Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642159 keer)

tuurtje

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9960 Gepost op: 27 April 2016, 23:39:34 »
Hi Jan,

Inductieve overdracht, doen we op mijn werk al jaren.  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #9961 Gepost op: 28 April 2016, 07:26:46 »
Mooie vorderingen. Nog een laatste kunstgreepje en je kunt rondrijden. :P

Groet,
Bas

g-j

• Offline Offline
« Reactie #9962 Gepost op: 28 April 2016, 08:42:54 »
Vandaag het gouden spijker moment?

Groet, Gert-Jan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9963 Gepost op: 28 April 2016, 17:31:34 »
Gouden spijker ?
Denk dat Jan dat veuls te ouwerwets vind voor zn hightech baan  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9964 Gepost op: 28 April 2016, 17:37:58 »
@Arthur: och ja, dat is tenslotte al een oud kunstje. Ik hoef alleen m'n zes elektrische tandenborstels nog maar om te bouwen.
@Bas: nou ja, kunstgreepje... beetje sloopwerk, da's alles.
@Gert-Jan: nee, vandaag werken, morgen ook, en daarna... tja, eerst nog wat sloopwerk, zoals ik al zei.
Soms moet je een stapje terug doen om een eind vooruit te kunnen springen.
@Floris: nou, voor sommige dingen is het wel nuttig om goud te gebruiken.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9965 Gepost op: 28 April 2016, 19:30:01 »
Ja, zo'n schaduwstation heeft heel wat voeten in de aarde. En als het dan af is, maar hopen dat niet een of ander beroerd wagonnetje in die krochten onverwachts gaat ontsporen, of een decoder het daaronder begeeft, want dan heb je de poppen aan het dansen...

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9966 Gepost op: 28 April 2016, 21:08:52 »
Tja, dat is volgens mij inherent aan schaduwstations, of eigenlijk aan alle situaties waar het spoor "ondergronds" gaat. En volgens de wet van Murphy ontkom je er ook niet aan.
Wat ik wel geleerd heb is dat de oorzaak van de veelgehoorde klacht "het ontspoort altijd daar waar je er niet bij kunt" juist gelegen is in het stukje "waar je er niet bij kunt". Tien tegen één dat je er ook al niet (goed) bij kon toen je de boel daar aanlegde, en dus ligt het daar minder zuiver, en dus ontspoort het juist daar en niet op de plekken waar je er wel bij kon toen je de sporen legde.
Welnu, ik heb even geprobeerd om in de bestaande situatie een verbinding te maken, en ik moet zeggen, dat is wel gelukt, maar ik kan niet op zicht controleren of het goed ligt of niet. Dat kan alleen op de tast of door middel van testritten. En dat is voor mij niet voldoende garantie dat het goed ligt. Dus moet de boel open om er goed bij te kunnen, en dat kost nu eenmaal tijd. 't Is niet anders.

Met behulp van een fototoestel kan ik wel iets zien, trouwens. Zo is het (voor mij) fysiek onmogelijk om onderstaand beeld daadwerkelijk met eigen ogen te aanschouwen, via het fototoestel is het toch te doen:

Elk voordeel hep se nadeel, placht JC te zeggen, en zodoende zie ik nu ook dat ik de "punaises" waarmee ik ooit het wissellantaarnmechaniek 'voorlopig' heb vastgezet nooit door fatsoenlijke schroeven heb vervangen. Dat zal dus ook eens tijd worden.  ;D
En ik weet nu eindelijk ook waar het Spörle-malletje dat ik al heel lang niet tegengekomen ben gebleven is.

Tenslotte nog een foto, niet zomaar eentje, maar speciaal voor Joke:

« Laatst bewerkt op: 28 April 2016, 21:10:52 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9967 Gepost op: 28 April 2016, 21:26:11 »
Oja, je had het ook nog over defecte decoders... dat hoeft natuurlijk niet af te hangen van slechtliggende rails of zo. Tot nu toe heb ik nog maar één keer meegemaakt dat een decoder de geest had gegeven (dat was die van mijn V200, die na een tijdje stilstand verdere dienst weigerde). Mocht dat ooit eens gebeuren, en toevallig in het schaduwstation, tja, dan zal er een bergingsoperatie op stapel gezet moeten worden.
Maar laat ik 't zo zeggen: eigenlijk is elke plek op zichzelf wel bereikbaar, zodanig dat je er een defekte lok of ontspoorde wagon weg kunt krijgen, maar dat is iets anders dan even een stukje rails leggen.

