Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 12:58:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:43:41
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 12:32:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 11:31:39
NS 3502 van zwart naar groen door MathynK
Vandaag om 10:52:58
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 10:35:48
Pendel module door Frank 123
Vandaag om 10:29:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:22:57
Wat doen jullie als het koud wordt? door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3703981 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6990 Gepost op: 02 May 2015, 20:20:31 »
Iemand die die maten op de één of andere manier beschikbaar heeft?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6991 Gepost op: 02 May 2015, 21:57:06 »
Excuses. Bijna vergeten: het postrijtuig:



"Richtig, Post4-p/21,6, 5352 Hamburg"
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 22:09:52 door 44. Reden: jep. »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6992 Gepost op: 02 May 2015, 22:56:20 »
 (y)
Maar die baal springt er nie vanzelf in
moet je dat manneke toch even vertellen  ;D
mooi wagon

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6993 Gepost op: 02 May 2015, 23:36:52 »
Hieruit kun je de conclusie trekken dat Piko dit rijtuig met minstens 2 verschillende bedrijfsnummers uitgebracht heeft.  5345 München en 5352 Hamburg.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6994 Gepost op: 03 May 2015, 15:15:34 »
Inderdaad 'minstens', want ik heb dit model met bedrijfsnummer 5342 Köln, naast de genoemde bedrijfsnummers. Dat zijn dus al drie versies.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6995 Gepost op: 03 May 2015, 22:00:37 »
Dat is natuurlijk best leuk, al die verschillende nummers, maar om daarom nou nog twee van die wagens aan te gaan schaffen...
Sowieso is er onderhand al een aardige verzameling postwagens in m'n bestand, en ik vind 't wel leuk zo.

Postrijtuigen kon je (vroeger) vaak zien meerijden in een reguliere trein (een beetje vergelijkbaar met de Pec's hier in Nederland), en soms reden er zelfs speciale posttreinen van hot naar haar, meestal in de nachtelijke uren, maar ook wel overdag.
Zo'n posttrein kon bestaan uit diverse typen rijtuigen, soms zelfs met goederenwagons ertussen. Eigenlijk hoog tijd om me daar weer eens in te gaan verdiepen, want het fijne ervan is aardig weggezakt, merk ik nu.

Een exemplaar waar ik best wel weg van ben is dit:



Vanwege de korte lengte is het best wel een beetje een koddig dingetje. Vind ik. Best wel.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2015, 22:11:39 door 44. Reden: Best wel »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6996 Gepost op: 03 May 2015, 23:27:49 »
Heb op german rail forum iets gelezen over de post treinen
ze reden icm reguliere goederen treinen mee
Onderweg werden de goederen wagens losgekoppelt en andere weer meegenomen
In de post rijtuigen werd dan de post direct gesorteerd en gelost en of overgeladen in andere treinen die weer andere richtingen uitgingen ,en weer sorteerden
zo kon een post rijtuig het hele land doorkruisen in verschillende richtingen en samenstelling
Ze konden dagen in een trein zitten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6997 Gepost op: 04 May 2015, 11:25:19 »
Het forum German rail is wel een aanrader, zeker als je op zoek bent naar voorbeeldgetrouwe treinsamenstellingen. Ik mag er graag wat rondsneupen, je komt er van alles tegen. Alleen die posttreinen heb ik nog niet gezien, of misschien ook wel, maar stonden ze op dat moment bij mij niet op de voorgrond, qua belangstelling, bedoel ik.

In februari 2002 kwam er een brochure uit, namelijk de MIBA-Spezial nr. 51, welke geheel aan het postvervoer per spoor gewijd was/is.



Dat postwagens kriskras door heel Duitsland reden, zoals ook door Jerry geschetst, komt ook in die brochure wel naar voren, maar als je wat beter kijkt, dan zie je dat daar (natuurlijk, hoe kan het ook anders) een gedegen planning achter zit.
Zoals ik het begrijp, worden de verschillende postrijtuigen ingezet in bepaalde, min of meer vaste, omlopen, die op de "Zuglaufschilder" op de betreffende wagen is weergegeven.

