Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646649 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7380 Gepost op: 12 June 2015, 14:33:07 »
Ja. precies, jij snapt 'm!

Vooral ook omdat mijn 'baan' in wezen alleen bestaat uit een Bw (in aanbouw), weliswaar met daaronder een schaduwstation (in planning) en een metertje zichtbare hoofdbaan (ook in aanbouw), en dat alles op een oppervlakte van 3 x 2 meter, is zo'n Bww, of Wagenwerkstatt (hmm... die term bevalt me steeds beter) een hele mooie reden om met wagons heen en weer te rangeren, waarbij je gewoon alle denkbare types zonder gewetensbezwaren (omdat er geen industrie of zoiets in de buurt is om een bepaalde wagen te rechtvaardigen) in en uit kunt laten rijden.



"Wat doet zo'n wagen met staal... euh, dingen hier nou weer?"
"Tja, d'r rammelt iets aan en de machinist werd er helemaal gek van, dus we zullen er even naar moeten kijken."


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7381 Gepost op: 12 June 2015, 15:14:32 »
Ik ben eerder fan van een volledige Engelsman, zo'n halve is maar half werk zeg maar. Wat betreft extra motortjes heb je wel een punt, maar ja, je moet zien dat je je niet gaat vervelen he! :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7382 Gepost op: 12 June 2015, 15:15:27 »
Bij het zoeken naar BWW's naar aanleiding van BW/BWW Wuppertal Langerfeld en de wagenhal aldaar kwam ik sites tegen waar ze het over een BWW hadden en het (ook) goederenwagens betrof.

Overigens zit ik nog steeds na te denken om zoiets als de wagenhal WT-Langerfeld uit te gaan beelden. Maar het vraagt wel heel veel ruimte.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7383 Gepost op: 12 June 2015, 15:18:51 »
Reinout, bedankt voor de info over AW. (y)
Groetjes
Johnny

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7384 Gepost op: 12 June 2015, 15:24:59 »
Hi Jan,

In de Miba Spezial 32 staan msschien ook nog wel bruikbare ideeen.




Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7385 Gepost op: 12 June 2015, 19:23:20 »
Ja, literatuur is er wel te koop. Maar ergens is er ook een grens, als ik kijk naar wat ik aan info heb over Bw's, dan kom ik op een twee- of drietal boeken, drie brochures EK Spezial (erg leuk, met foto's van diorama's en zo), wat los spul van EJ en dergelijke en diverse artikelen in evenzo diverse tijdschriften. Op een gegeven moment ga je je afvragen of je nou wel zo nodig nòg meer aan moet schaffen. Ik weet 't, 't klinkt nogal blasé, maar de vraag is of een nieuwe aanschaf nog iets toevoegt wat de prijs rechtvaardigt. Maar desondanks zal ik die MIBA-uitgave wel gaan doorbladeren als ik 'm tegenkom, je weet maar nooit (wie zei dat laatst ook alweer? Maar dat is wel de reden waarom mijn bibliotheek nog steeds uitdijt).

Citaat van: MAGG
Maar het vraagt wel heel veel ruimte.

Tja... je zou ook een kleiner voorbeeld kunnen zoeken, of het op een andere manier oplossen. Het echte station van Lümmeln (incl Bw en zo) meet van kop tot staart zo'n vijf kilometer...  ::)

Citaat van: Olivier
Wat betreft extra motortjes...

In het begin was er de twijfel over ofwel een enkele wissel, met als consequentie een gedeeld spoor X (door Bww en BM), ofwel een halve engelsman met twee sporen. Dáár zit het verschil tussen het aantal motoren; een enkel wissel behoeft er maar eentje, een engelsman, of het nu een hele of een halve is, heeft er twee nodig, omdat bij beide de stellen tongen aan twee kanten zitten.



Zou ik kiezen voor een enkele wissel, dan hoef ik geen extra motor te kopen.
Kies ik voor een halve engelsman, dan moet ik een extra motor kopen.
Kies ik voor een hele engelsman, dan moet ik een extra motor kopen. En een hele engelsman.