V200 met rokende decoder

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9968 Gepost op: 29 April 2016, 21:31:13 »
Ik - vroeger, toen ik nog een schoolgaande 44 was, werd mij eens tijdens een les Nederlands verteld dat je een zin eigenlijk nooit met "ik" moet laten beginnen, maar goed, andere tijden, andere mores - en tenslotte moet je èrgens mee beginnen, en zo geredeneerd bevind ik me in goed gezelschap als ik met "ik" begin, want Descartes zei al: Ik denk, dus ik besta. Op het existentialistische af, bijna.

Maar goed, wat ik wilde zeggen is dit:
Ik mag wel eens rap op zoek gaan naar een geschikte gouden spijker, want het lijkt vlotter te gaan dan gedacht, ik (alweer) zou haast van een anticlimax willen spreken.
Met het idee eens een beetje te gaan verkennen wat er allemaal bij de titanentaak waar ik nu al meerdere keren gewag van heb gemaakt zou komen kijken was het al bijna klaar voor ik het wist. Bijna net als toen die keer dat ik een boekenplank op wilde hangen en met mijn pneumatische boorhamer een gipsmuurtje te lijf ging en ik bijna in de gang aan de andere kant van voornoemd gipsmuurtje belandde.

Nadat de bodem van de te bouwen Dieseltankstelle was verwijderd, was het een verrassende ontdekking om te zien dat ik op die manier al redelijk gemakkelijk bij de zo gevreesde plek kon komen, de plek waar de verbinding tussen Sbf en de oostelijke Bahnhofsausfahrt van Bf Lümmeln moest komen.

Op de gok een paar stukjes rails min of meer op lengte gemaakt (zodat ik niet een complete bijna hele meter flex in het rond zou hoeven zwaaien) en binnen de kortste keren waren die stukjes op de ondergronds liggende wissels aangesloten (met raillassen):

Beide stukjes rails beter op lengte gemaakt, en voorzien van de nodige draden (elk 1 x rood en 1 x blauw) en tussen Lü Sbf en LüO gefriemeld. Een foto, quasi "uit de cabine geschoten", geeft het volgende beeld:

Zoals je ziet, zit er nog een lichte knik in beide sporen, dat wordt veroorzaakt doordat de sporen iets teveel zijn ingekort. Dat moet dus nog veranderd worden:

Dat is een klusje voor morgen, dan hoop ik dar wat tijd voor te hebben.

Om eens te beproeven hoe de zaak er nu rijtechnisch voor staat, heb ik in eerste instantie een drietal goederenwagens "naar beneden" laten rollen. Dat geen van de drie wagens is teruggekomen, laat staan met een olijftak in de koppeling, is een bemoedigende gedachte.
Zo bemoedigend, dat ik in mijn overmoed twee "treinen" van elk vier 303mm lange rijtuigen heb samengesteld en die samen, elk op een spoor, gelijktijdig naar beneden en naar boven en ook in dezelfde beweging maar dan tegengesteld aan elkaar heb bewogen. Ik heb niet kunnen constateren dat het vrije ruimte profiel dusdanig geschonden werd dat een obstakel, van welke aard dan ook - noch de wagens onderling, noch enig deel van de constructie van Bw-onderbouw - werd geraakt.

Kortom, alleen nog even de passtukjes echt goed op lengte maken en opnieuw aanbrengen en het is gepiept.
Dat deze gang van zaken de amusementswaarde van dit draadje niet ten goede komt, kan ik niet helpen.
Maar ìk hoef dan ook geen salaris van € 580.000,= waar te maken.  ;)

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #9969 Gepost op: 29 April 2016, 23:19:33 »
Die opening tussen de raillassen doet mij haast Amerikaans aan...
Moet gelijk aan het filmpje denken waarin getest werd hoe groot
het stuk ontbrekend spoor kan zijn, voor de trein ontspoort....

Maar het is in ieder geval mooi dat deze plek nog enigszins te bereiken was :)

Mvg,

Tis

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #9970 Gepost op: 29 April 2016, 23:20:22 »
Geld verdien je er niet mee, maar wel een bewonderenswaardig aantal pagina's bijna 100.000 1000 (oeps)om het aantal gelezen berichten nog maar te zwijgen.

Petje af voor wat je tot nu toe doet, als er een prijs voor beschikbaar was, kreeg je die van mij.

Aftellen mensen. ;D
« Laatst bewerkt op: 30 April 2016, 23:53:48 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #9971 Gepost op: 29 April 2016, 23:45:32 »
Descartes zei al: Ik denk, dus ik besta. Op het existentialistische af, bijna.

Descartes is een beetje ouderwets geworden, trouwens. Tegenwoordig is het "ik kan gegoogeld worden, dus ik besta". Maar goed, in de door jou uitgebeelde al-dan-niet-goede oude tijd was er nog geen sprake van "google", dus een verwijzing naar Descartes is wel op z'n plek, daar ben ik het mee eens. Sta me toe wat filosofische gedachtes aan het elektronische papier toe te vertrouwen...

Als modelbouwers zijn wij scheppend bezig. We scheppen een klein stukje van de werkelijkheid. Of beter gezegd, we herscheppen een stukje van wat werkelijkheid had kunnen zijn. Scheppen? Nou ja, sommigen scheppen wat rails op een stuk spaanplaat en scheppen er wat kant-en-klare boompjes naast en rollen een grasmatje uit. Dat is niet het soort scheppen waar ik op doel.

Ik doel op het scheppen zoals in het eerste hoofdstuk van het meest bekende boek reeds genoemd wordt. Uit niets iets maken. Een creatie. Danwel uit chaos orde scheppen. Wordt in dat eerste hoofdstuk niet gezegd "het was woest en ledig"? "Woest" is in dit geval een term die niet geheel toepasselijk is. Laat me hem vervangen door "noest". Door noeste arbeid wordt een lege plaat multiplex her-schapen als schaduwstation. Of als Bahnbetriebswerk.

Her-schapen? Waarom niet ge-schapen? Nou, er ligt een diepere werkelijkheid achter het onder jouw dak geschapene, toch? Het echte Lümmeln? De daadwerkelijke plaats met zijn grotendeels verloren gegane spoorweghistorie wordt her-schapen als Lümmeln. Door de band met het verleden en de band met de werkelijkheid wint de geschapen wereld in 1:87 aan zeggingskracht. "Ik denk, dus ik besta", zoals Descartes zei. Maar is het niet krachtiger om te zeggen "ik ben zichtbaar, dus ik besta"? Lümmeln is nu op dit moment zichtbaar, dus bestaat het méér dan dat het historische voorbeeld nu bestaat, toch?

Doch niet slechts materiële zaken worden geschapen. Ook personages zien het licht. Het is misschien niet het licht zoals in Genesis 1 werd bedoeld, maar LED-licht of een kleine gloeilamp, dat is ook niet te versmaden. "En er zij licht" is ook prima via een schakelaar uit te drukken, daarvoor hoeft geen eeuwenoud boek geschreven te worden.

Personages... Zelf geschapen... Maar hebben die personages dan niet last van de glorierijke "ontwerpfout" die volgens Genesis 1 ook in de echte personages (de mensen) zit? Dat ze een vrije wil hebben? Gaan die personages niet af en toe met je verhaallijnen aan de haal? Lastig hoor, die vrije wil...

Vrije wil... Mijn dochter (13...) zit naast mij en zit dit epistel mijnerzijds te lezen. Zij valt mij nu in de rede en begint spontaan iets over de filosoof Spinoza te vertellen... Lang leve het boek "de wereld van Sophie" :) Maar goed.

Volgens dochterlief zegt Spinoza dat er "iets" achter alles zit. God en de natuur. Achter alle materie en achter alle gedachten. En dat "iets" bepaalt alles. Je vrijheid is daardoor per definitie beperkt. Je hebt wèl mogelijkheden. De enige vrijheid die je hebt is om alle mogelijkheden die je in je hebt daadwerkelijk te benutten. Maar volgens Spinoza hangt dat allemaal wel af dus van dat "iets" of die "iemand".

Is die "iemand" niet te vergelijken met de schepper van de modelbaan?

Of hier de (gouden) spijker op z'n kop wordt geslagen laat ik in het midden. Filosofie houdt ook in dat je vooral ook zelf na moet denken en je eigen mening moet vormen (en, volgens dochterlief die om 23:32 nog over m'n schouder meekijkt, "dat je overal aan màg twijfelen").

Of filosofisch de spijker op z'n kop wordt geslagen... Het belangrijkste is nu dat er spijkers met koppen geslagen worden. Het klinkt misschien hetzelfde en heeft misschien meer met elkaar te maken dan op het eerste gezicht lijkt. De handelingen zijn echter verschillend. De juiste spijker en de juiste kop, dat heeft meer met denkwerk te maken. Spijkers met koppen slaan is meer handwerk. En daar is niets mis mee.

Räder müssen rollen, dat is het toch uiteindelijk? Daarvoor is een doorgaande spoorlijn handig. Dus... de Lückenschluß van het Schattenbahnhof richting het zichtbare deel is best belangrijk.

Van het Schattenbahnhof naar het zichtbare Bahnbetriebswerk. Van de schaduwwereld naar de echte wereld. (Volgens dochterlief: van de ideeënwereld (Plato) naar de echte wereld).

Dus... zie de Lückenschluß maar als definitieve werkelijkheids-wording van jouw creatie! Bravo!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 April 2016, 23:50:14 door Reinout van Rees. Reden: tiepfaut gefixt »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9972 Gepost op: 30 April 2016, 17:50:03 »
Pfoeheee... wat 'n losse opmerking niet allemaal... euh, los kan maken!  ::)

Mijn waardering voor je dochter, Reinout. Ten eerste omdat ze zich zo betrokken toont bij de strapatsen (dwz die van jou en die van o.a. mij) die onlosmakelijk met de hobby zijn verbonden, ten tweede vanwege haar belangstelling voor filosofie en aanverwante zaken.  (y)

Dat Descartes enigszins gedateerd is, kan ik in zekere zin wel met je eens zijn. Het zou erg leuk zijn om daar eens een boompje over op te zetten (en dan niet alleen over Descartes, Schelling, Hegel, Kierkegaard of Kant, maar ook Zeno, Seneca, Plato, Aristoteles en nog veel meer, maar gezien het kader van dit forum lijkt het me handiger om dat eens elders plaats te laten vinden. Want, ook al heb ik wel eens het gevoel dat de mods een oogje dichtknijpen als er in dit draadje eens wat al te ver naast het onderwerp gepraat wordt, je moet de dingen nu ook weer niet op de spits drijven. Eén opmerking nog: ik ben het wel met je eens dat een ieder die zich met deze hobby bezighoudt zijn eigen wereld aan het scheppen is. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat het nog nooit iemand is gelukt de vonk van het leven op een Preiserfiguurtje over te brengen.

Ik bedoel, we mogen best trots zijn op wat we voortbrengen, maar dat is nog geen reden om naast de schoenen te gaan lopen.

Tenslotte nog een woord van dank voor het epistel wat je (al dan niet mede namens je dochter) hier hebt geplaatst, ik heb het met genoegen gelezen, en wel meer dan eens!

@Tis: dat is inmiddels verholpen:

Het door jou bedoelde filmpje is me bekend, en de daarin vervatte les heb ik me ter harte genomen, mede de reden waarom ik die "gaten" toch wel ietsje wilde minimaliseren. Overigens heb ik bewust hier en daar wat ruimte gelaten om materiaaluitzettingen ten gevolge van temperatuurwisselingen op te kunnen vangen.

@Flipje: ik ben bang dat je een nul teveel hebt getypt. Nu staat een nul doorgaans voor het begrip geen of niets, maar achter een ander cijfer geplaatst (of voor, dat hangt van de positie af, voor of achter de komma) kan diezelfde nul aan het aldus ontstane getal ineens een heel andere waarde geven. Kortom, het aantal berichten in dit draadje bedraagt nog geen tienduizend, laat staan honderdduizend.  ;)

Citaat
Petje af voor wat je tot nu toe doet

Ach, ik knoei maar wat raak, en ik verbeeld me dat ik dat doe met een vooropgesteld doel. Maar al met al ben ik nog steeds, na zo'n drieëneenhalf jaar aanmodderen, niet in staat om een beetje fatsoenlijke trein te laten rijden.  :(
Maar toch bedankt voor je compliment!   

Mooi, de verbinding Sbf-hoofdbaan is dus een feit, en ondanks de deceptie die de eenvoud van die welhaast onmogelijk geachte klus opleverde, gaan we vrolijk verder met de volgende fase(n).
Natuurlijk moet ook de andere kant nog worden aangesloten, maar omdat ik zo vreselijk nieuwsgierig ben of het allemaal ook werkt zoals bedoeld, ben ik eens begonnen met de nodige schakeltoestanden om de wissels te kunnen bedienen en nu eens een keertje echt werk te gaan maken van de spoorbezetmeldingen. Want dat komt er ook steeds maar niet van, denkelijk omdat ik zo'n "liefhebber" ben van elektronica en zo.

Kortom: het schakelpaneel voor LSbf in de maak:

Trefwoorden: eenvoudig en compact.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2016, 22:15:29 door 44. Reden: Plaatje hersteld »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9973 Gepost op: 30 April 2016, 22:14:04 »
Citaat van: Reinout van Rees
Her-schapen? Waarom niet ge-schapen? Nou, er ligt een diepere werkelijkheid achter het onder jouw dak geschapene, toch? Het echte Lümmeln? De daadwerkelijke plaats met zijn grotendeels verloren gegane spoorweghistorie wordt her-schapen als Lümmeln. Door de band met het verleden en de band met de werkelijkheid wint de geschapen wereld in 1:87 aan zeggingskracht. "Ik denk, dus ik besta", zoals Descartes zei. Maar is het niet krachtiger om te zeggen "ik ben zichtbaar, dus ik besta"? Lümmeln is nu op dit moment zichtbaar, dus bestaat het méér dan dat het historische voorbeeld nu bestaat, toch?

Toch even een klein beetje aandacht voor de ontstaansgeschiedenis van "Lümmeln".
Ooit heb ik een poging ondernomen om het station van het Duitse plaatsje waar ik ooit woonde na te bouwen. Dat is goed halfweg ook wel gelukt, maar door verhuis- en andere perikelen heb ik dat project moeten staken.
Na verloop van tijd weer begonnen met bouwen, maar door plaatsgebrek heb ik me in eerste instantie moeten beperken tot een Bahnbetriebswerk, met summiere mogelijkheden voor treinbewegingen.
Op zoek naar een naam voor het Betriebswerk - omdat ik niet van plan was om naar een bestaand voorbeeld te bouwen moest ik een naam verzinnen - ontstond de naam "Lümmeln", enigszins verbasterd, uit een combinatie van de namen van de twee plaatsen aan begin en eind van het traject waar mijn vroegere woonplaats aan ligt. Hm, klinkt nogal ingewikkeld, is het niet.

Op de één of andere manier ben ik me meer gaan richten op de westelijke plaats dan op de meer oostelijke, misschien omdat dat meer mogelijkheden geeft mbt lokomotieftypes. Geen idee eigenlijk.
Maar zoals ik al zei, er wordt niet naar voorbeeld gebouwd, hooguit wordt het voorbeeld als richtlijn of als inspiratie gebruikt.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #9974 Gepost op: 30 April 2016, 23:22:55 »
Oef, hogeschoolfilosofie zo laat op de avond.... 8)

Als modelbouwer creër je zeker een eigen werkelijkheid, even bujten de reële
werkelijkheid om, even weg in eigen modelbouwwereld :)

De rails ligt mooi strak (y) daar gaan geen ontsporingen komen...

Mvg,

Tis