Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619177 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11490 Gepost op: 30 September 2016, 18:56:53 »
kom je 's avonds thuis, mis je drie paginas verhandelingen en een korte recensie van het Weinert spul,

bij mij is de duurtest nu 4 jaar op klosje, met verdere houdbaarheid heb ik geen ervaringen

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11491 Gepost op: 30 September 2016, 19:10:39 »
Hoi Jan,

Voor mijn DDPB trekdraden heb ik dit gebruikt:



(klikje is direct naar Conrad)


Grtzz,

Karst

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11492 Gepost op: 30 September 2016, 19:24:01 »
Ik heb EZ line gebruikt ter nabootsing telegraafdraden, na een jaartje of twee toch aardig vergaan helaas.

Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11493 Gepost op: 30 September 2016, 19:26:05 »
Dat Nano-spul is goed duurzaam, zit al weer bijna 4 jaar op m'n baan, nog net zo strak als toen ik het aanbracht (Y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11494 Gepost op: 30 September 2016, 19:47:49 »
Tja...  't is zo nu en dan ook wel merakels, Fred. Pas nu zie ik, tijdens het even teruglezen, de reactie van Reinout (bericht 11474), met een goeie tip die me doet denken aan een wel heel merkwaardige trekdraadgeleide-constructie, die een verdieping omhoog ging. Dat was weliswaar langs een (steil) talud en niet via een steunmuur, maar wel vergelijkbaar. Die foto zal ik nog eens opzoeken en verder kijken wat de mogelijkheden zijn.  Reinout, bedankt voor de tip!
Even terugkomend op die hauchdünne Gummilitze, het klosje heb ik wel nog steeds, en daar is, als ik het zo eens bekijk, niet veel mis mee, terwijl het toch al ettelijke jaren oud is. Ik heb er destijds trekdraden mee nagebootst op modules die nog vóór het hier onlangs getoonde (en allang gesloopte) stel zijn gebouwd. Misschien dat verf en/of lijm een desastreuze invloed hebben op die hauchdünne Gummilitze.
Misschien dat Hans kan vertellen of er op zijn EZ-line verf en/of lijm is gebruikt?

@Karst: dat spul had ik ook ontdekt (bij Conrad), en daar (op de Conrad-site) zegt ook iemand dat het spul nogal rafelt als je het knipt, vandaar dat ik er een beetje wantrouwig naar keek. Maar als ik jou zo hoor is er dus best mee te werken. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Hoe heb je het bevestigd, rafelt het inderdaad met knippen of snijden?

Plaatje van die trekdraden omhoog komt later, als ik 'm kan vinden.



Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11495 Gepost op: 30 September 2016, 19:51:01 »
Ik heb de zwarte variant gebruikt, het is er meen ik ook in bruin en wit. Ik heb het niet geverfd. Hier en daar met een tipje CA lijm vastgezet. Daar gaat het niet stuk, het zijn de draden die tussen de telegraafpalen gespannen zijn die de geest geven.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11496 Gepost op: 30 September 2016, 20:24:50 »
Hmm... eigenaardig...
Dank voor de mededeling. Ik ben erg nieuwsgierig naar meer ervaringen met EZ-line, en ook of er meer mensen zijn die met dat nano-draad ervaringen hebben.

De foto is boven water. Misschien niet de allerbeste kwaliteit, maar dat komt deels omdat het destijds niet al te vrolijk weer was en bovendien ben ik, als ik me goed herinner, voor deze foto behoorlijk met een telelens in de weer geweest. En daarbij, ik maak al jaren en jaren foto's, maar zonder de geringste mate van enige pretentie en zonder de behoefte om te voldoen aan de algemeen gangbare norm van kwalitatief goede foto's. Als er maar op staat wat ik wil zien of wil laten zien vind ik het al lang best.



Zo. Dit pannetje staat op het vuur, dat kan wel een nachtje sudderen, kijken wat er uit komt.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11497 Gepost op: 30 September 2016, 20:46:30 »
Jan, EZ-Line is leuk spul. Maar het kan slecht tegen uv straling. Bij Sdr. Omme
had ik het ook als el. draden op de 230v palen. Door de baan constant afgedekt
te houden bleef het lang goed gaan. Afgelopen maart toen ik het geheel aan het
demonteren was, viel het er gewoon af. Zou de tip van Karst maar ter hand nemen.
Mvh Steef

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11498 Gepost op: 30 September 2016, 20:49:26 »
@Karst: dat spul had ik ook ontdekt (bij Conrad), en daar (op de Conrad-site) zegt ook iemand dat het spul nogal rafelt als je het knipt, vandaar dat ik er een beetje wantrouwig naar keek. Maar als ik jou zo hoor is er dus best mee te werken. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Hoe heb je het bevestigd, rafelt het inderdaad met knippen of snijden?

