Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618259 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9465 Gepost op: 02 February 2016, 11:27:03 »
In de versie van 2000 zit aan het einde (vandaar de niet-gewijzigde paginanummering) een addendum van 18 pagina's die een aantal ontwikkelingen in het modelbestand meenemen.
dirkjan

Helemaal correct. De vraag is nu: wat doet men bij de editie 2016, die evenveel bladzijden gaat tellen als de editie 2000. Gewoon herdrukken met het addendum of de wagens uit het addendum opnemen in de lopende tekst en eventueel nog andere die sinds 2000 zijn verschenen? Daar ben ik dus benieuwd naar. Als ik naar de inhoudsopgave van editie 2016 kijk, die op de site van de uitgever staat, vrees ik dat ze de weg van de minste weerstand hebben gekozen en gewoon de editie 2000 gaan herdrukken. In die inhoudsopgave staat namelijk aan het eind weer 'Nachträge und Ergänzungen der Nachauflage.', net als bij de 2000-editie. Maar misschien zijn het andere of meer toevoegingen. We zullen het zien.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 11:32:47 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9466 Gepost op: 02 February 2016, 13:53:31 »
Het is denk ik wel zo, dat het schrijven van en dergelijk boek de nodige tijd kost, niet alleen het schrijven zelf, maar ook het vergaren en selecteren van informatie en het vervaardigen van de tekeningen.
Ik kan me er ergens wel iets bij voorstellen, dat men de voorkeur geeft aandacht te schenken aan een lopend project dan aan het 'herschrijven' van een reeds bestaand deel.
Aan de andere kant, wetende dat Carstens het sowieso al niet in z'n eentje doet (zijn co-auteurs wordt wel eens schromelijk tekort gedaan), zou het opnemen van nieuw verschenen wagons + bespreking + verbetertips (in een addendum) ook uitbesteed kunnen worden, zoals met name in de laatste delen ook te observeren is.

PS de beste stuurlui staan, zoals gewoonlijk, aan de wal.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 13:57:42 door 44 »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9467 Gepost op: 02 February 2016, 14:36:00 »
Volgens mij zitten die stuurlui allemaal op het beneluxspoorforum :)
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9468 Gepost op: 02 February 2016, 14:46:51 »
Ja, en ik heb nog nooit een BeNeLuxspoorforum op zee gezien.  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9469 Gepost op: 02 February 2016, 17:27:27 »
Die Glmhs 50 heeft, of had, Roco ook met remmershuisje. Die remmershuisjes hebben me wel vrij lang beziggehouden. Ik wist natuurlijk wel waarvoor ze dienden, maar ik heb me lang afgevraagd wanneer ze bij de DB uit beeld verdwenen. Vanaf de jaren vijftig (in 1950 werd voor 't laatst zo'n ding op dan wel aan een wagon gebouwd) zullen ze geleidelijk aan verdwenen zijn.
Toen ik deze goederenwagen (met remmershuisje maar ook met computernummer) tegenkwam, heb ik 'm aangeschaft met het idee: ach, dat ding haal ik er wel af.
Toch bleef ik me afvragen waarom Roco zo'n model uit zou brengen als het niet naar het grote voorbeeld zou zijn, dus tot nu toe heb ik 'm laten zitten - dat remmershuisje bedoel ik. En dat blijft ook zo, er zullen er eind jaren zestig nog wel een paar te zien geweest zijn, denk ik.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9470 Gepost op: 02 February 2016, 20:48:08 »
Maar goed, we zaten tegen ontbrekende traptreden aan te kijken.
Nadere bestudering van de foto's in GW1 leert dat de Gms 54 rondreed met brede treden (even simpel gezegd bestaande uit een plank op twee steunen) en met smalle (uit profielstaal gevormd) (zie ook de beide bovenste foto's hier als je je afvraagt wat ik bedoel.
Op de wagon van Roco zat oorspronkelijk de brede versie, dat weet ik omdat er nog een gebroken exemplaar in het doosje bleek te zitten. Ook handig, want daar kan ik mooi de maten van afnemen.

Treeplank in wording:



Meteen ook de remhendels en bijbehorende schildjes een kleurtje gegeven, daar kun je beter bij voordat de treeplankjes gemonteerd worden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9471 Gepost op: 02 February 2016, 21:06:39 »
Ik zie dat jouw Glmhs 50 een tijdperk 4-opdruk heeft. En daar dan een remmershuisje op? Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Beetje lui van Roco. Die hadden/hebben zo'n wagen voor tijdperk 3 (zit in mijn verzameling, art 66840) en daar kan een remmershuisje nog wel, maar in de computernummertijd echt niet meer. Ik betwijfel dus of dit naar het grote voorbeeld is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9472 Gepost op: 02 February 2016, 21:16:34 »
Die UIC-opschriften kwamen er al vanaf midden zestiger jaren, Ruud. Daar kun je het e.e.a. over lezen in GW1 p.109.
En over dat remmershuisje:

