Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617606 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6990 Gepost op: 02 May 2015, 20:20:31 »
Iemand die die maten op de één of andere manier beschikbaar heeft?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6991 Gepost op: 02 May 2015, 21:57:06 »
Excuses. Bijna vergeten: het postrijtuig:



"Richtig, Post4-p/21,6, 5352 Hamburg"
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 22:09:52 door 44. Reden: jep. »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6992 Gepost op: 02 May 2015, 22:56:20 »
 (y)
Maar die baal springt er nie vanzelf in
moet je dat manneke toch even vertellen  ;D
mooi wagon

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6993 Gepost op: 02 May 2015, 23:36:52 »
Hieruit kun je de conclusie trekken dat Piko dit rijtuig met minstens 2 verschillende bedrijfsnummers uitgebracht heeft.  5345 München en 5352 Hamburg.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6994 Gepost op: 03 May 2015, 15:15:34 »
Inderdaad 'minstens', want ik heb dit model met bedrijfsnummer 5342 Köln, naast de genoemde bedrijfsnummers. Dat zijn dus al drie versies.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6995 Gepost op: 03 May 2015, 22:00:37 »
Dat is natuurlijk best leuk, al die verschillende nummers, maar om daarom nou nog twee van die wagens aan te gaan schaffen...
Sowieso is er onderhand al een aardige verzameling postwagens in m'n bestand, en ik vind 't wel leuk zo.

Postrijtuigen kon je (vroeger) vaak zien meerijden in een reguliere trein (een beetje vergelijkbaar met de Pec's hier in Nederland), en soms reden er zelfs speciale posttreinen van hot naar haar, meestal in de nachtelijke uren, maar ook wel overdag.
Zo'n posttrein kon bestaan uit diverse typen rijtuigen, soms zelfs met goederenwagons ertussen. Eigenlijk hoog tijd om me daar weer eens in te gaan verdiepen, want het fijne ervan is aardig weggezakt, merk ik nu.

Een exemplaar waar ik best wel weg van ben is dit:



Vanwege de korte lengte is het best wel een beetje een koddig dingetje. Vind ik. Best wel.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2015, 22:11:39 door 44. Reden: Best wel »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6996 Gepost op: 03 May 2015, 23:27:49 »
Heb op german rail forum iets gelezen over de post treinen
ze reden icm reguliere goederen treinen mee
Onderweg werden de goederen wagens losgekoppelt en andere weer meegenomen
In de post rijtuigen werd dan de post direct gesorteerd en gelost en of overgeladen in andere treinen die weer andere richtingen uitgingen ,en weer sorteerden
zo kon een post rijtuig het hele land doorkruisen in verschillende richtingen en samenstelling
Ze konden dagen in een trein zitten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6997 Gepost op: 04 May 2015, 11:25:19 »
Het forum German rail is wel een aanrader, zeker als je op zoek bent naar voorbeeldgetrouwe treinsamenstellingen. Ik mag er graag wat rondsneupen, je komt er van alles tegen. Alleen die posttreinen heb ik nog niet gezien, of misschien ook wel, maar stonden ze op dat moment bij mij niet op de voorgrond, qua belangstelling, bedoel ik.

In februari 2002 kwam er een brochure uit, namelijk de MIBA-Spezial nr. 51, welke geheel aan het postvervoer per spoor gewijd was/is.



Dat postwagens kriskras door heel Duitsland reden, zoals ook door Jerry geschetst, komt ook in die brochure wel naar voren, maar als je wat beter kijkt, dan zie je dat daar (natuurlijk, hoe kan het ook anders) een gedegen planning achter zit.
Zoals ik het begrijp, worden de verschillende postrijtuigen ingezet in bepaalde, min of meer vaste, omlopen, die op de "Zuglaufschilder" op de betreffende wagen is weergegeven.

Bij mijn 5352Hmb staat op het koersbord het volgende:

Hamburg Hbf - Köln Hbf
Köln Hbf - Köln-Deutzerfeld
Köln-Deutzerfeld - Köln-Deutz Postbahnhof
Köln-Deutz Postbahnhof - Köln-Deutzerfeld
Köln-Deutzerfeld - Köln Hbf
Köln Hbf - Hamburg Hbf

Zoals gezegd, postwagens liepen mee in de 'normale'treindienst, in zowel D-, E- als P-treinen, maar ook in treinen die compleet uit postwagens (en goederenwagens die als zodanig ingezet werden) bestonden. Daarvoor bestond zelfs een complete, eigen dienstregeling. Dergelijke treinen werden als "Sg" aangeduid. Ik gok erop, dat die afkorting staat voor Schnellgut(zug).
In voornoemde Miba-Sp. staat ook een voorbeeld van zo'n Sg-trein:



Zoals je ziet, worden tijdens de rit om de haverklap wagens uit- en bijgerangeerd.

Wie een postrijtuig in z'n wagenpark heeft, heeft misschien al wel gezien dat in dergelijke wagens ook een brievenbus aanwezig is, waar men, als een dergelijke wagen op een station aanwezig was, brieven kon deponeren. Wist je zeker, dat men zijn best deed je post zo snel mogelijk te bestemder plaatse te krijgen (kennen (kenden) we at hier in NL ook?). En inderdaad, onderweg werd de post gesorteerd door de in het rijtuig aanwezige bemanning. Een soort rijdende postkantoren dus.


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6998 Gepost op: 04 May 2015, 11:39:15 »
Ja, dat kenden we (heel) vroeger in Nederland ook. Tenminste ik kom het in bijna elk boek tegen dat ik heb over lokaalbanen en regionale trambedrijven in Nederland.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6999 Gepost op: 04 May 2015, 12:13:30 »
Kijk, dat valt dan al weer mee!  ;D

Sg 5056 Lümmeln - Dönsdorf - Schwarzburg:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7000 Gepost op: 04 May 2015, 17:51:01 »
Nou vooruit, nog één keertje post dan, en dan kap ik ermee. Ik wil wel eens weer wat anders verzinnen.
Deze postwagon is hier eerder voorbij gekomen, en ook toen heb ik mijn twijfels geuit of ik het ding in het bestand zou houden of niet.
Zojuist besloten -en dan hopelijk definitief- dat er straks een "A" in een cirkel wordt opgekalkt, als teken dat de wagon "ausser Dienst" is gesteld.

Ooit, in lang vervlogen tijden, heb ik de wagen mishandeld met spuitbusjes van Revell, die destijds verkrijgbaar waren, in een poging een soort van weathering aan te brengen. Onnodig te zeggen, dat dat de kritische blik, die ik heden ten dage pleeg te werpen, niet meer kan doorstaan.
Meerdere pogingen om de kliederboel te verwijderen liepen uit op onbevredigende resultaten, zodanig, dat ik heb besloten de handdoek in de ring te gooien.

Alleen de ouwe Jakop Jodelmaier heeft er wat moeite mee, weemoedig starend peinst hij over de vergankelijkheid van deze wereld...


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7001 Gepost op: 04 May 2015, 18:59:14 »
wat is dat uberhaupt voor maf wagentje joh? ik ken m helemaal niet...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7002 Gepost op: 04 May 2015, 19:54:56 »
Toch is de wagen, volgens mij nog niet zo lang geleden, nog eens een keertje bij Roco in het assortiment opgedoken. Beetje zoeken op internet leverde het bestelnummer 64417 op.

Mijn modelletje is echter van veel ouder datum, de kleur is een erg donkergroen (Flaschengrün?). Maar het is dan ook al jaren geleden dat ik het wagonnetje aanschafte. De verpakking (al lang verdwenen) was nog het bekende kartonnen doosje (voorzien van cellon ruitje) met, eveneens van karton, een "gevouwen" inlegding.

In het Anschriftenfeld staat als type vermeld: Post e; op de stelbalk: Hannover 4272

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7003 Gepost op: 04 May 2015, 20:17:00 »
PS nog twee nummers gevonden: 44255 en 4217

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7004 Gepost op: 04 May 2015, 20:50:16 »
Is dat niet iets uit de Behelfswagen familie?