Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:25:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
03 October 2025, 23:50:00
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
03 October 2025, 07:54:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3725013 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11490 Gepost op: 30 September 2016, 18:56:53 »
kom je 's avonds thuis, mis je drie paginas verhandelingen en een korte recensie van het Weinert spul,

bij mij is de duurtest nu 4 jaar op klosje, met verdere houdbaarheid heb ik geen ervaringen

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11491 Gepost op: 30 September 2016, 19:10:39 »
Hoi Jan,

Voor mijn DDPB trekdraden heb ik dit gebruikt:



(klikje is direct naar Conrad)


Grtzz,

Karst

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11492 Gepost op: 30 September 2016, 19:24:01 »
Ik heb EZ line gebruikt ter nabootsing telegraafdraden, na een jaartje of twee toch aardig vergaan helaas.

Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11493 Gepost op: 30 September 2016, 19:26:05 »
Dat Nano-spul is goed duurzaam, zit al weer bijna 4 jaar op m'n baan, nog net zo strak als toen ik het aanbracht (Y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11494 Gepost op: 30 September 2016, 19:47:49 »
Tja...  't is zo nu en dan ook wel merakels, Fred. Pas nu zie ik, tijdens het even teruglezen, de reactie van Reinout (bericht 11474), met een goeie tip die me doet denken aan een wel heel merkwaardige trekdraadgeleide-constructie, die een verdieping omhoog ging. Dat was weliswaar langs een (steil) talud en niet via een steunmuur, maar wel vergelijkbaar. Die foto zal ik nog eens opzoeken en verder kijken wat de mogelijkheden zijn.  Reinout, bedankt voor de tip!
Even terugkomend op die hauchdünne Gummilitze, het klosje heb ik wel nog steeds, en daar is, als ik het zo eens bekijk, niet veel mis mee, terwijl het toch al ettelijke jaren oud is. Ik heb er destijds trekdraden mee nagebootst op modules die nog vóór het hier onlangs getoonde (en allang gesloopte) stel zijn gebouwd. Misschien dat verf en/of lijm een desastreuze invloed hebben op die hauchdünne Gummilitze.
Misschien dat Hans kan vertellen of er op zijn EZ-line verf en/of lijm is gebruikt?

@Karst: dat spul had ik ook ontdekt (bij Conrad), en daar (op de Conrad-site) zegt ook iemand dat het spul nogal rafelt als je het knipt, vandaar dat ik er een beetje wantrouwig naar keek. Maar als ik jou zo hoor is er dus best mee te werken. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Hoe heb je het bevestigd, rafelt het inderdaad met knippen of snijden?

Plaatje van die trekdraden omhoog komt later, als ik 'm kan vinden.



Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11495 Gepost op: 30 September 2016, 19:51:01 »
Ik heb de zwarte variant gebruikt, het is er meen ik ook in bruin en wit. Ik heb het niet geverfd. Hier en daar met een tipje CA lijm vastgezet. Daar gaat het niet stuk, het zijn de draden die tussen de telegraafpalen gespannen zijn die de geest geven.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11496 Gepost op: 30 September 2016, 20:24:50 »
Hmm... eigenaardig...
Dank voor de mededeling. Ik ben erg nieuwsgierig naar meer ervaringen met EZ-line, en ook of er meer mensen zijn die met dat nano-draad ervaringen hebben.

De foto is boven water. Misschien niet de allerbeste kwaliteit, maar dat komt deels omdat het destijds niet al te vrolijk weer was en bovendien ben ik, als ik me goed herinner, voor deze foto behoorlijk met een telelens in de weer geweest. En daarbij, ik maak al jaren en jaren foto's, maar zonder de geringste mate van enige pretentie en zonder de behoefte om te voldoen aan de algemeen gangbare norm van kwalitatief goede foto's. Als er maar op staat wat ik wil zien of wil laten zien vind ik het al lang best.



Zo. Dit pannetje staat op het vuur, dat kan wel een nachtje sudderen, kijken wat er uit komt.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11497 Gepost op: 30 September 2016, 20:46:30 »
Jan, EZ-Line is leuk spul. Maar het kan slecht tegen uv straling. Bij Sdr. Omme
had ik het ook als el. draden op de 230v palen. Door de baan constant afgedekt
te houden bleef het lang goed gaan. Afgelopen maart toen ik het geheel aan het
demonteren was, viel het er gewoon af. Zou de tip van Karst maar ter hand nemen.
Mvh Steef

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11498 Gepost op: 30 September 2016, 20:49:26 »
@Karst: dat spul had ik ook ontdekt (bij Conrad), en daar (op de Conrad-site) zegt ook iemand dat het spul nogal rafelt als je het knipt, vandaar dat ik er een beetje wantrouwig naar keek. Maar als ik jou zo hoor is er dus best mee te werken. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Hoe heb je het bevestigd, rafelt het inderdaad met knippen of snijden?

Op overmaat aan het eerste punt vastzetten met een miniem drupje secondenlijm. Dan straktrekken naar volgende punt, lijmen etc. etc. het laatste punt ook op overmaat afknippen. Dan het eerste en laatste overmaat deel met een beetje secondenlijm 'impregneren', laten drogen en met de 'Wadenfreie-Seitenschneider' afkorten. ( of een scherp nagelschaartje ;) )


Grtzz,

Karst

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11499 Gepost op: 30 September 2016, 22:05:10 »
Je bent nog niet van me af met de seinen en Stellwerke  ;)

Een flyover wordt in DB-land vaak dubbel beveiligd, bij beide overlopen.

Seinen A en B en de wissels horen meestal bij Lo, zodat zugschlussbeobachtung door dit Stellwerk kan worden uitgevoerd en de wisselstraten voor Lo snel vrij zijn. Anders moet je heel lang wachten voor je een volgende trein door kunt laten. De wisselstraat in La wordt door de seinen D en C afgedekt (ik het GWB even weggelaten). Hierdoor kan La, door het waarnemen van de sluitlantaarn van een trein die voorbij D rijdt, het blok van Lo terugblokken en een volgende trein kan weg. Idem bij C, La kan een trein langs C laten die tot A kan rijden en het blok voor C kan dan vrij worden gegeven.
Dit betekent echter wel dus wat extra draden van Lo onder de Dingsbumsführung door naar A, B en de seinen.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 30 September 2016, 23:02:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11500 Gepost op: 30 September 2016, 23:19:30 »
Hmja, ik zie wat je bedoelt. In feite zou er dan in het rijtje AB nog een sein moeten staan, als pendant van A, voor het onderste spoor. Ter verduidelijking nog even het idee zoals het mij voor ogen staat, met wat (mogelijke) rijrichtingen aangegeven:



Het zou wel voor de hand liggen dat de controle over de inrijseinen (A & B) ook bij Lo zou berusten, inclusief de wissels van de Abzweig. Maar, zoals ik al zei, de noordelijke oprit begint pas na de Überdingsbums en die zal al gauw minstens een halve kilometer beslaan. Reken daar het gedeelte vóór de Überdingsbums èn het stuk na de ongelijkvloerse kruising bij en je zit al gauw boven de 1200 meter. Daarom heb ik een extra seinhuis -La- bedacht, het ging me in eerste instantie niet om het beperken van het aantal trekdraden, al zou het wel makkelijker zijn om die niet te hoeven uitbeelden.
Het baanvak tussen de uitrijseinen en de Abzweig is ook niet een op zichzelf staand blok: het eindigt niet bij de Abzweig, maar pas bij het volgende bloksein.
Pfoe, ik moet alles nog maar eens rustig op een rijtje zetten. Mooi piekerwerkje voor van 't weekend.

In elk geval bedankt voor je input, voorlopig is het aan de borrelpot toegevoegd en er zal vast wel iets lekkers uit voortkomen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11501 Gepost op: 01 October 2016, 11:49:49 »
Misschien trek ik Lo en La wel samen in één Brückenstellwerk. Dat idee borrelde ineens op vanmorgen vroeg, en daar ga ik eens over nadenken. Punt van overweging: wil dat wel, zo tussen de tunnelduct van de stad en de Überbums?


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11502 Gepost op: 01 October 2016, 12:56:09 »
Nee, niet doen. Zo'n Stellwerk komt pas tot z'n recht bij flink wat sporen en wissels. Niet de aftakkingen die jij hebt. Lekker kleine Stellwerke op een rijtje.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11503 Gepost op: 01 October 2016, 13:38:05 »
Misschien een seinpost/huis ergens tegen de muur ,of in de berg/helling naast de unteroberdurch kreuzung dus rechts als je de ingang hept  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11504 Gepost op: 02 October 2016, 09:31:42 »
Nou ja, 't idee komt niet helemaal uit de lucht vallen. Het echte Lümmeln bezat destijds ook zo'n Reiterstellwerk:



En daarbij moet je je voorstellen, dat de Abzweig aan de andere kant van de Unterdurchdings niet het enige is; aan de andere kant, aan de andere kant van het tunnelduct, bevindt zich het eigenlijke station met een gedeelte voor het reizigersverkeer en een tamelijk omvangrijk goederengedeelte. Met, min of meer aan de westkant, nóg een Abzweig. Sporen met bijbehorende wissels en seinen te over dus, op mijn baan echter alleen virtueel... op die paar in het Sbf na dan.