Fijn weekend allemaal!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7386 Gepost op: 12 June 2015, 21:48:34 »
... je weet maar nooit (wie zei dat laatst ook alweer?)

In het kader van 'Ge wit oit noit nie'.

Als je die halve Brit een beetje op je laat inwerken, kun je tot de ontdekking komen, dat die met een enkele wisselmotor te bedienen is. Of alles recht of alles krom. De vraag is alleen hoe je dat eenvoudig voor elkaar krijgt. ;)

Ook van mijn kant een goed weekend gewenst,
Der Bass

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7387 Gepost op: 12 June 2015, 22:16:13 »
Oja, dat was het. Een oude Dönsdorfer zegswijze.

Dat is me nogal een wiel om uit te vinden, Bas. Twee stel tongen, twee Weinert-overbrengingen met wissellantaarn, en dat met één aandrijving... eerst maar eens kijken wat zo'n aandrijving ook alweer kost. Destijds zaten ze op ergens tussen de vijftien en twintig gulden, geloof ik.
En in het echie ging het ook met twee hendels.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7388 Gepost op: 12 June 2015, 22:57:02 »
Het kan wel. Je bent er creatief genoeg voor. :P
De werkelijke uitdaging zit in de punststukpolarisatie met één wisselmotor.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7389 Gepost op: 12 June 2015, 23:21:32 »
Daar zou je ook wel eens gelijk in kunnen hebben... op zo'n motor zitten twee vrije schakelcontacten die, met het omgaan van de aandrijving, tegelijkertijd geschakeld worden.
In de rechtdoorstand moeten beide puntstukken verschillend van polariteit zijn, in de afbuigende stand moet die polariteit gelijk zijn voor beide puntstukken.

Interessant probleemstellinkje.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7390 Gepost op: 13 June 2015, 10:33:36 »
In de rechtdoorstand moeten beide puntstukken verschillend van polariteit zijn, ...

Dat klopt. Maar erger nog: wat die polariteit dan is, is afhankelijk van over welk spoor de trein het wissel benadert.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7391 Gepost op: 13 June 2015, 12:25:13 »
Zeker. En dat lijkt me met maar één wisselmotor niet te doen.
Er zijn namelijk drie configuraties, ofwel drie rijwegen:



Van A naar B, van C naar D en van A naar D.
De bijbehorende formules:

1Rd/Pr=1 + 2Ab/Pl=0 = A/B
1Ab/Pr=0 + 2Rd/Pl=1 = C/D
1Ab/Pr=0 + 2Ab/Pl=0 = A/D

Zo. Nog vragen?
« Laatst bewerkt op: 13 June 2015, 13:02:20 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7392 Gepost op: 13 June 2015, 17:53:04 »
Tijdens de momenteel in volle voortgang zijnde voorbereidingen voor de drooglegging en onttakeling van de Waschbeckensee kwamen er nog twee exootjes tevoorschijn:

Uit het land van Olivier (op de één of andere manier doet me dat aan een pretpark denken), deze nog brandschone Bremen in NMBS-livrei, met stoomcijfers:



Wel leuk, af en toe eens zo'n groene afwisseling in de verder zo diverse bruintinten.

Exootje nr. 2:

Een koelwagen van de NS, reeds getekend door enkele sporen die van de inzet onder harde en barre omstandigheden getuigen:



Maar die is een stuk lastiger te fotograferen...
Wat is dat trouwens voor een raar wiel wat daar boven de as rechts zichtbaar is? Op de broertjes en/of zusjes van DB en FS zit dat ding niet.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7393 Gepost op: 13 June 2015, 22:28:37 »
Voorzichtig proberen, met een groene ondergrond krijg je andere effecten...



Nah, en fotograferen wil ook niet zo. Hoe dan ook, dit is 't nog niet.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7394 Gepost op: 13 June 2015, 22:35:03 »
Basis grijs pigment en daarna donkerbruine aarde (tegen zwart aan). Dak donkerbruin/bruin.
Mvh Steef