Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 14:40:22
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3685459 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11805 Gepost op: 10 November 2016, 12:43:21 »
Op deze DSO pagina staan oude DB advertenties. Het derde plaatje past wel bij Lümmeln, leek me zo:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11806 Gepost op: 10 November 2016, 14:49:50 »
Tja, uit elkaar halen is natuurlijk ook niet zo heel erg moeilijk, da's veelal een kwestie van goed kijken en twee keer nadenken voor je ergens aan trekt. Voor je het weet kun je de stroomafnamelipjes schoonmaken(die zitten op twee assen, de voorste en de achterste, op beide wielen, per wiel vier stuks), de tandwielen plus bijbehorende assen/lagers schoonmaken en opnieuw invetten, motortje controleren...



...maar dan! Tja, dan moet het dingetje weer in elkaar gemonteerd worden. Even denken, hoe zat 't ook al weer... en hoe los ik dat met de missende onderdeeltjes op. zoals één van de koppelingshouders, een afgebroken chassis-klemmetje, enneuh...
Wacht. Eerst wil ik nog bedenken of ik 'm wil houden of niet. Want zo ja, dan kan ik nu beter eerst gaan bekijken of er ook een decoder in past nog, of niet.
Goed, de boeken maar weer in.

Jan, Jaap en Samuel zijn van de sloperijen. Jij toch niet?
Mvh Steef

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11807 Gepost op: 10 November 2016, 16:25:08 »
Ik heb hier al menigmaal locs gezien die in zoveel onderdelen verstrooid lagen,dat ik dacht dat ze een 500 ponder probeerde terug te koppen.
Ben gestopt met tellen bij 5,dus ook hier is wel is een sloopvirus aanwezig ;)
Echter is het hier alleen maar merkbaar als je alle schijnbewegingen kent in dit draadje,zo zie je een loc uit mekaar liggen en nog voor je weet wat er is gebeurt is meneer alweer overgestapt op foto's over wagonladingen,vloeren,verhaaltjes en geschiedenis uit treinen boeken  :o
Je wordt hier een loer gedraaid en je hebt t zelf niet eens in de gaten  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11808 Gepost op: 10 November 2016, 22:38:22 »
@Reinout: vanwege die container die in één van dei advertenties te zien is, denk ik dat deze uit een iets later tijdperk stammen en zodoende eerder in Kelberg onderwerp van gesprek zouden zijn dan in Lümmeln.  ;)
Maar wel leuk gevonden, en beslist ook leuke sfeerplaatjes!

@Steef: nee, ik ben meer van de wederopbouw, al zou ik mezelf bepaald geen Wirtschaftswunder willen noemen.

@Floris: een loer draaien? Welnee, alles wordt gewoon open en bloot (binnen het gebruikelijk betamelijke) getoond.

In het niet ver van Lümmeln verwijderde Minden waren, in de tijd dat ik in die contreien woonachtig was, maar liefst (minstens) drie Britse kazernes te vinden, hetgeen verklaard kan worden door het feit dat Minden -en overigens Lümmeln ook- in de directe naoorlogse tijd zich in de Britse zone bevonden. Weliswaar werd die Britse zone al gauw met de Amerikaanse samengevoegd tot de zgn. Bi-zone, toch heb ik maar zelden amerikaans materieel kunnen spotten in die tijd. Wel Brits, hoewel ik me dan weer geen Chieftains kan herinneren. Maar daarvan bevindt zich wel een tweetal in mijn arsenaal, en dus:



Wel een beetje te zwaar voor een SSy 45, deze wagen heeft een draagvermogen van 'slechts' 52 ton, terwijl de Chieftain er krap drie meer op de weegschaal brengt.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11809 Gepost op: 10 November 2016, 23:01:42 »
Die overbelading is wel in gecalculeerd.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11810 Gepost op: 11 November 2016, 11:05:37 »
Hmja, ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre er in het echt de hand aan gehouden wordt (dan wel werd, we hebben het hier over 1967/1968), maar ik wil best aannemen dat zoiets af en toe wel voorkwam, al zal het ongetwijfeld niet schering en inslag geweest zijn.
Mits voorhanden, zal men toch op (bijvoorbeeld) een SSy 46 teruggegrepen hebben.
Mits voorhanden, die van mij is bezet door een M88 bergingsvoertuig:



Hmm... eens even kijken... aha, een SSylm zal ook wel voldoen, denk ik:



...maar die ligt al vol met blokken staal, net als de volgende:



O, kijk, er is ook nog een lege. Maar die was eigenlijk bedoeld om leeg te blijven, althans, als zodanig heb ik 'm destijds ingericht.



