Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629632 keer)

Johnnytrein

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11775 Gepost op: 06 November 2016, 10:37:11 »
Wie gaat er nu ook een maand in verlof zonder laptop en internet? Dat doe je tegenwoordig toch niet.? :)
Groetjes
Johnny

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #11776 Gepost op: 06 November 2016, 10:40:24 »
In de opsomming mis ik nog de V36 en V90.
Een nieuw model van de V300 in H0 zou misschien een idee zijn voor 2018 of 2019. Roco? Brawa? Piko?

Vakantie zonder internetaansluiting: daar rust je pas van uit. ;)

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11777 Gepost op: 06 November 2016, 12:50:17 »
Potverdriejanduitjes! De V90 helemaal vergeten! Onder het uitspreken van alle daarvoor geëigende dankformules alsnog aan het rijtje toegevoegd (zie ook aldaar). Jammer genoeg valt deze lok een beetje uit de toon vanwege de o/b-kleurstelling, maar dat is niet anders.

De V36... tja, daar heb ik inderdaad wel aan gedacht, en die had eigenlijk ook in het rijtje gemoeten, net als overigens de V20. Waar die V20 eigenlijk (door de DB) alleen nog als rangeerlok is gebruikt, werd deV36 ook wel in de treindienst ingezet.
Voor zover ik weet, want ik heb wel een heel boek over de Wehrmachtslokomotiven, maar ik heb me vooral verdiept in de ontstaans- en oorlogsgeschiedenis van deze types. Niet zozeer in de na-oorlogse perikelen. Een nalatigheid die het verdient goedgemaakt te worden.

Natuurlijk zal niet iedereen deze loks kennen, hoewel er, nog niet zo heel lang geleden, door zowel Roco als Fleischmann (hetzelfde model, in verschillende doosjes) een mooi model van de V36 is uitgebracht:

Van de V20 is ooit een model geproduceerd door Lima (Rivarossi):

Trouwens, dezelfde fabrikant had ook de V36 in het assoriment, al ver vóór Rofl met hun interpretatie op de markt kwam.
De plaatselijke modelspoorwinkelier heeft nog zo'n V36 van Lima tweedehands liggen.  Mogelijk dat het model wel op te knappen valt (volgens mij zijn alle onderdelen wel aanwezig, maar het ding rijdt nogal belabberd) en is er wellicht ook wel een decodertje in te prutsen, toch heb ik er tot dusver van afgezien tot aanschaf over te gaan. Misschien wel in de hoop dat het 'probleem' zichzelf wel zou oplossen als een ander zich er over zou ontfermen.

En zo hoog is de nood nu ook weer niet.

william_2

• Offline Offline
    • Bouw van mijn baan
« Reactie #11778 Gepost op: 06 November 2016, 20:28:56 »
Zeker wel. De 's' achter het 'wa' in de één na laatste zin.
En jij mag nog een 't' toevoegen.  ;D

Gezien  (y)

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11779 Gepost op: 06 November 2016, 20:43:12 »
Nog een klein beetje compensatie voor het o/b-geweld van de V90, ook in het kader van de dieseltractie.
Hierboven noemde ik al de Kleinloks, die echetr al vóór de oorlog werden gebouwd en gebruikt, en ook heb ik het gehad over treinstellen als de Fliegende Hamburger en dergelijke.
De dieseltechniek werd, na de oorlog, uiteraard ook in het fenomeen treinstellen verder ontwikkeld. Voorbeelden daarvan zijn onder anderen de VT 08 en VT 11.5:

Nogmaals: onder anderen.

Minder spectaculair, maar zeker niet minder belangrijk, waren de railbussen als VT 95, waarvan ooit door de GFN een model op de markt gebracht is, en de VT 98:

De bijbehorende bijwagen:

En de stuurstandwagen:

Alledrie afkomstig uit de fabriekshallen van de firma Roco.

