Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:12:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:59:22
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618456 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9450 Gepost op: 31 January 2016, 21:39:54 »
kwam klikkend nog op DSO terecht met een zelfde soort discussie, 1968 is toch een kanteljaar wat betreft
de inzetbaarheid van de oudere zelfslossers:

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,6110553,6110630#msg-6110630

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9451 Gepost op: 31 January 2016, 21:45:23 »
Interessante link, Fred! Dank!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9452 Gepost op: 01 February 2016, 11:57:51 »
Dat die beige/blauwe V 90 - uiteraard omgenummerd naar BR 290 - buiten die grenzen valt mag wellicht als vanzelfsprekend worden gezien.
Deze Baureihe werd vanaf 1964 gebouwd. De serie ontstond, omdat de oorspronkelijke opzet, een variant van de V 100 te ontwerpen voor het zwaardere rangeerwerk, niet te realiseren was.
De V 90 werd dan ook voornamelijk voor dat rangeerwerk ingezet, wat niet wegneemt dat de lok ook op de vrije baan wel te vinden was, maar dan vooral in het bereik ĂśbergabezĂĽge en NahgĂĽterzĂĽge, zeg maar het zogenaamde buurtgoederenverkeer.
Hoewel deze lok in LĂĽmmeln ook te vinden was, valt die aanwezigheid ruim buiten mijn tijdvenster.
In de zestiger jaren werd in LĂĽmmeln het rangeerwerk met name door stoomloks geregeld, waarbij je dan moet denken aan loks van de Baureihen 55 en 94. Ook de BR 86 is een blauwe maandag in LĂĽmmeln gestationeerd geweest en werd daar vooral ook als rangeerlok ingezet.
Nadat al veel eerder Kleinloks van de Leistungsgruppen II en III hun intrede hadden gedaan, kwam ook de V60 (tweede helft 60er jaren) om de hoek kijken, begin zeventiger jaren gevolgd door de V 90.
In tegenstelling tot de stoomloks hebben die diesels echter nooit LĂĽmmeln als thuishaven gehad, Heimat-Bw's voor die loks waren bijvoorbeeld Bielefeld of MĂĽnster.

Zoals gezegd, behalve als rangeerlok werden de loks V 90 ook ingezet in het buurtgoederenverkeer, zo ook de V 90's die in Lümmeln actief waren. Eén van die diensten werd gevormd door de kolentrein (2000 t) die op gezette tijden naar een kolencentrale in de buurt moest worden gebracht. In een boek van Wolfgang Klee (Eisenbahn-Landschaft Westfalen-Lippe) vond ik een foto van die kolentrein:



Omdat ik niet de beschikking heb over de modernere variant van die 4-assige zelflossers en het moet doen met de OOt 42 die al lang een breed afgevoerd was toen de O/B-huisstijl zijn intrede deed, mag je de omzetting in model gerust als een anachronisme beschouwen:

« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 12:48:07 door 44. Reden: kleurtje toegevoegd »

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9453 Gepost op: 01 February 2016, 15:52:35 »
Gewoon wheateren. Zie je d'r niks van. Zeker niet op 1 meter. :-X ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9454 Gepost op: 01 February 2016, 16:42:39 »
Zou je denken, MichaĂ«l?  ::)
Iemand die een béétje thuis is in de materie ziet direct het verschil tussen een OOt 42 en, pakweg, een OOt 50, geweatherd of niet.
Van meters afstand.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 17:08:45 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9455 Gepost op: 01 February 2016, 20:58:11 »
Gelukkig zijn we hier van elke kennis over details aangaande dat soort zaken blijven steken in de middeleeuwen,dus alles kan  ;)
Als je maar wil  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9456 Gepost op: 01 February 2016, 21:47:34 »
Pardon? Ik neem aan dat je nu alleen even voor jezelf spreekt?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9457 Gepost op: 01 February 2016, 22:09:41 »
Sommigen misschien wel Floris, maar het verschil tussen een rode en een beige-blauwe V90, ook al is de laatste geweatherd, had zelfs Carolus Magnus nog wel kunnen zien.
MichaĂ«l doelde op de V 90, die is ook niet geweatherd.  ;)

Zo zoetjesaan begin ik er over te denken het hoofdstuk OOt 42 voorlopig weer te sluiten. Alle wagons zijn voorzien van de bijgesloten toebehoren zoals trapjes, handgreepjes en sluitseinhouders en, voor zover van toepassing, er is her en der een lik RAL 8012 uitgedeeld.
Misschien dat twee of drie stuks nog wat gebruikssporen kunnen hebben, maar je moet ook wat overhouden voor later.
Ook de goederenwagens die ik iets eerder al onderhanden had gehad, zijn weer in de bijbehorende doosjes gepakt.

Tijd dus om eens te kijken wat we nu eens zullen gaan doen. Aangezien het project in wording nog in de sudderfase zit en daarover nog steeds niks tastbaars te vinden is, is er nog gelegenheid iets anders te verzinnen. Om wat inspiratie op de doen heb ik de complete serie "Güterwagen" van de plank gehaald, altijd goed voor leuke ideeën.

