Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629408 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11820 Gepost op: 12 November 2016, 20:54:02 »
Citaat van: Quinzeedied
Roco heeft ooit een tijdperk 3 versie gehad, weliswaar met het nummer van het eerste prototype.

Dat is ook zo. In '67/'68 was het nog een erg jonge wagen, die meteen al de nieuwere nummers meekreeg. "Echte" Ep.III-opschriften kwamen dus nauwelijks voor op dit type.
Bedankt voor die link, erg informatief!

Citaat van: jerrytrein
Kan je gelijk het onderstel wat viezigheid meegeven

Dat is voorlopig wel het minste waar ik me druk om maak. Eerst maar eens kijken of ik het ding weer aan de loop kan krijgen. Het onderstel, met alle tandwielen en dergelijke, is op zich al geen schoolvoorbeeld van een soepel lopend geval, ik heb geprobeerd daar het uiterste uit te halen, maar erg tevreden ben ik nog niet.

Daar komt dan nog eens een motor bij, die je van geen kanten kunt vergelijken met bijvoorbeeld de huidige Roco-motoren, laat staan met Faulhabers of zo. Het is gewoon schrikbarend hoever je je trafo open moet draaien om het ding in beweging te krijgen. Temeer daar Lima het blijkbaar nodig vond om een weerstand in serie te zetten, misschien wel om de maximum  snelheid binnen de perken te houden.

Het ding spreekt pas aan bij nog net geen 5,5 Volt, voor die tijd is het motortje niet in staat z'n eigen moment te overwinnen. Of is het wat anders?

Omdat die maximale snelheid, of liever gezegd, het hoge toerental van het motortje zich straks ook wel door de decoder aan banden laat leggen, kan het weerstandje wel verwijderd worden. Maar ook dan is er nog altijd goed drie Volt nodig voordat het geval begint te draaien. Onbelast, wel te verstaan!

Ik zal nog eens kijken naar de koolborsteltjes, vooropgesteld dat ik daar bij kan, en als daar verder niks te vinden is, weet ik niet wat ik verder nog zou kunnen doen om het ding soepeler te laten lopen. Daarbij niet uit het oog verliezend, dat het wellicht minder ergernis zou geven als ik ergens op de één of andere manier een Roco- of Fleischmann-V36 op de kop zou kunnen tikken. Als ik dat überhaupt (nog) zou willen.

Want echt verlegen zit ik er niet om.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11821 Gepost op: 12 November 2016, 22:22:28 »
En als je 2 V geeft ,en dan even helpt
loopt ie dan wel
heb ook zoiets gehad ,en bleek 1 wikkeling draadje van de collector weg
gesmolten ofver opgelost
collector volmet kool,en daardoor verbonden met de 2e veld spoel
loopt ie enkel op toeren

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11822 Gepost op: 13 November 2016, 13:50:17 »
Dan loopt ie wel, ook als je dmv veel Volten het ding aan de praat brengt en dan de Volten terugschroeft, dan wil ie wel mooi langzaam lopen.
De koolborsteltjes waren gemakkelijk bereikbaar, al heb ik het niet zo op het buigen van lipjes. Vroeg of laat breken ze af, en dan ben je verder van huis. Maar de kb's waren nog zo goed als nieuw, je kon zien dat het motortje nog maar nauwelijks gedraaid heeft. Daarom ging ik er van uit, dat de collector wel niet al te vies zou zijn, maar voor de zekerheid heb ik geprobeerd met een speld de "gootjes" tussen de collectorvlakken wat schoon te krabben. Maar eigenlijk kun je daar niet goed bij.

Dat gedaan hebbende, lag het natuurlijk voor de hand om met het trafootje wat spanning op het torretje te zetten en te kijken of het allemaal ook een beetje heeft geholpen. Ik kan u melden: het heeft geholpen. Draait een stuk beter en soepeler.
Vervolgens het hele zwikkie weer gemonteerd. Dat leverde overigens wel het nodige gemopper op, want om de drie asjes + blinde as + tandwielen allemaal netjes in het gelid te krijgen en te houden totdat de bodemplaat is vastgeschroefd levert wel enige frustratie op. Hier verdient Lima in mijn optiek bepaald geen prijs voor goed doordachte constructies.

Maar goed, wat spanning rechtstreeks op het motortje levert wel een redelijk lopend geheel op, de volgende fase zal zijn het bedenken van een manier om een decoder onder te brengen, want heel erg veel plek is er niet. Misschien dat de oplossing ligt in het wegfrezen van wat materiaal uit dat metalen chassis-deel. Maar eerst een decoder op de kop tikken.
Trouwens, die veertig Watt-knollen gaan eruit, want ondanks die dikke lampen komt er bijna geen licht uit de lantaarntjes, en ik ben er sowieso al niet echt rouwig om als het licht niet brandt. Da's me allemaal veel te vrolijk.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11823 Gepost op: 13 November 2016, 13:56:46 »
waar dat zwarte stuk zit of vooraan dat met de gleuf
weghalen als daar die lampen zaten ,en daar een N decoder inplakken