En trouwens, toentertijd, ik meen dat dat ergens midden jaren negentig vorige eeuw moet zijn geweest, vond ik dat het wel moest kunnen om een NS-wagen, waarvan het vissekruisenlogo met zwarte verf verdoezeld was, voor een DB-wagen, of in elk geval iets onbestemds, te laten doorgaan. Nu vind ik dat dat eigenlijk niet door de beugel kan. Daarom beloof ik, hand op het hart, de wagen voor een prikje te verkopen zodra diezelfde wagen als DB Ep.III-variant nog eens een keertje uitkomt. En dat geldt ook voor die beide Ep.IV-exemplaren.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11811 Gepost op: 11 November 2016, 12:37:59 »
Ach zijn gewoon prototypes. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11812 Gepost op: 11 November 2016, 20:20:27 »
Tja, je kunt overal wel een smoes voor bedenken en allerlei zaken maken of op je baan zetten omdat "dat in werkelijkheid ook ooit eens een keer is voorgekomen", maar dan krijg je op den duur een geheel wat van de compromissen en uniciteiten aan elkaar hangt en dus een onwaarschijnlijke indruk maakt.
En dat is nou precies wat ik niet wil.

Vanmiddag, tijdens een overleg op hoog niveau, kreeg ik de kans om een, naar ik begrepen heb, voor het Noorden ietwat ongebruikelijk treinstel in een voor ons modelspoorders meer gebruikelijk perspectief te fotograferen:

« Laatst bewerkt op: 11 November 2016, 21:47:30 door 44. Reden: correctie van de derde categorie »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11813 Gepost op: 11 November 2016, 20:28:11 »
Het bekende "vreemde vogel perspectief" :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11814 Gepost op: 11 November 2016, 21:25:44 »
 ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11815 Gepost op: 11 November 2016, 22:26:03 »
Eens kijken, hoe noemen we dit, Stunde Null?



Hoe dan ook, dit is de basis. Nu de rest nog.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11816 Gepost op: 11 November 2016, 22:31:42 »
Ehhhhh Zeepkist  ???


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11817 Gepost op: 12 November 2016, 09:42:06 »
Citaat
En trouwens, toentertijd, ik meen dat dat ergens midden jaren negentig vorige eeuw moet zijn geweest, vond ik dat het wel moest kunnen om een NS-wagen, waarvan het vissekruisenlogo met zwarte verf verdoezeld was, voor een DB-wagen, of in elk geval iets onbestemds, te laten doorgaan. Nu vind ik dat dat eigenlijk niet door de beugel kan. Daarom beloof ik, hand op het hart, de wagen voor een prikje te verkopen zodra diezelfde wagen als DB Ep.III-variant nog eens een keertje uitkomt. En dat geldt ook voor die beide Ep.IV-exemplaren.

Roco heeft ooit een tijdperk 3 versie gehad, weliswaar met het nummer van het eerste prototype.
(en ooit een kromme versie, met foutief nummer en twee tanks erop)
Alle serierijtuigen waren van aanvang (1965) voorzien van UIC-nummering.

http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/dbba710.htm

Alle bij mij bekende Roco-wagons hebben een nummer uit de series vanaf 1969 geloof ik...
« Laatst bewerkt op: 12 November 2016, 09:47:10 door Quinzeedied »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11818 Gepost op: 12 November 2016, 13:03:58 »
Eens kijken, hoe noemen we dit, Stunde Null?
Das nou een typisch geval van een lok die de hoogte waarschuwing negeerde bij het passeren van een lage tunnel   ;)
*Knal* daar gaat je bovenbouw  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11819 Gepost op: 12 November 2016, 14:17:33 »
Kan je gelijk het onderstel wat viezigheid meegeven