft zich al van de voetplaat laten zakken. Hij heeft vaker met dit bijltje gehakt en hij weet dat het, gezien de gote asafstand van een BR45, nogal eens kantje-boord kan zijn op veel draaischijven. Hij vraagt een Lokschlosser, die toevallig in de buurt aan het redderen is, of die de voorloopas in de gaten wil houden en Joachim een seintje wil geven als die as zover mogelijk de draaibrug op is. Zelf houdt hij de laatste tenderas in de peiling.

Voorzichtig manoeuvreert Joachim de kolos de brug op.
”Nummer twee!” wijst hij Jürgen, daarmee te kennen gevend dat hij naar het tweede loodsspoor wil.

”Hooooooooo!” schreeuwt de man bij de voorloopas.

“Neenee, nog een stukje!” roept Günther, die ziet dat de tenderas nog niet helemaal op de draaibrug staat.
Voorzichtig laat Joachim het gevaarte een paar centimeter verder rijden.
”Haaaalt! De voorste as is nou van de schijf af!” waarschuwt de Lokschlosser.
”De achterste is precies goed! roept Günther.

Joachim rijdt weer een stukje achteruit.
”Hohohohooo!” schreeuwt Günther nu.
Stukje vooruit.
”Hoooo!”
Stukje achteruit.

”Haaaaaaaaalt!”
Zo gaat het nog even door en ondertussen is er door al dat geroep en geschreeuw heel wat bekijks op komen dagen.

Joachim Klätzmaier laat zich maar eens van de lok zakken om zelf poolshoogte te nemen. Al gauw constateert hij dat de enorm lange 45er domweg niet op de draaischijf past.
Hij zucht eens diep en zegt tegen Jürgen dat de lok dan maar op het derde loodsspoor moet, die ligt in het verlengde en op die manier hoeft er niet gedraaid te worden.
”We zullen wel even moeten melden dat we morgen via Kirchlengern moeten driehoeken!” zegt Joachim tegen Jürgen, die enigszins verwonderd bedenkt dat, nog niet zo lang geleden, Ammeräth dit akkefietje al had aangekondigd.

Van de toeschouwers komt luid gelach en veel commentaar:
”Iemand zal de voorloopas op moeten pakken en een ander de tenderas, en dan netjes meelopen als de lok gedraaid wordt!”
“Zoek eens een stevig stootblok op, met een gangetje er tegenaan en wie weet is dat monster van jullie een paar centimeter korter!”

En meer van dat fraais….

In het boek van Bernd Seiler en Jürgen U. Ebel, EK-Verlag GmbH, 1996, wordt de geschiedenis van de Baureihe 45, waarvan er 28 stuks zijn gebouwd, zeer gedetailleerd beschreven. Een boek ook waarin uitgebreid stil wordt gestaan bij de invloed die Richard P. Wagner op de ontwikkeling van de stoomlocomotief in Duitsland heeft gehad. Ook diens aftocht, min of meer ingeleid door de problemen die men bij de BR45 tegenkwam, komt aan bod. Afgerond wordt het geheel met een aantal anecdotes waarin de 45er een centrale rol speelt. Eén van die verhaaltjes heb ik hier, vrij geïnterpreteerd om het in mijn Bw Lümmeln in te passen, naverteld.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 17:42:21 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 12 May 2012, 21:37:20 »
Eén van m'n broers heeft de MTS gedaan, richting bouwkunde. Na zijn opleiding is hij als bouwopzichter bij defensie terechtgekomen, waar hij over diverse grote en minder grote bouwprojecten de supervisie had. In die hoedanigheid heeft hij diverse projectontwikkelaars en bouwvakkers de stuipen op het lijf gejaagd, er doet een verhaal de ronde dat een gebouw wat zo goed als klaar voor oplevering was, grotendeels afgebroken moest worden omdat een gang niet 100% haaks geweest zou zijn.
Die broer nu, zou voor mij een onderbouw voor m'n modelbaan hebben kunnen bouwen waarvan ik zeker weet dat die een gemiddelde aanval van artillerie met luchtondersteuning had kunnen doorstaan.
Maar ik heb 'm niet gevraagd.

Ammeräth heeft geen commentaar, dus het zal wel goed zijn.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #238 Gepost op: 13 May 2012, 10:34:11 »
Dat ziet er lekker robuust en stevig uit zo! Dat zal ook wel het een en ander kunnen doorstaan denk ik zo.
Misschien alleen nog twee schuine latjes tegen over elkaar tegen het schommelen?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #239 Gepost op: 13 May 2012, 12:11:57 »
Ha Jan,

Ik keer als het mag even terug naar het begin van dit draadje. Erg mooi en interessant wat je aan het doen bent. Die loc komt werkelijk tot leven!
Ik kijk ernaar omdat ik iets vergelijkbaars van plan ben, en ik zie een hoop waar ik van kan leren. Ik heb ooit een Roco S10 (BR 17) verbouwd tot NS 3600. Na die verbouwing bleven kap, drijfwerk en wat losse onderdelen over van de donorloc. Die hebben nu twintig jaar in een doosje gezeten en het wordt tijd om ze op te ruimen of er iets mee te doen. Uiteindelijk voor het tweede besloten, ook omdat de S10 in de jaren '20 en '30 ook treinen reed die uit Nederland kwamen. Ik heb nu goedkoop zo'n versimpelde S10 gekocht die Roco een paar jaar geleden in een digitale startset verkocht. Daarvan zien kap en drijfwerk er niet uit, maar die heb ik nu juist liggen van de 'complete' versie van het model. Ik ga er maar even van uit dat ze over te zetten zijn (zal moeten blijken als het object arriveert).
Kijkend naar jouw kunsten heb ik paar vragen:
kun je iets meer laten zien van hoe je die wielen, frame en drijfwerk zo mooi hebt vervuild?
   Ik wil de wielen eerst opnieuw rood spuiten (ook om van die blanke wielbanden af te komen);

Heb je het drijfwerk inderdaad vervuild, en zo ja, hoe heb je dit gedaan zonder dat het
vastkleeft door de verf?
Komen die nummerplaten ook van Weinert of van een andere leverancier?
Die nieuwe verlichting ziet er ook goed uit.
Hoe ver is het project inmiddels gevorderd?
« Laatst bewerkt op: 14 May 2012, 01:15:07 door janw »