Zowel VT 95 als VT 98 hadden vrachtwagenmotoren als energiebron (VT 95 eentje en VT 98 twee). Ooit heb ik op het station van Daun (in de Eifel) een dergelijke railbus zien vertrekken, of nou ja, zien... ik weet nog dat ik hoogst verbaasd was toen ik hoorde dat het ding net als een vrachtwagen klonk: er werd driftig geschakeld.

Zo. Nu ben ik wel even uitgepoept over diesels, kijken wat ik nou weer eens kan verzinnen.

@William:  (y) ;D

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11780 Gepost op: 06 November 2016, 22:59:24 »
je hoeftniks teverzinnen
Komt bij jou gewoon boven borrelen

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11781 Gepost op: 06 November 2016, 23:45:00 »
kijken wat ik nou weer eens kan verzinnen.
Begin is met vertellen wat je nou met allerlei (loc)nummers aan t doen bent en wat je nou wil met die vloe(r)/(k) van die wagon  >:(
Niks erg dat je vraagt om hulp en meningen over dingen,maar vervolgens damp je iedereen op een zijspoor met dieseldinges,zo werkt t toch nie om nog voor kerst is een ding van je lijst met openstaande dinges af te strepen  :-\
Baanbouw en strepen op die meters lange lijst met todo dingen willen we zien  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11782 Gepost op: 06 November 2016, 23:50:25 »
Het driftig schakelen was niet alleen te horen, het voelde ook zo. Halverwege de zeventiger jaren heb ik met een dergelijke railbus een stukje gereisd. Ik weet overigens niet meer van waar naar waar. Ik begreep toen wel waarom het een railbus werd genoemd. Tot mijn teleurstelling werd het meer een "bus-ervaring" dan dat ik er een "trein-gevoel" bij kreeg.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #11783 Gepost op: 07 November 2016, 08:10:04 »
Hobbyen gaat met horten en stoten, Floris. Dat is bij mij zo, bij Jan, bij jou, bij iedereen. Opjagen kan voor de een stimulerend zijn, voor de ander juist niet.

Groet,
Bas

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11784 Gepost op: 07 November 2016, 11:14:13 »
Ik weet hoe t werkt,heb er zelf ook last van.
Typ het ook met een  ;) , zoals bijna alles hier door iedereen met een  ;) wordt geschreven.
Ondertussen weten we nog steeds niet wat tie nou met die vloer van die platte wagon wil  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #11785 Gepost op: 07 November 2016, 11:56:06 »
Goedenmiddag Jan,

De bemerking van Floris:
Ondertussen weten we nog steeds niet wat tie nou met die vloer van die platte wagon wil  ::)

had to gevolg dat ik nog even terug gebladert ben in je draadtje en tussen al dat WOII geweld plotseling je vraag ondekt heb:

Maar nog steeds heeft niemand commentaar geleverd op m'n houten laadvloertje.  :-\

Suggesties? (Jah, ik denk ik vraag het maar een keertje expliciet in plaats van uitnodigend verpakt :P)

Nu is mijn vraag, wil je van ons horen dat het eigenlijk een mooi houten vloertje is, (Entspricht die Wahrheit) of is er iets dat je stoort en je weet eigenlijk niet wat?

De houten vloer ziet er goed uit, de eerder gemaakte opties om nog plaatselijke vervuiling aan te brengen, olie vlekken roest strepen is een optie maar geen moeten.
Je kan met die detailering ook wachten tot je weet wat je erop zet en dan gericht aanbrengen.

Gr. Joke

m

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11786 Gepost op: 07 November 2016, 17:05:23 »
Ah! De wagenvloer! Om maar eens met de laatste reactie te beginnen:

Citaat van: Joke
[...] wil je van ons horen dat het eigenlijk een mooi houten vloertje is [...]

Nee. Ik bedoel, natuurlijk is het leuk om complimenten te krijgen, maar daar ben ik niet op uit.