Bij mijn 5352Hmb staat op het koersbord het volgende:

Hamburg Hbf - Köln Hbf
Köln Hbf - Köln-Deutzerfeld
Köln-Deutzerfeld - Köln-Deutz Postbahnhof
Köln-Deutz Postbahnhof - Köln-Deutzerfeld
Köln-Deutzerfeld - Köln Hbf
Köln Hbf - Hamburg Hbf

Zoals gezegd, postwagens liepen mee in de 'normale'treindienst, in zowel D-, E- als P-treinen, maar ook in treinen die compleet uit postwagens (en goederenwagens die als zodanig ingezet werden) bestonden. Daarvoor bestond zelfs een complete, eigen dienstregeling. Dergelijke treinen werden als "Sg" aangeduid. Ik gok erop, dat die afkorting staat voor Schnellgut(zug).
In voornoemde Miba-Sp. staat ook een voorbeeld van zo'n Sg-trein:



Zoals je ziet, worden tijdens de rit om de haverklap wagens uit- en bijgerangeerd.

Wie een postrijtuig in z'n wagenpark heeft, heeft misschien al wel gezien dat in dergelijke wagens ook een brievenbus aanwezig is, waar men, als een dergelijke wagen op een station aanwezig was, brieven kon deponeren. Wist je zeker, dat men zijn best deed je post zo snel mogelijk te bestemder plaatse te krijgen (kennen (kenden) we at hier in NL ook?). En inderdaad, onderweg werd de post gesorteerd door de in het rijtuig aanwezige bemanning. Een soort rijdende postkantoren dus.


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6998 Gepost op: 04 May 2015, 11:39:15 »
Ja, dat kenden we (heel) vroeger in Nederland ook. Tenminste ik kom het in bijna elk boek tegen dat ik heb over lokaalbanen en regionale trambedrijven in Nederland.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6999 Gepost op: 04 May 2015, 12:13:30 »
Kijk, dat valt dan al weer mee!  ;D

Sg 5056 Lümmeln - Dönsdorf - Schwarzburg:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7000 Gepost op: 04 May 2015, 17:51:01 »
Nou vooruit, nog één keertje post dan, en dan kap ik ermee. Ik wil wel eens weer wat anders verzinnen.
Deze postwagon is hier eerder voorbij gekomen, en ook toen heb ik mijn twijfels geuit of ik het ding in het bestand zou houden of niet.
Zojuist besloten -en dan hopelijk definitief- dat er straks een "A" in een cirkel wordt opgekalkt, als teken dat de wagon "ausser Dienst" is gesteld.

Ooit, in lang vervlogen tijden, heb ik de wagen mishandeld met spuitbusjes van Revell, die destijds verkrijgbaar waren, in een poging een soort van weathering aan te brengen. Onnodig te zeggen, dat dat de kritische blik, die ik heden ten dage pleeg te werpen, niet meer kan doorstaan.
Meerdere pogingen om de kliederboel te verwijderen liepen uit op onbevredigende resultaten, zodanig, dat ik heb besloten de handdoek in de ring te gooien.

Alleen de ouwe Jakop Jodelmaier heeft er wat moeite mee, weemoedig starend peinst hij over de vergankelijkheid van deze wereld...


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7001 Gepost op: 04 May 2015, 18:59:14 »
wat is dat uberhaupt voor maf wagentje joh? ik ken m helemaal niet...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7002 Gepost op: 04 May 2015, 19:54:56 »
Toch is de wagen, volgens mij nog niet zo lang geleden, nog eens een keertje bij Roco in het assortiment opgedoken. Beetje zoeken op internet leverde het bestelnummer 64417 op.

Mijn modelletje is echter van veel ouder datum, de kleur is een erg donkergroen (Flaschengrün?). Maar het is dan ook al jaren geleden dat ik het wagonnetje aanschafte. De verpakking (al lang verdwenen) was nog het bekende kartonnen doosje (voorzien van cellon ruitje) met, eveneens van karton, een "gevouwen" inlegding.

In het Anschriftenfeld staat als type vermeld: Post e; op de stelbalk: Hannover 4272

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7003 Gepost op: 04 May 2015, 20:17:00 »
PS nog twee nummers gevonden: 44255 en 4217

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7004 Gepost op: 04 May 2015, 20:50:16 »
Is dat niet iets uit de Behelfswagen familie?