Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3647711 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7365 Gepost op: 10 June 2015, 21:09:16 »
Interessant, maar ik ben niet overtuigd. Met een hele engelsman kun je (tijdelijk) de functies van de sporen X en Y ruilen. In het kader van 'Ge wit oit noit nie'*.

Groet,
Bas

* Je kunt nooit weten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7366 Gepost op: 10 June 2015, 21:55:10 »
Een in zekere zin vergelijkbare situatie was te vinden in een (relatief groot) station in de buurt van Lümmeln:



Omdat verkeer tussen fabriek en Ladestraße niet voorkwam heeft men daar ook een halve engelsman verbouwd. En àls er dan toevallig, per ongeluk of voor mijn part voor de lol, eens een enkele keer een wagon van fabriek naar laadstraat (of andersom) moest, dan kon je dat met een enkele zaagbeweging gauw genoeg voor elkaar krijgen.

Daarnaast is een hele engelsman ook duurder, niet zozeer om te bouwen, maar vooral in onderhoud (2 stel tongen extra), en met het aantal onderdelen neemt ook de storingsgevoeligheid toe.
Vandaar dat ik denk dat men, als het kon, liever een halve dan zo'n hele engelse knul neervleide.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7367 Gepost op: 11 June 2015, 07:54:43 »
Kosten en onderhoud zijn inderdaad hoger bij een hele Brit.
Daar heb je een punt.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7368 Gepost op: 11 June 2015, 08:34:19 »
Is het een optie om aan die Engelsman een stukje gebogen spoor(links wegdraaiend dus) te plakken,zodat je Bww pand schuin komt te staan en je dus meer ruimte krijgt tussen Bww en dat stationsgebouw ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7369 Gepost op: 11 June 2015, 09:18:17 »
Goed, het wordt dus een halve.  8)

En dan wordt het inderdaad krap. Wellicht gecombineerd weg-spoor? Dan is de weg geblokkeerd als er een wagon staat. Maar wat gaan ze afleveren en hoe vaak? En wil je dat de werkers staan te lümmeln of geef je ze een reden om hard door te werken!

Groet, Sicco Jan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7370 Gepost op: 11 June 2015, 14:18:51 »
niet om het één en ander, maar zijn twee wissels niet goedkoper dan 1 (al dan niet) halve engelsman?
Gezien het Bww heb je niet een lang uithaalspoor nodig. Spoor Y heeft dan een lengte nodig dat maximaal naar het Bww kan. Dat geeft je ook ruimte voor een wag achterlangs (of minimaal de suggestie daarvan).


Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7371 Gepost op: 11 June 2015, 17:55:42 »
Citaat van: de jonge Junior
Daar heb je een punt.

Hrmhrm... euh, natuurlijk.  ::) :P ;)

Citaat van: de Notentijger
...zodat je Bww pand schuin komt te staan...

Dat denk ik wel, daar is genoeg ruimte voor. Overigens zal daar industrie komen, die gebouwen die er nu staan zijn voorgangers om het plekje bezet te houden.

Citaat van: Ookeenjan
Goed, het wordt dus een halve.

't Zir er dik in dat dat er aan zit te komen, ja.

Citaat van: Strandfietser
...maar zijn twee wissels niet goedkoper dan 1 (al dan niet) halve engelsman?

Geen idee eigenlijk. Maar twee wissels nemen wel minstens twee keer zoveel ruimte in als een halve engelsman.

En ruimte mankeert het gewoon een beetje aan in Lümmeln. Dat is ook de reden dat ze daar, om dat gebrek te compenseren, zo ruimdenkend zijn.

Wat het gezamenlijk gebruik van spoor X (door BM en Bww) betreft: de NL van X is max 70 cm, en dan heb ik er wel uitgepeurd wat er te halen valt. Als de werktrein van de BM  - dat zijn vier van deze jongens:



- niet ergens bij een karwei staat opgesteld, maar even "thuis" is, dan staat met 4 x 15 cm spoor X wel zo'n beetje vol, en valt er niet veel meer te verhapstukken met wagens van en voor het Bww. Dat gaat voor spoor Y net zo goed op overigens, maar goed, dat is daar dan ook voor bedoeld. Daar kan dan nog net een Schotterwagentje bij.

Maar oké, zoals ik SiccoJan al antwoordde, die halve engelsman gaat er wel komen, ben ik bang, en hoe dat dan met die weg moet en zo, nou ja, geen zorgen voor de dag van morgen. Die dan leeft die dan zorgt. Après moi le déluge.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7372 Gepost op: 11 June 2015, 21:16:14 »
Nog even een plaatje om een indruk te geven:



Voor de Bahnmeisterei zal ook een eigen gebouw komen; hier staat even het Öllager om dingen uit te kunnen kienen. Uiteindelijk zal dat gebouwtje (van de BM dus) wat verder naar achteren worden geschoven, richting de engelsman, zodat er toch nog wat ruimte voor een weg overblijft.

Duidelijk te zien ook dat die vier Umbauers het gehele spoor Y wel zo'n beetje in beslag nemen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7373 Gepost op: 11 June 2015, 23:04:16 »
Duidelijk zo met dat plaatje. Gekke gedachte wellicht, maar als je de functie van spoor X en Y nu eens omdraait? Waar X doodlopend opstelspoor is voor de 4 wagons en je over Y naar de fabriek komt en uithaalspoor hebt. Dan wordt het denk ik wel een hele Engelsman.

Ik zit nog steeds met dat gecombineerde straatspoor in mijn hoofd, dat kan richting een fabriek nog wel prototypisch uitwerken. In elk geval heel typisch.

Groet, Sicco Jan

Ps. Ik had vroeger een ekster gered die in de tuin ging wonen en die noemden we tsiepie tsiepie. Ik moet er opeens aan denken nu ik prototypisch tik... Hahaha wat een flauwekul allemaal. Nou lekker naar bed!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7374 Gepost op: 12 June 2015, 09:20:25 »
Op zich geen gek idee, om de functie van X en Y om te draaien. De BM heeft dan z'n spoor (X) en van en naar het Bww kan vanaf Y gerangeerd worden. Nog een wissel erbij en ook de kunstmest- en de tabaksfabriek kunnen worden verzorgd.
Maar dan wordt het helemaal dringen, ben ik bang.

Bovendien ligt het spoor van de BM dan opgesloten tussen twee sporen (al dan niet bezet met wagons en lokomotieven), en dat is niet makkelijk als er een nieuwe voorraad koffie moet worden uit- of ingeladen, of eventueel andere materialen.

Eksters (Pica pica) zijn leuke en nuttige beesten. Ik moet er nog altijd eentje maken.  :P

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7375 Gepost op: 12 June 2015, 09:51:06 »
gentlemen

mooie plaatjes weer
even tussendoor
jullie hebben het over bww
bij de db = bww betriebs wagen werk
en bw betriebs werk
bw is voor de lokomotieven
en bww is voor de reizigers wagons,opstelsporen voor reservematerieel
neem aan dat voor een bww weinig plek zal zijn en dat je bw bedoelt?
een bww nam al snel een 20 sporen in beslag
de wagons werden hier onderhouden,schoongemaakt en gewassen
op de wagon stond dan bv bww leipzig hbf west
en op de loks stond dan bw leipzig hbf west
dat waren echter 2 verschillende # dienststellen# met ieder eigen personeel

groetjes willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7376 Gepost op: 12 June 2015, 10:32:25 »
Willem dat vroeg ik mij intussen ook af. Maar wat is dan een AW?
Groetjes
Johnny

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7377 Gepost op: 12 June 2015, 13:13:41 »
AW = Ausbesserungswerk

Volgens mij equivalent aan de NS hoofdwerkplaatsen. Het Bahnwerk deed het reguliere dagelijkse/wekelijkse onderhoud, voor de grote reparaties en grote onderhoudsbeurten ging het naar het AW.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7378 Gepost op: 12 June 2015, 13:44:22 »
Ja, precies. Bij grotere schades moet je denken aan bijvoorbeeld scheuren in het frame, of versleten wielbanden, dat soort dingen. Bovendien moest de ketel op gezette tijden niet alleen grondig gereinigd en gerepareerd, maar ook beproefd worden, de zgn Kesselprüfung. En dan de verplichte onderhouds- en keuringsbeurten, te vergelijken met de APK, maar dan ietsje uitgebreider, afhankelijk van de 'klasse'; L0, L1, L2, 3 en vier.

Even terug naar de term Bahnbetriebswagenwerk. Willem heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat dat wat ik van plan ben niet beantwoordt aan het algemene idee wat men heeft bij het begrip Bahnbtriebswagenwerk.
Afgezien daarvan ben ik er niet zeker van of de term Bww alleen voor reizigersmaterieel geldt, dat zou ik moeten opzoeken.
Hoe dan ook, in Lümmeln was er een "Entseuchungsanlage" ingericht voor het reinigen van goederenwagens, compleet met ketelhuis voor de warmwatervoorziening. Verder was er aanwezig een "Güterwagenausbesserung für Schnellreparaturen und Zwischenbremsprüfungen.
Er werden zo'n 20 tot 30 wagons per dag behandeld, en daarnaast was men verantwoordelijk voor het onderhoud van zo'n 300 wagons van het type Kds.



Met betrekking tot het bovenstaand omschreven gebeuren in Lümmeln heb ik de term Bahnbetriebswagenwerk wel eens zien vallen (dwz gelezen) en bovendien, in gesprekken met oud-DBers uit die omgeving, ook gehoord.
"Bww" kort bovendien wel lekker af, maar zo je wilt kan ik ook bijvoorbeeld de term "Wagenwerkstatt" gebruiken. Dan wordt het WW, of WWS.
Dankjewel voor de opmerking, goed om even stil te staan bij de terminologie die gebruikt dan wel misbruikt wordt.  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7379 Gepost op: 12 June 2015, 13:58:03 »
In ieder geval is het een mooie reden om met allerlei goederenmaterieel rond te rijden zonder gelijk een hele stapel loodsen/fabrieken/loswegen en ander goederenvervoerspul uit te grond te moeten stampen. Leuk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)