Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
upload deleten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:34:55
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 06:59:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3834991 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11805 Gepost op: 10 November 2016, 12:43:21 »
Op deze DSO pagina staan oude DB advertenties. Het derde plaatje past wel bij Lümmeln, leek me zo:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7299
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11806 Gepost op: 10 November 2016, 14:49:50 »
Tja, uit elkaar halen is natuurlijk ook niet zo heel erg moeilijk, da's veelal een kwestie van goed kijken en twee keer nadenken voor je ergens aan trekt. Voor je het weet kun je de stroomafnamelipjes schoonmaken(die zitten op twee assen, de voorste en de achterste, op beide wielen, per wiel vier stuks), de tandwielen plus bijbehorende assen/lagers schoonmaken en opnieuw invetten, motortje controleren...



...maar dan! Tja, dan moet het dingetje weer in elkaar gemonteerd worden. Even denken, hoe zat 't ook al weer... en hoe los ik dat met de missende onderdeeltjes op. zoals één van de koppelingshouders, een afgebroken chassis-klemmetje, enneuh...
Wacht. Eerst wil ik nog bedenken of ik 'm wil houden of niet. Want zo ja, dan kan ik nu beter eerst gaan bekijken of er ook een decoder in past nog, of niet.
Goed, de boeken maar weer in.

Jan, Jaap en Samuel zijn van de sloperijen. Jij toch niet?
Mvh Steef

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11807 Gepost op: 10 November 2016, 16:25:08 »
Ik heb hier al menigmaal locs gezien die in zoveel onderdelen verstrooid lagen,dat ik dacht dat ze een 500 ponder probeerde terug te koppen.
Ben gestopt met tellen bij 5,dus ook hier is wel is een sloopvirus aanwezig ;)
Echter is het hier alleen maar merkbaar als je alle schijnbewegingen kent in dit draadje,zo zie je een loc uit mekaar liggen en nog voor je weet wat er is gebeurt is meneer alweer overgestapt op foto's over wagonladingen,vloeren,verhaaltjes en geschiedenis uit treinen boeken  :o
Je wordt hier een loer gedraaid en je hebt t zelf niet eens in de gaten  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11808 Gepost op: 10 November 2016, 22:38:22 »
@Reinout: vanwege die container die in één van dei advertenties te zien is, denk ik dat deze uit een iets later tijdperk stammen en zodoende eerder in Kelberg onderwerp van gesprek zouden zijn dan in Lümmeln.  ;)
Maar wel leuk gevonden, en beslist ook leuke sfeerplaatjes!

@Steef: nee, ik ben meer van de wederopbouw, al zou ik mezelf bepaald geen Wirtschaftswunder willen noemen.

@Floris: een loer draaien? Welnee, alles wordt gewoon open en bloot (binnen het gebruikelijk betamelijke) getoond.

In het niet ver van Lümmeln verwijderde Minden waren, in de tijd dat ik in die contreien woonachtig was, maar liefst (minstens) drie Britse kazernes te vinden, hetgeen verklaard kan worden door het feit dat Minden -en overigens Lümmeln ook- in de directe naoorlogse tijd zich in de Britse zone bevonden. Weliswaar werd die Britse zone al gauw met de Amerikaanse samengevoegd tot de zgn. Bi-zone, toch heb ik maar zelden amerikaans materieel kunnen spotten in die tijd. Wel Brits, hoewel ik me dan weer geen Chieftains kan herinneren. Maar daarvan bevindt zich wel een tweetal in mijn arsenaal, en dus:



Wel een beetje te zwaar voor een SSy 45, deze wagen heeft een draagvermogen van 'slechts' 52 ton, terwijl de Chieftain er krap drie meer op de weegschaal brengt.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3359
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11809 Gepost op: 10 November 2016, 23:01:42 »
Die overbelading is wel in gecalculeerd.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11810 Gepost op: 11 November 2016, 11:05:37 »
Hmja, ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre er in het echt de hand aan gehouden wordt (dan wel werd, we hebben het hier over 1967/1968), maar ik wil best aannemen dat zoiets af en toe wel voorkwam, al zal het ongetwijfeld niet schering en inslag geweest zijn.
Mits voorhanden, zal men toch op (bijvoorbeeld) een SSy 46 teruggegrepen hebben.
Mits voorhanden, die van mij is bezet door een M88 bergingsvoertuig:



Hmm... eens even kijken... aha, een SSylm zal ook wel voldoen, denk ik:



...maar die ligt al vol met blokken staal, net als de volgende:



O, kijk, er is ook nog een lege. Maar die was eigenlijk bedoeld om leeg te blijven, althans, als zodanig heb ik 'm destijds ingericht.



