Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640963 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9930 Gepost op: 22 April 2016, 11:46:25 »
Testen. Hoe lang maak ik de stopsecties?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9931 Gepost op: 22 April 2016, 21:51:19 »
In een ander draadje liep een discussie over zaagsnedes tbv bezetmelders. Zo'n scheiding kun je natuurlijk maken met een mini-boortolletje en een slijpschijfje, ik gebruik daarvoor een Roco-zaagje. Als je het goed doet heb je daarmee zó een railstaaf doorgezaagd en hou je een keurige, zuivere zaagsnede over, van ongeveer 0,3 mm. Die zaagsnede vul ik dan op met een driedubelgevouwen stukje printerpapier, voeg wat CA toe en als dat droog is werk ik het geheel met een scalpeltje een beetje bij zodat in elk geval de treinenloop er geen hinder van ondervindt en, indien nodig, de boel voor het zicht ook weer een beetje netjes is.

Zo'n zaagsnede pas je toe wanneer een onderbreking van de spanningstoevoer gewenst is. Nu zijn er ook plaatsen waar die spanningstoevoer juist gewaarborgd dient te worden. Raillassen voldoen over het algemeen prima wat dat betreft, maar om er zeker van te zijn dat dat ook zo blijft, overbrug ik deze raillassen nog met een gesolderde draad. Je zou natuurlijk de raillassen zelf ook kunnen solderen, zoals ik dat in het verleden wel gedaan heb, maar dan loop je wel de kans op spoorspatting, zoals ik dat in voornoemd verleden wel ervaren heb. Een draadbrugje solderen geeft voldoende flexibiliteit.

De twee linkse sporen worden aan één kant 'doorgelust', aan de andere kant zit een isolas. Het derde spoor van links moet over de andere raillas nog een (rode) lus krijgen.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2016, 21:53:25 door 44 »

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #9932 Gepost op: 22 April 2016, 21:58:23 »
Hoi Jan,

Goed bezig!  (y)

Wordt een mooi schaduwstation zo, die vloeiende lijnen bevallen me wel. Wel een vraag:

Waarmee zet je je rails vast? Is dat gewoon een grote klodder houtlijm wat ik zie, of één of ander speciaal & geheim plakmiddel?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #9933 Gepost op: 22 April 2016, 22:00:46 »
Wat is CA?  ???
gr. Ed

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9934 Gepost op: 22 April 2016, 22:03:22 »
Dat is een ballastbed zonder ballast en met onverdunde lijm ipv de doorgaans gebruikte 1 : 1 lijm/water verdunning.   :)

CA is cyanoacrylaat, ook bekend onder de naam secondelijm of superlijm.

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #9935 Gepost op: 22 April 2016, 22:16:37 »
Duidelijk Jan. Ik kende dit synoniem voor secondelijm nog niet.
gr. Ed

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9936 Gepost op: 22 April 2016, 22:17:15 »
 :)

Normaal gesproken gebruik ik dat spul maar weinig, ik ben er niet zo'n fan van. Maar voor dit soort klusjes is het ideaal, het trekt mooi in het papier èn het zit goed vast aan alle kanten.
Juist in combinatie met papier (en karton) schijnt het spul nogal eens uitkomst te bieden, omdat het, doordat het in het te lijmen materiaal trekt, meteen ook stevigheid geeft.
Maar daar heb ik nog geen ervaring mee, dat moet ik allemaal nog eens gaan uitproberen.

Je bent nooit te oud om te leren, toch?  :D
« Laatst bewerkt op: 22 April 2016, 22:22:02 door 44 »

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #9937 Gepost op: 22 April 2016, 22:31:59 »
Nee inderdaad, secondelijm met papier of karton. Ik ga eens wat proberen.
gr. Ed

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9938 Gepost op: 23 April 2016, 11:32:15 »
Nog en kleine tip Ed
Als je echt goede super/seconde lijm hebt ,mors niks op je vingers en houd je vinger anders niet op elkaar.
Ik heb hier zelf erg goede seconde/superlijm en als je vingers vast geplakt zitten dan gaat het je heel wat moeite en evt vel kosten om je vingers weer los te krijgen  :-X
Een roco zaagje werkt inderdaad perfect,rustig beginnen tot je een begin hebt gemaakt met het zaagje en binnen de kortste keren heb je een perfecte zaagsnede  (y)
Je dradenspul begint nu op een electronica niveau te komen Jan,wat mij te boven gaat.
Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9939 Gepost op: 23 April 2016, 12:41:32 »
Elektronica-niveau? Dat valt wel wat mee, Floris. Gewoon de raillassen overbruggen met een soldeerdraadje. Voor de zekerheid.
Wel de nodige "voorbereidingen" treffen voor de bezetmelding straks, maar dat is een kwestie van bepaalde stukken isoleren. Ook niet veel moeilijks aan, alleen goed uitkienen hoe lang die stukken moeten zijn. Het is de bedoeling dat ik straks kan zien aan een oplichtende led dat het tijd is de trein stil te zetten, zodanig dat op de naastliggende sporen vrij treinverkeer kan plaatsvinden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9940 Gepost op: 23 April 2016, 21:37:40 »
Pfff... wat een hoop draadjes... op lengte maken, stukje blank maken, vertinnen, gaatje boren, rail vertinnen, draadje solderen, draadje in gaatje, volgende. En dat 26 keer... en dan ben ik nog niet op de helft.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #9941 Gepost op: 23 April 2016, 23:37:11 »
Oef, dat is priegelwerk :P

Succes met solderen :)

Mvg,

Tis

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9942 Gepost op: 24 April 2016, 18:18:41 »
Met die priegeligheid valt het wel wat mee Tis. Het is meer de hoeveelheid werk die die bedrading met zich meebrengt. Deels haal ik dat natuurlijk zelf op m'n hals, door bepaalde zaken liever dubbel te doen dan op een enkele keer te vertrouwen, maar evengoed heb ik het idee dat ik nu al dágen bezig ben met die draadjeboel.

Maar er komt lijn in:

Een heel optimistische gedachte die ik koester is dat ik morgen misschien wel zover ben dat dit gedeelte onder de baan kan worden geschoven, waarna ik meteen kan kijken of die verbinding met de hoofdbaan tot stand gebracht kan gaan worden (in dat moeilijke hoekje waar ik het laatst over had). Ik kan niet ontkennen dat de nodige daaruit voortvloeiende nervositeit zijn invloed wel begint te laten gelden, in ieder geval in één zeer bepaald, niet nader te omschrijven, opzicht.

Enfin.

Omdat ik het bedraden van een modelbaan als een tamelijk eentonige geschiedenis ervaar, hou ik me zo nu en dan graag even bezig met wat andere onderwerpen, waaronder ook spoorgerelateerde.
Zo nam ik kort geleden weer eens het boek "Baureihe 01" van Weisbrod/Petznick (TranspressVerlag) ter hand, en daar viel mij het volgende op:

Onder het kopje "Die Farbgebung" schrijft men het volgende:

Es ist wahrscheinlich heute nicht mehr stichhaltig beweisbar, ob die ersten Einheitslokomotiven bereits den schwarz-roten oder noch den grün-schwarzen Anstrich hatten. .... Ein Henschel-Werkfoto der 02 003 zeigt diese Lokomotive bereits eindeutig in schwarz-roter Ausführung.
(p. 19)

Op dezelfde pagina staat de 01 002 afgebeeld, welke volgens mij (de foto is zw/w) inderdaad zwart-rood is geschilderd.
Op de tegenover liggende pagina echter, staat de in de tekst genoemde 02 003 afgebeeld:

Nu moet ik zeggen, dat ik, hoewel ook deze foto in zw/w is afgedrukt, toch wel een zwaar vermoeden heb dat de lok in de Pruissische kleurstelling is geschilderd, en niet in het Reichsbahn-zwart/rood.
Eventueel zou het noch de zgn "Fotografieranstrich" kunnen zijn, doch dat waag ik ten zeerste te betwijfelen.

Enkele pagina's verderop (p. 36) staat de volgende foto afgedrukt:

Met daarbij de volgende begeleidende tekst:

Die 01 008 unmittelbar vor der Ablieferung an die Reichsbahn bei Borsig in der Werkhalle. Statt des grau-schwarzen Fotografieranstrichs trägt sie jetzt das schwarz-rote Einheitskleid.

Misschien is het op de foto in het boek beter zichtbaar, maar ook op de foto hierboven denk ik toch duidelijk te kunnen zien dat de lok niet in de zwart-rode kleurstelling is geschilderd.

Misschien kun je je voorstellen dat ik wat in de war raakte omdat plaatjes en tekst volgens mij niet met elkaar correspondeerden. Ik denk dan al gauw dat het aan mij ligt. Kijk, dat ik gek ben is me wel bekend en ik kan daar verder niet zo mee zitten, maar nu begin ik er zelf last van te krijgen, en dat is dan weer een stuk minder, vind ik.
Goed, om het eigen geestelijk welbevinden toch enigszins te beschermen èn om duidelijkheid in de kwestie te krijgen, brengen we nog een kanon in stelling: Wolfgang Diener's "Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven, Das Erscheinungsbild deutscher Lokomotiven von 1871 bis heute" waarbij "heute" moet staan voor uiterlijk 1996, het jaar waarin het bij TranspressVerlag is uitgegeven.

Daarin is de volgende foto te vinden (p.146):

Het zou eventueel mogelijkerwijs kunnen dat het hier gaat om de "Henschel-Werkfoto der 02 003" waar Weisbrod/Petznick het over heeft.
Echter, Diener stelt in het bijschrift:

Deutsche Reichsbahn 1925: 02 003
Grün ist der Anstrich von Kessel, Zylinderverkleidung, Führerhaus und Tenderaufbau der 1925 von Henschel gelieferten 02 003, die Rauchkammer ist schwarz, der Rahmen und die Räder sind rotbraun, die Radreifen sind blank. Die Kesselringe und die Einfassungen an der Zylinderverkleidung, am Führerhaus und am Tenderkasten sind schwarz. In der Mitte der Tenderseitenwand befindet sich ein zusätzlicher, senkrechter schwarzer Streifen zur Auflockerung dieser großen Farbfläche. (....)

Waarna nog een opsomming van bordjes en belettering volgt.

Kortom: twee bronnen, twee meningen, waarbij ik geneigd ben te denken dat de ene bron (Weisbrod/Petznick) abuis is en dat de tweede bron (Diener) wel eens gelijk zou kunnen hebben, waarbij ik dan af ga op wat ik zelf op de foto's (denk te) zie(n).

Zo. Ik ben benieuwd of er hierover nog iets zinnigs bijgedragen wordt.  :D

guest7823

• Gast
« Reactie #9943 Gepost op: 24 April 2016, 18:33:53 »
Oja, zou ik bijna vergeten, de 41 351. Stukje bij beetje wordt de ketel opgetuigd:

......

Treklijnen naar de veiligheden

......

Ik weet niet exact hoe e.a. in Duitsland zat, maar in Nederland is op enig moment de verplichting vervallen om de veiligheidskleppen in het huis / extern te kunnen bedienen. Dit is bij Nederlandse stoomloc's het beste te zien op loc's met Ramsbottom veiligheden. Hierbij liep "vroeger" de balansarm (meestal met een mooie S boog) door naar het machinistenhuis, terwijl later de balansarm dusdanig ingekort was dat enkel de verbinding tussen de beide kleppen in tact bleef

Alle afbeeldingen uit NS 6500/8100 boek!

Fabrieksfoto SS 668 CWp Zwolle 1903

Hier zie je dus net rechts op de foto de balansarm tussen de veiligheden EN de verlenging van de arm naar het machinistenhuis. Op de NS 7742 bij de SHM zit een vergelijkbare veiligheid, echter met de verlening inmiddels verwijderd.

Kortom ....... hoe zat het in Duitsland en  of / wanneer is die eis daar vervallen ??

Oh ja en ..... voor welk tijdperk wil jij de loc hebben ....

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9944 Gepost op: 24 April 2016, 19:04:38 »
Oja, de 41er...  :D

Een jaartal zou ik niet kunnen noemen, even gauw nagekeken hoe dat bij de DB zat:

In het eerste deel van EJ's Die Dampflokomotive - Technik und Funktion is het volgende te lezen:

Mit einer Rütteleinrichtung kann vom Führerhaus aus die Leichtgängigkeit der Ventile überprüft werden. Bei Lokomotiven der Kriegsausführung entfiel die Feineinstellung, und die Rüttelvorrichtung wurde über einen Drahtzug betätigt.

en:

Bei Lokomotiven der Kriegsausführung und später bei allen Lokomotiven der DR und DB entfiel zunächst die Regeleinrichtung der Feineinstellung sowie später die Feineinstellung selbst, die dann im Rahmen einer etwas geänderten Ackermannventilbauart (mit drei seitlichen Ausströmtaschen anstelle der Abblasbohrungen) durch eine Regelschraube auf dem Gehäuseoberteil ersetzt wurde.

Citaat
voor welk tijdperk wil jij de loc hebben

Ep.IIIb.  :D