Op overmaat aan het eerste punt vastzetten met een miniem drupje secondenlijm. Dan straktrekken naar volgende punt, lijmen etc. etc. het laatste punt ook op overmaat afknippen. Dan het eerste en laatste overmaat deel met een beetje secondenlijm 'impregneren', laten drogen en met de 'Wadenfreie-Seitenschneider' afkorten. ( of een scherp nagelschaartje ;) )


Grtzz,

Karst

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11499 Gepost op: 30 September 2016, 22:05:10 »
Je bent nog niet van me af met de seinen en Stellwerke  ;)

Een flyover wordt in DB-land vaak dubbel beveiligd, bij beide overlopen.

Seinen A en B en de wissels horen meestal bij Lo, zodat zugschlussbeobachtung door dit Stellwerk kan worden uitgevoerd en de wisselstraten voor Lo snel vrij zijn. Anders moet je heel lang wachten voor je een volgende trein door kunt laten. De wisselstraat in La wordt door de seinen D en C afgedekt (ik het GWB even weggelaten). Hierdoor kan La, door het waarnemen van de sluitlantaarn van een trein die voorbij D rijdt, het blok van Lo terugblokken en een volgende trein kan weg. Idem bij C, La kan een trein langs C laten die tot A kan rijden en het blok voor C kan dan vrij worden gegeven.
Dit betekent echter wel dus wat extra draden van Lo onder de Dingsbumsführung door naar A, B en de seinen.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 30 September 2016, 23:02:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11500 Gepost op: 30 September 2016, 23:19:30 »
Hmja, ik zie wat je bedoelt. In feite zou er dan in het rijtje AB nog een sein moeten staan, als pendant van A, voor het onderste spoor. Ter verduidelijking nog even het idee zoals het mij voor ogen staat, met wat (mogelijke) rijrichtingen aangegeven:



Het zou wel voor de hand liggen dat de controle over de inrijseinen (A & B) ook bij Lo zou berusten, inclusief de wissels van de Abzweig. Maar, zoals ik al zei, de noordelijke oprit begint pas na de Überdingsbums en die zal al gauw minstens een halve kilometer beslaan. Reken daar het gedeelte vóór de Überdingsbums èn het stuk na de ongelijkvloerse kruising bij en je zit al gauw boven de 1200 meter. Daarom heb ik een extra seinhuis -La- bedacht, het ging me in eerste instantie niet om het beperken van het aantal trekdraden, al zou het wel makkelijker zijn om die niet te hoeven uitbeelden.
Het baanvak tussen de uitrijseinen en de Abzweig is ook niet een op zichzelf staand blok: het eindigt niet bij de Abzweig, maar pas bij het volgende bloksein.
Pfoe, ik moet alles nog maar eens rustig op een rijtje zetten. Mooi piekerwerkje voor van 't weekend.

In elk geval bedankt voor je input, voorlopig is het aan de borrelpot toegevoegd en er zal vast wel iets lekkers uit voortkomen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11501 Gepost op: 01 October 2016, 11:49:49 »
Misschien trek ik Lo en La wel samen in één Brückenstellwerk. Dat idee borrelde ineens op vanmorgen vroeg, en daar ga ik eens over nadenken. Punt van overweging: wil dat wel, zo tussen de tunnelduct van de stad en de Überbums?


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11502 Gepost op: 01 October 2016, 12:56:09 »
Nee, niet doen. Zo'n Stellwerk komt pas tot z'n recht bij flink wat sporen en wissels. Niet de aftakkingen die jij hebt. Lekker kleine Stellwerke op een rijtje.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11503 Gepost op: 01 October 2016, 13:38:05 »
Misschien een seinpost/huis ergens tegen de muur ,of in de berg/helling naast de unteroberdurch kreuzung dus rechts als je de ingang hept  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11504 Gepost op: 02 October 2016, 09:31:42 »
Nou ja, 't idee komt niet helemaal uit de lucht vallen. Het echte Lümmeln bezat destijds ook zo'n Reiterstellwerk:



En daarbij moet je je voorstellen, dat de Abzweig aan de andere kant van de Unterdurchdings niet het enige is; aan de andere kant, aan de andere kant van het tunnelduct, bevindt zich het eigenlijke station met een gedeelte voor het reizigersverkeer en een tamelijk omvangrijk goederengedeelte. Met, min of meer aan de westkant, nóg een Abzweig. Sporen met bijbehorende wissels en seinen te over dus, op mijn baan echter alleen virtueel... op die paar in het Sbf na dan.