Zaterdag was ik op bezoek bij de tramlijn Hoorn Medemblik. Foto gemaakt van de oude ballast die er ligt.Bruin, grijs, roodachtig, blauwachtig, van alles door elkaar dus. Van een afstand gezien denk ik een bruin-grijze waas van kiezels.Op het spoor er naast lag nieuw ballast. Grotere brokken en alles had een grijze kleur.
*[taal]Misschien heb ik het al eens eerder gemeld, maar de nieuwe, of althans, de laatste spellingsvoorschriften betreffende de "n" in woorden als pannekoek, kippenhok en dergelijk vind ik niet logisch. Nu is taal eigenlijk nooit echt logisch, en bovendien in de loop der tijd aan veranderingen onderhevig, maar goed, dat terzijde. Als men dan voorschrijft dat "hondehok" dwz een hok waar normaal gesproken slechts één hond verblijft, en niet een heel roedel, voortaan als "hondenhok" geschreven dient te worden, als zou daar een complete meute in vertoeven, omdat "kippenhok" nu eenmaal ook zo geschreven wordt, hetgeen logisch is omdat zo'n hok normaal gesproken voor meerdere van die nuttige dieren is bedoeld, dan zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat daar een zekere consequentheid in gehanteerd wordt. Zoals we ook zien bij de pannekoek: een koek, gemaakt van een beslag uit eier, meel en melk, die je toch niet in meerdere pannen tegelijk kunt bakken, dient aangeduid te worden als "pannenkoek".Maar goed, de nieuwe regel is: alles met een tussen-n, behalve koninginnedag en zonnebank, heb ik begrepen. Terecht, want aan één zondag in de week hebben we wel genoeg. Terecht dus, maar waarom geeft de spellingscontrole hondehok en pannekoek als fout aan en wordt er bij hondenhoek en pannenkoek geen alarm geslagen, terwijl dit bij gedachtewisseling en gedachtenwisseling niet het geval is?[/taal]