Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640206 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9450 Gepost op: 31 January 2016, 21:39:54 »
kwam klikkend nog op DSO terecht met een zelfde soort discussie, 1968 is toch een kanteljaar wat betreft
de inzetbaarheid van de oudere zelfslossers:

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,6110553,6110630#msg-6110630

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9451 Gepost op: 31 January 2016, 21:45:23 »
Interessante link, Fred! Dank!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9452 Gepost op: 01 February 2016, 11:57:51 »
Dat die beige/blauwe V 90 - uiteraard omgenummerd naar BR 290 - buiten die grenzen valt mag wellicht als vanzelfsprekend worden gezien.
Deze Baureihe werd vanaf 1964 gebouwd. De serie ontstond, omdat de oorspronkelijke opzet, een variant van de V 100 te ontwerpen voor het zwaardere rangeerwerk, niet te realiseren was.
De V 90 werd dan ook voornamelijk voor dat rangeerwerk ingezet, wat niet wegneemt dat de lok ook op de vrije baan wel te vinden was, maar dan vooral in het bereik ĂœbergabezĂ¼ge en NahgĂ¼terzĂ¼ge, zeg maar het zogenaamde buurtgoederenverkeer.
Hoewel deze lok in LĂ¼mmeln ook te vinden was, valt die aanwezigheid ruim buiten mijn tijdvenster.
In de zestiger jaren werd in LĂ¼mmeln het rangeerwerk met name door stoomloks geregeld, waarbij je dan moet denken aan loks van de Baureihen 55 en 94. Ook de BR 86 is een blauwe maandag in LĂ¼mmeln gestationeerd geweest en werd daar vooral ook als rangeerlok ingezet.
Nadat al veel eerder Kleinloks van de Leistungsgruppen II en III hun intrede hadden gedaan, kwam ook de V60 (tweede helft 60er jaren) om de hoek kijken, begin zeventiger jaren gevolgd door de V 90.
In tegenstelling tot de stoomloks hebben die diesels echter nooit LĂ¼mmeln als thuishaven gehad, Heimat-Bw's voor die loks waren bijvoorbeeld Bielefeld of MĂ¼nster.

Zoals gezegd, behalve als rangeerlok werden de loks V 90 ook ingezet in het buurtgoederenverkeer, zo ook de V 90's die in LĂ¼mmeln actief waren. EĂ©n van die diensten werd gevormd door de kolentrein (2000 t) die op gezette tijden naar een kolencentrale in de buurt moest worden gebracht. In een boek van Wolfgang Klee (Eisenbahn-Landschaft Westfalen-Lippe) vond ik een foto van die kolentrein:



Omdat ik niet de beschikking heb over de modernere variant van die 4-assige zelflossers en het moet doen met de OOt 42 die al lang een breed afgevoerd was toen de O/B-huisstijl zijn intrede deed, mag je de omzetting in model gerust als een anachronisme beschouwen:

« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 12:48:07 door 44. Reden: kleurtje toegevoegd »

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9453 Gepost op: 01 February 2016, 15:52:35 »
Gewoon wheateren. Zie je d'r niks van. Zeker niet op 1 meter. :-X ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9454 Gepost op: 01 February 2016, 16:42:39 »
Zou je denken, MichaĂ«l?  ::)
Iemand die een béétje thuis is in de materie ziet direct het verschil tussen een OOt 42 en, pakweg, een OOt 50, geweatherd of niet.
Van meters afstand.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 17:08:45 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9455 Gepost op: 01 February 2016, 20:58:11 »
Gelukkig zijn we hier van elke kennis over details aangaande dat soort zaken blijven steken in de middeleeuwen,dus alles kan  ;)
Als je maar wil  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9456 Gepost op: 01 February 2016, 21:47:34 »
Pardon? Ik neem aan dat je nu alleen even voor jezelf spreekt?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9457 Gepost op: 01 February 2016, 22:09:41 »
Sommigen misschien wel Floris, maar het verschil tussen een rode en een beige-blauwe V90, ook al is de laatste geweatherd, had zelfs Carolus Magnus nog wel kunnen zien.
MichaĂ«l doelde op de V 90, die is ook niet geweatherd.  ;)

Zo zoetjesaan begin ik er over te denken het hoofdstuk OOt 42 voorlopig weer te sluiten. Alle wagons zijn voorzien van de bijgesloten toebehoren zoals trapjes, handgreepjes en sluitseinhouders en, voor zover van toepassing, er is her en der een lik RAL 8012 uitgedeeld.
Misschien dat twee of drie stuks nog wat gebruikssporen kunnen hebben, maar je moet ook wat overhouden voor later.
Ook de goederenwagens die ik iets eerder al onderhanden had gehad, zijn weer in de bijbehorende doosjes gepakt.

Tijd dus om eens te kijken wat we nu eens zullen gaan doen. Aangezien het project in wording nog in de sudderfase zit en daarover nog steeds niks tastbaars te vinden is, is er nog gelegenheid iets anders te verzinnen. Om wat inspiratie op de doen heb ik de complete serie "GĂ¼terwagen" van de plank gehaald, altijd goed voor leuke ideeĂ«n.