Citaat van: Joke
[...] of is er iets dat je stoort en je weet eigenlijk niet wat

Hmm, dat zou je misschien wel zo kunnen zeggen. Het punt is eigenlijk, dat ik niet goed weet hoe zo'n vloer er in het echt uitziet. Ik weet dat die laadvloer uit eikenhouten balken bestaat, en ik heb het vermoeden dat dat onbehandeld hout is, dus niet gelakt of geïmpregneerd of zoiets. Maar ik heb geen idee hoe dat er uitziet na een aantal jaren van intensief gebruik, verweerd, beschadigd, met hier en daar een olievlek, maar niet rot, een zilverachtig-grijze kleur? Geen idee, en dat is eigenlijk de bergtop waar de emmer tegenaan strandt. Internet biedt ook niet echt duidelijkheid, zie bijvoorbeeld hier. Plaatjes zat, maar niet van de laadvloer, en als, dan in model, en daar schiet ik eigenlijk nog geen steek mee op.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat vinden jullie, lijkt dit een beetje op een gebruikte laadvloer? En zo niet, wat zou je dan anders doen of gedaan hebben?

Intussen ziet het er zo uit:

Commentaar leveren mag, maar alleen als je het gedeelte boven de foto ook gelezen hebt.  :P

@Floris: lijsten en afstrepen begin ik niet aan, dan gaat het veel te veel op werk lijken, en dat is een andere discipline dan die waarvan ik hier verslag doe. En bovendien, zelfs al zou die vloer een half jaar lang of desnoods nog langer niet aan bod komen, dan nog is er geen man overboord. Komt tijd, komt raad, en anders maar niet. Ik ben daar best wel ontspannen in, weetjewel? Après moi, le déluge.
Tenzij je bereid bent stukloon te betalen, dan wil ik eventueel mijn attitude wel aan gaan passen.  ;D
Maar dan nog moet ik even met mijn huidige werkgever in overleg, en dat kan ook wel een paar dagen duren.
En ja, het knipoogkoppie heb ik wel gezien, dus...  ;) :)

Citaat van: Basilicum
Opjagen kan voor de een stimulerend zijn, voor de ander juist niet.

Precies. Ik reken mezelf tot het slag mensen dat in zo'n geval de kont tegen de krib gooit. Ook heb ik de ervaring dat, als je een ander opjaagt, het ook vaak een averechts effect heeft, dan worden dingen niet goed of maar half gedaan en zo.

Citaat van: Peter
[...] heb ik met een dergelijke railbus een stukje gereisd.

Helaas, daar kan ik niet over meepraten. ETA, 614, 624 - maar geen VT 95 of 98.

O, kijk, daar heb je weer zoiets: van mijn ETA/ESA-setje van Kato ligt de ESA nog open omdat de (front/sluit)verlichting nog niet deugt. Dat moet ik ook nog steeds eens gaan doen. Zie ergens in de vorige pagina's van deze kroniek.

Tjonge! Ik krijg het nog druk. Straks heb ik geeneens tijd meer voor de hobby!  :o

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #11787 Gepost op: 07 November 2016, 17:19:54 »
Ik ken wel een plaatje van een wagenbodem uit een artikel in de Eisenbahn Journal 4/1995:

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11788 Gepost op: 07 November 2016, 18:09:13 »
Ik denk dat je er eens met een vork in de lente wat krassen in moet maken
in de lengte met vlekkirig zwart en grij(zig) verweren
het midden zal minder beschadigd zijn
tanks en andere voertuigen rijden over de zijkanten
grote stukken op frame zullen met kranen geladen worden en dus schuif schade hebben op de kanten
het midden kan dan wat bruiner /zwarter zijn

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11789 Gepost op: 07 November 2016, 19:14:45 »
En wat oliesporen met Old Oil van Com.Art. Geeft in ieder geval op mijn bielzen het gewenste effect. Denk dat het ook werkt voor de laadvloer van de SSy 45.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB