Tja... als je 't zo bekijkt, vraag je je af hoe de productieplanners bij Faller en Preiser eigenlijk heten.Nog even terugkomend op de laatste uitgave van het blad BAHNEpoche, één van de interessantse artikelen vond (vind?) ik dat over de 52ers met Kondenstender. Natuurlijk had ik al eens wat over het verschijnsel Kondenstender gehoord en gelezen, maar er eigenlijk nooit veel aandacht aan geschonken omdat deze 52ers met Kondenstender eigenlijk, min of meer tegelijk met de gewone 52er al in de loop van begin jaren '50 uit dienst geschopt werden. En dat terwijl, zoals in het artikel beschreven wordt, de 52Kon prima voldeed en het bedienend personeel er ook zeer over te spreken was - geen wonder: door het terugwinnen van de afgewerkte stoom werd enorm veel op de tijd voor waternemen bespaard, en omdat de afgewerkte stoom net genoeg werd afgekoeld om te kunnen condenseren kon het met een temperatuur van zo'n 90 oC weer in de ketel worden gepompt en hoefde de stoker ook maar minimaal kolen te scheppen.Maar ja, de 52er -en dus ook de 52Kon- was als Kriegslok geconcipieerd en gebouwd en als zodanig was het type nogal onderhoudsgevoelig, vooral vanwege de missende Achslagerkeile, waardoor er versneld slijtage optrad.
In Visvliet hebben ze ruimte zat, maar geen draaischijf.