Bladerend door het eerste deel, "Gedeckte Wagen", realiseerde ik me dat dat intussen ook al bijna in het antiquariaat thuishoort: het jaar van uitgifte is 1989, nog onder auspiciën van het tijdschrift Bahn & Modell.
Bijna dertig jaar oud dus, en eigenlijk is dat ook wel te merken. Vergeleken met de later verschenen delen is de informatie over het grote voorbeeld wat beknopter, maar ondanks dat toch redelijk compleet (denk ik). Anders gesteld is het met de info over de model-equivalenten, daar is duidelijk te zien wat er in die (bijna) dertig jaar is veranderd. Een goede zaak dus, dat MIBA bezig is met een heruitgave van dit eerste deel van deze serie. Ik hoop, en verwacht dat eigenlijk ook wel zo'n beetje, dat vooral de gedeelten die betrekking hebben over de respectievelijke modellen herschreven gaan worden.

Over de G10, een in zeer grote aantallen gebouwde gesloten wagen, is Carstens over de (destijds) verkrijgbare modellen kort: waar het model van Fleischmann "recht gut ausgefallen" is, behoeft de G10 van Roco "etliche Änderungen".
Maar dat was in 1989, voordat het huidige Roco-model uitkwam.
Daarover zal in de MIBA, in de tijd dat het wagentje in de handel kwam, wel een uitgebreid bericht aan gewijd zijn. Dat moest ik dan maar eens gaan opzoeken, want:

Erscheinungstermin: Erweiterte Neuauflage in Vorbereitung, erscheint 2016

Ik heb gehoord dat 2016 dit jaar tot en met 31 december duurt. Die uitgave kan dus nog even op zich laten wachten, terwijl deze al klaar staat:



Maar misschien is er ondertussen nog wel iets anders te doen, de Gms 54 bijvoorbeeld:



Volgens mij mist hier aan weerskanten de treeplank onder de deur. Werk aan de winkel dus.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9458 Gepost op: 01 February 2016, 22:23:14 »
Die heruitgave is wel interessant, maar het is ook even oppassen geblazen. Ik heb een heruitgave uit 2000 en ik krijg de indruk dat men die ongewijzigd gaat herdrukken - wel wat vreemd na 16 jaar. Het aantal bladzijden van mijn boek klopt bijvoorbeeld exact met het genoemde aantal van de aangekondigde herdruk. Ik zal eerst eens goed kijken hoe het zit, voordat ik deze heruitgave aanschaf. Over de kwaliteit van deze serie kan overigens nauwelijks twijfel bestaan. Voor DB-rijders onontbeerlijk.

Groet,
Ruud 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9459 Gepost op: 01 February 2016, 22:26:39 »
... Carolus Magnus...
MichaĂ«l doelde op de V 90, die is ook niet geweatherd.  ;)

Nou dĂ¡t is pas ver buiten je tp. :-*

En uiteraard bedoelde ik het ironisch naar aanleiding van al het voorgaande dat geschreven was.

Gistereren nog in een momentje van niets te doen te hebben gekeken of ik iets kon vinden over de Ausmusterung van de OOt 42. Helaas voor jou, niets gevonden. Maar je zet hem toch even aan de kant. Voor mij dan wel weer iets gevonden; niet leuk bedoeld, toch mooi meegenomen.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9460 Gepost op: 01 February 2016, 22:33:03 »
Citaat van: MAGG
Nou dĂ¡t is pas ver buiten je tp.

 ;D

Citaat van: Michaël
...bedoelde ik het ironisch...

Dat was me wel duidelijk.  ;D
Mijn "verkeerd begrijpen" was ook ironisch bedoeld.  ;)

Citaat van: Ruud
Ik heb een heruitgave uit 2000 en ik krijg de indruk dat men die ongewijzigd gaat herdrukken

Aha! Mijn exemplaar is dus van 1989, mijn vraag is dan: in hoeverre verschilt die van 2000 daarmee?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9461 Gepost op: 01 February 2016, 22:36:31 »
;D

 
Aha! Mijn exemplaar is dus van 1989, mijn vraag is dan: in hoeverre verschilt die van 2000 daarmee?
Hij is nieuwer
schoner
geen ezels oortjes
en zo te lezen gelijk aan de (j)ou(d)we

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9462 Gepost op: 02 February 2016, 10:06:15 »
Nou, ik ben meestal erg zuinig op mijn boeken, Jerry. Misschien is de omslag wat verkleurd door de jaren heen, maar vuil zit er niet aan.
Ezelsoren doe ik niet aan, wel steken er aan alle kanten allerlei memobriefjes in de gekste (neon)kleuren in.
Ik ben benieuwd in hoeverre die eerste uitgave, zoals ik die heb, van de uitgave van Ruud (uitgegeven 2000) inhoudelijk verschilt.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9463 Gepost op: 02 February 2016, 10:21:37 »
In de versie van 2000 zit aan het einde (vandaar de niet-gewijzigde paginanummering) een addendum van 18 pagina's die een aantal ontwikkelingen in het modelbestand meenemen. Zo zijn de nieuwe G10 van Roco (toen, Brawa was er nog niet), de Gmhs 50 van Klein, de Gbmhs 51 van liliput, de Gl11 van Fleischmann etc daarin behandeld, deels met verfijningsvoorstellen. Maar een nieuwe versie van Band 1 mag er van mij wel komen.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9464 Gepost op: 02 February 2016, 10:55:09 »
Hmja, dat is in elk geval wat. Maar je loopt wat dat betreft natuurlijk hoe dan ook al achter op het moment dat zo'n boek in de handel komt. De Glmhs 50 is er intussen ook van Roco (denkelijk op basis van de mallen van Klein). Ik heb 'm overigens ook van Trix, maar dat terzijde.
Maar eens kijken, als de nieuwe GW1 in de handel komt.

Roco, Roco, Klein Modellbahn