En trouwens, toentertijd, ik meen dat dat ergens midden jaren negentig vorige eeuw moet zijn geweest, vond ik dat het wel moest kunnen om een NS-wagen, waarvan het vissekruisenlogo met zwarte verf verdoezeld was, voor een DB-wagen, of in elk geval iets onbestemds, te laten doorgaan. Nu vind ik dat dat eigenlijk niet door de beugel kan. Daarom beloof ik, hand op het hart, de wagen voor een prikje te verkopen zodra diezelfde wagen als DB Ep.III-variant nog eens een keertje uitkomt. En dat geldt ook voor die beide Ep.IV-exemplaren.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3359
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11811 Gepost op: 11 November 2016, 12:37:59 »
Ach zijn gewoon prototypes. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11812 Gepost op: 11 November 2016, 20:20:27 »
Tja, je kunt overal wel een smoes voor bedenken en allerlei zaken maken of op je baan zetten omdat "dat in werkelijkheid ook ooit eens een keer is voorgekomen", maar dan krijg je op den duur een geheel wat van de compromissen en uniciteiten aan elkaar hangt en dus een onwaarschijnlijke indruk maakt.
En dat is nou precies wat ik niet wil.

Vanmiddag, tijdens een overleg op hoog niveau, kreeg ik de kans om een, naar ik begrepen heb, voor het Noorden ietwat ongebruikelijk treinstel in een voor ons modelspoorders meer gebruikelijk perspectief te fotograferen:

« Laatst bewerkt op: 11 November 2016, 21:47:30 door 44. Reden: correctie van de derde categorie »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8014
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11813 Gepost op: 11 November 2016, 20:28:11 »
Het bekende "vreemde vogel perspectief" :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11814 Gepost op: 11 November 2016, 21:25:44 »
 ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11815 Gepost op: 11 November 2016, 22:26:03 »
Eens kijken, hoe noemen we dit, Stunde Null?



Hoe dan ook, dit is de basis. Nu de rest nog.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11816 Gepost op: 11 November 2016, 22:31:42 »
Ehhhhh Zeepkist  ???


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11817 Gepost op: 12 November 2016, 09:42:06 »
Citaat
En trouwens, toentertijd, ik meen dat dat ergens midden jaren negentig vorige eeuw moet zijn geweest, vond ik dat het wel moest kunnen om een NS-wagen, waarvan het vissekruisenlogo met zwarte verf verdoezeld was, voor een DB-wagen, of in elk geval iets onbestemds, te laten doorgaan. Nu vind ik dat dat eigenlijk niet door de beugel kan. Daarom beloof ik, hand op het hart, de wagen voor een prikje te verkopen zodra diezelfde wagen als DB Ep.III-variant nog eens een keertje uitkomt. En dat geldt ook voor die beide Ep.IV-exemplaren.

Roco heeft ooit een tijdperk 3 versie gehad, weliswaar met het nummer van het eerste prototype.
(en ooit een kromme versie, met foutief nummer en twee tanks erop)
Alle serierijtuigen waren van aanvang (1965) voorzien van UIC-nummering.

http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/dbba710.htm

Alle bij mij bekende Roco-wagons hebben een nummer uit de series vanaf 1969 geloof ik...
« Laatst bewerkt op: 12 November 2016, 09:47:10 door Quinzeedied »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11818 Gepost op: 12 November 2016, 13:03:58 »
Eens kijken, hoe noemen we dit, Stunde Null?
Das nou een typisch geval van een lok die de hoogte waarschuwing negeerde bij het passeren van een lage tunnel   ;)
*Knal* daar gaat je bovenbouw  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11819 Gepost op: 12 November 2016, 14:17:33 »
Kan je gelijk het onderstel wat viezigheid meegeven