Bladerend door het eerste deel, "Gedeckte Wagen", realiseerde ik me dat dat intussen ook al bijna in het antiquariaat thuishoort: het jaar van uitgifte is 1989, nog onder auspiciën van het tijdschrift Bahn & Modell.
Bijna dertig jaar oud dus, en eigenlijk is dat ook wel te merken. Vergeleken met de later verschenen delen is de informatie over het grote voorbeeld wat beknopter, maar ondanks dat toch redelijk compleet (denk ik). Anders gesteld is het met de info over de model-equivalenten, daar is duidelijk te zien wat er in die (bijna) dertig jaar is veranderd. Een goede zaak dus, dat MIBA bezig is met een heruitgave van dit eerste deel van deze serie. Ik hoop, en verwacht dat eigenlijk ook wel zo'n beetje, dat vooral de gedeelten die betrekking hebben over de respectievelijke modellen herschreven gaan worden.

Over de G10, een in zeer grote aantallen gebouwde gesloten wagen, is Carstens over de (destijds) verkrijgbare modellen kort: waar het model van Fleischmann "recht gut ausgefallen" is, behoeft de G10 van Roco "etliche Änderungen".
Maar dat was in 1989, voordat het huidige Roco-model uitkwam.
Daarover zal in de MIBA, in de tijd dat het wagentje in de handel kwam, wel een uitgebreid bericht aan gewijd zijn. Dat moest ik dan maar eens gaan opzoeken, want:

Erscheinungstermin: Erweiterte Neuauflage in Vorbereitung, erscheint 2016

Ik heb gehoord dat 2016 dit jaar tot en met 31 december duurt. Die uitgave kan dus nog even op zich laten wachten, terwijl deze al klaar staat:



Maar misschien is er ondertussen nog wel iets anders te doen, de Gms 54 bijvoorbeeld:



Volgens mij mist hier aan weerskanten de treeplank onder de deur. Werk aan de winkel dus.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9458 Gepost op: 01 February 2016, 22:23:14 »
Die heruitgave is wel interessant, maar het is ook even oppassen geblazen. Ik heb een heruitgave uit 2000 en ik krijg de indruk dat men die ongewijzigd gaat herdrukken - wel wat vreemd na 16 jaar. Het aantal bladzijden van mijn boek klopt bijvoorbeeld exact met het genoemde aantal van de aangekondigde herdruk. Ik zal eerst eens goed kijken hoe het zit, voordat ik deze heruitgave aanschaf. Over de kwaliteit van deze serie kan overigens nauwelijks twijfel bestaan. Voor DB-rijders onontbeerlijk.

Groet,
Ruud 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9459 Gepost op: 01 February 2016, 22:26:39 »
... Carolus Magnus...
MichaĂ«l doelde op de V 90, die is ook niet geweatherd.  ;)

Nou dát is pas ver buiten je tp. :-*

En uiteraard bedoelde ik het ironisch naar aanleiding van al het voorgaande dat geschreven was.

Gistereren nog in een momentje van niets te doen te hebben gekeken of ik iets kon vinden over de Ausmusterung van de OOt 42. Helaas voor jou, niets gevonden. Maar je zet hem toch even aan de kant. Voor mij dan wel weer iets gevonden; niet leuk bedoeld, toch mooi meegenomen.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9460 Gepost op: 01 February 2016, 22:33:03 »
Citaat van: MAGG
Nou dát is pas ver buiten je tp.

 ;D

Citaat van: Michaël
...bedoelde ik het ironisch...

Dat was me wel duidelijk.  ;D
Mijn "verkeerd begrijpen" was ook ironisch bedoeld.  ;)

Citaat van: Ruud
Ik heb een heruitgave uit 2000 en ik krijg de indruk dat men die ongewijzigd gaat herdrukken

Aha! Mijn exemplaar is dus van 1989, mijn vraag is dan: in hoeverre verschilt die van 2000 daarmee?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9461 Gepost op: 01 February 2016, 22:36:31 »
;D

 
Aha! Mijn exemplaar is dus van 1989, mijn vraag is dan: in hoeverre verschilt die van 2000 daarmee?
Hij is nieuwer
schoner
geen ezels oortjes
en zo te lezen gelijk aan de (j)ou(d)we

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9462 Gepost op: 02 February 2016, 10:06:15 »
Nou, ik ben meestal erg zuinig op mijn boeken, Jerry. Misschien is de omslag wat verkleurd door de jaren heen, maar vuil zit er niet aan.
Ezelsoren doe ik niet aan, wel steken er aan alle kanten allerlei memobriefjes in de gekste (neon)kleuren in.
Ik ben benieuwd in hoeverre die eerste uitgave, zoals ik die heb, van de uitgave van Ruud (uitgegeven 2000) inhoudelijk verschilt.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9463 Gepost op: 02 February 2016, 10:21:37 »
In de versie van 2000 zit aan het einde (vandaar de niet-gewijzigde paginanummering) een addendum van 18 pagina's die een aantal ontwikkelingen in het modelbestand meenemen. Zo zijn de nieuwe G10 van Roco (toen, Brawa was er nog niet), de Gmhs 50 van Klein, de Gbmhs 51 van liliput, de Gl11 van Fleischmann etc daarin behandeld, deels met verfijningsvoorstellen. Maar een nieuwe versie van Band 1 mag er van mij wel komen.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9464 Gepost op: 02 February 2016, 10:55:09 »
Hmja, dat is in elk geval wat. Maar je loopt wat dat betreft natuurlijk hoe dan ook al achter op het moment dat zo'n boek in de handel komt. De Glmhs 50 is er intussen ook van Roco (denkelijk op basis van de mallen van Klein). Ik heb 'm overigens ook van Trix, maar dat terzijde.
Maar eens kijken, als de nieuwe GW1 in de handel komt.

Roco, Roco, Klein Modellbahn