Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3684195 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11760 Gepost op: 04 November 2016, 14:06:36 »
Die baas bouwt het zelf, wel met een groep maar toch  8)  Basismateriaal is voornamelijk hout + bevestigingsmaterialen. Daar zijn wel wat potjes german grey in gaan zitten  ;D


Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11761 Gepost op: 04 November 2016, 14:14:28 »
 :) Bedoelde eigenlijk mr Hitler. Ik was misschien ook een beetje onduidelijk ???
Have fun every day, before you know it's..........

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11762 Gepost op: 04 November 2016, 14:17:17 »
Ah!  ;D

Nou vooruit, nog eentje dan:



http://www.vonabt.co.uk/


Oops! Ik zit helemaal Jan z'n draadje te vervuilen  :-\ Sorry!
« Laatst bewerkt op: 04 November 2016, 14:31:34 door Rondje_HO »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11763 Gepost op: 04 November 2016, 19:59:12 »
Hm. Die Dora staat op rails, en is dus in zekere zin spoorweg-gerelateerd. Bovendien zijn speciaal voor dat geval ook lokomotieven ontwikkeld (V188), dus ook daar is wel een link naar "onze hobby" te maken. Die V188 heeft trouwens nog tot lang na WOII bij de Deutsche Bundesbahn rondgereden.

Die BR 52 op de laatste foto is ook wel een indrukwekkend ding, je mag willen dat je een zo grote tuin tot je beschikking hebt.
Trouwens, ik kan me herinneren ooit eens een discussie gevolgd te hebben over of het al dan niet mogelijk was om achterop zo'n (Steiframen)tender een FLAK (2cm FLAK 38 of een Vierling) te plaatsen en zo ja, of dat ook gedaan werd. Volgens mij was de uitkomst dat het waarschijnlijk niet mogelijk was omdat de ondergrond voor zo'n FLAK te zwak was en bovendien te weinig houvast zou bieden voor het wapen als het werd afgevuurd.

Citaat van: Floris
... er moet nog ondersteuning onder het trekhaak deel van die aanhanger ...



Misschien dat het zwenkwielgeval nog op de één of andere wijze blokkering behoeft, maar de dissel wordt wel degelijk ondersteund.  :D

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11764 Gepost op: 04 November 2016, 20:06:42 »
Blokken op beide kanten van het wiel op beide wielen..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11765 Gepost op: 04 November 2016, 20:51:04 »
Ow... d'r mist een blokje àchter het wiel... goed gezien!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11766 Gepost op: 04 November 2016, 21:59:24 »
Zwenkwieltje viel me op de vorige foto niet,maar i.d.d zelfs als die er is en de blokken voor de wielen,dan nog is vast sjorren geen overbodige luxe.
Je zal bij een spoorweg overgang met je auto maar ineens op zo'n losgeslagen ding knallen,dat geeft een zooitje denk ik  ;)
Die beste man en zn site ken ik al lang,knap gemaakt allemaal  (y)
Bij die 52er vraag ik me toch af,je kan zo knap bouwen,waarom dan geen andreas kruis op schaal erbij,dit ziet r wel zo stom uit  ;D
@ flak op tender,ze zijn nog wat anders vergeten te vertellen,zelfs als dat ding erop kan en gedragen kan worden,dan moet je als stoker toch op letten dat een lege afgeschoten en verdwaalde huls die in de tender flikkert niet op je schep ineens in de ketel verdwijnt,dat geeft op den uur helemaal een zooitje  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11767 Gepost op: 04 November 2016, 23:54:42 »
Bovendien zijn speciaal voor dat geval ook lokomotieven ontwikkeld (V188), dus ook daar is wel een link naar "onze hobby" te maken. Die V188 heeft trouwens nog tot lang na WOII bij de Deutsche Bundesbahn rondgereden....

Dat wist ik niet maar ik heb ff wat plaatjes erbij gezocht:



Bron: http://feldgrau.info/forum/index.php?topic=640.125



Bron (let op: volume-waarschuwing): http://www.e94114.de/V188.htm


Nu zal ik niet meer inbreken op je draadje (beloofd  :angel: )

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11768 Gepost op: 05 November 2016, 21:05:38 »
Leuke foto's. Die bovenste kende ik nog niet. Nog een leuk weetje over de V188: na de oorlog werd één van de (dubbele) loks in Nederland teruggevonden (ik meen ergens in Zeeland), die, na repatriëring naar Duitsland, werd gebruikt als pluklok om de enige (dacht ik, zo uit m'n hoofd) nog inzetbare unit in stand te kunnen houden. Die reed ergens rond in de buurt van Bebra. De kans dat de lok in Lümmeln ooit te zien is geweest acht ik dermate gering dat er voor mij geen aanleiding is een model van het bakbeest te begeren.