Citaat
Toch bleef ik me afvragen waarom Roco zo'n model uit zou brengen als het niet naar het grote voorbeeld zou zijn, dus tot nu toe heb ik 'm laten zitten - dat remmershuisje bedoel ik. En dat blijft ook zo, er zullen er eind jaren zestig nog wel een paar te zien geweest zijn, denk ik.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9473 Gepost op: 03 February 2016, 10:46:38 »
Ik herinner mij treinen met wagens met remmershuisjes. Gezien je vanaf je 4e jaar een bewuste herinnering hebt, en ik rond mijn 6e mijn eerste modeltrein had, mag je aannemen dat in de jaren 1960 - 1970 nog wagens met remmershuisjes rondreden. Ze waren zeldzaam maar reden er zeker. Met name op een rongenwagen vielen ze op.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Wist toen de rol/functie nog niet en verwonderde me daar ook niet over, ze waren toch leeg.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9474 Gepost op: 03 February 2016, 11:16:25 »
Hier idem, maar dit was dus in Nederland. In de jaren 70 stond er heeeeel soms een wagon met remmershuisje bij de losstraat in Marum. Maar dit was wel een unicum, misschien twee of drie keer gebeurd in de jaren 70.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9475 Gepost op: 03 February 2016, 14:14:21 »
Was idd Nederland, maar bij mijn oma in Arnhem. Vol zicht op het opstelterrein (voor de deur). Goederen treinen reden daar volgens mij  gewoon rechtdoor de grens over.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9476 Gepost op: 03 February 2016, 17:26:09 »
Citaat van: Ruud
...zo'n wagen voor tijdperk 3 (zit in mijn verzameling, art 66840) en daar kan een remmershuisje nog wel, maar in de computernummertijd echt niet meer. Ik betwijfel dus of dit naar het grote voorbeeld is.

Bij mij ligt Roco nr. 67856 op de plank, Glmhs 50, opschriften EpIII, zonder remmershuis en ook zonder handrem overigens, dus zonder bordes. 67857 is een identieke wagen, Gbs245, opschriften EpIV dus, met remmershuis. Eigenlijk precies andersom dan je zou verwachten. Dat Roco hier fout zou zitten, is een voor de hand liggende conclusie, maar het zou de eerste keer niet zijn dat Roco "exoten" als voorbeeld neemt, al schieten me nu even geen andere voorbeelden te binnen. Ik ben in ieder geval geneigd ze het voordeel van de twijfel te geven.

@Gerard & Hijlco: hoe graag ik ook zou willen, ik kan me niet herinneren ooit remmershuisjes in werkelijkheid gezien te hebben, noch in Nederland, noch in Duitsland. Toen ik een jaar of 6 was ( een "elektrische trein" had ik al op m'n 5e gekregen) kreeg ik een "zware" wagon van Fleischmann, zo genoemd omdat deze een stuk zwaarder was dan de plastic onderstelletjes met blikopbouw die ik tot dan toe had. Dat was een rongenwagen met remmershuisje en losse rongen. In feite is dat m'n enige jeugdherinnering aan dat verschijnsel.

Even terug nog naar de treeplanken van de Gms 54 (die overigens van een remmersbordes is voorzien). Ze zijn nog wel erg zwart, dat moet nog even worden bijgewerkt.



Het volgende slachtoffer is een Gmhs 53 van Fleischmann. Ook hier blijkt weer dat het boek van Cartens/Ossig (GW1) door de tijd is ingehaald, want over de (destijds) verkrijgbare modellen van dit type wordt geschreven (vrij vertaald): Weliswaar is de Gmhs 53 zowel van Roco als Fleischmann verkrijgbaar, beide modellen voldoen echter niet aan de eisen van de huidige modelspoorder. Het Roco-model is in verkorte vorm weergegeven; het Fleischmann-model in de schaal 1 : 85.

Fleischmann heeft echter sindsdien een volledig nieuw, zeer acceptabel, model uitgebracht, zowel met planken wanden als met plaatwanden. Voor zover ik kan beoordelen aan de hand van de tekeningen van SC in het voornoemde boek is het model exact op schaal.

Van mijn model heeft ooit een handgreepje mijn liefkozende behandelingen niet kunnen doorstaan, dus die moet worden vernieuwd.
Een eerste poging:



Die is nog niet helemaal goed, maar nu weet ik tenminste hoe het wel moet.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9477 Gepost op: 03 February 2016, 20:47:00 »
Pardon? Ik neem aan dat je nu alleen even voor jezelf spreekt?

Bemerk even dit  ;) ,of snap je m nog niet ?
(niet alles is serieus geschreven,laat ik t zo omschrijven)

Sommigen misschien wel Floris, maar het verschil tussen een rode en een beige-blauwe V90, ook al is de laatste geweatherd, had zelfs Carolus Magnus nog wel kunnen zien.
Michaël doelde op de V 90, die is ook niet geweatherd.  ;)
Ik doelde op je verschillen tussen die beide goederen wagons waarover je schreef  :P

Je maakt er weer een hak op de tak verhaal van Jan,zo is het toch op een gegeven moment niet meer te volgen  ;D  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9478 Gepost op: 03 February 2016, 22:28:00 »
Babylonische spraakverwarring, Floris. Je zou haast denken dat 't een complot is.

Van de hak op de tak? Hoezo? Eerst weken aan die fabriek bezig geweest, en sindsdien is er al weer  wagonnetje na wagonnetje de revue gepasseerd.

Hier de beide volgende, twee stuks Gmmhs 56 van Roco. De één heeft aan allebei de kanten de trapjes nog, maar daarvan moeten de remhendels geschilderd worden:



Van de ander zijn die bordjes en hendels wel geschilderd maar mist er aan één kant een trapje:



Da's iets lastiger dan zo'n treeplankje. We gaan eens kijken hoe we dat voor elkaar gaan bakken. Klusje voor AltijdGroen, denk ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9479 Gepost op: 04 February 2016, 22:57:41 »
Trappetje moet nog, wel even de remhendeltjes rood gemaakt:



Wel een beetje in het oog springend. Als de verf goed droog is, wordt dat nog wat afgezwakt met een washje of een veeg pigmenten.