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11824 Gepost op: 13 November 2016, 14:12:52 »
Die kant dacht ik ook op. Al weet ik niet of een N-decoder wel voldoet, qua stroomontwikkeling, of hoe je dat ook maar hoort te noemen.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #11825 Gepost op: 13 November 2016, 16:37:30 »
Wanneer je toch nog op zoek gaat, denk dan ook eens aan de versie van Lenz. (uiteraard H0  :P)  Deze heb ik ook, is al digitaal en rijdt voortreffelijk.  (y)
Die koppeling kun je eventueel vervangen door een NEM Kadee.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11826 Gepost op: 13 November 2016, 16:48:57 »
Ah! Een complete V36 van Lenz, bedoel je! Ik dacht even aan een Lenz decoder.  :D
Dat moet ik nog eens bekijken, Allie. Dit ding heb ik als het ware in bruikleen, om te kijken of er iets van te maken valt. Zo ja, dan kan het zijn dat ik 'm inlijf, zo niet, of als ik van dat laatste alsnog afzie, dan mag onze plaatselijke treinenboer er zelf iets leuks mee doen.
Ik weet niet eens of ik wel zo nodig een V36 in m'n lokomotievenpark moet hebben. 't Is wel leuk, maar ach...
Een Kadee-koppeling zal wel lukken, ook al mist er aan één kant van de lok een koppelingsschacht waar je zo'n ding in kunt steken, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2016, 17:06:27 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11827 Gepost op: 13 November 2016, 16:49:06 »
Lang, lang geleden -en als ik zeg lang geleden, dan bedoel ik ook lang geleden, maanden, misschien zelfs wel wéken geleden- lang geleden dus, zo lang dat ik niet eens zin heb om op te zoeken hoe lang precies, zo lang is het al wel geleden dat ik jullie -en mezelf- aan de kop gezeurd heb over een mogelijke lading voor Brawa's SSla 44. Destijds meldde ik niet recht te kunnen besluiten wat te doen. Echter, kort na die perikelen waarmee destijds menig bericht in dit draadje werd gevuld, begaf ik mij op een koude dag naar een bosje, meer specifiek: het bosje van Hendrik Horst, dat met de Lelietjes der Dalen, die destijds trouwens niet te bekennen waren omdat het jaargetijde zich daar niet in voldoende mate toe leende, alwaar ik enkele twijgen sneed met het oogmerk deze wellicht te gaan gebruiken om boomstammen mee na te bootsen, die dan op genoemde Brawa-wagen geplaatst zouden kunnen worden.

Vandaag vond ik dat ze wel gedroogd genoeg waren, en heb ik met behulp van een zaagje genoemde twijgen in stukjes gehakt om daarmee vervolgens een mooie wagenlading samen te stellen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11828 Gepost op: 13 November 2016, 19:32:58 »
Bij het opruimen viel me het volgende wagentje op:

Niks bijzonders, gewoon een Omm 55, zoals je die wel vaker tegenkomt, maar mij vielen de spetters op die denkelijk zijn ontstaan toen er met een airbrush tekeer gegaan is, in een poging de wagen een vervuild dan wel gebruikt uiterlijk te geven.
Spontaan bedacht ik dat dat wel even anders kon, dus met wat verf, matte lak en een stuk of zes kleuren pigmenten aan de gang gegaan.

Een beetje vlak, maar de spetters zijn weg. Nu de andere kant en de beide kopkanten nog.
En de remhendels, of hoe die dingen ook maar heten.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2016, 19:41:06 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11829 Gepost op: 13 November 2016, 21:53:57 »
Plaatjesfunctie ligt plat, geloof ik, dus even een uitwijkje naar fotoemmer voor de andere kant:

« Laatst bewerkt op: 14 November 2016, 12:03:19 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11830 Gepost op: 14 November 2016, 12:17:29 »
Hier nog even een kopse kant. Ik weet het, niet bepaald een toonbeeld van zorgvuldigheid en aandacht, maar mijn bedoeling was ook meer om eens goed te kijken wat er nu eigenlijk allemaal bij photobucket gebeurt, omdat mijn virusscannerdinges zo'n beetje over de rooie gaat elke keer als ik daar inlog. Je wordt dan ook doodgegooid met reclame en zelfs, als je even te lang niks doet, doorgelinkt naar god mag weten wat voor obscure ongein. Het is dan wel gratis, maar veel lol is er niet aan, al was het maar omdat navigeren daar goddeloos lang duurt. Hopeloos. Zeg dat flikkr een goed alternatief is en ik ben bij die fotoemmer weg.

Tjjd dat de plaatjesfunctie hier weer aan de praat komt. Maar daar wordt aan gewerkt, ik ben gewoon veel te ongeduldig.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #11831 Gepost op: 14 November 2016, 12:24:50 »
Zelf gebruik ik op het moment http://abload.de/ en daar heb ik nog geen problemen mee gemerkt. Even een standaard instelling "ik wil het standaard op 800px hebben" doen en klaar. Volgens mij heeft abload.de ook niet het na-een-tijdje-zijn-je-foto's-weg probleem dat photobucket volgens mij wel heeft.

(Hoofdreden voor abload.de is dat ik ook op andere fora de foto's wil plaatsen en dat mag niet met de bnls plaatjesserver).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11832 Gepost op: 14 November 2016, 12:30:25 »
Natuurlijk, abload.de. Waarom heb ik daar niet aan gedacht?
Vielen Dank, Reinout!  (y)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11833 Gepost op: 14 November 2016, 12:41:39 »
anders www.mijnalbum.NL is proberen,gebruik het al jaren naar volle tevredenheid en is voor nop  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #11834 Gepost op: 14 November 2016, 12:45:55 »
Zeg dat flikkr een goed alternatief is en ik ben bij die fotoemmer weg.

Zit daar al jaren zowel gratis als betaald, nooit problemen en platen blijven daar gewoon staan.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde