Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3645391 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11085 Gepost op: 29 August 2016, 14:38:14 »
In Ruud z'n draadje komt de nieuwe ketelwagen (4asser) van Brawa aan de orde. Hier de VTG-variant:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11086 Gepost op: 29 August 2016, 17:41:30 »
Een poosje geleden had ik het eventjes over een lok van een vriend van me, een lok van de Baureihe 36 van Roco. Die vriend klaagde erover dat het lokje maar zo weinig trekkracht had. Omdat ik wel zin had om eens te kijken hoe en wat nu precies, kreeg ik het ding mee naar huis.
Vanmiddag in een verloren uurtje het geval maar eens onder de loep genomen. Begonnen werd met het schoonmaken van de wieltjes en contactveertjes en het verversen van de antislipringen. Dat is overigens ook gebeurd bij de andere loks die bij dit experiment werden betrokken.
Vervolgens een opstelling gemaakt om de trekkracht redelijk nauwkeurig te kunnen vaststellen. De lok werd opgesteld aan het eind van en doodlopend spoor waarvan het stootblok werd verwijderd. Dit spoor eindigt niet ver van de rand van de baan. De lok werd aan een zeer licht lopende wagon gekoppeld. Aan de andere koppeling van de wagon werd een dun koord bevestigd, met aan het andere uiteinde een plastic koffiebekertje bevestigd, zodanig, dat als de lok (met wagon) aan het eind van het doodlopende spoor stond, het koffiebekertje in rust op een elektronische brievenweegschaal kwam te staan. Als dan die weegschaal wordt ingeschakeld, geeft deze als startgewicht 0 gram aan.

Dan met een theelepeltje beetje voor beetje ballast (nee, niet van Koemo, van Asoa) in het bekertje gedaan, om te beginnen maar eens 10 gram. Dit trekt de 36er met gemak omhoog. Bijvullen tot 20 gram, idem. 30 gram gaat ook prima, maar 40 trekt het lokje niet. 31 nog net wel, met veel moeite, maar bij 32 gram slaat het lokje door en komt het bekertje niet van z'n plek.

Op dezelfde wijze zijn nog drie loks onderzocht, namelijk de P4.2 van Fleischmann, die constructief gezien identiek is aan de 36er van Roco, een vijftiger (Roco) en een 01.10 (ook Roco). Uitslagen als volgt:



BR 36 (Roco) 31 gram max.



P4.2 (Fleischmann) 41 gram max.



BR 50 (Roco) 102 gram max.



BR 01.10 (Roco) 101 gram max.

Nadat ik de proefopstelling weer had afgebroken, realiseerde ik me dat de beide laatste loks op zowel (een deel van) de assen van de lok zelf als op de tenderassen worden aangedreven, en dat het ook wel leuk was geweest om een lok te testen met alleen aandrijving op de tenderassen. Nu ja, dat is dan voor de volgende keer.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11087 Gepost op: 29 August 2016, 18:56:10 »
Schema van de opstelling:


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11088 Gepost op: 29 August 2016, 19:18:11 »
Hmmm. Ik ben wel nieuwsgierig wat mijn Sikje op die manier kan trekken. Is die opstelling van jou wiederherstellbahr?

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11089 Gepost op: 29 August 2016, 19:37:41 »
Ja hoor, geen probleem. Laat maar weten wanneer je een bezoek aan LVA Lümmeln wil brengen.  :D
Best leuk om te doen, en verrassend wat één grammetje voor verschil kan maken.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2016, 19:52:21 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11090 Gepost op: 29 August 2016, 19:54:16 »


Voortgang?
Neuh.
Althans, niet zichtbaar. Beetje de elementen aan elkaar geplakt, met houtlijm, en die heeft tijd nodig om te drogen, dus dat duurt even...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11091 Gepost op: 29 August 2016, 20:05:59 »
Je schuine dakje is foetsie en er zit een raar uitsteeksel aan de ingang van de rechter tunnelbuis,links boven  :o
Wat hebbie nou gedaan  ???
Ja hier zullen spellings vouten in staan,maar dan is er het beste gezegde ooit: to read or not to read,thats the question  ;D
It's up to you mr schoolmeester  :angel:
(waar is je ballast heen trouwens,uit getest ? )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11092 Gepost op: 29 August 2016, 20:16:36 »
Allemaal gezichtsbedrog, Floris. Illusie en zinsbechoogeling. Niets is wat het lijkt, maar alles komt goed. Hoop ik.