Als we even de zogenaamde "Kleinloks" buiten beschouwing laten, zijn dieselloks eigenlijk vooral een naoorlogs verschijnsel. Hoewel de dieselmotor op zichzelf al veel ouder is, heeft men er nogal lang over gedaan om het probleem van de overbrenging (van motor naar wielen) op een bevredigende manier op te lossen. De enige voor-oorlogse grote diesellok was de V140, die overigens ook na de oorlog nog heeft dienstgedaan.
Wel waren er de dieseltreinstellen, zoals bijvoorbeeld de Fliegende Hamburger, maar dat was toch weer een iets andere tak van sport.

Zoals gezegd, pas na de oorlog kwam de diesellok echt in opkomst. Iets dat zich, uiteraard, ook laat vertalen naar het lokbestand van Lümmeln, dat een redelijk beeld geeft van wat er na de oorlog (tot eind zestiger jaren) te zien was.
Zoals daar zijn:

V60:



V200:



V100.10:



V100.20



V160:



V90, voor straf o/b:



De oplettende lezer zal er wel een paar gemist hebben, zoals:

De V80:



Van deze lok, eigenlijk wel te beschouwen als de voorloper van de V100, hebben er maar zo weinig -slechts tien stuks- bij de Deutsche Bundesbahn gereden, en ook nog in dusdanig ver van Lümmeln verwijderde streken dat de aanwezigheid van zo'n lok in Lümmeln niet erg waarschijnlijk geacht mag worden.

V65:



Ook al een soort voorloper van de V100, eveneens in slechts geringe aantallen door de DB aangeschaft. En ook deze lok gaf maar zelden, àls ze dat al ooit gedaan heeft, acte de présence in Lümmeln.

De V200.1:



Eigenlijk dezelfde lok als de V200, maar met sterkere motoren en een iets gewijzigde vormgeving. Best kans dat er in Lümmeln ooit nog eens eentje voorbij gaat komen, maar nu nog even niet.

De V300:
 


Een zes-assige variant op de V200, waarvan er maar eentje bij de Deutsche Bundesbahn heeft rondgereden. Wel kwam de lok regelmatig door Lümmeln, dus de kans dat er ooit eens eentje in model gaat komen is wel degelijk aanwezig. Tenslotte bestaat er een model van dit unicum, van Lima.

Datzelfde geldt voor nog zo'n anomalie, de zesassige uitvoering van de V160, de V320:



Nou, dat was het wel zo'n beetje. Of ben ik nog wat vergeten?
« Laatst bewerkt op: 06 November 2016, 12:22:24 door 44. Reden: obv90 »

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11769 Gepost op: 05 November 2016, 21:19:15 »
Mooie plaatjes/opsomming ...
Maar of je nog wat vergeten ben? Zeg het maar  - wie is hier de Lümmeln-specialist? (ik in ieder geval niet)  :D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11770 Gepost op: 05 November 2016, 21:21:54 »
Tp4: een 212 en een 216. The dark side is strong in this one 8)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11771 Gepost op: 05 November 2016, 22:19:38 »
Mag dat volk daar zo maar rondt lopen??
Hebben ze geen veiligheidsvoorschriften in Lümmeln ofzo. :police:
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11772 Gepost op: 05 November 2016, 23:03:08 »
Citaat
Maar of je nog wat vergeten ben?

Zeker wel. De 's' achter het 'wa' in de één na laatste zin.
En jij mag nog een 't' toevoegen.  ;D

Citaat
The dark side is strong...

Zeg maar gerust oppermachtig. Als ik op het moment van aanschaf de keus had gehad tussen een 216 en een V160, en voor een V100.20 had kunnen kiezen in plaats van wel of niet een 212, dan had ik wel een V160 en een V100.20 laten zien.  :D
En ja, ik had ook kunnen wachten, maar wie kan van te voren zeggen hoe lang dat dan gaat duren?  :(
Zodra ik er zeker van ben dat de aanwezige nummers spoorloos verwijderd kunnen worden, zal ik een herbeschrifting mbv Gaßner of iets dergelijks in heroverweging nemen.  :angel:

@Dirk Jan: dat mag. Als ik het zeg, dan mag dat. In Lümmeln. 

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11773 Gepost op: 05 November 2016, 23:31:51 »
He was er een opendag in Lümmeln 8), mooie lijst vooral met echt en model gemixt ziet het er naar een echte lokparade uit. (y)
Prettige weekend
Gr. Joke

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11774 Gepost op: 06 November 2016, 09:49:03 »
Potverdikkeme, meer dan 20 pagina's door moeten spitten na een vakantie en een maand de hobby laten liggen. Nu maar bijblijven, denk ik..



Klaas Johannes