De Asoa-ballast is netjes terug in het potje. Hoewel, potje, het is een flinke pot van een liter inhoud.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11093 Gepost op: 29 August 2016, 20:16:45 »
En op mijn beurt moet ik weer even terugkomen op dit bericht van Klaas Johannes, ook al weer even geleden.
Dat met die Schotter was geen probleem, maar je noemt daar (in dat bericht) ook de term "Unterführung".
Nu heb ik nogal met die naam gegoocheld, en dat deed ik omdat ik niet zeker was of het nu een Unterführung of een Überführung was.
Inmiddels ben ik erachter dat het hier een Unterführung betreft, en niet een Überführung. Het verschil lijkt nogal subtiel, maar is in feite vrij wezenlijk.
Van een Unterführung is vooral dan sprake als de onderste weg door de "onderbouw" van de bovenliggende weg wordt gevoerd, als ware het een heel korte tunnel:



Van een überführung spreekt men als de bovenliggende weg op een speciaal daarvoor aangelegde constructie, doorgaans met  een "open" karakter, over  de onderliggende weg wordt gevoerd:



Tenminste, ik denk dat het zo zit, zo ongeveer.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11094 Gepost op: 30 August 2016, 11:02:07 »
Maar het blijft een beetje vaag. Het lijkt ook alsof de volgorde van bouwen ermee te maken heeft: wordt de onderste weg onder de reeds bestaande bovenliggende aangelegd of wordt de bovenste over de eerder aangelegde onderste heen gelegd.
Het zal wel... bij gelegenheid eens aan een Duitse kennis vragen.

Verfje opgesmeerd, maar veel verschil maakt het nog niet.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11095 Gepost op: 30 August 2016, 17:32:58 »
Kwak je onderstebovendinges anders is in de spuitplamuur,dan krijgt t al een grovere textuur,kan je m daarna met verruf te lijf gaan  ;D
Overigens als t gaat over de ballast,had ik t meer over waar is je koemo ballast nou   ???
Ik had voor mezelf besloten om ook is 2 zakjes te laten komen,en die vielen nadat ik ze afgelopen vrijdag had besteld,vandaag binnen.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11096 Gepost op: 30 August 2016, 19:45:01 »
Spuitplamuur? Wel vaak over gehoord, maar nog nooit iets mee gedaan.
Maar het verfje is maar een dun laagje, want ik ben nog niet klaar met opbouwen, dus het kan zomaar zijn dat er nog iets tegenaan geplakt moet worden, en dan kun je maar beter niet teveel evrf hebben anders moet je er ook weer een heleboel afkrabben omdat anders de lijm niet hecht.
Als straks het dak erop zit kijken we wel weer verder, en dan wordt het ook stadig aan tijd dat er wat ballast aangebracht wordt omdat, als dat portaal eenmaal op z'n plek zit, ik er niet meer goed bij kan om dan nog ballast te strooien.
Maar eigenlijk moet het ballast pas worden aangebracht als de rest van het landschap klaar is, of in elk geval het gras met de elektrieke grasmepper, of misschien wel een straffer apparaat, dat zien we dan wel weer, omdat die grasrommel, ook los gestrooid, zich maar heel lastig weer uit het ballastbed laat verwijderen als het daarin eenmaal terechtkomt. En verder moeten ook de wissellantaarns, de aandrijfkasten en de kanalen voor de trekdraden nog worden aangebracht voordat de ballast aan de beurt kan komen, en ik kan ook niet veel meer dan een stuk of vijf dingen tegelijk.

Dus jij hebt ook Koemo besteld?

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11097 Gepost op: 30 August 2016, 19:50:29 »
Komt er nog een zichtbaar seinhuis ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11098 Gepost op: 30 August 2016, 19:53:43 »
Oei, daar heb ik nog niet over nagedacht! Of nee, dat heb ik wel! Ja, maar niet zo'n dikke, Lob gaat dat worden: Lümmeln Ost Bahnbetriebswerk.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11099 Gepost op: 30 August 2016, 19:59:49 »
Eerst wat onkruid tussen de rails, dan ballasten, vervolgens de geballaste rails beschermen met plasticfolie (vuilniszak, boterham zakjes oid) wat je links en rechts met schilderstape vastzet op het ballastbed. Moet lukken zonder veel schade aan het ballast bed met onkruid ;) kan je daarna grassen en kleien wat je wilt, zonder het geballaste te verknoeien.

Walter